
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מתי אומרים את הפסוקים של השם האישי בסוף תפילת שמונה עשרה, לפני "יהיו רצון השני" או לאחריו?
-
האם מותר לפסוע שלוש פסיעות בסיום תפילת שמונה-עשרה, כאשר מישהו מאחורי (בתוך ד' אמות) עדיין מתפלל, אבל יש ספסל שמפריד בינינו?
-
האם מותר להחזיק תינוק בזמן תפילת שמונה עשרה?
-
אדם מתפלל לידי תפילת שמונה עשרה ואני בפסוקי דזמרה או בברכות קריאת שמע, האם מותר לי לשבת לידו?
הדין הוא שאין לשבת ליד המתפלל, ובבית הכנסת אף אם ישב שם לפני שחבירו התחיל להתפלל, עליו לקום ממקומו ולהתרחק מחוץ לד' אמותיו של המתפלל, אלא אם כן מדובר באדם חלש שלא יכול בקלות להתרחק. אמנם כשמתפלל או לומד תורה בפיו מותר לשבת לידו, כי כשעוסק בדברי קדושה אין גנאי בכך שיושב ליד המתפלל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
505 צפיות -
אני אוחז בתפילה קצת לפני שמונה עשרה, ושליח הציבור התחיל את חזרת הש"ץ, אני יכול להתחיל שמונה עשרה אחר קדושה?
אם יכול להתחיל אחר 'קדושה' ולגמור עד ששליח הציבור יגיע לברכת 'שומע תפילה' כך שיוכל לענות עליה 'אמן' - יתפלל אחר קדושה. באם לא יספיק, יתחיל להתפלל אחר שיענה מודים דרבנן, וצריך לסיים עד 'אמן יהא שמה רבא' שבקדיש (תתקבל), ואם לא יספיק לענות 'אמן יהא שמה רבא' יתפלל אחר הקדיש. (אך במקרה שמכל סיבה שהיא כבר סיים את ברכת 'גאל ישראל' בשחרית, חייב להתחיל שמונה עשרה מיד כדי לסמוך גאולה לתפילה).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
681 צפיות -
במקרה שנפל חפץ קודש או דבר הטעון גניזה ליד אדם המתפלל שמונה-עשרה, האם מותר לו להרימו?
אם הוא הבחין בו בשעת תפילתו, והדבר טורד את מחשבתו, ירים בין הברכות.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
383 צפיות -
מותר להתפלל תפילת שמונה עשרה קצת בקול שאוכל לשמוע באוזניים את המילים (כמובן מבלי שזה יפריע לשאר המתפללים)?
-
האם מותר בברכת 'שמע קולנו' בתפילת שמונה עשרה, לבקש בקשות בפה, או רק במחשבה?
-
האם עונים אמן על ברכת "גאל ישראל" שלפני שמונה עשרה בתפילת שחרית?
המנהג שמסיימים את ברכת גאל ישראל יחד עם השליח ציבור, ולא עונים אמן (אך כמובן שכשאוחזים במקום בו מותר להפסיק עונים אמן על ברכת גאל ישראל).
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
990 צפיות -
האם כאשר בית הכנסת מלא באנשים המתפללים שמונה עשרה מותר לעבור ביניהם?
-
לאיזה כיוון צריך להתפלל את תפילת שמונה עשרה, לצד מזרח או לצד ירושלים?
-
האם מנהגנו להזכיר את השם של הרבי בשמע קולנו?
כן, המנהג להזכיר את שמו ושם אמו של הרבי. וכפי שכתב החסיד ר' יצחק גולדין ע"ה: פעם אחת כשנכנסתי אל הקודש פנימה שאלתי: זה כמה שנים שחסידים מזכירים את שמו ושם אמו של כ"ק אדמו"ר בתפילת שמע קולנו בשמונה עשרה ומובן שעתה גם כן מזכירים את שם כ"ק אדמו"ר שליט"א האם נכון עושים? והעמיד את עצמו ואמר: "בטח אחר המלים ריקם אל תשיבנו"? ועניתי "הן" ואמר: "א גרויסין יישר כח" [=יישר כח גדול]. והוסיף: "מסתמא אז חסידים טוען אזוי איז פאראן א מקור" [=מסתמא כשחסידים עושים כך ישנו מקור לזה].
לעמוד השאלההרב ישראל מעטוף
1159 צפיות -
באמצע תפילת שמונה עשרה גיליתי שאני לצד ההפוך מה עושים?
זאת הלכה מפורשת בקיצור שולחן ערוך וזה לשונו: "צריך לעמוד בפניו לצד ארץ ישראל, שנאמר והתפללו אליך דרך ארצם. ויכוין גם כנגד ירושלים וכנגד המקדש וכנגד בית קדש קדשים. ולכן אנו במדינתנו שיושבים במערבה של ארץ ישראל, צריכין לעמוד בפנים לצד מזרח, (לא למזרח ממש אלא לצד קרן מזרחית דרומית), והיושבים בצפון של ארץ ישראל פניהם לדרום, והיושבים במזרח פניהם למערב, והיושבים בדרום פניהם לצפון, נמצא כל ישראל פונים בתפלותיהם למקום אחד, דהיינו נגד ירושלים ובית קדש קדשים, ששם שער השמים, שכל התפלות עולות דרך שם. ולכן נקרא בית המקדש תלפיות, כמו שנאמר, כמגדל דויד צוארך בנוי לתלפיות, תל שכל פיות פונים אליו. ואם מתפלל במקום שאינו יכול לכוין לצד שכנגד ארץ ישראל, יכוין לבו לאביו שבשמים, שנאמר והתפללו אל ה'. ואם עמד כנגד צפון או דרום, ונזכר באמצע שמונה עשרה שאינו עומד כראוי, לא יעקור רגליו, אלא יטה פניו למזרח, ואם אי אפשר לו, או שהוא עומד במערב יגמור תפלתו כך ויכוין לבו לבית קדש קדשים, ולא יעקור רגליו. וכן אם הוא מתפלל במקום שיש צורות במזרח, יתפלל לצד אחר אף שאינו מזרח".
לעמוד השאלההרב יעקב חביב
796 צפיות -
האם את פסוק 'ה' שפתי תפתח' אומרים תוך כדי הפסיעות או אחרי שמסיימים את הפסיעות?
בקיצור שלחן ערוך מבואר שקודם 'תהילות לא-ל עליון' יפסע ג׳ פסיעות לאחוריו ימשיך עד גאל ישראל ואז יפסע ג' פסיעות קדימה ויאמר ה׳ שפתי תפתח. וכן הוא מנהג כ"ק אד"ש, וכן מסתבר לנהוג שהרי ה' שפתי הוא תפילה אריכתא, ואם כן יש לעשות את ההכנות לפני תחילת אמירתו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
752 צפיות -
האם בתפילת שמונה עשרה צריך להשמיע לאוזנו?
מן הדין יש להתפלל באופן שישמיע לאוזנו אך בלחש, אמנם על פי פנימיות העניינים התפילה היא בלחש ממש שאפילו לאזניו אינו משמיע.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
602 צפיות -
האם יש בעיה להתפלל שמונה עשרה כשהידיים בכיסים?
את תפילת שמונה עשרה יש להתפלל כעומד לפני המלך, וממילא אין להתפלל כשידיו בכיסים וכפי שכותב אדמו"ר הזקן: "צריך לעמוד בתפלה כעבד לפני רבו באימה ביראה בפחד ואל יניח ידיו על חלציו מפני שהוא דרך יוהרא".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
992 צפיות -
התחלתי להתפלל ערבית בבית לא שלי, וכשנעמדתי לתפילת שמו"ע נזכרתי שאני לא יודעת מה הכיוון, האם אני אמורה להתפלל ולהתכוון או לחכות עד שאגיע הביתה?
-
אדם שנמצא במקום שאינו יודע לאיזה כיוון להתפלל את תפילת שמונה עשרה, מה יעשה?
כאשר אינו יודע לאיזה כיוון מתפללים, יתפלל לאחד הכיוונים ויכוון את ליבו לאביו שבשמים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
301 צפיות -
האם החזן ב'חזרת הש"ץ' צריך להכות על הלב, בברכת סלח לנו?
אין הבדל בין תפילת היחיד לחזרת הש"ץ לעניין זה, בימים רגילים בהם אומרים תחנון, כשמגיעים למילים 'חטאנו' ו'פשענו' מכים על הלב.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
76 צפיות -
האם מותר לעבור לפני אדם שסיים שמונה עשרה ופסע שלוש פסיעות לאחוריו, ועוד לא חזר למקומו?
לא, אין לעבור לפני המתפלל, עד שחוזר ג' פסיעות חזרה למקומו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
355 צפיות -
האם בסיום שמונה עשרה צריך לחכות לרב שיסיים את תפילתו, גם אם הרב מאריך בתפילתו?
אם הרב מתפלל במתינות יש להמתין לו, אך אם מאריך הרבה מאוד, לא צריך.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
819 צפיות -
האם מותר להתפלל תפילת שמונה עשרה עם קרוקס?
-
האם יש עניין לעשות ג' פסיעות אחורה לפני שמתחיל את תפילת שמונה עשרה, או שמספיק ג' פסיעות קדימה?
יש עניין ללכת אחורה שבכך נראה כעבד לפני רבו שפוסע לאחוריו בהכנעה וחוזר לפניו.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
597 צפיות -
הנייד שלי מצלצל באמצע שמונה עשרה, האם מותר לי לכבות אותו שלא יפריע?
אדם הנכנס להתפלל בבית הכנסת עליו לכבות את הפלאפון (או לפחות להעבירו למצב שקט), ובמידה והפלאפון מצלצל בתפילה יש לכבותו מיד שלא יפריע ויבטל את כוונת המתפללים, ואפילו אם אוחז באמצע שמונה עשרה עליו לכבותו מיד.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1629 צפיות -
התחלתי להתפלל תפילת שמונה עשרה ושמתי לב שאני לא מתפלל לכיוון הנכון מה עלי לעשות?
היו חכמים שלא היו מקפידים לאיזה כיוון הם מתפללים כיון שהשכינה נמצאת בכל מקום, לכן אף שלכתחילה יש להתפלל לכיוון ירושלים ובית המקדש, במקרה שאדם טעה והתחיל להתפלל לכיוון אחר יסמוך על שיטתם וימשיך בתפילתו ולא יעקור את רגליו ממקומו, אמנם אם מתפלל לאחד הצדדים ולא לכיוון ההפוך יטה את ראשו לכיוון הנכון. אך אם מתפלל בציבור ושכח והתפלל לכיוון אחר אם יכול לכוון את פניו ולא יהיה ניכר ששונה מהציבור יעשה זאת, אך אם ממש עומד לכיוון ההפוך, יהפוך את עצמו לצד שהציבור מתפללים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
703 צפיות -
האם מותר להפסיק בתפילת שמונה עשרה לילד קטן שנפל וצורח?
בדיבור אין להפסיק בכל מקרה, אם יכול להרגיעו על ידי סימון כלשהו יסמן, ואם לא יכול ללכת להרים אותו להוציאו מבית הכנסת ולהרגיע אותו ללא דיבור וימשיך בתפילתו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
827 צפיות -
האם מותר להתפלל 18 עם תינוק או ילד קטן על הידיים כדי שלא יפריע בתפילה?
אם באותו זמן זה האפשרות היחידה כדי שהתינוק לא יפריע, אז מותר.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
450 צפיות -
אם לא כיוונתי בברכה ראשונה של שמונה עשרה האם עלי לחזור ולהתפלל?
מעיקר הדין אדם שלא כיוון בברכה הראשונה, עליו לחזור ולהתפלל את כל התפילה שנית, אך למעשה לא חוזרים, כי לא בטוחים שיכוונו בפעם השניה וממילא אין טעם לחזור.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
696 צפיות -
האם צריך לעמוד כשמתפללים תפילת שמונה עשרה ברכבת?
כל מקום שהנסיעה היא בלי טלטולים מיוחדים כפי שזה ברכבת בדרך כלל, צריך לעמוד.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
855 צפיות -
האם מותר להתפלל שמונה עשרה עם תיק על הגב או הכתף?
כיון שאפילו בפני מלך בשר ודם אין עומדים כך, לכן יש להסיר הדברים התלויים קודם תפילת שמונה-עשרה, אולם, המתפלל בסביבה שאינה בטוחה וחושש ומתיירא שמא ייגנב או יינזק כשיוריד החפץ מעליו, מוטב שיחזיקנו בידו ותהייה מחשבתו מיושבת בתפלתו מאשר שיניחו ויהיה מוטרד בעקבות כך במשך כל התפלה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
444 צפיות -
Un homme portant un bandage à la jambe à cause d’une entorse, est alité et ne peut se tenir debout. Comment doit-il s’y prendre pour faire la ‘Amida ?
Il priera assis, et s’il peut se lever aux moments des quatre inclinaisons, qu’il le fasse. S’il le peut, qu’il s’efforce de faire trois pas en arrière, au début et à la fin de la ‘Amida. Et si ça lui est impossible, et qu’il est assis sur une chaise roulante, qu’il recule avec sa chaise (au lieu de faire trois pas).
לעמוד השאלה33 צפיות -
מה עושים כששומעים קדיש באמצע שמונה עשרה?
עוצרים ושותקים עד אחרי אמן יהא שמיה רבה, וממשיכים את התפילה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
69 צפיות -
האם מותר להזכיר שמות של חולים בברכת רפאנו בשמונה עשרה?
מן הדין מותר, אך המנהג להזכיר בשמע קולנו (לפני המילים 'כי אתה שומע').
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
226 צפיות -
האם אפשר להתפלל תפילת שמונה עשרה בקול?
צריך להתפלל בלחש, אך אם אינו יכול לכוון בתפילתו בלחש, ילך להתפלל בבית בקול, כדי שלא להפריע לאחרים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
277 צפיות -
התחלתי שמונה עשרה והתינוק התחיל לבכות, מה עלי לעשות, האם מותר לגשת אליו, ואם כן, מהיכן להמשיך את התפילה?
אם התינוק בוכה וזה מפריע לך בריכוז התפילה או שאת חוששת לתינוק אזי מותר לך לגשת אליו אחרי שתסיימי את הברכה שאחזת בה, ותתני לו מוצץ או בקבוק או שתרימי אותו אם יש בכך צורך, ותמשיכי מיד את תפילתך מהמקום שבו עצרת, אך כמובן שאין להפסיק בדיבור.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
548 צפיות -
אני איטר רגל, באיזה רגל אני צריך להתחיל לפסוע אחורה בסוף שמונה עשרה?
-
האם השם דובער, נחשב כשני שמות - דוב בער או שם אחד - דובער, לגבי אמירת פסוקי השם בסוף שמונה עשרה?
-
מדוע בתפילת ערבית אין מכים על הלב בברכת "סלח לנו"?
-
הייתי בתפילת שמונה עשרה של מנחה ובאמצע נזכרתי שהתפללתי כבר, המשכתי להתפלל ואמרתי שיהיה תפילת נדבה האם נהגתי נכון?
אין אפשרות להתפלל חצי תפילה בחובה וחצי נדבה, ולכן היה עליך לעצור את התפילה במקום שנזכרת.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
471 צפיות -
האם אדם שתפוס לו הגב וקשה לו מאוד לקום, יכול לשבת כשמתפלל את תפילת שמונה עשרה?
-
מה סדר הטיית הראש ב'עושה שלום' בסיום שמונה עשרה ובקדיש?
בשמונה עשרה: באמירת 'עושה שלום במרומיו' הטייה והרכנה לצד שמאל של המתפלל, באמירת המילה 'הוא' הטיה והרכנה לאמצע, ובמילים 'יעשה שלום עלינו' לימין, 'ועל... אמן' באמצע. בקדיש: 'עושה שלום במרומיו' הטייה והרכנה לימין המתפלל, 'הוא' לאמצע 'יעשה שלום עלינו' לשמאל, 'ועל... אמן' באמצע.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
569 צפיות -
אני בנסיעה באוטובוס ואני צריכה להתפלל שמונה עשרה, האם מותר לי להתפלל בישיבה?
אם אין מקום מרווח ורגוע לעמידה, אפשר להתפלל שמונה עשרה בישיבה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1311 צפיות -
אני גרה בארץ אך נמצאת כמה חודשים כעת בחו"ל, האם אני צריכה להתחיל לומר 'ותן טל ומטר' בז' חשון כמו בארץ?
-
האם מותר ללמוד בזמן שאני סיימתי את תפילת שמונה עשרה והש"ץ עוד לא התחיל חזרת הש"ץ?
כן, אפשר (ומצוה) ללמוד, כמובן בשקט ובצורה שלא יפריע לשאר הקהל שעדיין מתפללים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
296 צפיות -
כאשר יש שמונה עונים, ועוד אחד שמתחיל שמונה עשרה ביחד עם הש"ץ, מותר להתחיל חזרת הש"ץ?
אף שרבים מהפוסקים מתירים באופן זה, מדברי אדמוה"ז עולה שצריך תשעה שיכוונו לברכות ויענו "אמן" בפועל ממש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
412 צפיות -
כאשר אני מתפלל שמונה-עשרה, ויש ברכת כהנים בבית כנסת, האם צריך לכסות את הפנים עם הטלית?
-
היינו תשעה אנשים בבית הכנסת וכבר היה מאוחר, התחלנו להתפלל ללא מנין כשסיימנו שמונה עשרה נכנס עשירי, ניתן לעשות חזרת הש"ץ?
-
מי שמאריך בתפילתו והגיעו הציבור לקדושה והוא שותק ומכוון לצאת ידי חובה מתי צריך לחזור להתפלל אחרי קדושה או אחרי ברכת אתה קדוש?
אין צורך להמתין לאחר ברכת 'אתה קדוש' אלא יכול לחזור להתפלל לאחר סיום הקדושה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
217 צפיות -
אם אני באמצע תפילת שמו״ע ומישהו הסיח את דעתי, ושכחתי איפה אני נמצא בתפילה, מאיפה עלי להמשיך?
מתחיל מהברכה שיודע בודאי שעדיין לא אמר. ואם זה בג׳ ראשונות, חוזר לראש התפלה, ואם בג׳ אחרונות חוזר לרצה, שהם נחשבות מקשה אחת.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
137 צפיות -
אם היה לאדם צורך להתעכב בתפילה מסיבה כלשהי, והתחיל עם החזן חזרת הש"ץ האם עונה אמן?