לכל ההלכה יומית
אנשי כנסת הגדולה הורו להפטיר בנביא בכל יו"ט מענינו של יום, ובמרוצת הדורות בעקבות גזרות שמד שכללו את אסור הקריאה-בתורה, תקנו חכמים שבכל שבת יקראו בנביאים מעניין הפרשה או מאורע השייך ליום הקריאה, שבעה עליות כנגד קריאת-התורה, כשכל עלייה הורכבה משלושה פסוקים לפחות, כך שהקריאה בנביא הכילה לפחות עשרים ואחד פסוקים. ומשבטלה הגזירה וחזרו לקרוא-בתורה, תקנו שיפטירו בנביא לפחות עשרים ואחד פסוקים, אלא שאם הסתיים העניין בפחות מכך לא הוסיפו עוד פסוקים.
ראה תוס' יו"ט מגילה פ"ג מ"ד; ראה שו"ע אדה"ז סתפ"ח ס"ה וסרפ"ד ס"א וראה מילואים לקצור הלכות משו"ע אדה"ז ע' פ; ומבאר הרבי שהטעם לכך שרבותינו נשיאינו היו עולים דווקא ל"מפטיר" מפני מעלתה שנתקנה תקנה זו בזמן הגזירות, כשישנם העלמות והסתרים ונסיונות חזקים שעוררו את כח המסירות נפש. שיחת ליל שמח"ת ה'תשט"ו (תו"מ חי"ג ע' 54). ועוד.