לכל ההלכה יומית
אסור להשתמש באור נרות חנוכה, ואפילו לצורך מצוה כתפילה או לימוד. ומספר טעמים נאמרו בדבר: משום ביזוי מצוה, שלא יהיו מצוות בזויות עליו; וכן בכדי שיהיה ניכר שהוא נר מצוה; ועוד – משום שחכמים תיקנו הדלקת נרות חנוכה משום הנס שנעשה במנורה, עשאוה כמנורת המקדש שאין משתמשים בה כלל. וכיוון שאין נהנים מאור הנרות נוהגים להדליק נר נוסף – והוא הנקרא "שמש" – כדי שאם יזדקק לאור ישתמש באור השמש.
שבת כב, א. הר"ן (לרי"ף שם ד"ה הלכות). שו"ע או"ח סתרע"ג ס"א ונו"כ. ולכמה דעות (מג"א שם סק"ד) אין להשתמש לאור הנרות אף אם יש שמש וביארו המחצה"ש והמשנ"ב שלאור השמש בלבד מותר להשתמש, ורק לאור כל הנרות אסור, שלא יאמר הרואה שהדליק את כולם להשתמש באורם ולא משתמש רק בשמש. ולכן צריך עוד נר נוסף, אלא שבזמננו שיש אור חשמל בבית אין מדליקים נר נוסף על השמש (נטעי גבריאל חנוכה פ"כ ס"ח-ט. וראה התוועדויות תנש"א ח"ב ע' 39).