
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
כאשר אדם רוצה מעצמו לגשת כש"ץ או שאין מי שיבקש ממנו לגשת, מותר לו לעלות (בלי שהזמינוהו פעמיים וסרב)?
כיוון שבימינו אנשים לא יוצאים ידי חובה בתפילת השליח ציבור ומתפללים בעצמם את התפילה, כתבו הפוסקים שאין צורך לסרב, ואף ניתן לגשת ללא שמבקשים, כי לגשת כשליח ציבור, בפרט ביום חול, אינו נחשב כיבוד.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
337 צפיות -
האם יש בעייה לקשור ציציות בתשעת הימים?
-
הנחתי תפילין, ובתחילת התפילה נזכרתי שלא בירכתי על התפילין, מה לעשות?
-
האם יש ענין שדווקא מי שהיה ש"ץ לחזרת הש"ץ יאמר את החצי קדיש שלאחר תחנון, ואת הקדיש שלם שלאחרי ובא לציון?
כן, בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן רואים שקדישים אלו הם ממש חלק מחזרת הש"ץ, וכן הוא גם המנהג הפשוט בימי החנוכה שהאבל אינו ניגש להלל אך אומר את החצי קדיש.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
386 צפיות -
האם יש בעיה לגזור ציפורניים לפני התפילה?
גזיזת ציפורניים זה לא מלאכה שנמשכת זמן, ולכן בעת הצורך אין בעיה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
895 צפיות -
האם נהוג לומר תחנון בכ"ד טבת?
-
האם ניתן לנחם אבל כשהוא עומד?
עיקר הניחום הוא בעת שהאבל יושב, אבל אין לומר לו לשבת, ואם הוא עומד וצריכים ללכת - ניתן גם לנחם כך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
131 צפיות -
התחלתי לאכול סעודה בשבת לפני השקיעה, לאחר צאת השבת עשיתי הבדלה כשאני עדיין באמצע הסעודה, האם אני צריך לחזור ולברך המוציא?
לא צריך לחזור ולברך שנית. יש לציין, שבמקרה כזה לא אומרים רצה בברכת המזון.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
118 צפיות -
על מה מברכים קודם על בננה או תפוח?
לברך קודם על הבננה האדמה, ולכוון לא לפטור את התפוח. כי אחרי שמברכים העץ - יש בעיה לברך על הבננה האדמה, כי ייתכן שברכתה העץ וכבר נפטרה בברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
455 צפיות -
האם יוצאים ידי חובה בנטילת ידיים כשיש על היד פלסטר או תחבושת, או שחובה להסירם לפני הנטילה?
אם בקלות להוריד - צריך להוריד. אבל אם זה ממש מכה - לא צריך להוריד, ויטול מים בכמות של רביעית שלמה בכל פעם שנוטל את היד עם הפלסטר או התחבושת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
85 צפיות -
האם מותר להגיד את שמותיו של הקב"ה בשפה אחרת כמו אללה בערבית וגאד באנגלית?
-
האם כשאוחז במקומות בתפילה שאסור לדבר כגון בברכות קריאת שמע, וקראו לו לעלות לתורה, מותר לו לומר את שמו ושם אביו לגבאי?
אסור לומר. חשוב להדגיש, שההיתר לעלות הוא אם קראו לעלות, אך לכתחילה אין להעלות לתורה כשהוא באמצע תפילה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
367 צפיות -
היינו עשרה בתחילת תפילת לחש ואחד יצא אחרי שהתחלנו אך לפני חזרת הש"ץ, האם אפשר לעשות חזרת הש"ץ בתשעה במקרה זה?
לא, אין להתחיל חזרת הש"ץ אם אין תשעה עונים (שיהיו עשרה יחד עם הש"ץ), אלא שאם כבר התחילו חזרת הש"ץ ואז יצא - אפשר להמשיך את החזרה.
לעמוד השאלה494 צפיות -
האם במקרה שאין שתי אילנות, האם אפשר לברך ברכת האילנות על אילן אחד?
מעיקר הדין, ניתן לברך על ראיית אילן אחד בלבד. אך אם יוצא למקום בו מצויים אילנות עדיף שילך למקום שידוע לו שיוכל לברך על ראיית שתי אילנות. אבל אם רואה אילן אחד בפעם הראשונה, לא ימתין ויימנע מן הברכה כדי לברך במקום אחר שיש בו שתי אילנות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
377 צפיות -
האם מותר לאשה לברך ולהתפלל כשאינה לבושה בצניעות?
מן הדין אשה יכולה לברך ולהתפלל כשאינה לבושה בצניעות, אלא אם כן עומדת ערומה ממש, כך שאחרים יכולים לראות את ערוותה שלמטה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
208 צפיות -
האם הצלחת מחרס ששוברים בווארט צריכה להיות לבנה וחלקה או שאפשר צבעונית עם עיטורים?
אין בצלחת זו דינים מיוחדים ההקפדה היחידה שתהיה מחרס, אפשר גם צבעונית.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
430 צפיות -
בחלון של הבית שלי, יש קן עם יונה שדוגרת וביצה, האם מותר לי להעיף את היונה ולזרוק את הביצה עם הקן, כדי למנוע לכלוך בבית?
-
האם במקום שאין מלח למליחה ניתן למלוח בשר בסוכר?
אמנם יש המתירים זאת, אך רובם ככולם של הפוסקים אוסרים, ואפילו בדיעבד מחשיבים זאת כבשר שלא נמלח.
לעמוד השאלה785 צפיות -
אישה שמצאה כינה לאחר הטבילה, האם זה חציצה ועליה לשוב ולטבול שנית?
אם מצאה אחרי הטבילה כינה מהכינים הרגילות המצויות בשיער - אינה צריכה לטבול שוב.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
80 צפיות -
האם תפרים נמסים בתוך השן לאחר עקירה שעוד לא נמסו עד הסוף נחשבים לחציצה בטבילה?
-
יש לי עצירות ואני צריך להתפלל מנחה, האם מותר להתפלל בגוף משוקץ?
אם לא בטוח שייצא ריח מלמטה בזמן התפילה - יש להתפלל, כמובן לאחרי נסיון ללכת לשירותים.
לעמוד השאלה197 צפיות -
האם אבי הבן יכול להיות סנדק של הבן שלו?
-
האם מקפידים לשפוך מים אחרונים דווקא לתוך כלי?
לא דווקא, מקפידים שלא ליטול על קרקע ממש ובמקום שאנשים דורכים עליה, אך על ריצפה מותר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
300 צפיות -
מה מברכים על קציצות עדשים שיש בהם עדשים ומעט תבלינים בלבד?
-
האם מותר לשני אחים להתחתן עם שתי אחיות?
הדבר מותר, אבא של הרבי ואחיו היו נשואים לשתי אחיות, רק ראוי שלא יגורו באותה עיר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
1066 צפיות -
נסעתי לשליחות בטיסה במעבר לים, והתחייבתי בברכת הגומל ואין במקום מנין, איך אוכל לברך?
לא מברכים בלי מנין, לברך כשיהיה מנין. אבל לא צריך דווקא מנין של תפילה, מספיק כל הזדמנות שיש עשרה יהודים, במידת הצורך אפשר גם אחרי שלושה ימים, אם לא הסתדר לפני, ואפשר גם בלילה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
740 צפיות -
מה עושים אם אין פנים חדשות בשבע ברכות?
מברכים (על כוס נוספת) רק את ברכת "אשר ברא", ואחר כך המזמן מברך הגפן על כוסו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
264 צפיות -
האם חובה שיהיה מניין אנשים בחנוכת בית?
-
האם אפשר לשים בשבת מלח על ירקות ללא שמן?
ירקות כמו מלפפונים, בצל וכדומה - דברים שהמלח יכול לעבד אותם - אין לשים מלח על יותר מחתיכה אחת, כי המלח מעבד אותם, אלא אם כן שם גם שמן או חומץ לפני או מיד אחרי המלח.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
560 צפיות -
האם מותר לשתות מכוסות זכוכית של בית מלון כשלא ידוע אם הוטבלו?
שתייה חמה - אין לשתות, אך שתייה קרה - במקרה הצורך ניתן לשתות. והרוצה להחמיר על עצמו - יחמיר גם בקר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
871 צפיות -
האם צריך לברך על עשית מעקה?
כן. אם עושה לעצמו - מברך לעשות מעקה, ואם עושה לאחרים - מברך על עשיית מעקה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
230 צפיות -
על איזה נר עושים את ההבדלה, בליל יום טוב שחל במוצאי שבת?
בברכה רק מסתכלים על הנרות שהדליקו לכבוד החג, אך לא מקרבים אותם אחד לשני ולא מביטים בציפורניים כמו כל מוצאי שבת.
לעמוד השאלה451 צפיות -
האם יש בעיה לייחד ציצית שתהיה רק ללילה?
-
האם מותר בשבת לנעוץ פירות על שפוד?
-
קניתי קערות פלסטיק לשימוש בשרי, הבן שלי בטעות אכל עם זה קורנפלקס עם חלב, האם יש דרך להכשיר את זה?
-
אדם שישן עם כפפות, צריך ליטול ידיים כשקם בבוקר?
בראשונים הובאו שני ביאורים לטעם ליטול ידיים בבוקר: א. משום שידיים עסקניות הן ויתכן שנגעו במקומות שדורשים נטילה. ב. כדי להעביר רוח טומאה ששורה על הידיים. ואם כן לטעם השני אף אדם הישן עם כפפות צריך ליטול ידיים, וכן ההלכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
855 צפיות -
האם אנחנו נוהגים לומר "שיר המעלות" בברכת המזון של סעודת בר מצווה?
-
כיריים שמשמשים גם לבשרי וגם לחלבי ונפל עליהם אוכל רותח, מה הדין?
אם ברור שהמשטח היה נקי וגם ברור שלא נשפך שם משהו חם ב-24 שעות האחרונות - האוכל כשר.
לעמוד השאלה504 צפיות -
האם מותר לנסוע "טרמפ" עם אישה?
אם זה מקום וזמן שיש עוד נוסעים בכביש שיכולים לראות מה נעשה ברכב - מותר. כמובן בצניעות הראויה ולשבת מאחורה. אם זה מקום וזמן שוממים - זה ייחוד.
לעמוד השאלה743 צפיות -
האם יש צורך לקרוא ביחד עם מוסר השיעור בשביל לצאת ידי חובת תלמוד תורה, או שיוצאים בעצם שמיעת השיעור?
אם שומע את הרב ממש - אין צורך בכך, כיוון ששומע כעונה. אך אם שומע במכשיר והדבר לא יפריע לו להבנה - יש מקום להחמיר לקרוא.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
608 צפיות -
האם ניתן ליטול ידיים כאשר הידיים רטובות?
-
האם מותר למרוח ממרח על לחם בשבת?
מריחה פשוטה כדי שיגיע לכל הפרוסה מותר, אך אין למרוח מעבר לכך למטרות נוי.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
531 צפיות -
האם ניתן לתת לילדים ממתקים בצום?
ילדים מגיל תשע ומעלה שיש להם דעת להתאבל, מחנכים אותם שלא לאכול ממתקים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
89 צפיות -
איך נוהגים לסובב את ספר התורה בעת עשיית הגבהה?
בהתחלה חצי סיבוב מלא לצד שמאל, שיראו העומדים בימין, ואחר כך חצי סיבוב מלא לצד ימין, להראות לעומדים משמאל. (ויש שמוסיפים סיבוב קל נוסף לשמאל).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
447 צפיות -
הכנתי בצק לעוגה, הוספתי את הקמח בכמה שלבים, בסופו של דבר לא ברור לי כמה קמח יש בעיסה, האם צריך להפריש חלה?
-
אנחנו מתפללים בבית כנסת שיש בו היום ברית מילה, אבל הסנדק, המוהל או אבי הבן לא איתנו. האם אומרים תחנון?
-
האם יש עניין שהרצועות המשתלשלות מן התפילין של ראש יהיו כשהצד השחור כלפי חוץ?
אדה"ז כותב שאין להקפיד כלל שלא יתהפך. אמנם בפשטות בעת ההנחה כדאי שיהיה ישר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
348 צפיות -
בדרך כלל אני נותן מכספי המעשרות שלי לכמה משפחות נזקקות, לאחרונה קרובי משפחתי זקוקים לעזרה כספית, מדובר על משפחה שהאשה חולנית ולא יכולה לעבוד. והבעל בקושי מצליח לפרנס, האם אני יכול להפריש מהמעשרות שלי לקרובי משפחתי ולהוריד מאלו שנתתי להם עד היום?
-
האם מותר לעשות שייק מבננה של קדושת שביעית?
מותר, היות ורגילים לעשות כך. כמובן יש לגמור ולא לזרוק חלק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
449 צפיות -
האם סופר סת"ם יכול לכתוב בתשעה באב אחר חצות היום?
אין לכתוב, וכתוב שהעושה בו מלאכה אינו רואה סימן ברכה מאותה מלאכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
904 צפיות