דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

שאלות ותשובות

2 תוצאות

  • מהו מקורו של איסור טורח ציבור, מה משמעותו והאם רשאים הצבור למחול?

    נאמר בגמרא שמן הראוי היה לקבוע את פרשת-בלק כחלק מקריאת-שמע, משום שנאמר בה "כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו" הדומה לפסוק "בשכבך-ובקומך", אולם למעשה לא צורפה, משום טורח-הצבור. יש הסוברים שאיסור זה עיקרו מן התורה ונכלל במצוות "אהבת-ישראל". וכתבו הפוסקים שאף שיכול הציבור למחול על טרחתו, מכל-מקום ודאי אין להטריח את הציבור יותר-מדי. שליח-צבור רשאי להאריך בתפלתו, אם אינו עושה זאת בכדי להתייהר בקולו הערב אלא מתוך נעימה, ובפרט בשבת, אולם יזהר שלא יאריך בתפלתו ביותר מפני טורח-הציבור. כמו כן אין להמתין עבור אדם חשוב שעדיין לא בא לבית-הכנסת, ואף אין לחזן להמתין מלהתחיל בחזרת-הש"ץ בשביל יחידים המאריכים בתפילתם, וכתבו הפוסקים שנוהגים להמתין עד שיסיים הרב תפילתו, מפני שעל-ידי הידיעה שממתינים לרב לא יתפללו הציבור במהירות כל-כך, אולם אם הרב מאריך מאד, מותר לו לרמוז בידיו לחזן שיתחיל.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל וילשאנסקי

    הרב מנחם מענדל וילשאנסקי

    רב קהילת חב"ד, נווה גאולה חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    260 צפיות
  • כשהוציאו ספר-תורה שאינו ממוקם בקריאת היום האם מותר להחליפו?

    ככלל, אין גוללים את ספר-התורה בציבור, מפני טורח הציבור. במידה והוציאו מארון-הקודש ספר-תורה שאינו ממוקם בקריאה של אותו היום, דנו הפוסקים האם יש להחליפו בספר הנכון, ולמעשה הכריעו שבמקרה זה יגללו את הספר שכבר הוצא למקום הקריאה, וימחלו הצבור על טרחתם מפאת כבוד-התורה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל וילשאנסקי

    הרב מנחם מענדל וילשאנסקי

    רב קהילת חב"ד, נווה גאולה חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    252 צפיות
צור קשר בוואטסאפ