לכל ההלכה יומית
נאמר: "זכור את יום השבת לקדשו", וביארו חכמים שיש לקדש את השבת בכניסתו ויש אומרים אף ביציאתו, בכניסתו בקידוש, וביציאתו בהבדלה; מצוות הקידוש לדברי הכל הינה מן התורה, ולדעת כמה מן הראשונים אף ההבדלה הינה מן התורה. ואסרו חכמים לעשות מלאכה אף לאחר זמן צאת השבת, עד שיבדיל בתפילה או על הכוס (או אמירת "ברוך המבדיל", כדלקמן). ומשהבדיל באחד מהם, מותר לו לעשות את כל המלאכות. גם דברים שאסורים בשבת מדברי סופרים, אסור לעשותם עד שיבדיל. ודברים האסורים מדברי סופרים התלויים בדיבור – מותרים החל מצאת השבת גם אם לא הבדיל עדיין.
שמות כ, ח. ברכות לג, א. פסחים קו, א. ראה שו"ע אדה"ז או"ח סרע"א ס"א. סרצ"ו סי"ט. וראה שם סרצ"ט סט"ו. (ועיי"ש דיש מתירים כל איסורי דברי סופרים שאין בהם סרך מלאכה ואסורים בשבת רק משום "עובדין דחול"); וראה סי"ח. (ועיי"ש לגבי נשים העושות מלאכה, באלו מלאכות צריך למחות בהן).