לכל ההלכה יומית
נאמר: "לא תקיפו פאת ראשכם". ובארו חכמים את מצוות לא תעשה זו, שאסור לגלח את השער שבצדעים, מימין או משמאל. פעולה זו נקראת "הקפת פאת הראש", משום שכשמגלחים שער זה, מקבל שער הראש צורת עיגול. ועל כן את השער הגדל באזור זה אסור לספר לגמרי, אלא יש להשאיר שערות לפחות עד אורך שמאפשר לכופף את קצה השערה לשורשה (5 מ"מ). המקום המוגדר "פאה" שאסור לגלחו - הוא כעין משולש דמיוני שקצהו האחד בקצה המצח, קצהו השני בנקודה העליונה ביותר שאליה אפשר למתוח את האוזן, וקצהו התחתון מתחת לאוזן, ואפשר להסתפק בפאות עד אמצע האוזן מעט אחרי העצם, אך ראוי להשאיר פאות ממש שיגיעו לאוזן. גם את פאת ראשו של ילד אסור לגלח, ומנהג ישראל שלא לספר כלל את הבן עד מלאות לו שלוש שנים - גיל בו מתחיל חינוכו של הילד למצוות, ובראשם במצוות "לא תקיפו פאת ראשכם" והנחת הפאות.
ויקרא יט, כז; מכות כ, א; חנוך מצווה רנא; טוש"ע ונ"כ יו"ד סקפ"א; שו"ת צ"צ יו"ד סצ"ג, יז; ביה"ל סרנ"אד"ה "אפילו מספר ישראל"; אג"ק אדמו"ר מוהריי"ץ ח"ב ע' תלח; אנציקלופדיה תלמודית ח"י ע' תקלט ואילך; אג"ק כ"ק אד"ש ח"כ ע' י; ספר המנהגים-חב"ד ע' 87; יחידות ד' חשון תשכ"ז – הארליג. וראה בארוכה בשבח הברית ע' 119 ואילך.
ראו גם מאותו שבוע
-
מתי נהוג לערוך את התספורת הראשונה של הילד?
יום ב'
-
כשלא ניתן לערוך את חגיגת התספורת האם ניתן לדחותה?
יום ג'
-
מתי יערכו את התספורת כשיום ההולדת חל בימים שאין מסתפרים בהם?
יום ד'
-
מה נהוג לעשות בתספורת הראשונה בעקבות הדמיון שבה למצוות "ראשית הגז"?
יום ה'
-
ממי למדים על המנהג להעלות את הילד למירון לתספורת הראשונה?
יום ו'