במצוות נטילת מים אחרונים מעיקרה לא נאמר חילוק בין גברים לנשים ויש אמנם שהורו למעשה שנשים יטלו מים אחרונים, אולם פוסקים רבים כתבו למעשה שכיוון שכיום מעמדה של נטילה זו אינו כמו בזמן חז"ל, לכן לא מצינו כל כך שנשים נהגו להחמיר בזה, ויש שכתבו ליישב הדבר שמאחר וכיום נהגו לאכול בכף ומזלג לא שייך הטעם של ניקיון אלא בעיקר מצד טעם הזוהר כדלקמן, לכן לא נהגו להחמיר בזה הנשים. אלא שיש להבהיר שמי שזקוק לניקיון ידיו, עליו לנקות את הידיים היטב קודם הברכה, ובזה ודאי אף הנשים מחויבות.
מקורות:
ראה כה"ח סקפ"א סקכ"ז; מור וקציעה או"ח סקפ"א, וראה גם בהליכות בת ישראל פ"ג ע' נח ובהערה שם בשם הגרי"ח זוננפלד, שו"ת שבט הלוי ח"ד סכ"ג; וראה שו"ת מקוה המים ח"ג סי"ז. ולעניין ידיים מטונפות ראה שו"ע אדה"ז או"ח סקפ"א ס"ט.