לכל ההלכה יומית
נאמר "לא תלך רכיל בעמך". וכתבו הפוסקים בהגדרת איסור זה, ש"הולך-רכיל", הוא המעביר מידע מחברו ואחר-כך הולך ואומר: "כך-וכך אמר פלוני", "כך-וכך שמעתי על פלוני", דבר זה אסור אף-על-פי שהדברים שהשמיע לאחרים הנם אמת, ואפילו הנם דברים שאין בהם גנאי כלל, כיוון שעלול להיווצר מכך שפיכות דמים. כדוגמא לכך הביאו רבותינו את סיפורו של דואג שבתקופת בריחתו של דוד משאול, סיפר לשאול שאחימלך הכהן הגדול עזר לדוד, וסופו של הסיפור היה שדואג עצמו הרג שמונים וחמישה כוהנים, "ואת נב עיר הכהנים הכה לפי חרב מאיש ועד אשה מעולל ועד יונק"; בריבוי שיחות מבאר הרבי את חומר איסור לשון הרע שעצם ההתעסקות ברע של הזולת מזיקה לו ולאחרים, כיוון שבדיבור יש כח להביא לידי את הדברים מהעלם אל הגילוי, ועל כן יש להקפיד על דבור חיובי כלפי הזולת.
ויקרא יט, טז; שמואל-א כב, יט; שו"ע אדה"ז או"ח סקנ"ו ס"י; שיחות הרבי בנושא: לקו"ש חח"י שלח א; חכ"ג תזריע, ב; חל"א שמות. ב; חכ"ז אמור, א; וראה ג"כ בח"ה ע' 44-45 וחט"ו ע' 31-32; חט"ו ע' 215-216..
ראו גם מאותו שבוע
-
כיצד ינהג מי שהושמעו בפניו דברי רכילות?
יום ב'
-
מהו איסור לשון הרע?
יום ג'
-
האם כינוי שם לחבר נחשב כלשון הרע?
יום ד'
-
מהו "אבק לשון הרע"?
יום ה'
-
האם לשון הרע הוא אף בפני האדם שמדברים עליו?
יום ו'