
שאלות ותשובות
22 תוצאות
-
האם חד קרן (חיה דמיונית בעלת סוס עם קרן) נחשבת לחיה טמאה?
כנראה שאין בעיה מצד חיה טמאה, שכן אין מדובר פה ביצור מוחשי, ועצם הצורה של חיה כזו הרי שלפי חלק מהדעות בחז"ל, התחש היה עם קרן אחת והיה חיה טהורה. יחד עם זאת, לאור המראה וההקשר של דמות זו, הרי שגם אם לא מדובר בבע"ח, לאו דווקא מתאים להשתמש בדמות בסביבה של יראת שמיים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1227 צפיות -
האם מותר וראוי לגדל כלב לצורך שמירה בחוה וכדו'?
לצורך הגנה ושמירה מותר לגדל, אך צריך לשמור עליו שלא יזיק ויבהיל סתם אנשים. בשבת אין להרימו. מובן, שעקב הזהירות מראיית בע"ח לא טהורים, בפרט ע"י ילדים, הרי שראוי לתחום את גידול והחזקת הכלב, רק לצורך שמירה, ולא להפוך אותו לידיד.. לגבי גידול כלב בבית - ראה תשובה נוספת באתר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
1404 צפיות -
האם מותר לגדל כלב?
מן הדין אסור לגדל כלב בבית כאשר הוא נובח ומבהיל אנשים או נושך (למעט לצורך בטחוני) אך אין איסור לגדל כלב שאינו נובח ונושך ואינו מבהיל אנשים. בכל זאת מבחינה חינוכית נמנעו יהודים בדרך כלל לגדל כל כלב בבית ובפרט לאור דברי כ"ק אד"ש בדבר הזהירות להראות לילדים חיות טהורות בלבד.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1057 צפיות -
מה אומרת ההלכה לגבי גידול תוכי (תוכון) בבית? מותר בתנאים מסוימים, או שאסור?
יש להימנע מכך, אף שמעיקר הדין לא נזכר איסור כל עוד אין מזיקים בכך לאחרים [רעש, לכלוך ושאר נזקים], אמנם מאחר ומדובר בבעל חי שאינו טהור - כ"ק אד"ש מעורר על כך שיש להימנע מהסתכלות על בע"ח לא טהורים, בתמונות, ציורים ומשחקים, ומביא שם שגם הסתכלות בבעלי החיים עצמם בקביעות הרי היא פסולה ומשפיעה לא טוב על נפש המתבונן ובעיקר על נפשות הילדים ולכן יש להימנע מזה. אפשר להתיר הסתכלות בבע"ח כאלו בביקור בגן חיות וכד' רק כאשר מדובר באופן ארעי - לצורך לימוד, כדי לברך ברכת "משנה הבריות" או לשם התבוננות ב"מה רבו ומה גדלו מעשיך ה'".
לעמוד השאלההרב אייל פלד
719 צפיות -
האם מותר לשתות מים לפני שנותנים לבעלי חיים לשתות ולסמוך על כך שככל הנראה נשאר להם קצת מים מאתמול?
לשיטת אדמו"ר הזקן ועוד פוסקים השאלה מלכתחילה איננה, כי לדעתו בשתיה מקדימין את האדם לבהמה, בשונה מאכילה. ויש רמז בפסוק שאמרה רבקה שתה וגם לגמליך אשקה. האיש תחילה. וכן נאמר והשקית את העדה ואת בעירם. העדה תחילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
312 צפיות -
האם הציפורים זרזיר ונחליאלי הם טהורים?
בכל מה שקשור לאכילה - אוכלים אך ורק את העופות שיש לנו מסורת לגביהם. לגבי העופות שהזכרת, בלי קשר לאכילה, אלא לידיעה: הזרזיר - בהנחה שמדובר על אותו זרזיר שהיה בזמן חז"ל - הרי הוא עוף טמא, משום שנאמר "העורב למינהו" ו"לא לחינם הלך זרזיר אצל העורב, אלא משום שהוא מינו". לגבי הנחליאלי - לפחות לגבי חלק מהזנים, מביאים מספר "זבחי כהן" שלפי המסורת שבידיו הם טהורים, אך לא מצאנו פוסקים אחרים המזכירים זאת, וממילא אין להסתמך על כך בנוגע לאכילה ח"ו, אך לגבי להראות לילדים וכיו"ב, נראה שאין בעי'ה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1062 צפיות -
האם בהדברת חרקים יש משום איסור צער בעלי חיים?
-
האם יש משום צער בעלי חיים, בהנחת מלכודת דבק לתפיסת עכבר?
תפיסת עכברים איננה אסורה משום צער בעלי חיים, ולכן הדבר מותר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
738 צפיות -
האם מותר לדוג דגים לשם הנאה בלי להשתמש בדגים עצמם?
אין איסור צער בעלי חיים כאשר הדבר נעשה לצורך האדם, אך במקרה זה אין ממש צורך לאדם מהדגים, ולכן לא ראוי ליהודי ליהנות מגרימת צער לבעלי חיים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
504 צפיות -
עורב שמאוד מציק לבני הבית, בא לחלון מנסה להיכנס ומרעיש מאוד, ולא מצליחים להרחיקו בדרכים שונות, האם מותר להרוג אותו?
כן, בעל חיים שמפריע לבני אדם מותר להורגו, ואין בכך בעיה של צער בעלי חיים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
574 צפיות -
האם כאשר נוגעים בחתול ביתי צריך נטילת ידיים?
מעיקר הדין כשהידיים לא התלכלכו מכך אין צורך ליטול, אך יש מחמירים בכך.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
87 צפיות -
אדם שיש לו כלב זקן שסובל מאד, האם יכול לעשות לכלב המתת חסד שיפסיק לסבול?
-
האם קדימת האכלת הבהמה לארוחה, חלה על כל בעלי החיים הביתיים?
נאמר "ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת", הקדים הפסוק מאכל הבהמה למאכל האדם, דרשו חכמים "אסור לאדם שיטעום כלום עד שייתן מאכל לבהמתו", אולם בשתייה קודם האדם לבהמה כמ"ש "שתה, וגם גמליך אשקה", ויש אף שהתירו אכילת ארעי לפני האכלת הבהמה. וכתבו הפוסקים שהאיסור לטעום קודם האכלת בעלי החיים שברשות האדם, הוא דווקא בחיות שאינן יודעות למצוא לעצמן מזון, כגון חיות המצויות בכלובים או דגי נוי הגדלים באקווריום וכדומה, אולם בחיות שמטבען הן משוטטות ויכולות למצוא מזון לעצמן – מעיקר הדין אין איסור על בעליהם לאכול קודם שיתנו להם מזונות. אלא שממידת חסידות ראוי שבעליהם יקדימו ויתנו להם את מזונם קודם שיאכלו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
424 צפיות -
כאשר נתפס עכבר במלכודת, יש עניין להרוג אותו כדי שלא ימשיך לסבול עד שימות לבד?
-
האם מותר להרוג מקק יתוש או נמלה?
מותר להרוג אותם אם הם מציקים או מאוסים לאדם, אמנם יש צדיקים שנהגו להימנע מהריגת יתושים וכד' - כך מופיע בשם האר"י.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
992 צפיות -
משפחה שמתקרבת שואלת. יש לנו בעל חי בבית האם אפשר ללמוד תורה או להתפלל לידו והאם צריך ליטול ידיים אחרי ליטוף בשביל ללמוד או להתפלל?
מותר ללמוד ולהתפלל לידו באם אין שם ריח רע. אין חובה ליטול ידיים באם הבעל חי נקי, אך ראוי ליטול ידיים בפרט לתפילה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
626 צפיות -
האם צער בעלי חיים הוא לכל חיה או רק לחיה טהורה?
-
האם אוכל של בעלי חיים צריך כשרות לפסח?
-
יש לנו אפרוח שקנינו והפך למטרד ומקור ליכלוך. ניסינו לתת אותו אולם אין לו ביקוש, הוא כבר גדול מידי. האם מותר לנו לשחררו להר ליד ביתנו, לכאורה הוא לא ישרוד שם?
-
האם יש בעיה לגדל תוכי בבית?
מבחינה הלכתית - אין בעיה, אבל מי שמקפיד על תמונות של חיות טמאות מצד חינוך מקפיד גם על זה, כי תוכי הוא עוף טמא.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
717 צפיות -
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
30 צפיות -
האם מותר להרוג חיה שסובלת כדי שלא תסבול?
חסרים פרטים אם יש חוות דעת וטרינרית או שכך רק נראה. על כל פנים צריך לפעול על פי שיקול דעת שלא לגרום צער אפילו לבעלי חיים.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
882 צפיות