לכל ההלכה יומית
כפי שהתבאר בהלכה הקודמת, יש מצווה לקנות מיהודי דווקא, ודנו הפוסקים עד כמה יש להשקיע כדי להעדיף את היהודי. ראשית יש להדגיש, שממקרה שהגוי המתחרה מתכוון לרושש את עסקיו של היהודי – מצווה לקנות דווקא מהיהודי גם כשההפרש בין המחירים גבוהה מאד. אלא שבמקרה זה יש מן הפוסקים שהתירו לקחת את ההפרש מכספי מעשרות. במידה ואין בכוונת הגוי לרושש את היהודי והמחירים אצל הגוי זולים יותר, דנו הפוסקים עד כמה צריך לשלם כדי להעדיף את העסקה עם יהודי; יש שכתבו שעד כדי הפסד של "שתות"– הפרש של כ 16- אחוז מהעסקה- שמציע הגוי, יעדיף את היהודי. ויש שכתבו עד חומש מהעסקה. אך ביותר מכך רשאי לבצע את העסקה עם הגוי.
ב"מ ס, ב; שו"ת צ"צ יו"ד סקצ"ה; שערים המצויינים בהלכה ח"א סס"ב קו"א אות א; שו"ת עטרת פז ח"א כ"ג, חו"מ ס"י; אהבת חסד ח"א ה, בהגהות נתיב חסד סוף אות ט; אג"ק חי"ג עמ' רצב; מנחת יצחק ח"ג סי' קכט; עטרת פז ח"ג חו"מ ס"י.
ראו גם מאותו שבוע
-
האם ניתן לשער באופן כללי את הרווחים ולהפריש מהם מעשר, או שיש לערוך חישוב מדויק?
יום א'
-
מי שאיבד דבר מה והתייאש ממנו ומצאו – האם עליו להפריש ממנו מעשר?
יום ב'
-
האם תמיד יש חובה לקנות דוקא מיהודי?
יום ג'
-
האם מותר ביום טוב לקלף פרי או ירק באמצעות מקלף?
יום ה'
-
כובע שהתלכלך מאבק, האם מותר לנקותו בשבת?
יום ו'