דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל ההלכה יומית

א' שבט התשע"ט

למה לא תקנו הפטרה גם בימות החול בשחרית?

ההפטרה נתקנה מעיקרה לשבתות וימים טובים בשחרית, ובימי הקריאה החלים בחול אין מפטירים בשחרית, מפני שלא רצו לבטל את העם ממלאכתם, ובתשעה-באב מפטירים בשחרית, שנהגו שלא לעשות בו מלאכה ואין זה מעכב העם ממלאכתם; כמו-כן בימי התעניות בתפלת מנחה מפטירים הפטרת "דרשו ה'" העוסקת בתשובה, וכפי שהנהיגו עזרא ונחמיה לעורר העם לתשובה לקראת סיום התענית. ההפטרה נתקנה מעיקרה רק בציבור, לאחר שקראו בספר-תורה, אולם אם לא קראו-בתורה, מחמת שלא היה מניין או שלא היה ספר-תורה אין חובת קריאת ההפטרה, ובמקום בו אין קריאת-התורה בקביעות נכון שיקראו מתוך החומש בלא ברכותיה, שלא תשתכח מהם תורת-הקריאה וההפטרה.

מקורות:

ראה רש"י מגילה כא, א ד"ה "ואין מוסיפין" (טעם דביטול מלאכה; וראה פסחים נד, ב על הימנעות ממלאכה בת"ב); ראה טוש"ע ונ"כ או"ח סקמ"ג ס"ב וראה מ"א שם סק"ב; (אודות ההפטרה במנחת תעניות (ישעיהו נה, ו ואילך) ראה נחמיה ט, ג; תענית יב, ב; רמ"א או"ח סתקס"ו ס"א (ודלא כחלק גדול מהספרדים שלא נהגו להפטיר במנחת התעניות, וראה שו"ת חיים שאל ח"ב סל"ח; כה"ח סתקס"ו סק"י); בטעם ההפטרה ראה ערוה"ש שם ס"ג); שו"ע אדה"ז או"ח סרפ"ד ס"ג; קצוה"ש סי' פו ס"ו ובדה"ש סקי"א; וראה התקשרות גליון תרצט ע' 13-4 (כשאין קרה"ת).

ראו גם מאותו שבוע

צור קשר בוואטסאפ