דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

מהו סדר שבת הגדול כשחל ערב פסח בשבת?

בבוקר משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה. בקביעות זו ההפטרה היא הפטרת "וערבה לה'". מעלות השחר נוהגים שלא לאכול מכל המינים הנכנסים בחרוסת ומרור עד לאחר ה'כורך' בליל הסדר (נוסף על האיסור לאכול מצה בערב פסח). מותר לאכול פירות, ירקות, בשר ודגים כל היום. אך משעה עשירית (שלוש שעות זמניות לפני הלילה) ואילך, אסור לאכול כמות שממלאת את כריסו באופן שבלילה לא יוכל לאכול מצה לתאבון. ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה). מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו. כדאי להשתדל שינוחו במשך השבת ובפרט הילדים. אסור להכין מאומה עבור סדר הפסח, וכן לא יגללו את הס"ת למקום הקריאה של יו"ט. וכן אין מדליקים נרות יום-טוב, לפני צאת השבת והבדלה (בתפלה, או באמירת 'ברוך המבדיל בין קודש לקודש'). יש להקדים את תפילת מנחה כך שיספיקו לומר את סדר קרבן פסח לפני השקיעה. לאחר תפילת מנחה אומרים את ההגדה, מ"עבדים היינו" עד "לכפר על כל עוונותינו". הרוצים לטעום משהו לסעודה שלישית, יאכלו פירות דגים או בשר, אבל אין לאכול הרבה כדי שיאכל בלילה המצה לתיאבון.

מקור:

  • מג"א סי' רצ סק"א. שו"ע אדה"ז או"ח סתע"א ס"ב. או"ח סתמ"ד ס"ג-ד, ס"ז, ס"ט וסי"ג. סידור אדה"ז סדר ק"פ. כה"ח סתמ"ד סקל"ב. נטע"ג ע"פ שחל בשבת פכ"ה-ו. וראה ספר 'הלכה למעשה' (בהוצאת מכון הלכה חב"ד) מועדים – פסח פרק יז.

פעולות שאלה ותשובה

  • 376 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • כשערב פסח חל בשבת מתי מתענים "תענית בכורות"?

    בקביעות שנה שערב פסח חל בשבת, אין מתענים תענית בכורים ביום שישי מפני כבוד השבת, אלא מקדימים את התענית ליום חמישי י"ב בניסן. ופשט המנהג, שבמקום להתענות משתתפים הבכורים בסיום מסכת עם סעודת מצווה, ובכך פוקעת התענית, ואף קטן שעתיד להגדיל בערב פסח שחל בשבת ישתתף בזה.

    לעמוד השאלה
    582 צפיות
  • מתי מבטלים את החמץ כשערב פסח חל בשבת?

    לאחר בדיקת חמץ מבטלים את החמץ שלא נמצא בבדיקה ואומרים "כל חמירא" הראשון (המופיע בסידור לאחר הבדיקה). וביום שישי לאחר שריפת החמץ אומרים רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור, אך אין אומרים 'כל חמירא'. את נוסח זה (כל חמירא שלאחר הביעור) אומרים בשבת קודש י"ד בניסן קודם "סוף זמן ביעור חמץ" (המופיע בלוחות), לאחר ניקוי וכילוי החמץ ורחיצת הפה.

    לעמוד השאלה
    הרב ליאור רוזנבוים

    הרב ליאור רוזנבוים

    דיין ומורה-צדק בבאר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    300 צפיות
  • מהו סדר בדיקת חמץ כשערב פסח חל בשבת?

    את בדיקת החמץ בשנה זו עורכים בליל י"ג בניסן. לאחר שמנקים היטב את כל החדרים שצריך לבודקם, יש לשמור שלא יתפזר חמץ בשום מקום מלבד מה שמיועד לאכילה עד לסעודת השבת בבוקר. את הבדיקה מתחילים מיד אחרי צאת הכוכבים, לאחר תפילת ערבית. לאחר הבדיקה מבטלים את החמץ שלא מצאנו – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (הראשון). מי ששכח לבדוק בלילה, יבדוק ביום י"ג בניסן (יום שישי) לאור הנר, ואם גם אז שכח, לא יבדוק בליל שבת אלא בליל יום-טוב.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    298 צפיות
  • מהו סדר ביעור חמץ כשחל ערב פסח בשבת?

    ביעור החמץ (שריפת החמץ) בשנה זו הוא ביום שישי י"ג בניסן כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה), לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא' (אלא למחרת בשבת, כדלהלן), אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. בבוקר שבת קודש י"ד בניסן משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה (בכדי שיוכלו לסיים את אכילת החמץ בסעודת הבוקר בזמן). ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ". מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    411 צפיות
צור קשר בוואטסאפ