
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מה ההלכה בנוגע להשתתפות בהגרלות פייס / לוטו? מה דעת הרבי על כך?
אין בעיה להשתתף בהגרלות שבהן זוכים בפרס שנקבע (ולא שהזוכה מקבל את הכסף של האחרים). הרבי מה"מ ענה בחיוב לשאלות על השתתפות ב"לוטרי".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
775 צפיות -
האם יש בעיה לכבות גפרור ע"י רוח בפה כמו שמקפידים על כיבוי נר?
-
האם יש בעיה לשחק בקלפים של מלך ומלכה?
אין לשחק בקלפים אלו, יש בהם טומאה גדולה, וכפי שהעיד על כך רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1239 צפיות -
האם יש חיוב לבחור בבחירות עירוניות?
בהחלט, הרבי כותב גם לגבי בחירות עירוניות שיש להצביע לחרדים לדבר ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
549 צפיות -
כאשר יש ויכוח בין הקהל בבית הכנסת האם להפעיל מזגן או לפתוח חלון, למי שומעים?
יש מהפוסקים שדימו זאת לאמור במסכת פאה 'בדלית ובדקל אינו כן אפילו תשעים ותשעה אומרים לבוז ואחד אמר לחלק לזה שומעין שאמר כהלכה' ולכן זה תלוי בנוהג הרגיל באותה עונה ובחורף שומעים לזה שקר לו ובקיץ לזה שחם לו. ויש אומרים שהולכים אחר הרוב כמבואר בשולחן ערוך 'כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמן יש להושיב כל בעלי בתים הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחר הרוב ואם המיעוט ימאנו הרוב יכולין לכוף אותן'. ויש אומרים שכיוון שהכל חולים אצל צינה יש להקשיב למי שמצטנן מהקור. ולמעשה יש לדון במידת צדק ויושר בכל מקום לפי עניינו, והטוב ביותר הוא להגיע להסכמה, מתוך התחשבות הדדית ובאופן של לפנים משורת הדין. .
לעמוד השאלה1551 צפיות -
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
302 צפיות -
האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?
ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1040 צפיות -
האם הכוונה מעכבת בברכה?
בעת אמירת הברכה יש להיזהר להתרכז ולהבין את כוונת הברכה שמברך בה את ה', ולא יהיה לבבו פונה לדבר אחר בעת שמוציא בשפתיו את מילות הברכה. התיבות הנחשבות כעיקר הברכה הן: "ברוך", הזכרת שם ה', וכן הזכרת המלכות בברכה "מלך", וכן הזכרת הדבר שמברך עליו כגון "בורא פרי האדמה" או "שהכל נהיה בדברו" וכן בברכות המצוות – הזכרת המצווה אותה מקיים. אלא שבדיעבד יצא ידי חובת הברכה גם אם לא כיון בה אלא רק אמרה.
לעמוד השאלה471 צפיות -
לאיזה כיוון צריך לכוון את המיטות בחדר שינה?
אם אפשר בקלות שיהיו בין צפון לדרום עדיף, אם לא זה בסדר גם בין מזרח למערב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1137 צפיות -
לאן עדיף ללכת לסעודת מצוה בזמנה (ברית, נישואין, פדיון הבן) או ניחום אבלים שככל הנראה יוכל לנחם למחרת?
-
האם אומרים תחנון בט"ו באב?
-
האם יש חובה להצביע בבחירות לכנסת?
הרבי מביא שחובה להצביע בבחירות למפלגה החרדית ביותר - דהיינו מפלגה שתשמור על שלושת השלמויות, שלימות התורה שלימות העם ושלימות הארץ. ומי שלא מצביע מגביר את כח אלו המנגדים לה' ולתורתו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
958 צפיות -
האם כריכה או חלק מכריכה של ספר קודש צריכה גניזה?
-
האם מותר לתת לגוי לתקן ספרי קודש?
-
האם מותר להניח ספר קודש על הברכיים?
מותר להניח ספר קודש על הברכיים, אך אין להשעין את מרפקי ידיו על הספר משום כבוד הספר.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
394 צפיות -
האם יש עניין או הידור, בקלף עבודת יד?
הקלף צריך להיות מעובד לשמה ע"י ישראל. ויש מעלה כאשר כל העיבוד נעשה ע"י ישראל ולא ע"י מכונות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
571 צפיות -
מאוד עוזר לי לכתוב על גבי ספר בעיפרון הערות כהכנה לשיעור שאני מעבירה, האם זה בסדר?
-
האם יש חשש כלאיים בנטיעת גפן ליד עץ שקד?
-
האם מותר לגזוז ציפורניים בלילה, והאם יש בזה הבדל בין ספרדים לאשכנזים?
-
מה הם ההוראות מהרבי בקשר למצב המלחמה בארץ הקודש?
א. דעת הרבי: ארץ ישראל - המקום הכי בטוח מאחר שהיא "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". ב. להיזהר לא להפחיד ח"ו את עם ישראל. ג. להרבות בשמחה - שמחה פורצת גדר. ג. הוספה בלימוד תורה ובקיום מצוות ובפרט בנתינת צדקה. ד. להוסיף באמירת תהלים ובסיום אמירת תהלים יש להוסיף גם את פרק ק"נ בתהלים. ה. חיזוק מבצע תפלין ובפרט עם חיילי צה"ל. ו. כתיבת אות בספר תורה לחיילי צה"ל. ז. הוספה בכל מבצעי הקודש.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
644 צפיות -
כיצד יקיימו מצוות סוכה השוהים בבידוד ו/או מאובחני קורונה, ובפרט אכילת כזית בלילה הראשון?
השוהים בבידוד באם מתאפשר לסדר לעצמם סוכה מינימלית – השיעור הוא 56 ס"מ אורך, ו56 ס"מ רוחב - בסמוך לחדרם, עליהם לעשות זאת בכדי לקיים מצוות ישיבה בסוכה. אלו שאין באפשרותם לסדר סוכה במקום הבידוד ואינם חולים בפועל, במהלך הלילה הראשון יצאו לסוכה לאחר שהמשפחה מסיימת את הסעודה ויאכלו שם לפחות כזית פת, ההליכה לסוכה תהיה עם מסיכה וכפפות, ויקפידו להיות שם לבדם, ויחטאו את המקום אחריהם. אמנם אם יש חשש שיזיקו לאחרים, וכן לגבי שאר הימים, פטורים מסוכה. חולים ממש שאין להם סוכה במקום הבידוד פטורים מסוכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1003 צפיות -
האם יש חובה להיכנס למקלט כשיש אזעקה?
אכן, יש להישמע להוראות כוחות הביטחון, וביחד עם זה להתחזק באמונה וביטחון בה'.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
333 צפיות -
מה הם מנהגי יום הולדת?
א. לעלות לתורה ביום השבת שלפני יום ההולדת, וכשיום -ההולדת חל ביום הקריאה - גם ביום-הולדת עצמו. ב. להוסיף בנתינת צדקה לפני תפלת שחרית ומנחה, וכשיום ההולדת חל בשבת או יום טוב - ליתן בערב שבת או יום טוב (ומה טוב - גם לאחריו). ג. להוסיף בתפילה - בכונת התפילה, התבוננות בגדולת הא-ל וכו', וכן באמירת (ספר) תהילים (על כל פנים ספר אחד). ד. ללמוד המזמור תהילים החדש שמתחיל לומר ביום ההולדת - בהתאם למספר שנותיו. ה. להוסיף שיעור נוסף בתורת הנגלה ובתורת החסידות - נוסף על השיעורים הקבועים, שלושת השיעורים בחומש תהילים ותניא השווים לכל נפש, ושיעור היומי ברמב"ם. ו. ללמוד מאמר דא"ח (=דברי אלוקים חיים) בעל פה (כולו או חלקו), ולחזור אותו בחבורה (ברבים) ביום ההולדת עצמו, או בהזדמנות הקרובה, ובפרט ביום השבת-קודש שלאחריו (בזמן סעודה שלישית). ז. להוסיף בפעולה על הזולת - הפצת התורה והמעינות חוצה, מתוך אהבת ישראל. ח. להתבודד ולעלות זכרונותיו ולהתבונן בהם והצריכים תיקון ותשובה ישוב ויתקנם, כלומר, להתבונן באופן הנהגתו בשנה שעברה, ולקבל החלטת טובות לשנה הבאה עלינו לטובה. ט. לקבל על עצמו זהירות נוספת או הידור נוסף בענין פרטי (לפי ערכו, כמובן), כמו בראש השנה. י. לערוך התוועדות של שמחה עם בני-ביתו, חבריו וידידיו - שבח והודיה להקב"ה (ובאם אפשר לברך-"שהחיינו" על פרי חדש או בגד חדש), מתוך שמחה של-תורה ושמחה של מצוה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1213 צפיות -
האם מותר להניח ארגז עם ספרי קודש על הרצפה?
נאמר בגמרא: "אסור לישב על גבי מטה שספר-תורה מונח עליה". וכתבו הפוסקים, שמשום מידת חסידות, יש להגביה את ספר התורה שלושה טפחים - וטוב יותר שיהיה גבוהה עשרה טפחים, אף שמצד הדין די בהגבהה של טפח אחד. ואף שהדבר אמור בספר תורה, יש לנהוג כך אף ביתר ספרי קודש. אולם לגבי ספרים המונחים בארון על יד הקיר, או בארגז על הרצפה, יש להקל ואין צורך שיהיו גבוהים אפילו טפח. כמו כן, אסור לשבת על ספסל שמונחים עליו ספרי-קודש, אלא אם כן מניח תחתיהם דבר גבוה קצת, ויש שהצריכו שיהיה אותו דבר בגובה טפח, וכתבו הפוסקים שהמחמיר בזה תבוא עליו הברכה .
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1090 צפיות -
מה עושה מי שנמצא בבידוד בנוגע להתרת נדרים בערב ר"ה? אפשר לעשות התרת נדרים רק עם 3 גברים במקום עשרה? ואם אין שלושה?
אפשר לעשות התרת נדרים בפני שלשה. כמו"כ אם יוצא מהבידוד או שיוכל לעשות בפני שלשה לפחות (או עשרה) במהלך עשרת ימי תשובה - יעשה כן. אם אין אפשרות כזו - ניתן באמצעות הטלפון או המחשב - כאשר המתירים יושבים יחד באופן פיזי.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
680 צפיות -
האם ניתן לקדש את הלבנה לפני תפילת ערבית, כדי לקדש את הלבנה בציבור?
לכתחילה יש להקדים את תפילת ערבית מדין תדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם. אך אם חושש שאחרי תפילת ערבית לא תראה הלבנה, או שלא יהיה לו מנין לקידוש לבנה יקדים קידוש לבנה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
353 צפיות -
האם מותר לנסוע לאילת לטיול?
רק לטיול אסור, אם יש בזה הוספה בלימוד תורה או פרנסה יש היתר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1660 צפיות -
האם גם כאשר בת מגיעה למצוות, מברכים "ברוך שפטרני"?
-
האם תמיד צריך לעשות 'קריעה' בראיית הכותל המערבי?
הרואה את חורבן ערי יהודה, ירושלים, ומקום המקדש לאחר שעברו לפחות שלושים יום מראייתו הקודמת אותם, חייב לקרוע את בגדו. ולמעשה כתבו כמה מן האחרונים שבראיית הכותל המערבי לבד אין לקרוע אלא על ראיית מקום המקדש עצמו (או המסגדים שעליו), ויש נוהגים שלא לקרוע בכל יום שא"א בו תחנון. ולמעשה נהוג לעלות לכותל בימים שאין קורעים (כגון בחוה"מ), או שלובשים בגד שאול, ובכך לא יצטרכו לקרוע.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
201 צפיות -
האם צריך לטבול לחם במלח גם בימות החול?
כן. על פי הקבלה יש לטבול במלח ג' פעמים. ובכל מקרה נהגו להניח מלח על השלחן, כי השלחן דומה למזבח והאכילה כקרבן, ונאמר "על כל קרבנך תקריב מלח".
לעמוד השאלה948 צפיות -
האם ראוי שבן יעיר את אביו הישן בשבת בצהריים, כדי שיבא ללמוד איתו באבות ובנים?
לצורך מצוות לימוד תורה יכול להעיר, ומשום כיבוד אב, נכון שיבקש מראש את הסכמת האב לכך.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
6 צפיות -
אנחנו שלוחים בבית חב"ד, האם מותר להזמין לסעודות שבת וחג גוי שמתעניין ביהדות ורוצה להתגייר?
אין עניין על פי יהדות לעודד גיור. אם הגוי בכל זאת מתעקש לבוא לשבת, אפשר להזמינו, אם יש לכם יין מבושל (אך לא להרבות בכך). אסור להזמין גוי ביום טוב בגלל חשש שמא ירבו בבישול עבורו בחג, דבר האסור.
לעמוד השאלה2100 צפיות -
קניתי מעיל וכתוב עליו שהוא עשוי מעור חזיר, האם מותר ללבוש אותו?
-
האם מותר להגות כרגיל את השם "אהיה"?
הבן איש חי כותב שמותר לאומרו כפי שנכתב, ומבאר שם את ההבדל בין שם זה לשמות אחרים. אך יש מדקדקים המקפידים שלא לומר שם זה כשכוונתו לשם ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
250 צפיות -
האם יש בעיה לקרוא בשם של מישהי שקוראים לה באותו שם של אמא שלי, שהשם שלה לא מאוד נפוץ?
אם זה לא בפני האם, נוהגים להקל בכך, אפילו אם השם אינו נפוץ.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
92 צפיות -
האם מותר להקשיב לשיעור תורה בזמן המקלחת?
אף שיש מקום להתיר הרהור בדברי תורה בחדר אמבטיה, אך בפועל בדרך כלל יש גם שירותים בחדר ובשירותים אסור להרהר דברי תורה. וגם אם אין שירותים כאשר הוא עצמו לא לבוש, אין לחשוב בדברי תורה.
לעמוד השאלה72 צפיות -
האם יש עניין שנשים יעשו קידוש לבנה?
-
האם ראוי לשמוח כשמת שונא גדול של עם ישראל?
ראוי ונכון לשמוח ולהודות לה', כפי שאנו מודים על מפלת המן, פרעה, אנטיוכוס ועוד. הפסוק "בנפול אויבך" אינו מתייחס לאויבי עם ישראל כולו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
73 צפיות -
האם קודם לימוד התורה צריך ליטול ידיים?
ראוי לדקדק שאף בעת לימוד התורה יהיו ידיו נקיות, אולם חיוב נטילת הידיים הוא רק קודם התפלה, אך ללמוד התורה, אפילו כאשר נגע במקומות המכוסים אין צורך לחזר דווקא אחר מים לנטילת ידיים, אפילו במקום שמצויים מים, אלא די בניקיון כלשהו.
לעמוד השאלההרב ליאור רוזנבוים
416 צפיות -
כשאני מאחל לחייל היוצא למלחמה, איך נכון לומר לו שילך בשלום או לשלום?
בגמרא נאמר: "אמר רבי אבין הלוי: הנפטר מחברו אל יאמר לו לך בשלום, אלא לך לשלום. שהרי יתרו שאמר לו למשה (שמות ד') לך לשלום - עלה והצליח, דוד שאמר לו לאבשלום (שמואל ב' ט"ו) לך בשלום - הלך ונתלה".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
961 צפיות -
האם מותר לקרוא לארגון שם הנלקח מתוך פסוק, כאשר ככל הנראה חלק מדפי הפרסום יזרקו לפח?
-
האם יש איסור לקרוא לחמי וחמותי בשמם הפרטי?
יש מצוה לכבד אותם, כשם שמכבדים הורים, ולכן אין לקרוא בשמם הפרטי.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1691 צפיות -
האם יש ענין שהפיאות בראש לא יתחברו עם הזקן?
אכן, וזה אחד הטעמים למנהג חב"ד לקצוץ את הפיאות, וכמנהג האריז"ל.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1014 צפיות -
האם יש בעיה שחתן יספר את חמיו?
-
באיזה זמנים יש איסור לגזוז ציפורניים?
בראש חודש, יום חמישי (מלילה שבין רביעי לחמישי עד לילה הבא), חול המועד, אבלים ר"ל, יש שנמנעים בשבוע שחל בו תשעה באב, בערב פסח לכתחילה רק לפני חצות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
650 צפיות -
איך נכון לקרא את המילה עדותיך בפרק קי"ט בתהילים?
כשמופיעה המילה עדתיך קוראים את ה-ד' בחולם, אך בפסוקים המתחילים באותיות ב' ד' ה' מ' נ' פ' צ' ר' כתוב עדותיך ואז ה-ד' צריכה להיאמר בשבא וה-ו' בחולם. השל"ה הקדוש נתן לאותיות אלו סימן: דמ"ה ב"ן פר"ץ. יש פסוק אחד יוצא דופן "צוית צדק עדתיך" שמתחיל ב-צ' ונקרא עדתיך ד' בחולם.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
263 צפיות -
האם בהנחת אבן פינה יש עניין שתהיה דווקא אבן טבעית?
אכן, הרבי כותב: "על פי הכתוב ישעי' (כה טז כה) אמר ה' אלקים הנני יסד בציון אבן אבן בוחן פנת יקרת מוסד מוסד - נכון שאבן הפנה תהי' בדוקא אבן אשר בידי שמים (אף שאחרי זה אפשר להוסיף עלי' גם מלט וכו' ענינים שבידי אדם). והרי מתאים זה גם להענין ברוחניות - שהתחלת ויסוד כל בנין ודבר הוא נתינת כח מלמעלה ואתערותא דלעילא".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
69 צפיות -
האם כאשר לומדים תורה בלי להוציא בפה אלא בהרהור, מקיימים מצות תלמוד תורה?
כותב אדמו"ר הזקן בהלכות תלמוד תורה: "כל אדם צריך להיזהר להוציא בשפתיו ולהשמיע לאוזניו כל מה שלומד בין במקרא משנה ותלמוד אלא אם כן בשעת עיון להבין דבר מתוך דבר. וכל מה שלומד בהרהור לבד ואפשר לו להוציא בשפתיו ואינו מוציא אינו יוצא ידי חובת מצות ולמדתם אותם...". אמנם כ"ק אד"ש מה"מ מבאר שאף מי שלומד בהרהור נחשב לו לימוד תורה אלא שלא מקיים את מצות לימוד תורה, ויתירה מזו שאינו מקיים רק את מצות ולמדתם אותם, אך מקיים את מצות והגית בו יומם ולילה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
757 צפיות -
האם אשה בת כהן יכולה להיכנס לבית עלמין?
-
האם יש בעיה לגזור ציפורניים בלילה?
מותר לגזוז בלילה. למעט ביום רביעי בלילה - ליל חמישי, שאין גוזזים מצד זה שאין גוזזים בחמישי.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
118 צפיות