לכל ההלכה יומית
על המן שירד לישראל במדבר מספרת התורה: "ביום השישי לקטו לחם משנה". מפסוק זה למדו חז"ל שיש לבצוע על שתי ככרות, ולהלכה נפסק שאף נשים חייבות ב"לחם-משנה" בשבת. אודות אחיזת הפת בברכה, מובא בגמרא שהיו שנהגו לברך על שתי הכיכרות אך לבצוע רק אחת משום שנאמר "לקטו לחם-משנה" רק על ה"לקיטה" – האחיזה. ולכן למעשה, אין-צורך לבצוע משניהם, אלא לבצוע פרוסה גדולה שתספיק לכל הסעודה שבכך מראה את חביבותו לאכילת סעודת-השבת, (ויש שכתבו שראוי לבצוע את שתי הכיכרות או על כל פנים להשאיר את שתיהן על השולחן). קודם הברכה נהוג לרשום עם הסכין על החלה, תוך הקפדה שלא לחתוך כדי שהחלות יהיו שלימות בברכה.
שמות טז, כב; שבת קיז, ב; שו"ע אדה"ז או"ח סי' קסז ס"ג; סי' עדר ס"ב-ג וסרצ"א ס"ז-ח; וראה קצוה"ש ספ"ב בבדה"ש סק"ח; היום יום טו אד"ר; ס' המנהגים - חב"ד ע' 28; וראה לקו"ש חל"ו ע' 79 הע' 21.