לכל ההלכה יומית
את חיוב שלוש סעודות השבת למדו חכמים מפרשת המן, בה נאמרה המילה "היום" שלוש פעמים בפסוק בהקשר לאכילת השבת. ומכך שהמן מכונה בשם "לחם" בפסוק לכן למדו שאין אדם יוצא ידי חובת סעודת השבת עד שיאכל לחם שבמרכים עליו המוציא וברכת-המזון שהוא עיקר הסעודה ומקיימים בו מצוות עונג שבת. וכותב אדמוה"ז שאפשר לצאת גם ב"מזונות", רק כשאוכל מהם כשיעור קביעות סעודה ויברך עליהם המוציא וברכת-המזון. אולם המהרי"ל העיד בשם -אחיו- אדמוה"ז שחזר בו בסוף ימיו, ואמר שיוצאים ידי חובה ב"מזונות" גם ללא שיעור קביעות סעודה, כי גם בברכה מעין-שלוש מזכירים את קדושת השבת. אלא שוודאי יש מצווה באכילת פת בשבת.
שמות טז, טו; שם כה; ברכות מט, א-ב; שבת קיז ב; פסחים קא, א; תוס' ורשב"א ורא"ש בברכות שם; טוש"ע ונ"כ ושו"ע אדמוה"ז או"ח סרע"ד; שו"ע אדמוה"ז או"ח סקפ"ח ס"י ובהגה"ה שם; הגש"פ עם לקוטי טעמים ומנהגים ד"ה מצה; פס"ד צמח צדק שנז, ג