דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל ההלכה יומית

ב' אדר א' התשפ"ד

מדוע מעברים דווקא את חודש אדר?

נאמר: "שמור את חודש האביב", ודרשו חכמים: "שמור אביב של תקופה". כלומר, עונת-האביב צריכה להיות בניסן, מפני שאז מבשילה התבואה. כיוון שאנו מונים את ימי החודש לפי הירח, שמסיים להקיף את כדור-הארץ פעם בשלושים יום, ואת ימי השנה מונים לפי השמש, המסיימת את היקפה פעם ב-365 ימים, כך שמידי שנה נוצר הפרש של 11 ימים, ובכדי לשמר את חג-הפסח בימי האביב נדרש כל מספר שנים להוסיף חודש אחד לשנה בכדי להשוות את מעגל השמש ומעגל הירח. חודש-העיבור נקבע לחודש-אדר משום סמיכותו לחודש-האביב.

מקורות:

דברים טז, א. ראש השנה כא, א. סנהדרין יא, ב וברש"י שם ד"ה על האביב. וראה תוס' שם יב, א ד"ה אין מעברין שכ' טעם נוסף לעיבור אדר דווקא, והוא משום שנאמר במגילת-אסתר (אסתר ג, ז): "לחודש שנים עשר הוא חודש אדר" ואם נעבר חודש אחר, שוב לא יהיה שם "אדר" על החודש השניים-עשר. וראה אנציקלופדיה תלמודית ח"א ערך אדר ע' קצה.

ראו גם מאותו שבוע

צור קשר בוואטסאפ