מהו נוסח הברכה כשמדליקים נרות שבת? "להדליק נר" או "להדליק נרות"?
גם כשמדליק יותר מנר אחד מברך להדליק נר.
מקור:
- ע"פ סדר הברכות שאדה"ז סידר לפני ברכת המזון בסידורו

הרב אברהם הרוניין
לכל השו"ת
גם כשמדליק יותר מנר אחד מברך להדליק נר.
מקור:
הרב אברהם הרוניין
פעולות שאלה ותשובה
רבים מדיני החנוכה נסובו סביב קביעת חז"ל שיש להביא ל"פרסומי ניסא", לאחר שיצא הרבי ב"מבצע חנוכה" להדלקות ציבוריות במקומות בהם מתאספים יהודים, הצטרפו כמה מפוסקי דורנו ונמקו שמותר לברך על הדלקות אלו על משקל ההדלקה בבית הכנסת, שמברכים עליה מפני שהיא חלק מפרסום הנס, וכך ניתן לברך בכל מקום שיש בו התאספות ציבורית. אלא שבכדי לברך יש להקפיד שהמנורה תהיה לא גבוהה מעשרים אמה כ9 מטר, וכן שהנרות ידלקו לפחות חצי שעה (הרבה מנרות המבצעים לא בגדר זה). כמו-כן יש להקפיד להציבם במקום שיעברו שם לפחות עשרה במשך חצי השעה מההדלקה. ואם אין הדבר מתאפשר, ידליקו ללא ברכה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
אם מברכים ברכת שהחיינו בהדלקות ציבוריות - אין לברך אח"כ שוב שהחיינו בבית. אך אם יש בני בית שצריך להוציא אותם ידי חובתם (הבנות והקטנים) - אפשר לברך עבורם שהחיינו. ואם הדליקו קודם בבית ואח"כ יוצאים להדלקה המרכזית - אפשר לברך שוב שהחיינו עבור הציבור
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
אם בזמן ההדלקה אין מנין במקום, אבל במשך הזמן שהנרות ידלקו יעברו שם עשרה אנשים, אפשר גם לברך.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
רבים מדיני החנוכה נסובו סביב קביעת חז"ל שיש להביא ל"פרסומי ניסא", משום כך הם ראו את הזמן והמקום שיפרסמו את הנס בקנה מדה הרחב ביותר. בדורות מאוחרים יותר, החל מתקופת הגאונים, הרחיבו את פרסום הנס והנהיגו להדליק את נר החנוכה אף בבית הכנסת עם ברכותיו. את מנורת בית הכנסת מציבים בכותל דרום, כשהנרות מסודרים ממזרח למערב ומקומם גבוה, למעלה מעשרה טפחים. החל מפלג המנחה ניתן לברך על נרות בית הכנסת, ולמנהגנו מדליקים לאחר 'מנחה' לפני 'עלינו'. ואין יוצאים ידי חובה בהדלקה זו ואפילו המברך עצמו חוזר ומברך בביתו. אך לא יברך "שהחיינו" בביתו, אלא אם-כן מדליק להוציא גם את בני-ביתו ידי חובתם.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל