דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

מהי גדרה של מצוות אהבת ישראל?

אמרו חכמים: "מקדש שני . . מפני מה חרב מפני שהיתה בו שנאת-חנם", ולכן אהבת-ישראל בימי בין המצרים "היא דבר בעתו . . דחורבן בית-שני שקרה מפני שנאת-חינם". והחידוש בדורנו שהאהבת-ישראל היא "בתור טעימה והתחלה דהגאולה האמיתית והשלימה . . מצד בחינת ה'יחידה' שבכל ישראל בשווה". מצוות אהבת-ישראל היא לאהוב את כאו"א מישראל כגופו, לפיכך צריך לחוס על כבודו ועל ממונו של חברו כשם שחס הוא על שלו. וכל הדברים שאדם רוצה שיעשו לו, מצוה עליו לעשותם לאחיו מישראל. וכותב אדה"ז שהדרך הישרה להגיע לקיום מצוות אהבת-ישראל, היא ע"י שהאדם יגביר את נפשו על גופו, כי מצד הנפש, כל ישראל הם אחים ממש בשרש נפשם בה' אחד. ואפילו אם חברו חטא כנגדו בדבר שבממון אסור לשנאתו בלבו. אך לא ישתוק, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו "למה עשית לי כך וכך". ואם רוצה למחול לו ולא להוכיחו, הדבר אפשרי, כי לא הקפידה תורה אלא על השתיקה והשנאה בלב. מי שציער את חברו או פגע בו, עליו לרצותו ולבקש ממנו מחילה. ומצווה על הנפגע שימחל מיד כשמבקש ממנו מחילה, וממידת ענווה ראוי שימחל אפילו כאשר הלה הוציא עליו שם רע. ומדת חסידות היא שלא זו בלבד שלא יעלה שנאת חברו בלבו אלא אדרבה יגמול טובות למי שהצר לו. כמו שנהג יוסף עם אחיו.

מקור:

  • ויקרא יט, יז-ח. יומא ט, ב. ירושלמי נדרים ט, ד. שו"ע אדה"ז או"ח סקנ"ו ס"ו וסתר"ו ס"ד
  • שם חו"מ הל' עוברי דרכים ס"ט-י
  • תניא ספי"ב ופל"ב. לקו"ש חל"ד ע' 229. סה"ש ה'תנש"א, ח"ב ע' 717-719.
הרב שי שמעון כהן

הרב שי שמעון כהן

רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 329 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • מהי גדרה של מצוות אהבת ישראל?

    אמרו חכמים: "מקדש שני . . מפני מה חרב מפני שהיתה בו שנאת-חנם", ולכן אהבת-ישראל בימי בין המצרים "היא דבר בעתו . . דחורבן בית-שני שקרה מפני שנאת-חינם". והחידוש בדורנו שהאהבת-ישראל היא "בתור טעימה והתחלה דהגאולה האמיתית והשלימה . . מצד בחינת ה'יחידה' שבכל ישראל בשווה". מצוות אהבת-ישראל היא לאהוב את כאו"א מישראל כגופו, לפיכך צריך לחוס על כבודו ועל ממונו של חברו כשם שחס הוא על שלו. וכל הדברים שאדם רוצה שיעשו לו, מצוה עליו לעשותם לאחיו מישראל. וכותב אדה"ז שהדרך הישרה להגיע לקיום מצוות אהבת-ישראל, היא ע"י שהאדם יגביר את נפשו על גופו, כי מצד הנפש, כל ישראל הם אחים ממש בשרש נפשם בה' אחד. ואפילו אם חברו חטא כנגדו בדבר שבממון אסור לשנאתו בלבו. אך לא ישתוק, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו "למה עשית לי כך וכך". ואם רוצה למחול לו ולא להוכיחו, הדבר אפשרי, כי לא הקפידה תורה אלא על השתיקה והשנאה בלב. מי שציער את חברו או פגע בו, עליו לרצותו ולבקש ממנו מחילה. ומצווה על הנפגע שימחל מיד כשמבקש ממנו מחילה, וממידת ענווה ראוי שימחל אפילו כאשר הלה הוציא עליו שם רע. ומדת חסידות היא שלא זו בלבד שלא יעלה שנאת חברו בלבו אלא אדרבה יגמול טובות למי שהצר לו. כמו שנהג יוסף עם אחיו.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    329 צפיות
  • בקביעות כזו שערב ראש חודש סיון לא חל בשבת, מתי יש לערוך את השבת אחדות, שבת לפני ראש חודש, או שבת לפני חג שבועות?

    כ"ק אד"ש עורר על כך וביקש ב'בקשה נפשית' - אשר מכיוון שבימים אלו מודגש ענין האחדות, לכן יעשו התוועדויות של אחדות בשבת ערב ראש חודש סיון בעלות המנחה, או בימים הסמוכים לחג השבועות. על פי זה נהגו אנ"ש לערוך התוועדויות של אחדות בכל שנה, כהכנה לראש חודש סיון וחג השבועות. עיקר מטרת ההתוועדות היא עניין ה'אחדות' כפי שמודגש בשיחה. לשם כך, לא נוגע כל כך הזמן והעיתוי - האם היא תיעשה בשבת הסמוכה לחג השבועות, או בשבת הסמוכה לראש חודש סיון - אלא העיקר שתיעשה כפי רצון כל הקהל באופן שיוסיף באחדות ואהבת ישראל.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    86 צפיות
צור קשר בוואטסאפ