מה יש להשיב לטוענים שבחלוקת תמונות של הרבי יש חשש של איסור "לא תעשה לך פסל וכל תמונה"?
מותר ודבר חשוב ביותר לחלק תמונות של הרבי ליהודים. אף שמצינו מקצת ראשונים ופוסקים שאסרו זאת, בכל זאת רוב הפוסקים ובכללם השולחן ערוך מקילין שכל עוד פני האדם או הצדיק לא בולטים אין בזה כלל איסור. בפרט שפשט המנהג להקל בזה בכל אופן בצילום פוטוגרפי, כפסק רבותינו בעלי השלחן ערוך וכן פסק הגאון הרוגטשובער וכן דעת הגאון רבי יוסף חיים (הבן איש חי). וכן העיד הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק, שאמנם יש חסידים הנמנעים להצטלם ויש לדבריהם מקום בשיטות הפוסקים, מכל מקום ההלכה שנתקבלה בישראל על פי דין השולחן ערוך, שמותר לצלם צילום פוטוגרפי ולצייר צורת אדם בצבע על הלוח, ואין בזה שום איסור מצד הדין כלל. וכן נפוץ המנהג גם אצל החרדים לדבר ה' כשיש צורך בדבר משום חיבוב התורה והיהדות ע"כ. וכן כתב להקל הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד, וכבר אמרו בירושלמי כל הלכה שהיא רופפת בידיך צא וראה היאך הצבור נוהגים ונהוג כן, והנח להם לישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם. ולא רק שמותר הדבר אלא אדרבה דבר חשוב ביותר וכפי שדרשו חז״ל שיש ענין להסתכל על פני צדיקים ותלמידי חכמים, ומוסיף חכמה ויראה במסתכל (לא בשעת התפילה כמובן), כפי שתלה רבי יהודה הנשיא את חכמתו בהסתכלות על רבי מאיר וזאת למדו חז״ל מפסוק בישעיהו שקאי על הקב״ה. וגדול מזה מצינו ברשב״י בזהר וד״ל. וכן מצינו ביוסף שנמנע מעבירה בראיית דיוקנו של אביו.
מקור:
- שו"ע יו"ד סי' קמ"א ס"ד (האיסור הוא בצורה בולטת), שו"ת צפנת פענח סימן נ"ז, ספר רב ברכות מערכת צ', דף ק"ל ע"ב, בן איש חי הלכות שנה שניה פרשת מסעי אות י', שו"ת דעת כהן סימן ס"ו, שו"ת שלמת חיים חלק יורה דעה סימן י"ח, וראה עוד בשו"ת נהרי אפרסמון (חלק יורה דעה סימן קי"ח), ובשו"ת הרשב"ן (חלק אורח חיים סימן קי"ג), ובשו"ת הלל אומר (סימן ס"ג), ירושלמי מעשר שני פרק ה' הלכה ב', גמרא מס' ערובין דף י"ג מס' כריתות דף ו' ומס' הוריות דף י"ב, זהר ח״ב ל"ח, אג"ק כרך ג' עמ' פ"א, (ומפורסם מענה כ"ק אד"ש: "תסתכל בתמונתו של כ"ק מ"ח אדמו"ר בעת שמרגישה חלישות רצונה הטוב ותזכור אשר גם הוא, בהיותו רועה אמתי של ישראל, מסתכל בה בשעה זו. ויועיל להנ"ל", נדפס בספר מאוצר המלך ח"א עמ' 4),