
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם אפשר לעשות סעודת פורים חלבית עם דגים?
-
האם אומרים ועל הניסים בשושן פורים בעיר ספק מוקפת חומה?
-
האם ניתן לאכול את סעודת פורים לבד?
האוכל סעודת פורים לבד יצא ידי חובה, אך מצווה לקיים את הסעודה יחד עם אנשי ביתו וחבריו, כדי להרבות בשמחה, שכן כשאדם סועד לבדו, אינו יכול לשמוח כראוי.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
250 צפיות -
האם מותר להפעיל מכונת כביסה בשושן פורים?
-
האם למנהגנו לובשים בגדי שבת בפורים?
-
האם מותר לקרוא את המגילה כשבעל הקורא שומע בהקלטה באוזניות את הקריאה והוא קורא בקול מתוך מגילה כשרה?
העיקר הוא שהשומעים ישמעו קול אדם ולא מהאוזניות. אם הבעל קורא עצמו קורא בקול זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
371 צפיות -
האם מתאים שהילד יתחפש לבעל חיים טמא?
לא ראוי, על פי דברי הרבי שיש לתת לילדים להתחפש רק לדמויות חיוביות וטהורות.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
627 צפיות -
האם יש דרך שאוכל לעשות מבצעים ולזכות אנשים בקריאת המגילה בשני ימי הפורים?
באם מזכה יהודים ביום ט"ו שבלעדיו לא היו שומעים את המגילה כגון שמגיע ליהודים שלא מגיעים לבית כנסת ואין בעל קורא אחר אתו שיקרא להם, כדאי שיקרא להם הוא. אבל על מנת להקטין את השאלה כמה שיותר, יש לו להיות בליל י"ד ויום י"ד בעיר ואז כל היום עושה מבצעים ואין כלל שאלה בכך כמובן, ובליל ט"ו יהיה בירושלים עד למחרת, ויקרא להם בלא ברכה. אבל אם יש בעל קורא אחר מבני ירושלים, מוטב שהוא יקראה להם.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1474 צפיות -
תושב ערי הפרזות העולה לירושלים, כיצד ינהג לגבי פורים?
א. תושב ערי הפרזות ("בן עיר") שיצא מביתו לירושלים ("כרך") לפני ליל י"ד, או אפילו בליל י"ד לפני עלות השחר, והתכוון להמשיך לשהות בירושלים עד לאחר עלות השחר של יום ט"ו - הפך דינו להיות כ"בן כרך", וצריך הוא לקיים את כל מצוות היום יחד עם תושבי ירושלים ביום ט"ו. גם אם חזר לביתו ביום ט"ו לפני שקיים את מצוות היום, נותרה עליו החובה לקיימן באותו יום. ב. הגיע לירושלים לפני עלות השחר של יום י"ד וכוונתו היתה לחזור לביתו לפני עלות השחר של יום ט"ו, בין אם אכן חזר לביתו, ובין אם בפועל החליט להמשיך להישאר בירושלים - יקיים את מצוות היום בי"ד בברכה. וראוי שיקיימן גם בט"ו, אך לא יברך על קריאת המגילה. ג. היה בעירו בעלות השחר של יום י"ד, התחייב לקיים את כל מצוות היום ביום י"ד. ואם לאחר מכן יצא לירושלים על מנת לשהות שם בעלות השחר של יום ט"ו - ישנה מחלוקת ראשונים האם צריך לקיים שוב את מצוות היום בט"ו, ולכן יקיימן שוב מספק, אך לא יברך על קריאת המגילה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
466 צפיות -
האם במקומות הסמוכים לערים 'המסופקות' שבהם קוראים מגילה יומיים (כגון טבריה וצפת) נוהגים גם כן יומיים?
לפי דעת רוב האחרונים, וכן אנו נוהגים - לא החמירו חכמים מספק לקרוא את המגילה גם בט"ו באדר, אלא בערים אלו עצמן, ולא במקום הסמוך להן או נראה מהן. הטעם לכך הוא משום שגם עצם הדין שנוהגים יומיים הוא מספק ואינו לכל הדעות, המקומות עצמם שנויים במחלוקת והדין שהמקומות הסמוכים לעיר או נראים ממנה נחשבים כחלק ממנה, הוא חידוש, ולא חידשו זאת חכמים אלא בעיר שהיא ודאי מוקפת חומה מימי יהושע. אולם, במקומות אלו כמו בשאר המקומות יש להרבות בו בשמחה ואין אומרים תחנון, ואדרבה יש להוסיף בשמחה שהרי "מעלין בקודש".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
490 צפיות -
באיזה יום חוגגים פורים בשכונת רמות בירושלים?
-
תושב ירושלים שמגיע לערי הפרזות, כיצד ינהג לגבי פורים?
א. תושב ירושלים שהגיע לערי הפרזות לפני עלות השחר של יום י"ד, והתכוון להישאר שם עד לאחר עלות השחר שליום ט"ו, וכך עשה, הפך הוא ל"בן עיר", ומקיים את מצוות היום בי"ד בברכה. ב. התכוון להישאר עד יום י"ד ולחזור לירושלים לפני עלות השחר של יום ט"ו, וכך עשה - מתחייב הוא שוב במצוות היום ביום ט"ו ללא ברכה, ולכן למעשה יקיים את מצוות היום בי"ד בברכה ובט"ו ללא ברכה. ג. היה בירושלים בעלות השחר של יום י"ד, ורוצה לצאת לערי הפרזות ולהישאר בהם עד יום ט"ו, יש לו להימנע מכך לכתחילה, כי לדעת כמה פוסקים יהיה פטור בין ביום י"ד ובין ביום ט"ו. ואם נצרך לצאת לצורך גדול, יקיים את מצוות היום הן בי"ד והן בט"ו, ובשניהם ללא ברכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
276 צפיות -
מקומות הסמוכים לספק מוקפת חומה, האם נוהגים במצוות פורים אף בט"ו?
מסופר בגמרא: "חזקיה קרי בטבריא בארביסר ובחמיסר". כלומר, האמורא חזקיה הסתפק האם טבריה הייתה מוקפת חומה מימות יהושע, ומספק קרא את המגילה בי"ד באדר ואף בט"ו. והרבה כתבו שיש לנהוג כך, אלא שבט"ו קוראים במגילה ללא ברכה מחמת הספק. והיו שהוסיפו ואמרו שיש לנהוג אף את יתר מצוות פורים. ולגבי "ועל הניסים" כתבו שאין לאמרו. ודנו הפוסקים לגבי מקום הסמוך למקום שיש בו ספק האם גם בו יש לנהוג כך ביום ט"ו. והרבה כתבו שלא נוהגים, משום שגם המקומות המסופקים שנויים במחלוקת. אולם יש להרבות בו בשמחה, ולא רק במקומות אלו אלא בכל מקום, ואין אומרים תחנון, ואדרבה יש להוסיף בשמחה על פורים ש"מעלין בקודש".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
700 צפיות -
האם מותר לבן ירושלים להסתפר בי"ד אדר?
כן, מותר. לבני ירושלים אסור במלאכה וכדומה רק בליל ט״ו ויום ט״ו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
579 צפיות -
האם עכו נחשבת כעיר שחוגגים בה פורים רגיל או פורים בט"ו אדר?
חוגגים ביום י"ד, ומספק חוגגים גם בט"ו, אך את המגילה קוראים ביום ט"ו בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
543 צפיות -
מתי מקיימים את מצוות סעודת פורים כשפורים חל בערב שבת?
לכתחילה יש להתחיל את הסעודה בבוקר, מפני כבוד השבת. ויש להיזהר שלא לשכוח להתפלל תפלת מנחה. אם לא הספיק בבוקר יאכל סעודת פורים בשעות הצהרים המוקדמות, וישתדל להתחיל לפני תחילת שעה עשירית (כלומר, שלוש שעות זמניות לפני השקיעה), כדי שיוכל לאכול סעודת שבת לתיאבון. אם גם את זה לא הספיק, יאכל לאחר מכן. אך ראוי שיסיים את סעודתו לפני השקיעה, כדי שיוכל לנהוג על פי הסדר הרגיל: ברכת המזון, תפילת ערבית, קידוש וסעודת שבת. האוכל סעודת פורים לאחר חצות, ראוי שיתפלל מנחה לפני כן.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1027 צפיות -
האם לאדם הנמצא בערי הפרזות, מותר לעשות מלאכה בשושן פורים?
-
מהם מנהגי פורים קטן?
אין אומרים תחנון בפורים קטן ובשושן פורים קטן, וכן במנחה שלפני כן – יום י"ג אדר א', בין בערי הפרזות ובין בירושלים. אך מותר לעשות מלאכה כרגיל. ולעניין אבלות ר"ל, כל דיני אבלות נוהגים בפורים קטן (ובשושן פורים קטן). בימים אלו אין מתענים, וכן חתן וכלה ביום החופה אינם מתענים, אלא מקדימים ומתענים ביום שלפניו – י"ג אדר א', והרוצה להתענות ביום החופה, יעשה כהוראת רב. יש להרבות קצת בסעודה ביום פורים קטן, "וטוב לב משתה תמיד", ושמחת פורים קטן צריכה להיות שמחה בטהרתה, כיוון שאינה מעורבת בעניין אחר כמו בפורים בו יש אף את קיום מצוות הפורים. מי שאמר בטעות בפורים קטן "ועל הניסים", אינו צריך לחזור ולהתפלל.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
944 צפיות -
בקביעות שפורים חל בערב שבת ושושן פורים בשבת, מהם מנהגי ט"ז באדר בערי הספיקות וערי הפרזות?
בערי הספיקות מקיימים את כל מצוות הפורים ביום י"ד, כולל קריאת-התורה ואמירת "ועל -הניסים". בשבת אין מוסיפים "ועל-הניסים" וקוראים בתורה ומפטירים את הקריאה הרגילה של פרשת-השבוע מבלי להוסיף את קריאת-התורה של פורים. וביום ראשון ט"ז באדר אין אומרים תחנון, ויוסיפו לקיים שוב את מצוות סעודת-פורים ומשלוח-מנות, וראוי גם שיתנו שוב מתנות-לאביונים. בערי הפרזות: בשנת תשמ"א שהייתה קביעות זו עורר הרבי שיהודים בכל מקום יצטרפו לשמחת ירושלים ויוסיפו בדברי שמחה של תורה, באהבת ישראל, ועריכת כינוסים לחיזוק היהדות. ואם מתאים הדבר אף ישלחו משלוחי-מנות, ויתנו מתנות-לאביונים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
446 צפיות -
האם מותר להסתפר בפורים?
-
מהו סדר "פורים המשולש"?
ביום שישי י"ד אדר, קוראים את המגילה בברכה ונותנים מתנות-לאביונים, ואין אומרים "ועל-הניסים" וכן אין קוראים בתורה. בש"ק ט"ו אדר, אומרים "ועל-הניסים", מוציאים שני ספרי-תורה, ובספר השני קוראים "ויבוא-עמלק" ומפטירים שוב את הפטרת פרשת "זכור". אין אומרים "אב-הרחמים" ו"צדקתך", וראוי להוסיף בסעודה (או סעודה נוספת, אפילו בלא נט"י) באופן שניכר לכבוד פורים. ביום ראשון ט"ז אדר, אין אומרים תחנון, אין אומרים "ועל-הניסים" ואין קוראים בתורה. עיקר סעודת פורים (כולל החיוב "לבסומי"), מנהג התחפושות, ומצות משלוח-מנות הם ביום זה. ויש שכתבו, וכן הזכיר הרבי מה"מ, שראוי לתת מתנות-לאביונים גם ביום זה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
935 צפיות -
האם מישהו שחגג פורים פרזות יכול לקרוא מגילה לאנשים בשושן פורים?
לא, (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
407 צפיות -
האם בן ירושלים יכול לקרוא מגילה בליל ויום י"ד לדרים בערי הפרזות?
בן ירושלים הישן בליל י"ד בירושלים, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בערי הפרזות, ביום י"ד. וכן בן עיר פרוזה הישן בעירו, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בירושלים, ביום ט"ו – כיוון שהוא עצמו אינו חייב ביום זה במצוות פורים. (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
350 צפיות -
בן ירושלים שהגיע בבוקר ט"ו למקום שחוגגים פורים בי"ד ועדיין לא שמע מגילה צריך לקרוא לעצמו?
-
האם מותר להסתפר בפורים שחל ביום שישי?
לכתחילה אין להסתפר בפורים שחל בערב שבת, אך במקום הצורך ניתן להקל לכבוד השבת, ואין בזה חילוק אם מסתפר בעצמו או על ידי אחרים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
481 צפיות -
האם מותר לגזור ציפורניים בפורים שחל בערב שבת?
נכון לדאוג שלא יזדקק לגזור את ציפורניו בפורים שחל בערב שבת, אך אם שכח לגוזזם לא ייכנס מנוול לשבת, אלא יגזזם.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
600 צפיות -
האם צריך לשטוף ידיים לפני שנוגעים במגילת אסתר?
למגילה יש קדושה, ויש לנהוג בה כבוד, ולשטוף ידיים לפני הנגיעה בה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
642 צפיות -
האם משאירים את המגילה פתוחה בברכת הרב את ריבנו בסיום הקריאה?
כדאי ונכון שישאירו את המגילה פתוחה בשעת אמירת הברכה שלאחריה, שעי"ז ימשיכו עניני המגילה להאיר בגילוי, ויפעלו תוספת אור בהברכות. אמנם מנהג כ"ק אד"ש להתחיל לכרוך את המגילה מיד עם סיום הקריאה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
376 צפיות -
מי שטעה ואמר בשמונה עשרה את ועל הניסים של חנוכה במקום של פורים, צריך לחזור?
-
האם יש חובה לאכול בסעודת פורים לחם ובשר?
-
האם אומרים תחנון בפורים קטן?
-
אדם שאין לו אפשרות לשמוע קריאת מגילה בפורים, האם עליו לברך שהחיינו במשלוח מנות ומתנות לאביונים?
אף שבברכת שהחיינו במגילה מכוונים גם על שאר מצוות היום, אך אדם שלא שומע מגילה מכל סיבה שהיא לא יברך על שאר המצוות שהחיינו, כיוון שלא מודגש במצוות אלו חג הפורים אלא זה דבר שרגילים בכל יום ויום.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
416 צפיות -
מהם ארבעת פסוקי גאולה שהקהל קוראים בקריאת המגילה?
"איש יהודי..", "ומרדכי יצא.." , "ליהודים היתה אורה..", "כי מרדכי היהודי.." וכן נוהגים (הקהל) לומר את עשרת בני המן בנשימה אחת.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
298 צפיות -
אנחנו מארגנים קריאת מגילה בקניון הומה אדם, האם ניתן לקרוא את המגילה ברמקול כדי שיוכלו כולם לשמוע?
לא, אין להשתמש ברמקול כיוון שרמקול הוא קול מתכתי ולא קול אדם, ולרוב הדיעות אין יוצאים ידי חובת קריאת המגילה כששומעים ברמקול.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
1172 צפיות -
האם גם הציבור ששומע את המגילה צריך לקרוא בנשימה אחת את עשרת בני המן?
את עשרת בני המן גם הציבור צריך לקרוא בנשימה אחת, מהמילים 'חמש מאות איש' עד לאחר תיבת 'עשרת'. אך בדיעבד אם לא קרא בנשימה אחת יצא.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
367 צפיות -
האם בקבוק יין נחשב מנה למשלוח מנות או שצריך דוקא שני מיני מאכל?
-
האם מותר שיהיו על המגילה בשטח שמסביב למילים ציורים וקישוטים, מדובר כמובן במגילה כשרה בדיו על קלף?
אף שזה לא פוסל את המגילה, ראוי ונכון שלא יהיה שום דבר על המגילה מלבד פסוקי המגילה הקדושים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
99 צפיות -
האם מותר לתת מתנות לאביונים איש לאשה או אשה לאיש?
בשונה ממשלוח מנות שצריך להיות דווקא איש לרעהו ואשה לרעותה, במתנות לאביונים אין הקפדה בזה ומותר לתת איש לאשה או אשה לאיש.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
501 צפיות -
איך יוצאים ידי חובה במצוות משלוח מנות?
נאמר במגילה: "משלוח מנות איש לרעהו". ודייקו חז"ל שחובה לשלוח שתי מנות לאדם אחד, איש לרעהו ואשה לרעותה. ראוי שכל מנה תהיה חשובה ומכובדת, לכתחילה בשיעור כזית בכל מנה או לפחות כזית יחד ששויו 2 פרוטות לפחות. וכל המרבה לשלוח מנות לרעים משובח. מנהג הרבי לשלוח "משלוח-מנות" לשלושה, לכהן, לוי וישראל קבועים. המשלוח הכיל: אוזן-המן ממולא פרג, פרי ובקבוק יי"ש. כמו"כ עורר הרבי על מנהג ישראל לשתף גם את הקטנים בכל ענייני הפורים כולל במצוות משלוח מנות.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
981 צפיות -
האם גם מבוגרים מכים בקריאת המן במגילה?
כן, וכפי מנהג הרבי שמכה ברגלו באמירת המן, אמנם עיקר עניין הכאת המן עם רעשנים ושאר דרכים, נעשה דווקא על ידי קטנים.
לעמוד השאלה86 צפיות -
מגילת אסתר שחסרה בה מילה שלימה, כשרה לקריאה בברכה?
אם זה לא עניין שלם, המגילה כשרה לברכה, כמובן שעדיף מגילה אחרת אם יש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
335 צפיות -
אדם שהביא משלוח מנות לחבירו ולא מצא אותו, והניח לו ליד הדלת, האם יצא ידי חובת משלוח מנות?
הביא משלוח מנות לבית חבירו ולא מצאו, אינו יוצא ידי חובה בהנחת המשלוח ליד ביתו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
453 צפיות -
אם נתתי לאשה ולגויה משלוח מנות והם מחליפות זה נחשב שהם קיימו את המצווה?
-
האם מברכים ברכת "הרב את ריבנו" לאחר קריאת המגילה, גם כשאין עשרה אנשים?
-
האם מותר לכתוב עם עיפרון טעמים במגילת אסתר?
מותר לכתוב טעמים על המגילה אפילו בדיו אם אין מי שיודע לקרוא כראוי בלי סימון הטעמים. אבל לכתחילה אין לנקד או לכתוב טעמים. ואין הבדל לעניין זה בין כתיבה בעיפרון או בדיו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
165 צפיות -
האם מותר לחלק את קריאת המגילה בין שני בעלי קוראים שכל אחד יקרא חצי מגילה?
לכתחילה אין לחלק את הקריאה לשני בעלי קוראים אלא אחד יקרא את המגילה מתחילתה לסופה, במידה ויש סיבה מיוחדת לכך כגון שלראשון נגמר הכח ולא מסוגל להמשיך ניתן להחליפו, בתנאי ששמע עד עכשיו את הברכות והקריאה או שכבר יצא ידי חובת קריאת המגילה קודם לכן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1201 צפיות -
האם בחור ישיבה צריך לתת מתנות לאביונים?
-
האם מותר לקרוא מגילה בישיבה?
כשהקריאה בציבור צריך הקורא לעמוד מפני כבוד הציבור. כשקורא בלי מנין גברים יכול לשבת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
102 צפיות -
האם אפשר לצאת ידי חובה מקריאת מגילה ללא טעמים?
בדיעבד כן, רק שלא ישנה את המשמעות, כגון במקום נופל לקרוא נפל וכיו"ב, (הרבה פעמים אדם שלא יודע לקרוא את המגילה עם טעמים, גם לא ידע לקרוא ללא טעויות שמשנות משמעות, ולכן יקרא רק כשאין ברירה אחרת, ויעמיד אדם אחר לידו שיעקוב טוב מתוך מגילה מודפסת שלא עושה טעויות).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
927 צפיות -
מה הדין של אדם שיושב שבעה בפורים?
פורים נחשב כשבת לעניין אבילות, היינו שנחשב במניין שבעה, ונוהג רק אבלות שבצינעא, אינו יושב על הקרקע ונועל נעליו הרגילות, האבל הולך לבית-הכנסת להתפלל ערבית ושחרית ולשמוע קריאת המגילה בלילה וביום.
לעמוד השאלה545 צפיות