
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם יש חובה להצביע בבחירות לכנסת?
הרבי מביא שחובה להצביע בבחירות למפלגה החרדית ביותר - דהיינו מפלגה שתשמור על שלושת השלמויות, שלימות התורה שלימות העם ושלימות הארץ. ומי שלא מצביע מגביר את כח אלו המנגדים לה' ולתורתו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
944 צפיות -
האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?
ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1014 צפיות -
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
289 צפיות -
לאן עדיף ללכת לסעודת מצוה בזמנה (ברית, נישואין, פדיון הבן) או ניחום אבלים שככל הנראה יוכל לנחם למחרת?
-
האם יש חיוב לבחור בבחירות עירוניות?
בהחלט, הרבי כותב גם לגבי בחירות עירוניות שיש להצביע לחרדים לדבר ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
535 צפיות -
האם הכוונה מעכבת בברכה?
בעת אמירת הברכה יש להיזהר להתרכז ולהבין את כוונת הברכה שמברך בה את ה', ולא יהיה לבבו פונה לדבר אחר בעת שמוציא בשפתיו את מילות הברכה. התיבות הנחשבות כעיקר הברכה הן: "ברוך", הזכרת שם ה', וכן הזכרת המלכות בברכה "מלך", וכן הזכרת הדבר שמברך עליו כגון "בורא פרי האדמה" או "שהכל נהיה בדברו" וכן בברכות המצוות – הזכרת המצווה אותה מקיים. אלא שבדיעבד יצא ידי חובת הברכה גם אם לא כיון בה אלא רק אמרה.
לעמוד השאלה458 צפיות -
מה ההלכה בנוגע להשתתפות בהגרלות פייס / לוטו? מה דעת הרבי על כך?
אין בעיה להשתתף בהגרלות שבהן זוכים בפרס שנקבע (ולא שהזוכה מקבל את הכסף של האחרים). הרבי מה"מ ענה בחיוב לשאלות על השתתפות ב"לוטרי".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
746 צפיות -
האם אומרים תחנון בט"ו באב?
-
כאשר יש ויכוח בין הקהל בבית הכנסת האם להפעיל מזגן או לפתוח חלון, למי שומעים?
יש מהפוסקים שדימו זאת לאמור במסכת פאה 'בדלית ובדקל אינו כן אפילו תשעים ותשעה אומרים לבוז ואחד אמר לחלק לזה שומעין שאמר כהלכה' ולכן זה תלוי בנוהג הרגיל באותה עונה ובחורף שומעים לזה שקר לו ובקיץ לזה שחם לו. ויש אומרים שהולכים אחר הרוב כמבואר בשולחן ערוך 'כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמן יש להושיב כל בעלי בתים הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחר הרוב ואם המיעוט ימאנו הרוב יכולין לכוף אותן'. ויש אומרים שכיוון שהכל חולים אצל צינה יש להקשיב למי שמצטנן מהקור. ולמעשה יש לדון במידת צדק ויושר בכל מקום לפי עניינו, והטוב ביותר הוא להגיע להסכמה, מתוך התחשבות הדדית ובאופן של לפנים משורת הדין. .
לעמוד השאלה1521 צפיות -
האם יש בעיה לשחק בקלפים של מלך ומלכה?
אין לשחק בקלפים אלו, יש בהם טומאה גדולה, וכפי שהעיד על כך רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1208 צפיות -
האם יש בעיה לכבות גפרור ע"י רוח בפה כמו שמקפידים על כיבוי נר?
-
לאיזה כיוון צריך לכוון את המיטות בחדר שינה?
אם אפשר בקלות שיהיו בין צפון לדרום עדיף, אם לא זה בסדר גם בין מזרח למערב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1107 צפיות -
מותר לשחק בבובות שפרצופן שלם?
-
אם הלכתי לישון אחרי חצות על איזה צד אני צריך לישון?
-
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
44 צפיות -
ספר תורה שניקב חור דק מאוד בקלף, לא צמוד לאף אות, מה דינו?
-
האם באמירת שניים מקרא, ניתן לקרא את התרגום בניגון הטעמים?
-
קניתי מעיל וכתוב עליו שהוא עשוי מעור חזיר, האם מותר ללבוש אותו?
-
אילו ברכות עלינו לברך בעת ראיית פני משיח?
בעת התגלות משיח יש לברך שתי ברכות: חכם הרזים ושהחיינו. אלו הברכות שיברכו על ראיית מלך המשיח עצמו, אך יתכן שיברכו ברכות אחרות על הגאולה ותחיית המתים.
לעמוד השאלה1483 צפיות -
האם מותר לאכול ארוחה בגינה ציבורית?
איסור האכילה ברחוב, הוא כי לא מכבד את עצמו, וממילא אם זה בצורה מקובלת ומכובדת, זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
790 צפיות -
האם נהוג בחב"ד לומר את פרשת המן ביום שלישי בשבוע פרשת בשלח?
בשולחן ערוך כתב אדה"ז שנהוג להגיד פרשת המן, מאידך אדמו"ר הזקן אינו מביא את זה בסידור. והעיר על כך הגר"ח נאה על פי המובא בשער הכוונות "הייתי נוהג לומר בכל בוקר קודם התפלה פרשת המן ועשרת הדברות וכיו"ב בפרשיות אחרות ומנעני מורי ז״ל שלא לאומרו". וכפי נוסחת אדמו"ר ז"ל בסידור עפ״י האר״י ז״ל כן הוא גם במשנת חסידים מס׳ תפלת מעשיה. ולהעיר שבמגדל עז מסופר שאדמו"ר המהר"ש שלל קיומם של מנהגים נוספים שלא מקובלים בין חסידי חב"ד בקשר עם חנוכת הבית, באומרו: "אצלנו מקובל ש'כתוב בספרים' אומרים רק על מה שכתוב בגמרא, במדרש, בזוהר ובעץ חיים, ויותר מזה אין כזה דבר "כתוב בספרים"..."
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
947 צפיות -
האם ניתן לקדש את הלבנה לפני תפילת ערבית, כדי לקדש את הלבנה בציבור?
לכתחילה יש להקדים את תפילת ערבית מדין תדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם. אך אם חושש שאחרי תפילת ערבית לא תראה הלבנה, או שלא יהיה לו מנין לקידוש לבנה יקדים קידוש לבנה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
321 צפיות -
האם מותר להיכנס לבית קברות נוצרי?
לכתחילה אין להיכנס, במקום צורך אין איסור, אך ראוי להמנע מלהביט בשתי וערב שעל גבי הקברים וכו', במקומות שבהם מתפללים הנוצרים כבית הספדים וכדו' אסור להכנס.
לעמוד השאלה1423 צפיות -
האם יש בעיה לבן לשבת על כיסא של אמו?
אין חילוק בין אביו לאמו לעניין זה, ואם הכיסא מיוחד לה - אין לשבת בכיסא זה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
738 צפיות -
האם גם כאשר בת מגיעה למצוות, מברכים "ברוך שפטרני"?
-
האם מותר ללמד גוי חסידות?
מותר ואף צריך ללמד גוי חסידות, אלא שיש ללמד אותו נושאים הקשורים לאמונה באחדות ה' שזה נכלל בשבע מצוות בני נח.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
1002 צפיות -
כיצד יקיימו מצוות סוכה השוהים בבידוד ו/או מאובחני קורונה, ובפרט אכילת כזית בלילה הראשון?
השוהים בבידוד באם מתאפשר לסדר לעצמם סוכה מינימלית – השיעור הוא 56 ס"מ אורך, ו56 ס"מ רוחב - בסמוך לחדרם, עליהם לעשות זאת בכדי לקיים מצוות ישיבה בסוכה. אלו שאין באפשרותם לסדר סוכה במקום הבידוד ואינם חולים בפועל, במהלך הלילה הראשון יצאו לסוכה לאחר שהמשפחה מסיימת את הסעודה ויאכלו שם לפחות כזית פת, ההליכה לסוכה תהיה עם מסיכה וכפפות, ויקפידו להיות שם לבדם, ויחטאו את המקום אחריהם. אמנם אם יש חשש שיזיקו לאחרים, וכן לגבי שאר הימים, פטורים מסוכה. חולים ממש שאין להם סוכה במקום הבידוד פטורים מסוכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
989 צפיות -
האם קודם לימוד התורה צריך ליטול ידיים?
ראוי לדקדק שאף בעת לימוד התורה יהיו ידיו נקיות, אולם חיוב נטילת הידיים הוא רק קודם התפלה, אך ללמוד התורה, אפילו כאשר נגע במקומות המכוסים אין צורך לחזר דווקא אחר מים לנטילת ידיים, אפילו במקום שמצויים מים, אלא די בניקיון כלשהו.
לעמוד השאלההרב ליאור רוזנבוים
392 צפיות -
מתי יוצא ליל ניטל השנה - תשפ"ה?
ברוב המדינות ליל ניטל הוא הלילה שבין ה-24 לדצמבר ל-25 בדצמבר. בשנה זו (ה'תשפ"ה) הוא חל ביום שלישי כ"ג כסלו בלילה (אור לכ"ד כסלו).
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
2901 צפיות -
האם יש בעיה שחתן יספר את חמיו?
-
איך נכון לקרא את המילה עדותיך בפרק קי"ט בתהילים?
כשמופיעה המילה עדתיך קוראים את ה-ד' בחולם, אך בפסוקים המתחילים באותיות ב' ד' ה' מ' נ' פ' צ' ר' כתוב עדותיך ואז ה-ד' צריכה להיאמר בשבא וה-ו' בחולם. השל"ה הקדוש נתן לאותיות אלו סימן: דמ"ה ב"ן פר"ץ. יש פסוק אחד יוצא דופן "צוית צדק עדתיך" שמתחיל ב-צ' ונקרא עדתיך ד' בחולם.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
239 צפיות -
האם נוהגים לומר ביום ההולדת גם את פרק התהילים של השנה הקודמת, או רק את הפרק החדש?
-
האם יש צורך לכתוב בתחילת הודעה בס"ד או ב"ה כמו בדף רגיל?
אין חובה, אך ברור שיש בזה מעלה שמזכירים שם שמים בתחילת כל כתיבה, אפילו בענייני החול.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
46 צפיות -
האם ראוי לשמוח כשמת שונא גדול של עם ישראל?
ראוי ונכון לשמוח ולהודות לה', כפי שאנו מודים על מפלת המן, פרעה, אנטיוכוס ועוד. הפסוק "בנפול אויבך" אינו מתייחס לאויבי עם ישראל כולו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
48 צפיות -
האם מותר ללמוד תורה במספרה?
אין בעיה, רק כשהוא עצמו מסתפר וראשו מגולה, נכון שלא ללמוד, אך בהרהור אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
71 צפיות -
האם מותר להתבונן במחשבות של חסידות, באוטובוס וכדומה כשיש מסביב נשים בגילוי ראש וכדומה?
-
האם מותר לומר תהילים בעל פה ולא חייבים לקרוא מתוך הספר?
בשעת צורך ניתן לומר פסוקי תהילים בעל פה ובפרט פרקים השגורים ורגילים בפי כל. אדמו"ר הזקן כותב שנהגו לקרא בעל פה, פסוקים של קורבנות זמירות שירת הים וקריאת שמע, ואע"פ שאמרו חז"ל שדברים שבכתב אין לאומרם בעל פה, מכל מקום דבר שהוא שגור ורגיל בפי כל כמו המזמורים הנ"ל - מותר. אחר כך הביא אדמו"ר הזקן יש אומרים שהאיסור לומר דברים מתורה שבכתב - בעל פה, הוא רק על דברים שאומרים כדי להוציא אחרים ידי חובה אבל לעצמו מותר לאומרם בעל פה. ומסקנת אדמו"ר הזקן שיש להיזהר כסברא ראשונה אבל המיקל כסברא האחרונה אין צריך למחות בידו. ולכן כשמדובר בשעת צורך - אפשר לומר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
83 צפיות -
שלום וברכה האם אומרים אבינו מלכנו הארוך גם במנין בחוץ כשאין ארון קודש וס"ת, כך שאי אפשר לפתוח?
אומרים, וגם המתפלל ביחיד אומר. פתיחת הארון היא מנהג נוסף על עצם האמירה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
421 צפיות -
האם מותר להניח ספר על ספר אחר בתור סטנדר או שיש בזה משום ביזוי לספר?
-
אישה שהיא איטרת יד, באיזה יד מדליקה נרות שבת?
-
האם תמיד צריך לעשות 'קריעה' בראיית הכותל המערבי?
הרואה את חורבן ערי יהודה, ירושלים, ומקום המקדש לאחר שעברו לפחות שלושים יום מראייתו הקודמת אותם, חייב לקרוע את בגדו. ולמעשה כתבו כמה מן האחרונים שבראיית הכותל המערבי לבד אין לקרוע אלא על ראיית מקום המקדש עצמו (או המסגדים שעליו), ויש נוהגים שלא לקרוע בכל יום שא"א בו תחנון. ולמעשה נהוג לעלות לכותל בימים שאין קורעים (כגון בחוה"מ), או שלובשים בגד שאול, ובכך לא יצטרכו לקרוע.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
172 צפיות -
האם מותר לגזור ציפורניים בערב ראש השנה?
-
האם יש בעיה לקרוא בשם של מישהי שקוראים לה באותו שם של אמא שלי, שהשם שלה לא מאוד נפוץ?
אם זה לא בפני האם, נוהגים להקל בכך, אפילו אם השם אינו נפוץ.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
64 צפיות -
באיזה יד איטר עושה נפילת אפיים?
איטר יד יטה את ראשו על יד שמאל הן בשחרית והן במנחה, כיון שהשכינה נמצאת בצד ימין שלו וכשנוטה לשמאלו פניו לכיוון השכינה הנמצאת בימין.
לעמוד השאלה728 צפיות -
האם ממזר מחויב בכיבוד אב ואם?
-
האם בהנחת אבן פינה יש עניין שתהיה דווקא אבן טבעית?
אכן, הרבי כותב: "על פי הכתוב ישעי' (כה טז כה) אמר ה' אלקים הנני יסד בציון אבן אבן בוחן פנת יקרת מוסד מוסד - נכון שאבן הפנה תהי' בדוקא אבן אשר בידי שמים (אף שאחרי זה אפשר להוסיף עלי' גם מלט וכו' ענינים שבידי אדם). והרי מתאים זה גם להענין ברוחניות - שהתחלת ויסוד כל בנין ודבר הוא נתינת כח מלמעלה ואתערותא דלעילא".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
49 צפיות -
האם מותר לשים ספרי קודש במדף התחתון של הספרייה הקרוב לרצפה?
מותר, כיוון שזה המקום שלהם, זה מכובד ואין כאן בזיון לספרים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
316 צפיות -
האם יש עניין או הידור, בקלף עבודת יד?
הקלף צריך להיות מעובד לשמה ע"י ישראל. ויש מעלה כאשר כל העיבוד נעשה ע"י ישראל ולא ע"י מכונות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
556 צפיות -
האם מותר לכתוב ספר תורה בליל ניטל?
-
האם מותר להקשיב לשיעור תורה בזמן המקלחת?
אף שיש מקום להתיר הרהור בדברי תורה בחדר אמבטיה, אך בפועל בדרך כלל יש גם שירותים בחדר ובשירותים אסור להרהר דברי תורה. וגם אם אין שירותים כאשר הוא עצמו לא לבוש, אין לחשוב בדברי תורה.
לעמוד השאלה48 צפיות