
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מי שטעה ולא ספר נכון את הספירה של השבועות (אמר שהם שבוע אחד במקום לומר שהם שני שבועות) יכול להמשיך לספור בברכה?
לכתחילה - אם נוכח בטעות באותו יום, צריך לחזור ולספור שוב ללא ברכה, אך גם אם לא חזר, ממשיך לספור הלאה עם ברכה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
621 צפיות -
האם יש עניין להתפלל ערבית בספירת העומר מיד בצאת הכוכבים, כדי שהספירה תהא מיד בתחילת הלילה?
-
מי שהתפלל ערבית במנין, אך אינו זוכר בוודאות אם ספר ספירת העומר, האם יכול להמשיך לספור בברכה?
כאשר יש ספק האם ספר בלילה הקודם או לא ספר, ימשיך לספור בברכה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
441 צפיות -
מותר לעשות ריקודים ומחולות בסיום הרמב"ם בימי ספירת העומר?
אף שבימי ספירת העומר אין לעשות ריקודים ומחולות, בשמחה של מצווה כגון סיום הרמב"ם - נהגו להתיר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
606 צפיות -
אדם שספר ספירת העומר אך לא אמר את המילה היום האם הספירה נחשבת לו?
-
שמעתי אדם שסופר בקול ספירת העומר, האם מותר לי לברך על ספירת העומר למרות ששמעתי אותו ועניתי אמן?
אם התכוון בפירוש לא לצאת ידי חובה, או שהיה במחשבתו בשעת השמיעה לספור בהמשך - אין בעיה. אם שמע ולא היה כלום במחשבתו - לא יברך באותו יום. כדאי להתנות מראש על כל הימים שמתכוון לא לצאת אלא אם כן ירצה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
297 צפיות -
אתמול ספרתי בטעות ספירה לא נכונה, ושמתי לב לכך רק למחרת בערב, מה הדין?
אם לא ספרת כלל את הספירה הנכונה אתמול, עליך להמשיך ולספור בשאר הימים, אך בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1375 צפיות -
ספרתי ספירת העומר בברכה ובטעות אמרתי את הספירה של אתמול, מה עלי לעשות?
אם שם לב לכך מיד ללא הפסק יש לתקן מיד ולספור נכון בלי ברכה, אך אם הפסיק בדברים אחרים צריך לחזור ולברך.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
719 צפיות -
הזכרתי בספירת העומר רק את מנין הימים (היום תשעה ימים לעומר), ולא את מנין השבועות (שהם שבוע אחד ושני ימים), אני יכול להמשיך לספור בברכה?
לכתחילה צריך לחזור ולספור שוב ללא ברכה, אך גם אם לא חזר ממשיך לספור הלאה עם ברכה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
389 צפיות -
הטועה וספר ספירה שאינה שייכת לאותו היום כיצד ינהג?
על הפסוק: "וספרתם לכם ממחרת השבת". דרשו חכמים: "שתהא ספירה לכל אחד ואחד" שכל אחד מחויב במצווה זו ולא שישמע מאחר. וכתבו הפוסקים שלפני שיברך על ספירת העומר, לכתחילה עליו לדעת תחלה איזה יום הוא מהספירה, בכדי שיידע על מה הוא מברך. מי שטעה בשעת הברכה, כגון שבירך על דעת לספור ארבעה ימים, ולאחר שבירך נזכר שצריך לספור חמשה, סופר חמשה ואינו צריך לברך שנית. וכן אם טעה בספירה, כגון שהיה צריך לומר "ששה ימים" ואמר "חמשה ימים", אם נזכר מיד - סופר כראוי ואין צריך לברך שנית, אבל אם הפסיק יותר מכדי דיבור בדברים אחרים, צריך לברך שנית.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
981 צפיות -
אדם ששכח לספור ספירת העומר ונזכר רק אחר השקיעה למחרת, האם יכול להמשיך לספור עם ברכה?
אם כל היום לא אמר (אלא רק לאחר השקיעה), אינו יכול לברך מכאן ואילך, אלא ישמע את הברכה מהחזן ויספור ללא ברכה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
546 צפיות -
אדם שטעה בספירת העומר ונזכר רק יום לאחרי זה, מה לעשות?
אם נזכר במשך היום, יספור ללא ברכה ויוכל להמשיך בברכה בערב. אם לא נזכר במשך כל היום, נחשב כאילו לא ספר וממשיך לספור ללא ברכה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
464 צפיות -
מי ששכח לספור ספירת העומר בערב, ובמהלך היום למחרת קרא בעיניים את הספירה של אותו היום ללא שביטא בשפתיים, יכול להמשיך בערב לספור בברכה?
קריאה בעיניים אינה נחשבת ספירה, כך שזה נחשב שלא ספר, וממילא אינו יכול להמשיך בברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
311 צפיות -
האם אפשר לאכול ארוחת ערב לפני שספרתי ספירת העומר?
-
שכחתי לומר אתמול ספירת העומר, ונזכרתי בכך רק בלילה, כיצד אני אמור לנהוג?
-
האם אפשר לספור ספירת העומר בישיבה, למי שחש ברגליו וקשה לו לעמוד?
כתוב "מהחל חרמש בקמה" ודרשו חז"ל אל תקרי בקמה אלא בקומה ולכן יש לברך מעומד, אך בכל אופן אדם שבירך בישיבה יצא ידי חובה, ומי שממש קשה לעמוד יכול לשבת.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1779 צפיות -
אני כמעט בטוח שאתמול ספרתי בספירת העומר ספירה לא נכונה ונזכרתי בזה רק הלילה, האם ניתן להמשיך לספור בברכה?
-
אני מסופק אם ספרתי אתמול את הספירה הנכונה, האם עלי לספור הערב ללא ברכה?
-
אדם שלא ספר ספירת העומר ימים רבים, האם יש עניין שיספור כעת בימים שנותרו?
כן, בודאי שיש עניין לספור כל ערב גם אם החסיר ימים מאחר ויש אומרים שכל יום זו מצווה נפרדת שאינה תלויה בספירת הימים שלפניה, אלא שיש אומרים שהספירה כן תלויה בימים שלפניה, ולכן למעשה יש לספור בלי ברכה, וטוב לשמוע את הברכה מאחר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
360 צפיות -
האם מותר לספור ספירת העומר אחרי השקיעה לפני צאת הכוכבים?
לכתחילה יש לספור אחרי צאת הכוכבים (ובכל מקרה המנהג שלא להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים וספירת העומר היא אחרי ערבית).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
1569 צפיות -
עד איזו שעה מותר לספור ספירת העומר?
בברכה עד עלות השחר. מי שלא בירך בלילה, יספור ללא ברכה עד השקיעה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
2566 צפיות -
האם מותר לברך ספירת העומר בישיבה?
הספירה צריכה להיות בעמידה, אך אם טעה וספר בישיבה יצא. וזקן או חולה שקשה להם העמידה יכולים לספור בישיבה לכתחילה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
715 צפיות -
האם יש בעיה או איסור לצאת לנופש בין פסח לשבועות?
-
אדם שנכנס לבית הכנסת לפני שהקהל סופרים ספירת העומר, ואין עוד מנין, האם יספור איתם בציבור, או יספור אחרי תפילתו ביחיד?
אם בא לבית הכנסת ומצא שהציבור כבר התפלל ערבית ועומד לפני הספירה - לא יספור עמהם, אלא יתפלל כדרכו ויספור את הספירה לאחר שמונה עשרה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
162 צפיות -
אדם שספר ספירת העומר בטעות בלי ברכה, האם יחזור ויברך אחרי הספירה?
הברכה אינה מעכבת את המצווה, ולכן כאשר ספר בלי ברכה יצא ידי חובת המצווה, וכבר אינו יכול לחזור ולברך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
215 צפיות -
אדם שהתחיל לאכול לפני שספר ספירת העומר, האם צריך להפסיק את סעודתו?
אין אוכלים אפילו סעודה קטנה, החל מחצי שעה קודם השקיעה, עד שיספור ספירת העומר. סעודת עראי - דהיינו, מיני מזונות או לחם - פחות מכביצה (56 סמ"ק) וכן פירות, ירקות, בשר, מותר לאכול. לשתות מותר, ללא הגבלה. שכח והתחיל לאכול, אם התחיל לפני השקיעה אין צריך להפסיק, ואם התחיל לאחר השקיעה, צריך להפסיק ולספור באמצע סעודתו. אם מעמיד שומר שיזכיר לו לספור, מותר לו לאכול בתוך החצי שעה שלפני השקיעה. ולמעשה מקלים לסמוך על שומר לעניין אכילה גם לאחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
284 צפיות -
אני מתפלל ערבית בשעה מאוחרת, האם עלי לספור ספירת העומר בתחילת הערב לפני התפילה או לספור כרגיל בערבית?
-
ספרתי ספירת העומר כל הימים אך לא ידעתי שצריך לברך על הספירה, אלא התחלתי מ"היום יום... לעומר", האם אפשר לברך עם ברכה מהיום והלאה?
עיקר המצווה זו הספירה, ולכן אפשר מכאן ולהבא לברך. היום אם כבר ספרת - לא לברך ולספור שוב.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
333 צפיות -
האם יש עניין לספור ספירת העומר עם ילדים בתלמוד תורה, בתפילת שחרית?
אכן ראוי לנהוג בבתי ספר וכדומה – אשר יש לחשוש שהילדים לא ספרו ספירת העומר בלילה – לספור עמהם ביום בעת תפילת שחרית.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
761 צפיות -
ילד שיום הולדתו חל בימי הספירה מתי יערכו לו את ה"אפשערניש"?
כחלק מדיני האבלות על תלמידי רבי עקיבא אין מסתפרים בימי ספירת העומר, וכך נפסק להלכה בשלחן ערוך. ואף שלהלכה ישנם חילוקי דעות ממתי ועד מתי אין להסתפר, אך למעשה - מנהגנו שאין מסתפרים עד ערב חג השבועות. ולגבי תספורת הילד הראשונה –אפשערניש- במלאות לו 3 שנים בימי הספירה, הורה הרבי שאת ענייני החינוך יש להתחיל מיד ביום הולדתו, אך את גזיזת השערות יש לדחות לל"ג בעומר. וכשיום ההולדת קודם הפסח אין לדחותה לל"ג בעומר אלא יש לעשותה מיד, אולם יכול לסיימה בל"ג בעומר. ואם יום הולדתו חל לאחר ל"ג בעומר, אין להקדים את התספורת אלא יש לעשותה בערב חג השבועות.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1376 צפיות -
האם יש לחנך ילדים לספור ספירת העומר?
קטן או קטנה שהגיעו לחינוך [בגיל שש או שבע], מחנכים אותם לספור ספירת העומר בכל יום ובברכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
339 צפיות -
האם בימי ספירת העומר מותר לקנות ארון לחדר ילדים?
-
האם יש מקור לכך ששתיית הגשם בחודש אייר הוא סגולה לרפואה?
בספר ה'אמרי פנחס' של רבי פנחס מקוריץ, שהיה תלמיד הבעל שם טוב כתוב: "הגשמים שהם מפסח ועד עצרת הם רפואה גדולה לכל התחלואים, שאין כמוהו בכל הרפואות". ומבואר שם כי טוב לשתות את מי הגשמים הללו באופן הבא: "לעמוד על הגשם ולגלות קצת את ראשו כדי שירד הגשם על ראשו, וגם לפתוח את פיו בכדי שירד הגשם לתוך פיו מימין. ומעצרת ואילך יש מהם טובים לרפואה".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
922 צפיות -
האם נשים סופרות ספירת העומר?
-
האם מותר בזמן ספירת העומר לצבוע את הבית?
מותר לסייד ולשפץ את הבית בימי הספירה, מאחר ואין בזה שמחה יתירה וכן אין מברכים על כך 'שהחיינו'.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
405 צפיות -
חיוב המתפלל במנין שאומרים ספירת העומר אחרי עלינו, יאמר קדיש גם אחרי עלינו וגם אחרי ספירת העומר?
יותר נכון לומר רק קדיש אחד ובמקרה זה בסיום ספירת העומר, אך אם מנהג המקום לומר גם קדיש אחרי עלינו ולא מסכימים לוותר עליו, ניתן לומר גם קדיש אחרי עלינו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
102 צפיות -
נער שנהיה בר מצוה באמצע ימי הספירה יכול להמשיך לברך?
-
יש כעת מינים רבים של פירות וירקות שלא היו בשוק קודם הפסח, וקיים חשש שאחרי חג השבועות לא יהיו מצויים, האם ניתן לאכול מהם ולברך "שהחיינו" בימי ספירת העומר?
בלוח "היום יום" מביא הרבי מה"מ: "נוהגים שאין מברכים שהחיינו בימי ספירת העומר", והרחיב בשיחה ('יחידות' לרבנים הראשיים) משנת תשמ"ט: "אצלנו נוהגים שבימי הספירה אין מברכים "שהחיינו" על פרי חדש, מלבד ביום השבת ול"ג בעומר". מובן אפוא כי אין לאכול פירות אלו בפעם הראשונה בימות החול, אך בשבת (ול"ג בעומר) ראוי ונכון לאכול מהם בכדי לענג את השבת, למעט בענייני אבילות, ולהתכונן לברכת "שהחיינו" על הגאולה האמתית והשלימה והתגלות מלך המשיח.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל וילשאנסקי
836 צפיות -
האם מותר לשפץ את הבית בספירת העומר?
מותר לסייד ולשפץ את הבית בימי הספירה, מאחר ואין בזה שמחה יתירה וכן אין מברכים על כך 'שהחיינו'.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1034 צפיות -
האם מותר לחדש בגדי לילה בספירת העומר?
-
האם מותר לברך שהחיינו על פירות בימי ספירת העומר?
-
האם מותר לרקוד בספירת העומר?
באופן כללי, מותר לרקוד ריקוד חסידי ללא מוזיקה בספירת העומר, אך בסעודת שמחה (כגון "ווארט"), הדבר אסור.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
3349 צפיות -
האם מותר לאישה ששערותיה יוצאות מהמטפחת להסתפר בספירת העומר?
-
האם מותר לקנות נעליים ולנעול אותם בימי הספירה?
-
דיני האבילות של ספירת העומר חלים גם בחול המועד?
-
האם מותר לעשות מפגש משפחתי רב משתתפים בספירת העומר?
מותר לעשות מפגש משפחתי בלי מוזיקה, על דרך שמותרת שמחת מריעות בימים אלה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
826 צפיות -
האם מותר בספירת העומר ללכת לים?
-
האם למנהג חב"ד מותר להתחתן השנה בשבוע שאחרי פסח, בגלל המצב, כפי שראיתי פסק דין בנושא?
אי אפשר לתת היתר כללי, ההיתר שפורסם, מתייחס רק למי שקבעו מועד לחתונה, והיו חולים בקורונה ולכן לא התחתנו, וגם היתר זה צריך עיון רב, ובוודאי לא שייך אצל אחרים, ולכן יש לשאול לגבי כל מקרה לגופו.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1418 צפיות -
האם מותר לעשות מלאכה לפני שסופרים ספירת העומר?
נוהגים שלא לעשות מלאכה מהשקיעה עד שיספור ספירת העומר, בין אנשים ובין נשים. מותר לעשות מלאכות פשוטות שמותר לעשותן בחול המועד - כגון בישול אפיה ונקיון.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
938 צפיות -
האם מותר לגזור ולסדר פאה בספירת העומר?