
שאלות ותשובות
15 תוצאות
-
אשה שלא התפללה מנחה קודם הדלקת נרות כיצד תנהג?
האישה המדלקת נרות-שבת, מקבלת עליה שבת בהדלקה זו, ונאסרת במלאכה. לכן עליה להתפלל תחלה תפלת מנחה, שהיא תפלת חול, והרי לאחר ההדלקה כבר חלה עליה שבת. במידה והדליקה נרות ועדיין לא התפללה מנחה, יש שכתבו שתתפלל פעמיים תפלת ערבית כ"תשלומין" למנחה. אולם יש שכתבו, שאם מתפללת מנחה מיד לאחר ההדלקה, הדבר אפשרי, כי היה בדעתה להתפלל, ולכן נחשב כאילו לא קבלה שבת בהדלקה. ובדיעבד, גם אם חלף זמן ממושך מההדלקה, יש פוסקים שהתירו שתתפלל מנחה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
802 צפיות -
האם מותר להדליק נרות שבת אחר זמן ההדלקה?
יש להקפיד להדליק בזמן, בדיעבד כשלא הדליקו בזמן, כל זמן שבודאות עדיין לא עברה השקיעה, יש להדליק.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
336 צפיות -
אנחנו הולכים להתארח בסעודה בליל שבת, לאחר תפילת ערבית נעבור בבית ומשם נלך למשפחה לאכול, האם כדאי להדליק בבית או להשתתף בפרוטה בהדלקת הנרות בבית בו אנו מתארחים?
-
האם אדם נשוי שמתארח (ללא אשתו) אצל אחיו הנשוי, צריך להדליק נרות שבת?
אין צורך להדליק, והוא יוצא ידי חובה בהדלקת הנרות של בעלת הבית.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
438 צפיות -
אני מדליקה הרבה נרות שבת וגפרור אחד אינו מספיק, האם אפשר להדליק גפרור נוסף או שזה בעייתי לאחר שכבר הדלקתי חלק מנרות השבת?
כל עוד לא סיימת להדליק את הנרות אפשר להדליק גפרור נוסף, הבעיה היא רק לאחר שגמרת את כולם ונכבה נר מהרוח וכדומה, שבמקרה כזה כבר אסור להדליק גפרור נוסף.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
261 צפיות -
האם ניתן במידת הצורך להעביר את נרות השבת מהשלחן למקום אחר, לאחר הדלקת הנרות?
לאחר הדלקת הנרות, יכול מי שעוד לא קיבל שבת לטלטל את הנרות קודם השקיעה מהשולחן למקום אחר, ובלבד שיישארו בתוך החדר בו אוכלים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
194 צפיות -
האם מותר לבת לאכול לאחר שהדליקה נרות שבת, כשעדיין לפני השקיעה?
אין לבת לאכול אחרי הדלקת נרות שבת, כיוון שמקבלת את עצם השבת בהדלקת נרות. אמנם בת קטנה קודם גיל 12 אם היא מרגישה צורך לאכול משהו אפשר להקל, בלא קידוש.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
2321 צפיות -
האם נהוג לתת צדקה לפני הדלקת נרות, והאם הצדקה צריכה להיות לקופה מסוימת?
מנהג נשי ובנות ישראל לתת צדקה לפני הדלקת נרות, נהוג לתת את הצדקה לקופת רבי מאיר בעל הנס - כולל חב"ד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
389 צפיות -
האם כיום שיש לנו תאורת חשמל בבית, אישה ששכחה ולא הדליקה נרות צריכה להוסיף עוד נר כל שבוע?
המנהג הוא שאישה שלא הדליקה נרות שבת פעם אחת, מוסיפה כל שבוע נר נוסף אלא אם כן זה קרה באונס, ואף כיום למרות שיש תאורת חשמל בבית, אישה שלא הדליקה נרות שבוע אחד, מוסיפה עוד נר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
117 צפיות -
כמה זמן לפני הדלקת נרות הרישמית ניתן להקדים ולהדליק נרות שבת?
-
האם יש בעיה להדליק את נרות שבת מנר שבת שכבר דולק?
נוהגים להחמיר שלא להדליק נר או גפרור מנרות שבת, אפילו במטרה להדליק על ידו גם כן נר שבת נוסף. אך מותר להדליק את נר השבת עצמו ישירות מנר שבת אחר.
לעמוד השאלההרב מאור כהן
731 צפיות -
האם אפשר להדליק נרות שבת כמה נשים, בפמוט אחד של הרבה קנים?
פמוט שיש בו מספר קנים, לא ידליקו בו שתי נשים (או אשה וילדה), אלא תדליק כל אחת בפמוט נפרד משל חברתה. אבל כאשר מדליקה כל אחת בפמוט נפרד, או שמדליקות ב”נרוניות”, אין בעיה שיהיו מונחים כולם על אותו המגש.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
285 צפיות -
האם בעת הדלקת נרות שבת, האשה צריכה להיות כבר לבושה בבגדי השבת?
תלבש את בגדי השבת לפני הדלקת הנרות, כדי שתקבל את השבת בבגדי שבת. אך אם לא הספיקה ללבוש בגדי שבת והגיע זמן ההדלקה, תדליק במלבושי חול, וזה עדיף משתבוא לידי ספק חילול שבת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
984 צפיות -
אשה שלא יכולה לקבל שבת מיד לאחר ההדלקה כיצד תנהג?
את נרות השבת יש להדליק סמוך לקבלת השבת, כדי שיהיה היכר שהודלקו לכבוד השבת. וניתן להדליקן החל מפלג המנחה. ואם הודלקו קודם לכן, יש לכבות את הנרות ואח"כ לחזור ולהדליקן ללא ברכה. כמו כן יש להקפיד לקבל את השבת בסמיכות להדלקת הנרות. במקום הצורך, כשהאשה נאלצת לבצע עוד כמה מלאכות לאחר הדלקת הנרות, יכולה להתנות שאינה מקבלת את השבת, אך בתנאי שתקבל את השבת "לאלתר", וכתבו הפוסקים שזמן זה הוא לכל היותר עד כ10 דקות מהדלקת הנרות. אך לכתחילה אין לסמוך על תנאי זה. וכשאינה יכולה לקבל את השבת לאלתר, תדליק נרות בברכה, ובעלה יקבל עליו את השבת לאלתר.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
55 צפיות -
האם הדלקת נרות שבת היא אף חובת האיש?
תקנו חכמים להדליק את נרות השבת בסמוך לכניסת השבת, משום שלום בית (כדי שלא יכשלו בעצים ובאבנים), משום עונג שבת ומשום כבוד השבת. את מצווה זו תקנו חכמים לגברים ולנשים כאחד, אך יש לאשה עדיפות במצווה זו, מפני שהנשים מצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית, וכן משום שבחטא עץ-הדעת כבתה האשה נרו של עולם, לכן כתיקון קבלה את הדלקת נר-שבת. אך רצוי שגם לבעל יהיה חלק בכך, ולכן יסדר את הנרות והגפרורים וכדומה. עיקר תקנת חכמים, היא להדליק נר אחד, שיאיר בעת הסעודה ובכל מקום שהולך בבית בשבת, אך כתבו הפוסקים, שכל אשה נשואה תדליק שתי נרות כנגד "זכור" ו"שמור". ורווח המנהג שבכל לידה מוסיפים עוד נר כנגד הנולד שיאיר מזלו. והכלל בזה, שמותר להוסיף אך אסור לפחות ממה שהורגלו. הרבי מעורר על-כך שכל בת ישראל שאינה נשואה תדליק נר שבת בברכה. ועדיף שתדליק לפני הדלקת האם. ואף ילדה קטנה ביותר, אפילו קודם גיל שלוש, אם יודעת לדבר ולברך, תדליק נר-שבת בברכה. וראוי שבפעם הראשונה תדליק ביו"ט כדי שתברך "שהחיינו", או שתלבש בגד חדש ותברך "שהחיינו" ותכוון גם על הבגד. כמו כן מעורר הרבי, שלפני הדלקת הנרות יפרישו כמה פרוטות לצדקה. וטוב שגם קטנה המדליקה תעשה כן קודם הדלקתה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
229 צפיות