מה נכלל באיסור לא ילבש?
נאמר: "לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה כי תועבת ה"א כל עשה אלה". ודרשו חכמים: "שלא ילבש איש שמלת אשה, וישב בין הנשים ואשה שמלת איש ותשב בין האנשים". מפני שהדבר עלול להביא לידי פריצות, וכן מפני שהוא מדרכי עובדי-גילולים, כחלק מפולחן העבודה-זרה. ועל-כן אסור לאיש ללבוש בגדי נשים ולהיפך, ובכלל לאו זה אסור לגבר לענוד תכשיטים ודומיהם. ולדעת הרבה פוסקים האיסור הוא לא רק כשלבוש כולו בבגדי אשה, אלא אף בבגד אחד בלבד. בכלל איסור "לא-ילבש" אסרו חכמים על האיש להסיר את שערותיו הלבנות לשוות לעצמו מראה צעיר, שכן הוא בכלל נויי נשים, ויש שכתבו שכמו-כן אסור לאיש לצבוע שערותיו, והיו שנטו להקל בזה בעת צורך-גדול. ודנו הפוסקים אודות טיפולים פלסטיים לגבר, האם מותרים, ונטו להקל בהסרת מומים וכתמים שונים להחזיר את מראה האדם למצבו הרגיל. ויש שהתירו אפילו במומים שהיו עמו מעת לידתו, כיוון שהסרתם מחזירה אותו למראה שאר בני האדם והדבר לא כרוך בקישוט, אולם כשמראהו הוא מראה רגיל אלא שמעוניין בניתוח פלסטי לשם נוי, הדבר אסור משום "לא-ילבש" וכיון שרבו הספקות בזה אין לעשות דבר מבלי להיוועץ תחילה עם מורה-הוראה.
מקור:
- טוש"ע ונ"כ יו"ד סקנ"ו ס"ב וסו"ס קפב
- שו"ע אדה"ז או"ח סו"ס שב. אג"ק חי"ד ע' שסד. אג"מ יו"ד ח"ב סס"א
- צי"א חי"ב סו"ס ו
- משנה-הלכות ח"ה ס"ח.

הרב ליאור רוזנבוים