
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם הכוונה מעכבת בברכה?
בעת אמירת הברכה יש להיזהר להתרכז ולהבין את כוונת הברכה שמברך בה את ה', ולא יהיה לבבו פונה לדבר אחר בעת שמוציא בשפתיו את מילות הברכה. התיבות הנחשבות כעיקר הברכה הן: "ברוך", הזכרת שם ה', וכן הזכרת המלכות בברכה "מלך", וכן הזכרת הדבר שמברך עליו כגון "בורא פרי האדמה" או "שהכל נהיה בדברו" וכן בברכות המצוות – הזכרת המצווה אותה מקיים. אלא שבדיעבד יצא ידי חובת הברכה גם אם לא כיון בה אלא רק אמרה.
לעמוד השאלה437 צפיות -
האם יש בעיה לכבות גפרור ע"י רוח בפה כמו שמקפידים על כיבוי נר?
-
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
272 צפיות -
מה ההלכה בנוגע להשתתפות בהגרלות פייס / לוטו? מה דעת הרבי על כך?
אין בעיה להשתתף בהגרלות שבהן זוכים בפרס שנקבע (ולא שהזוכה מקבל את הכסף של האחרים). הרבי מה"מ ענה בחיוב לשאלות על השתתפות ב"לוטרי".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
727 צפיות -
כאשר יש ויכוח בין הקהל בבית הכנסת האם להפעיל מזגן או לפתוח חלון, למי שומעים?
יש מהפוסקים שדימו זאת לאמור במסכת פאה 'בדלית ובדקל אינו כן אפילו תשעים ותשעה אומרים לבוז ואחד אמר לחלק לזה שומעין שאמר כהלכה' ולכן זה תלוי בנוהג הרגיל באותה עונה ובחורף שומעים לזה שקר לו ובקיץ לזה שחם לו. ויש אומרים שהולכים אחר הרוב כמבואר בשולחן ערוך 'כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמן יש להושיב כל בעלי בתים הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחר הרוב ואם המיעוט ימאנו הרוב יכולין לכוף אותן'. ויש אומרים שכיוון שהכל חולים אצל צינה יש להקשיב למי שמצטנן מהקור. ולמעשה יש לדון במידת צדק ויושר בכל מקום לפי עניינו, והטוב ביותר הוא להגיע להסכמה, מתוך התחשבות הדדית ובאופן של לפנים משורת הדין. .
לעמוד השאלה1478 צפיות -
האם יש חובה להצביע בבחירות לכנסת?
הרבי מביא שחובה להצביע בבחירות למפלגה החרדית ביותר - דהיינו מפלגה שתשמור על שלושת השלמויות, שלימות התורה שלימות העם ושלימות הארץ. ומי שלא מצביע מגביר את כח אלו המנגדים לה' ולתורתו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
929 צפיות -
האם יש חיוב לבחור בבחירות עירוניות?
בהחלט, הרבי כותב גם לגבי בחירות עירוניות שיש להצביע לחרדים לדבר ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
513 צפיות -
האם יש בעיה לשחק בקלפים של מלך ומלכה?
אין לשחק בקלפים אלו, יש בהם טומאה גדולה, וכפי שהעיד על כך רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1166 צפיות -
לאיזה כיוון צריך לכוון את המיטות בחדר שינה?
אם אפשר בקלות שיהיו בין צפון לדרום עדיף, אם לא זה בסדר גם בין מזרח למערב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1082 צפיות -
לאן עדיף ללכת לסעודת מצוה בזמנה (ברית, נישואין, פדיון הבן) או ניחום אבלים שככל הנראה יוכל לנחם למחרת?
-
האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?
ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
969 צפיות -
האם אומרים תחנון בט"ו באב?
-
האם יש צורך לכתוב בתחילת הודעה בס"ד או ב"ה כמו בדף רגיל?
אין חובה, אך ברור שיש בזה מעלה שמזכירים שם שמים בתחילת כל כתיבה, אפילו בענייני החול.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
21 צפיות -
מה הם ההוראות מהרבי בקשר למצב המלחמה בארץ הקודש?
א. דעת הרבי: ארץ ישראל - המקום הכי בטוח מאחר שהיא "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". ב. להיזהר לא להפחיד ח"ו את עם ישראל. ג. להרבות בשמחה - שמחה פורצת גדר. ג. הוספה בלימוד תורה ובקיום מצוות ובפרט בנתינת צדקה. ד. להוסיף באמירת תהלים ובסיום אמירת תהלים יש להוסיף גם את פרק ק"נ בתהלים. ה. חיזוק מבצע תפלין ובפרט עם חיילי צה"ל. ו. כתיבת אות בספר תורה לחיילי צה"ל. ז. הוספה בכל מבצעי הקודש.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
587 צפיות -
האם יש חובה להיכנס למקלט כשיש אזעקה?
אכן, יש להישמע להוראות כוחות הביטחון, וביחד עם זה להתחזק באמונה וביטחון בה'.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
285 צפיות -
האם מותר לדוג דגים לשם הנאה בלי להשתמש בדגים עצמם?
אין איסור צער בעלי חיים כאשר הדבר נעשה לצורך האדם, אך במקרה זה אין ממש צורך לאדם מהדגים, ולכן לא ראוי ליהודי ליהנות מגרימת צער לבעלי חיים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
501 צפיות -
ספר תורה שניקב חור דק מאוד בקלף, לא צמוד לאף אות, מה דינו?
-
האם יש ענין שהפיאות בראש לא יתחברו עם הזקן?
-
האם אפשר לקיים סדר פסח ע״י שימוש באפליקציית זום?
חס וחלילה. השאלה אם יש כאן 'רק' איסורים מדרבנן או גם מדאורייתא.. אמנם הופץ פסק דין בנידון, אך לאחר מחילת כבוד החתומים, חלק מהם כבר חזרו בהם, ואילו האחרים, כלשונו של הרבי מה"מ בעניינים דומה (שימוש במיקרופון בשבת ועוד), או שלא יודעים מהי התכנה וכיצד היא עובדת, או שלא יודעים הלכות שבת ויו"ט, או שלא יודעים את שניהם... ואין זה דרך הצחות - לצערנו נראה שכנראה לא הסבירו והמחישו נכון את דרך הפעלת התכנה, שאין אפשרות שתעבוד ברצף ולא ליצור בה שום שינוי, וגם עצם הדיבור, הוא כמו דיבור למיקרופון שקולט ומשנה את האותות כתוצאה מכך, ויש עוד להאריך ואכמ"ל.
לעמוד השאלה1599 צפיות -
אישה שהיא איטרת יד, באיזה יד מדליקה נרות שבת?
-
האם ניתן לקדש את הלבנה לפני תפילת ערבית, כדי לקדש את הלבנה בציבור?
לכתחילה יש להקדים את תפילת ערבית מדין תדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם. אך אם חושש שאחרי תפילת ערבית לא תראה הלבנה, או שלא יהיה לו מנין לקידוש לבנה יקדים קידוש לבנה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
298 צפיות -
האם מותר לענות אמן כשאוחז באמצע הברכה של קידוש לבנה?
שמע קדיש בזמן אמירת הברכה (אחרי המילים "ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם") - יענה בקדיש על אמן יהא שמיה רבה ואמן על המילים דאמירן בעלמא ואמרו אמן, אך לא על שאר אמנים שבקדיש. אם אמר לו חברו 'שלום עליכם' לא יענה 'עליכם שלום'. כאשר אומר את המילים הראשונות בברכה ("ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם"), וכן כאשר אומר את חתימת הברכה ("ברוך אתה ה' מחדש חודשים") - לא יענה כלל. אם ענה 'אמנים' המותרים סמוך לחתימת הברכה - יתחיל שוב מהמילים "שהם עתידים", כי צריך לומר מעין (תוכן) החתימה סמוך לחתימה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
330 צפיות -
האם לחבוש כיפה הפוך גורם לשכחה?
יש צדיקים שאמרו שלהפוך את הכיפה זה סגולה נגד עין הרע או נגד כאב ראש, והנוהגים כדבריהם יש להם על מה לסמוך שאין בזה משום בגד הפוך מכמה טעמים, אבל סתם כך אין טעם להפוך את הכיפה. אמנם אם אינו מקפיד על צד מסויים ולפעמים לובש כך ולפעמים הפוך, אין בזה גדר בגד הפוך לענין חשש שכחה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
45 צפיות -
האם מותר לכתוב ספר תורה בליל ניטל?
-
מותר לשחק בבובות שפרצופן שלם?
-
האם גם כאשר בת מגיעה למצוות, מברכים "ברוך שפטרני"?
-
האם יש עניין או הידור, בקלף עבודת יד?
הקלף צריך להיות מעובד לשמה ע"י ישראל. ויש מעלה כאשר כל העיבוד נעשה ע"י ישראל ולא ע"י מכונות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
539 צפיות -
האם יש חשש כלאיים בנטיעת גפן ליד עץ שקד?
-
האם תמיד צריך לעשות 'קריעה' בראיית הכותל המערבי?
הרואה את חורבן ערי יהודה, ירושלים, ומקום המקדש לאחר שעברו לפחות שלושים יום מראייתו הקודמת אותם, חייב לקרוע את בגדו. ולמעשה כתבו כמה מן האחרונים שבראיית הכותל המערבי לבד אין לקרוע אלא על ראיית מקום המקדש עצמו (או המסגדים שעליו), ויש נוהגים שלא לקרוע בכל יום שא"א בו תחנון. ולמעשה נהוג לעלות לכותל בימים שאין קורעים (כגון בחוה"מ), או שלובשים בגד שאול, ובכך לא יצטרכו לקרוע.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
148 צפיות -
באיזה יד איטר עושה נפילת אפיים?
איטר יד יטה את ראשו על יד שמאל הן בשחרית והן במנחה, כיון שהשכינה נמצאת בצד ימין שלו וכשנוטה לשמאלו פניו לכיוון השכינה הנמצאת בימין.
לעמוד השאלה706 צפיות -
איך נכון לקרא את המילה עדותיך בפרק קי"ט בתהילים?
כשמופיעה המילה עדתיך קוראים את ה-ד' בחולם, אך בפסוקים המתחילים באותיות ב' ד' ה' מ' נ' פ' צ' ר' כתוב עדותיך ואז ה-ד' צריכה להיאמר בשבא וה-ו' בחולם. השל"ה הקדוש נתן לאותיות אלו סימן: דמ"ה ב"ן פר"ץ. יש פסוק אחד יוצא דופן "צוית צדק עדתיך" שמתחיל ב-צ' ונקרא עדתיך ד' בחולם.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
214 צפיות -
האם מותר לקרוא תהילים בתשלום?
מותר לקבל כסף על אמירת תהילים. וכן בפועל נהוג בכמה מקומות אמירת תהילים בתשלום, כמו בחברת תהילים בקבר דוד המתקיימת על פי הוראת אדמו"ר מוהריי"צ.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
238 צפיות -
האם האשה מחויבת ללמד את בניה?
נאמר "ולמדתם אותם את בניכם", ולמדו חכמים שכשם שאין האב מצוּוה ללמד את בתו; כך אין האשה מצוּוָה ללמוד בעצמה. אלא שצריכות הנשים ללמוד עניינים השייכים אליהן ומחויבות בהן, ולכן מברכות אף הן את ברכת התורה קודם הלימוד. ויש שכתבו שמותר לאשה ללמוד תושבע"פ מיוזמתה ואף מקבלת על כך שכר. ובדורנו מעורר הרבי שמעבר לשיעורים היומיים, ולימוד חסידות ההכרחיים אף לנשים, צריכות הבנות ללמוד תורה בבתי הספר, ובייחוד נוגע הדבר לחינוך הבנים שכן האם נמצאת לרוב בבית, ובניה הקטנים מפנים אליה שאלות בתורה, ואף עוקבת אחר לימודיהם בת"ת, על כן צריכות הן לרכוש ידיעה כללית בתושבע"פ משנה וגמרא.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
209 צפיות -
כיצד יקיימו מצוות סוכה השוהים בבידוד ו/או מאובחני קורונה, ובפרט אכילת כזית בלילה הראשון?
השוהים בבידוד באם מתאפשר לסדר לעצמם סוכה מינימלית – השיעור הוא 56 ס"מ אורך, ו56 ס"מ רוחב - בסמוך לחדרם, עליהם לעשות זאת בכדי לקיים מצוות ישיבה בסוכה. אלו שאין באפשרותם לסדר סוכה במקום הבידוד ואינם חולים בפועל, במהלך הלילה הראשון יצאו לסוכה לאחר שהמשפחה מסיימת את הסעודה ויאכלו שם לפחות כזית פת, ההליכה לסוכה תהיה עם מסיכה וכפפות, ויקפידו להיות שם לבדם, ויחטאו את המקום אחריהם. אמנם אם יש חשש שיזיקו לאחרים, וכן לגבי שאר הימים, פטורים מסוכה. חולים ממש שאין להם סוכה במקום הבידוד פטורים מסוכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
967 צפיות -
האם זוג שהתגרש מותר להם לגור באותה עיר?
באותה העיר אין בעיה. הבעיה היא בקירבה הרבה יותר גדולה שגורמת להם בתדירות להתקל אחד בשני.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
185 צפיות -
האם אשה בת כהן יכולה להיכנס לבית עלמין?
-
באיזה זמנים יש איסור לגזוז ציפורניים?
בראש חודש, יום חמישי (מלילה שבין רביעי לחמישי עד לילה הבא), חול המועד, אבלים ר"ל, יש שנמנעים בשבוע שחל בו תשעה באב, בערב פסח לכתחילה רק לפני חצות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
594 צפיות -
האם יש בעיה לגזור ציפורניים בלילה?
מותר לגזוז בלילה. למעט ביום רביעי בלילה - ליל חמישי, שאין גוזזים מצד זה שאין גוזזים בחמישי.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
11 צפיות -
האם מותר להגות כרגיל את השם "אהיה"?
הבן איש חי כותב שמותר לאומרו כפי שנכתב, ומבאר שם את ההבדל בין שם זה לשמות אחרים. אך יש מדקדקים המקפידים שלא לומר שם זה כשכוונתו לשם ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
182 צפיות -
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
26 צפיות -
האם מותר לנסוע לאילת לטיול?
רק לטיול אסור, אם יש בזה הוספה בלימוד תורה או פרנסה יש היתר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1609 צפיות -
האם מותר לגזוז ציפורניים בלילה, והאם יש בזה הבדל בין ספרדים לאשכנזים?
-
האם צריך לומר שלום עליכם בקידוש לבנה, דווקא לאדם מעל גיל מצוות?
-
מה דינו של כהן שחי עם גרושה ונולדו להם ילדים, לעניין עליה לדוכן, עליה לתורה ראשון, וכן להיטמא למת?
הילדים חללים ואינם כהנים לשום דבר ועניין, האב אינו עולה לדוכן ואינו עולה ראשון לתורה, אך אסור לו להיטמא למת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
711 צפיות -
האם נוהגים לומר ביום ההולדת גם את פרק התהילים של השנה הקודמת, או רק את הפרק החדש?
-
האם מותר לתת לגוי לתקן ספרי קודש?
-
האם קודם לימוד התורה צריך ליטול ידיים?
ראוי לדקדק שאף בעת לימוד התורה יהיו ידיו נקיות, אולם חיוב נטילת הידיים הוא רק קודם התפלה, אך ללמוד התורה, אפילו כאשר נגע במקומות המכוסים אין צורך לחזר דווקא אחר מים לנטילת ידיים, אפילו במקום שמצויים מים, אלא די בניקיון כלשהו.
לעמוד השאלההרב ליאור רוזנבוים
363 צפיות -
האם מותר להקשיב לשיעור תורה בזמן המקלחת?
אף שיש מקום להתיר הרהור בדברי תורה בחדר אמבטיה, אך בפועל בדרך כלל יש גם שירותים בחדר ובשירותים אסור להרהר דברי תורה. וגם אם אין שירותים כאשר הוא עצמו לא לבוש, אין לחשוב בדברי תורה.
לעמוד השאלה23 צפיות -
מתי יוצא ליל ניטל השנה - תשפ"ה?
ברוב המדינות ליל ניטל הוא הלילה שבין ה-24 לדצמבר ל-25 בדצמבר. בשנה זו (ה'תשפ"ה) הוא חל ביום שלישי כ"ג כסלו בלילה (אור לכ"ד כסלו).
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
2869 צפיות -
שלום וברכה האם אומרים אבינו מלכנו הארוך גם במנין בחוץ כשאין ארון קודש וס"ת, כך שאי אפשר לפתוח?
אומרים, וגם המתפלל ביחיד אומר. פתיחת הארון היא מנהג נוסף על עצם האמירה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
401 צפיות