
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם ניתן להשתמש בסכך קנים התפורים במרכזם בחוט ברזל, בד"כ זה משמש לסוכך על פרגולה?
-
נזכרתי בסיום התפילה ששכחתי לברך על הלולב וכבר נענעתי את הלולב בהלל ואמרתי הושענות, האם אני צריך לברך?
-
ערבות שנמצאות מעל ארון קודש מאז הושענא רבה, האם אפשר לזרוק אותם לפח? וכן האם אפשר לזרוק לפח סטים של ארבעת המינים שנשארו מאז חג הסוכות?
אפשר מעיקר הדין לזרוק, אך בצורה מכובדת (כגון עטופים) או לגנוז. בשו"ע מופיע שנוהגים לעשות בהם מצווה נוספת - שריפת חמץ או הסקת התנור למצות (לא כ"כ שייך), וכך נוהגים רבים לגבי הלולב ומיניו, או הערבות שבו. וראה במקורות.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
461 צפיות -
האם מנהגי חב"ד לומר את נוסח הזמנת האושפיזין בסוכות?
למנהג חב"ד אין אומרים את נוסח הזמנת האושפיזין לסוכה, אך כן נהגו רבותינו נשיאנו לדבר בסוכה אודות האושפיזין הבאים באותו היום, והקשר שלהם לאושפיזין החסידיים.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
120 צפיות -
יש סיכות מהדק משנים קודמות בקרשים שמחזיקים את הסכך האם אפשר להשתמש איתם?
-
האם מברכים שהחיינו על עשיית הסוכה?
אין מברכים על עשיית הסוכה. אך מן הדין היה ראוי לברך 'שהחיינו' על עשייתה, אלא שברכת שהחיינו שאומרים בקידוש בליל יום טוב, פוטרים גם את עשיית הסוכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
809 צפיות -
האם צריך לברך שהחיינו כל יום בנטילת ד' מינים?
-
האם מותר לברך על לולב שאול?
ביום הראשון של חג – ד' המינים צריכים להיות שלו, ואינו יוצא בלולב השאול מחבירו, כשנותנים את ארבעת המינים לאחר לברך, נכון לומר בפירוש שהוא ב"מתנה על מנת להחזיר", ובפרט ביום הראשון, בדיעבד גם אם לא אמר בפירוש שזו "מתנה על מנת להחזיר" קנה השני ויצא ידי חובתו. שהרי משאיל לו לקיים את המצווה, ומן הסתם היה בכוונתו להשאיל באופן הראוי לצאת בו ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
513 צפיות -
איפה צריך להדליק את נרות השבת וחג בסוכות?
אם יש אפשרות וזה לא עלול להביא לנזק כשריפה וכיו"ב עדיף להדליק בסוכה שבה אוכלים ועושים קידוש (וברכת ה'שהחיינו' תהיה גם על הסוכה).
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
366 צפיות -
כאשר הסוכה במרפסת הבית ואין הרבה מקום האם צריך שכל הנשים ידליקו נרות דווקא בסוכה, או שאפשר שרק הנרות של בעלת הבית יהיו בסוכה, והבנות והאורחות ידליקו את הנרות בתוך הבית סמוך לסוכה?
-
האם בחב"ד שמים קישוטים בסוכה?
-
חיברתי שתי סוכות אך הגובה שלהן שונה בערך בחצי מטר, האם הסוכה כשרה?
גובה שונה לא מפריע בתנאי שאין רווח יותר מדי ביניהם ברוחב. יש לשים את הסכך אחד מעל השני כדי שיהיה מה שפחות רווח ברוחב ביניהם.
לעמוד השאלה573 צפיות -
בהקפות שניות מותר לכבד ילד להגיד פסוק או להחזיק ספר?
-
האם מותר לתלות תמונות של האדמ"ורים בסוכה?
-
האם ראוי לגבר להציע לנשים ליטול לולב?
-
האם אפשר להוסיף שני הדסים או שחייבים שיהיה בכפולות של שלוש?
אפשר להוסיף אפילו הדס אחד אין הקפדה דווקא על כפולות של שלוש. הרבי ביקש כשמביאים ליהודי ד' מינים להוסיף לכל הפחות שלוש.
לעמוד השאלה513 צפיות -
קניתי 5 ערבות להושענא רבה והערבות שעם הלולב נפסלו. האם אני יכול בהושענא רבה ליטול לולב עם שתים מהערבות שקניתי ולהשתמש בהן גם לחביטת הערבות אחרי כן?
-
האם מותר לקטוף לולבים מעצי תמר שנשתלו לנוי בשדרה הראשית של העיר כשאין לי אפשרות לקבל אישור מהעירייה, או שזה חשש "לולב הגזול"?
מן התורה אסור לטול בחג הראשון של סוכות אחד מד' המינים אשר הם גזולים, גם כאשר יש ספק האם הוא גזול אסור לטלו ולברך עליו. ולכן אין לקצוץ את הלולב אא"כ מבקשים רשות מהערייה. בשעת הדחק תפנה לרב לקבל עצה כיצד לנהוג.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
344 צפיות -
כמה צריך להיות אורך הערבות?
-
האם אפשר לקחת סוכה נטושה במקלט או שזה ספק גזולה אולי היא של מישהו?
-
האם מותר בחול המועד סוכות בטיסה לרבי לאכול בטיסה?
מותר לשתות ולאכול פירות ירקות בשר ודגים. ויש מהדרין להמנע לגמרי, אך זה בתנאי שלא יגרם מכך צום ליום שלם.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
774 צפיות -
האם יש עניין לקנות אתרוג מקלבריה?
-
מהו סדר התפילה - שחרית ומוסף - בסוכות, כמנהג חב"ד?
שחרית, הלל, הושענות, שיר של יום, (בציבור - קריאת התורה), אשרי ובא לציון, מוסף, סוף התפילה ותהילים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1200 צפיות -
האם יש עניין לזכות נשים במצוות ארבעת המינים?
למרות שזו מצות עשה שהזמן גרמא ונשים פטורות מכך, מכל מקום אם נוטלות יש להם מצוה ומברכות על כך, ומנהגנו שמזכים גם נשים לברך על ארבעת המינים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
703 צפיות -
ברכתי לישב בסוכה, ואחר כך אני צריך ללכת לסוכה אחרת האם צריך לברך שוב?
-
אם הערבות יבשות, צריך להחליף אותם בחדשות?
-
מה יעשה אדם שלא הספיק לעשות הושענות עם הציבור?
יחיד שלא הספיק לעשות הושענות עם הציבור, על כל פנים ישתדל להקיף כאשר הספר תורה נמצא בבימה, ואם גם זה לא הספיק מקיף את הבימה בכל אופן.
לעמוד השאלה596 צפיות -
האם מותר לאכול בסוכה של מישהו ללא רשותו?
-
כאשר שמחת בית השואבה בסוכה שלי מפריעה לשכן לישון, אני חייב מן הדין להפסיק אותה?
הנה בשולחן ערוך נפסק כדעת רוב הראשונים "וכן יש לו ללמד תינוקות ישראל תורה בתוך ביתו, ואין השכנים יכולים למחות בידו ולומר לו: אין אנו יכולים לישן מקול התינוקות של בית רבן. והוא הדין לכל מילי דמצוה, שאינם יכולים למחות בידו". והנה ממשמעות דברי מרן השו''ע משמע שלא חילק בין המצוות, ומבואר שהבין דברי התוס' ורבינו ירוחם כפשוטם. לכן להלכה לפי מרן השו"ע הדין הוא שבכל מילי דמצוה אין יכולים לעכב, אמנם לדעת הטורי זהב שם בדעת הטור רק דברי מצוה שדרך העולם לעשותן בביתו אמרו שאין יכול השכן לעכב בידו לעשותו אבל דבר מצוה שאין דרך העולם לעשותו בביתו ניתן לשכן לעכב מלעשותו. מ''מ מצד דינא דמלכותא וכבוד הבריות וגם מצד כבוד שצריך לנהוג בין השכנים מותר לך עד 11 בלילה ובשבתות ובמועדים עד חצות לילה.
לעמוד השאלההרב יעקב חביב
525 צפיות -
יש לי אתרוג מהודר מאוד ואני רוצה ממש לשמור עליו, האם אני יכול לקחת למבצעים אתרוג אחר פשוט או שזה לא נכון לתת לאחרים אתרוג שאני לא מברך עליו?
אין בעיה לקחת אתרוג אחר כשר כמובן, בכל מקרה יש לדעת כי אתרוג שרבים מברכים עליו נעשה יותר מהודר אף אם במראהו נראה פחות יפה, וכפי שנוהג כ"ק אד"ש לתת לכל הקהל לברך על אתרוגו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
452 צפיות -
יהודי שהתחיל את חג הסוכות בא"י וממשיך את החג בחו"ל, מה הוא קורא במוסף בקרבנות כא"י או כחו"ל?
-
מותר לאבל לקחת ס"ת להקפות?
-
ליל טבילה שחל בליל הושענא רבה האם זה מתאים וכיצד נוהגים, הרי צריכים להיות ערים בלילה. האם לדחות?
לא לדחות, אפשר לקיים את המצווה לפני ההליכה לבית הכנסת לתהילים (ולטבול לפני אמירת התהילים), או באם א''א לעשות באופן הראשון לקיים את המצווה אחרי אמירת תהילים בבית הכנסת, אם גם זה לא אפשרי לא ילך לבית הכנסת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
508 צפיות -
נכנסה אורחת לסוכה עם הכלב שלה האם מותר לכלב להיכנס לסוכה, ואם הוא נמצא האם מותר לברך ברכות בסוכה?
הנכון הוא שיוציאו את הכלב מהסוכה, כמובן יש לעשות זאת בעדינות מבלי לפגוע באורחת.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
940 צפיות -
הסוכה שלי נמצאת בפארק שנמצא צמוד לבניין שלי. האם יש בזה איזו בעיה?
בלי אישור אי אפשר לבנות בשטח ציבורי, ואם בונה שם - אין לברך "לישב בסוכה".
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
496 צפיות -
מה הדין כשנפל ספר תורה בריקודים של שמחת תורה?
אעתיק מה שכתב בשו"ת עמק הלכה '..אמנם יש לצדד קולא בזה, משום שהי' בשמחת תורה, שהכל רצין לכבד התורה . . והרי כל מה שאנו מצריכין כפרה לאיש שנפל הספר תורה מידו, משום דהוי ליה ליזהר . . א"כ גם לענין בזיון ס"ת יש לנו לפוטרו, משום דעשה ברשות . . אבל באמת אין לחפש קולות בענין זה, משום חומר קדושת ס"ת, ובפרט לגבי האיש שנפל הס"ת מידו, דחיובו הוא לא רק ממנהגא רק מדינא.', לכן למעשה גם אם נפל במהלך הריקודים בשמחת תורה יש להתענות.
לעמוד השאלה969 צפיות -
האם מותר להקים סוכה בין שני דלתות של הרכב כשהם פתוחות או להעמיד שני רכבים במקביל ולהניח עליהם סכך?
אפשר אם הרכב גבוה מהרצפה פחות מ24 ס"מ כדי שיהיה לבוד. אבל פרקטית זה מאד קשה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
488 צפיות -
עד מתי המנהג לטבול את הלחם בדבש?
-
האם מברכים על אכילת חזה עוף "לישב בסוכה"?
-
בהושענא רבה האם אשה בהריון צריכה לחבוט פעמיים ערבות?
-
כמה קשרים נהוג בחב"ד לקשור בלולב? ואיפה?
נהוג שיהיו על הלולב 5 טבעות, דהיינו 2 על הלולב עצמו, ו-3 עם ההדסים וערבות במשך טפח אחד.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
505 צפיות -
האם ילדים יכולים לבנות סוכה?
-
האם נשים מברכות "לישב בסוכה"?
למנהגנו, כמנהג האשכנזים ורבים מפוסקי הספרדים, נשים מברכות לישב בסוכה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
593 צפיות -
האם גג נפתח ברכב ששמו עליו סכך (ברכב עומד) נחשב סוכה?
אם הוא עומד בתנאי סוכה מבחי' גובה, גודל, מרחק הדפנות מהסכך וכו' - כשר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
838 צפיות -
צריך לברך כל בוקר ברכת לישב בסוכה?
לישב בסוכה יש לברך כל פעם שיושבים לאכול בסוכה באם היה הפסק של מספר שעות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
522 צפיות -
מה הדין אם יש נקודות חומות על הלולב?
-
האם סכך לנצח צריך הכשר? סכך נחלים הוא כשר?
-
מה עניינו של ליל הושענא רבה ומה מנהגיו?
נאמר בספר הזוהר, שעל-אף שגזר הדין נחתם ביום הכיפורים, ההוראה להוצאת הדין אל הפועל ניתנת בהושענא-רבה, שכל זמן שגזר הדין עדיין לא נכתב על שטר וניתן ביד השליחים להביאו לידי המוציאים לפועל, עדיין ניתן לפעול כדי לשנותו לטובה. כמו כן בהושענא-רבה נכתבות הפתקאות של גזר הדין, וניתנות ביד השלוחים היוצאים מבית הדין של מעלה להביאן לכל הממונים על הוצאת הדין לפועל. וכיוון שהשליחים עוד לא יצאו, עדיין ניתנת האפשרות להיטיב את גזר הדין. מסיבה זו נוהגים להיות ניעורים בליל הושענא-רבה, ולקרוא את כל ספר דברים הנקרא "משנה תורה", ומרמז על "משנה" החותם שנעשה בלילה זה. עפ"י הוראת כ"ק אד"ש מה"מ יש להוסיף במיוחד בשמחת בית-השואבה בליל הושענא רבה, ואף שהוא רק עד חצות הלילה, צריך לרקוד באופן של 'מועט המחזיק את המרובה'. לאחר חצות הלילה אומרים את כל ספר התהלים בציבור ובחגירת אבנט, ואין מאריכים באמירתו. לאחר כל ספר בתהלים אומרים את ה'יהי רצון' לליל הושענא רבה, ה'יהי רצון שלאחר צאת הלבנה'– המופיעים בסוף ספר התהלים ואומרים קדיש-יתום. המנהג הוא שהגבאים מחלקים תפוח עם דבש לכל הקהל, ונוהגים לאוכלו בסוכה שבביתו, או בסוכת בית-הכנסת. מכיוון שהתפוח טיבולו במשקה (דבש), לפני אכילתו צריך ליטול ידים כמו לסעודה – אך ללא ברכה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
864 צפיות -
האם כשחג ראשון של סוכות חל בשבת, אוגדים את הלולב בערב שבת כבכל שנה, או שאפשר לאגוד את הלולב ביום ראשון לפני הברכה עליו?
-
לולב ששדרתו ישרה ובסופו מתעקל קצת ימינה, כשר?