
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם בחב"ד מקפידים לישון עם הראש למזרח או לצפון, כפי שמוסבר בזוהר?
-
אם הלכתי לישון אחרי חצות על איזה צד אני צריך לישון?
-
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלהשונות52 צפיות -
האם אומרים 'אמן' על ברכה ששמעתי בשיעור שהוא מוקלט לא בשידור חי?
-
האם יש חובה להצביע בבחירות לכנסת?
הרבי מביא שחובה להצביע בבחירות למפלגה החרדית ביותר - דהיינו מפלגה שתשמור על שלושת השלמויות, שלימות התורה שלימות העם ושלימות הארץ. ומי שלא מצביע מגביר את כח אלו המנגדים לה' ולתורתו.
לעמוד השאלהשונות953 צפיות -
האם מה שנחשב היום לקבר דוד המלך, זה קברו בוודאות?
-
האם מותר לעשות קסמים?
רק אם הקוסם מסביר לנוכחים שהכל זריזות ידיים ואין זה קסם או כישוף אמיתי אפשר.
לעמוד השאלהשונות557 צפיות -
האם כיום ישנו חיוב להשתמש במניין החודשים של התורה?
נאמר: “החודש הזה לכם ראש חדשים, ראשון הוא לכם לחודשי השנה”. ומבאר הרמב"ן בדרשותיו, שכיוון שהתורה צוותה לקרוא לניסן החודש הראשון ולאייר שני, ציווי זה חל גם כיום, אלא שבנוסף משתמשים אף בשמות החודשים עמם עלו ישראל מבבל, על שם הגאולה מבבל "לזכור ששם עמדנו ומשם הוציאנו ה’“. אלא שכתבו הפוסקים שדבריו של הרמב"ן לא הובאו כהלכה למעשה אלא בדרשותיו, והראיה שחז"ל לא תקנו בשטרות למנות לפי חודשי התורה. מה גם ששמות החודשים עמם עלו בני ישראל מבבל נקבעו ע"י כנסת הגדולה ברוח הקודש ועל כן אין לזלזל בהן, ואף בברכת החודש מברכים את החודש בשמות החודשים שעלו מבבל.
לעמוד השאלהשונות398 צפיות -
האם מותר לישון עם הרגלים לכיוון הדלת כשזה לא הדלת הראשית?
-
האם אנו מקפידים לכתוב במכתבים וכדומה דווקא ב"ה או שאין הבדל בין ב"ה לבס"ד?
-
מותר לילד קטן לפתוח מטריה בתוך הבית?
-
מה המקור לזה שאסור לשבת על שולחן?
כיון שחז"ל אמרו שמיום שחרב בית המקדש שלחנו של אדם מכפר לו, ומחמת כן נפסקו כו"כ הלכות הנוגעות לכבוד השלחן כגון שלא להרוג כינה על השלחן (ע"פ רבינו יונה), וכן זהו הטעם למה שמקפידים שיהיה מלח על השלחן (או"ח קסז) ועוד הלכות. וזהו הטעם למנהג ישראל תורה שמקפידים לא לשבת על שלחנות כפי שכתב בספר שלחן הטהור.
לעמוד השאלהשונות580 צפיות -
האם מותר לספור אנשים באמצעות אותיות א' ב' או לספור באנגלית וכדומה?
המגן אברהם מביא את ההלכה שאין למנות את ישראל אף אם על ידי המנין רוצה לדעת מי יצא בגורל ואפילו לדבר מצווה, וכתבו הפוסקים (חסד לאלפים ויפה ללב ועוד) שאין חילוק אם מונה את האנשים במספרים או באותיות או בלשון לע”ז, ובחתם סופר חידש שאפילו לכתוב את מספר האנשים על גבי הכתב לפי מספר גם אסור, אלא אם כן רושם שמשפחה פלונית מקבלת סכום מסוים כי מונה כך וכך נפשות וכדומה, ויש אוסרים למנות את ישראל אף במחשבה. אך ניתן למנות באמירת לא אחד לא שנים וכן הלאה, ונהוג למנות על ידי אמירת פסוק ‘הושיעה את עמך’ שמניינו הוא עשר מילים, כיון שאין זה משמעות של מספר, וכפי שכתב הקיצור שולחן ערוך.
לעמוד השאלהשונות673 צפיות -
האם יש בעיה לשלב ידיים אחורה?
בשמחת תורה תשכ"ד הרבי מלך המשיח סיפר את סיפור פגישתו של אדמו"ר הזקן עם הגאון ר' יוסף כלבו (חבר ותלמיד מובהק של הגר"א), והדו-שיח התורני שהתקיים אז. היה זה בחורף תקכ"ט, והרבי הזכיר "כיון שבחוץ שרר כפור, ניגש [אדמו"ר הזקן] סמוך לתנור כדי להתחמם, בהחזיקו את ידו לצדדין, שכן, על-פי קבלה, אין להחזיק את הידיים מלאחוריו".
לעמוד השאלהשונות275 צפיות -
האם מותר להשתמש בתאריכים לועזיים?
יצוין כי ישנה עדיפות להשתמש בתאריכים עבריים בלבד. אלא שכתבו הפוסקים, שכיוון שבשימוש בתאריכים לועזיים, לא עוברים משום האיסורים: “ושם אלקים אחרים לא תזכירו”, וכן- "ובחוקותיהם לא תלכו"; לכן הותר הדבר בעת הצורך ויציין "למניינם". כשיש צורך להשתמש בתאריכים לועזיים, נחלקו הפוסקים כיצד יעשה: יש סוברים שעדיף לכתוב את המספר, ולא להזכיר את שמות החודשים הלועזיים שמקורם בעבודת אלילים. לעומתם יש שהעדיפו להשתמש בשמות החודשים הלועזיים, ולא לכתוב את מספרם, שכן מבחינת התורה מניין החודשים הוא לחודש יציאת-מצריים, ניסן.
לעמוד השאלהשונות526 צפיות -
האם זה נכון שאם יושבים בפינות של השולחן אז לא מתחתנים?
-
האם זו מצווה לתרום מח עצם למי שאינו יהודי?
-
האם באופנה קיים איסור "ובחוקותיהם"? והאם ישנו חילוק בין אופנה ישראלית לשאינה?
באופן כללי, קיים באופנה "ובחוקותיהם" אבל זה מאוד תלוי בסוג הבגד. וזה ייתכן גם באופנה ישראלית. כל עוד הבגדים הם צנועים על פי כללי ההלכה - אין איסור של "ובחוקותיהם". כאשר חורגים מכללי ההלכה ייתכן בבגדים מסויימים גם איסור של "ובחוקותיהם". טוב להתייעץ עם רבנית או משפיעה אם יש שאלה על בגד מסויים.
לעמוד השאלהשונות502 צפיות -
האם יש איסור הלכתי לקשקש על הגוף בכלי כתיבה?
אף שאין איסור בכך מן הדין, יש שכתבו להימנע מזה משום מראית עין שזה דומה לקעקוע.
לעמוד השאלהשונות616 צפיות -
האם מותר להשתמש בריח מור להפצת ריח בבית או שיש בכך בעיה כיון שהמור הוא מסממני הקטורת?
מותר להשתמש במור כדי להפיץ ריח בבית. (האיסור הוא להכין תערובת של סמים כבקטורת, אבל ניתן להשתמש בכל אחד מהסממנים בנפרד).
לעמוד השאלהשונות403 צפיות -
האם בכל מצב אסור לאדם להביא לחבלה בעצמו?
אמרו חכמים: "החובל בעצמו, אע"פ שאינו רשאי, פטור". וביארו בגמרא שהדבר שנוי במחלוקת-תנאים, ולהלכה הכריעו רוב הראשונים שהדבר אסור, ולכמה ראשונים איסור חבלה בעצמו הוא מן התורה. ויש שהוכיחו שמותר לאדם לחבול בעצמו כפי שמסופר בגמרא שכשרב חסדא הלך בין הקוצים הרים את בגדיו שלא יקרעו, אף-על-פי שבכך היה נשרט גופו, ונימק זאת בעובדה שגופו יכול להתרפאות, אך בגדיו לא יחזרו לעצמם ויבוא לידי איסור "בל תשחית". אולם יש שהבהירו את דבריו שרק חבלה שיש בה צורך מותרת כפי שלימד רב חסדא, אך חבלה סתם ודאי אסורה, משום שאסור לאדם לחבול בעצמו. דנו הפוסקים בהגדרת חבלה שהיא לצורך המותרת. חבלה לצורך רפואי הכרחי כגון בניתוח ודאי מותרת, כדברי חז"ל על הפסוק "ורפא ירפא" שנתנה רשות לרופא לרפאות. אלא שהפוסקים האחרונים דנו בשאלה האם ניתוחים קוסמטיים להסרת מומים נכללים בהיתר זה. יש שכתבו שחבלה האסורה היא רק כשהיא דרך בזיון, אך לצורך נוי מותר כשאין סכנת-נפשות בדבר. אלא שבניתוח ללא צורך אמיתי כגון גברים שרוצים לשפר את המראה, יש לזכור שקיים איסור לחבול בעצמו ללא צורך, ובפרט שיתכנו שאלות של איסור "לא-ילבש" האוסר על גבר להידמות לאשה, ולכן יש להיוועץ ברב לפני כל טיפול לגופו.
לעמוד השאלהשונות578 צפיות -
האם מותר למכור בית לערבי שגם ככה גר בעיר ואם לא אמכור אפסיד סכום כסף גדול?
יש בזה בעיה גדולה ולכן יש להימנע אף במקום הפסד, באם יש סיבות מיוחדות תפנה לרבני מקומך שיכריעו.
לעמוד השאלהשונות568 צפיות -
האם יש סגולה לבריאות השיניים?
בנוגע לבריאות השיניים ישנם מספר עניינים מרבותינו נשיאנו ומהם: א. "ע"י אכילת המצה יתרפא ויהיו לו שיניים בריאות...". ב. בשעת קידוש לבנה, כשאדמו"ר מהורש"ב נ"ע היה אומר 'כך לא יוכלו כל אויבי לנגוע בי לרעה' שם את ידו הקדושה על השיניים ואמר: 'ולא יהיה לי כאב שיניים לעולם', ושם אז את ידו על השיניים. ג. בדיקת הציצית (ולספור אחד, שניים, שלוש וכו') היא סגולה לשיניים. ד. לכוון בשעת ברכת הציצית בראשי התיבות "להתעטף בציצית" שהם ל"ב חוטי הציצית והם סוד ל"ב נתיבות חכמה.
לעמוד השאלהשונות1303 צפיות -
אדם שהכה את חבירו ומתחרט, האם צריך דווקא בית דין של שלושה רבנים שיתירו לו את חרם הקדמונים, או שאפשר בכל שלושה אנשים?
הרמ"א כותב כי יש חרם קדמונים שאין לצרף אדם שהיכה את חברו למניין עשרה, אך כאשר המכה מתחרט ומבקש שיתירו לו (ובמידת הצורך מוכן לקבל מה שיפסקו לו בית דין) מספיק שלושה אנשים רגילים כמו בהתרת נדרים.
לעמוד השאלהשונות468 צפיות -
לאיזה כיוון צריך לכוון את המיטות בחדר שינה?
אם אפשר בקלות שיהיו בין צפון לדרום עדיף, אם לא זה בסדר גם בין מזרח למערב.
לעמוד השאלהשונות1125 צפיות -
האם עזרה בהקמת מניין לתפילה הינה בגדר 'שליחות' ?
-
כשמתירים את הנעליים, צריך לפתוח קודם את הקשר של רגל ימין או רגל שמאל?
-
האם ישנו אורך מינימלי שהגארטל צריך להגיע?
-
האם מותר לבעל תשובה להוריד קעקוע שיש לו על הגוף?
-
האם מותר מבחינה הלכתית לצאת לדרך בערב?
ראוי לצאת באור יום כמובא בגמרא בתחילת מסכת פסחים, אך אם צריך לצאת דווקא בערב ואין זה מקום סכנה, אפשר לצאת, ויאמרו תפילת הדרך אם צריך.
לעמוד השאלהשונות429 צפיות -
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלהשונות296 צפיות -
האם יש מצווה לנטוע עץ בארץ ישראל?
לשיטת הרמב"ן וסיעתו שמצות ישוב הארץ נוהגת בזמן הזה, כלול בה גם לנטוע ולזרוע בא"י, ולכן ר' ינאי נטע 400 כרמים בארץ ישראל.
לעמוד השאלהשונות421 צפיות -
האם אנחנו נוהגים שלא להראות מראה לתינוק שעדיין לא צמחו לו שיניים?
-
האם מותר לזרוק מטבע ולומר אם יפול על צד אחד אעשה כך ואם יפול על צד השני אעשה כך או שיש בזה איסור של מנחש?
הרמ"א מביא מחלוקת האם מותר לעשות כך ומסיים 'ההולך בתום ובוטח בה' חסד יסובבנו'.
לעמוד השאלהשונות576 צפיות -
האם מותר ללבוש שני בגדים ביחד?
-
האם מותר לשבת על שולחן נמוך?
אמרו חז"ל 'ששלחנו של אדם מכפר עליו' (ברכות נה:), ומכאן למדנו הפוסקים כי יש לנהוג בשלחן כבוד כבמזבח ולכן אין לשבת עליו.
לעמוד השאלהשונות321 צפיות -
האם מותר לדרוך על שטיח בכניסה לבית שכתוב עליו ברוכים הבאים בלשון הקודש מחשש בזיון אותיות הקודש?
-
כמה היא מידת ה'אצבע' שמובאת בחז"ל לפי דעת הגר"ח נאה? (לענין תפילין)
-
איזה פרשת שבוע צריכים ללמוד בחת"ת בחול המועד סוכות?
-
מי שחלם שנעקרות לו כל השיניים, מה צריך לעשות?
-
האם יד על הכיפה נחשבת ככיסוי שני לעניין ברכות?
-
האם מותר על פי הלכה להצדיע בימין לאדם רגיל?
-
אני חקלאי, האם גם כיום נוהגת מצוות שכחה?
בעיקרון המצווה קיימת גם כיום, אלא שכיום בדרך כלל העניים לא מצויים בשדה לקחת את השכחה, ולכן אין עניין להשאיר שם.
לעמוד השאלהשונות550 צפיות -
כמה היא מידת האצבע שמובאת בחז"ל לפי דעת הגר"ח נאה?
-
האם סדר סגירת נעליים קודם שמאל ואחר כך ימין, הוא רק בקשירת שרוך או גם בסגירה של סקוטש ורוכסן?
-
האם יש בעיה לבשל בצל ושום ביחד?
-
מה עושים עם שן שרופא שניים עקר?
-
מהו שיעור פסיעה גסה המדובר בחז"ל?
הכוונה לפסיעה בין רגל לרגל בצורה גדולה (מושך את הרגל קדימה מכדי הילוך רגיל)
לעמוד השאלהשונות363 צפיות -
האם יש איזכור בהלכה לגבי קניית לוחית זיכרון בבית כנסת או כיו"ב לעילוי נשמת מישהו?
-
הכתפיים שלי שרופות ממכת שמש ואם אני ישן על הצד-עליהם, הם יבריאו עוד הרבה זמן ויכאיבו מאוד - האם מותר לי לישון על הגב?