דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

אדם שהחליט במחשבתו לתת סכום מסויים של כסף לבית חב"ד, חייב לתת או שיכול להתחרט?

לגבי נדרי מחשבה נחלקו הפוסקים אם נחשבים כנדרים, ולשיטת אדמו"ר הזקן כשנדר בלבו לדבר מצווה נחשב כנדר ויש לתת את מה שחשבו.

מקור:

  • גמ' שבועות דף כ"ו ע"ב, ובדברי הרא""ש שהובאו בב"י סי' רנ"ח (וראה במהרי"ק שורש קס"א שהביא סתירה בדבריו, ובט"ז סימן תקס"ב סק"ח שחילק בין נדרים ותעניות) וכן הרמ"א (שם, סי"ג) הביא שתי דעות ופסק להחמיר, והניף את ידו בשנית בחו"מ סי' רי"ב ס"ח. אך האחרונים כתבו שהני מילי בנדרי 'הלב' אך בנדרי מחשבה אין נחשב כנדר (שו”ת בית שלמה, ח"ב, סי' ק"ט, שו”ת אחיעזר ח”ב, סי' מ"ט, שו”ת מנחת יצחק, ח”ב, סי' ג'). ובנוגע לשיטת רבינו הזקן, ראה בסי' קנ"ו ס"ב ובהל' מכירה ומתנה ס"א וס"ד.
הרב פנחס קדיש

הרב פנחס קדיש

מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 383 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • קיבלתי על עצמי תרומה למטרה מסוימת, אחר כך נוספו עוד אנשים שהביעו רצון להשתתף. האם זה גורע מהמצווה שלי, או שכאשר אנשים נוספים תורמים זאת זכות גדולה יותר?

    זה לא גורע. ואם ההתעוררות שלהם להשתתף באה בעקבות התרומה שלך, הרי הזכות נזקפת גם לך, וכדברי חז"ל: "גדול המעשה [שגורם לאחרים לעשות] יותר מן העושה".

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    562 צפיות
  • האם ניתן לקבל צדקה מאדם שעדיין לא שומר את כל המצוות, כשחלק מהכסף הוא מעבודה בשבת?

    מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    515 צפיות
  • האם מותר לתת מכספי קופת צדקה לבני משפחה?

    אם הם במצב שזקוקים לצדקה, כן, ואדרבא, עניי עירך קודמין. כמובן שכסף הנמצא בקופות צדקה שייך רק לצדקה שעבורה יועדה הקופה ואי אפשר לתת ממנה לעזרה לאחרים, אא''כ מדובר בקופה שאין לה כל ייעוד או מטרה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    823 צפיות
  • האם אפשר לשלם מכספי מעשרות עבור בדיקת המזוזות?

    כאשר הבדיקה היא חובה על האדם, כגון שכבר עברו שלוש וחצי שנים מהבדיקה הקודמת, אינו יכול ליטול ההוצאות ממעשר, כיון שזו חובה עליו, ואין לשלם חובו ממעשר, ומשום כך - חסיד מאנ"ש שנהג לבדוק המזוזות שלו אחת לי"ב חודש, (ובפרט בחודש אלול, ע"פ הוראות הרבי בנושא), והדבר הפך אצלו כנדר שהוא חובה עליו לקיימו לא נכון לקחת עבור כך ממעשר. גם אם לא מדובר במנהג שנהג בו כנדר וגם לא באופן שמחויב לבדוק ע"פ הלכה (פעמיים בשבע שנים), יש נידון בפוסקים האם הידור מצוה עד שליש מהסכום מותר לקחת ממעשר או שגם להוסיף על הידור מצוה עד שליש מהסכום - הוא דבר שבחובה שאין גובים אותו ממעשר. ולכן למעשה אם הבדיקה היא לשם הידור מצוה (ובאופן שאכן יש הידור בבדיקה נוספת זו בתוך הזמן ומעבר לכך שביצע בדיקות החובה שעליו) ניתן לקחת עד 2/3 מהסכום מכספי מעשר ולא יותר. וברוב הפעמים הבדיקה אינה נכללת בהידור אלא בחובה שאי אפשר לקחתה ממעשר. (ואם הבדיקה נעשית שוב בתוך זמן קצר לבדיקה הקודמת וללא שום סיבה שיש בה משום הידור מצוה א"כ אין בזה דבר מצוה כלל ושוב א"א לקחתה ממעשר.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1114 צפיות
צור קשר בוואטסאפ