לכל ההלכה יומית
דרשו חכמים: "'והתקדשתם' אלו מים-ראשונים, 'והייתם קדושים' אלו מים-אחרונים". בין הטעמים שנתנו חכמים לנטילת מים-אחרונים הוא שמא נגע בסעודה במלח-סדומית המסמא את העיניים, ולכן יש שכתבו שכיום אין חובה ליטול מים-אחרונים, כיוון שאין בינינו מלח-סדומית, אולם אדה"ז פוסק שגם כיום נכון להיזהר ליטול מים-אחרונים, שיש בכך מצווה לנקות ידיו קודם הברכה. ומעיקר תקנת-חכמים ההכנה לברכה כללה אף משיחת הידיים בשמן ערב, וכיוון שאינה נוהגת כיום אין מברכים על נטילה זו.
ויקרא יא, מד. ברכות נג, ב ובתוס' שם ד"ה והייתם. וע"ע יומא פג, א. תנחומא בלק, טו טעם נוסף ע"כ. חולין קה, א ובתוס' שם ד"ה מים. רא"ש ספ"ח דברכות. מרדכי שם רמז רז. טוש"ע ונ"כ ושו"ע אדה"ז או"ח סקפ"א. לכללות העניין ראה בירורי מנהגים - סדר היום (להרש"י שיחי' פרידמאן) ע' 242.