
שאלות ותשובות
38 תוצאות
-
מה עושים עם ארבעת המינים לאחר חג סוכות?
אין צורך בגניזה לתשמישי מצוה אבל המחמיר לא לזורקם לאשפה תבא עליו ברכה, ומומלץ אז להניחם בצידי הדרכים או ביער אבל במציאות של ימינו הדבר קשה, ולכן יניחם בשקית סגורה לפני זריקתם במקומות אשפה. כמובן שלולב ערבות והדסים מומלץ לשומרם לשריפת חמץ כהלכה הידועה לעשות עוד מצוות בחפץ ששימש למצווה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
404 צפיות -
האם צריך לברך שוב על לולב לפני הלל למרות שברכתי בבוקר בסוכה?
-
יש לי אתרוג קלבריא ואתרוג מכפר חב"ד האם יש עדיפות לברך על אחד ולנענע עם השני? (מצד ספק מורכב)
בפועל כ''ק אד''ש מברך ומנענע (הן בשעת הברכה והן בהלל) באתרוג מקלבריא. אם רוצים אפשר בנוסף לכך לנענע אתרוג מכפ''ח.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
446 צפיות -
האם כשקונים אתרוג בשותפות עם עוד מישהו צריך לומר אחד לשני מתנה על מנת להחזיר?
כשקונים בשותפות זה נחשב כאילו אמרו מראש זה לזה במתנה על מנת להחזיר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
245 צפיות -
האם הלולב לאחר החג טעון גניזה?
אמרו חכמים: "תשמישי מצוה – נזרקין, תשמישי קדושה – נגנזין". כלומר חיוב שמירה על הקדושה קיים רק בתשמיש קדושה כמו תפילין, מזוזות ודומיהן. אולם תשמיש מצווה שמקיימים את המצווה באמצעותו, כיוון שאינם קדושים אין חיוב לגונזם. אחת הדוגמאות לכך היא הלולב, שלאחר החג מעיקר הדין מותר לזרקו. אלא שעם זאת כתבו הפוסקים שאין לזרקם דרך בזיון והמחמיר תבוא עליו ברכה. וראוי לנצל את הלולב ומיניו למצווה נוספת, ולכן טוב לצרף את ההדסים לבשמים של מוצאי שבת, על מנת שיוכלו לברך עליהם במוצאי שבת. ויש הנוהגים לשרוף את החמץ בערב פסח בערבה החבוטה של הושענא רבה, ולהסיק את התנור לאפיית המצות מהלולב.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
763 צפיות -
האם אפשר לעשות ריבה מהאתרוגים שהשתמשו בהם בחג?
ישנו מנהג כזה, והוא מבוסס על כך שראוי לעשות בד' מינים עוד מצוות, ואם כן - כאשר יברכו על הריבה, תיעשה עוד מצווה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
593 צפיות -
האם אתרוג שנפל לו העוקץ, פסול?
אם נשאר מהעוקץ כל שהוא ועי"ז הוא ממלא את גומת העוקץ כשר, אך אם ניטל כולו ונשאר גומא במקומו -פסול.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
849 צפיות -
האם צריך לקנות ד' מינים גם לילדים?
חובה שיהיה בכל בית סט מיוחד לילדים, בנוסף מן הראוי שיהיה ארבעת המינים לכל אחד מהילדים שהגיעו לגיל חינוך, בכדי שיוכלו לנענע אותם ב'הלל' יחד עם הציבור.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
587 צפיות -
החלפתי בטעות עם מישהו אתרוג, לא יודע עם מי, האם מותר לברך על האתרוג שנמצא כעת ברשותי?
ביום ראשון של החג אי אפשר לברך על אתרוג כזה, אך ניתן לברך בשאר הימים עליו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
274 צפיות -
האם הלולב הינו 'מוקצה' בשבת?
אין נוטלים לולב ומיניו בשבת, וכן אין מזיזים אותם ולא יגע בהם שמא יזוזו מעט, שד' המינים הם מוקצה מחמת מצווה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
562 צפיות -
האם כאשר העלה האמצעי של הלולב נפתח, הלולב עדיין כשר?
באם העלה האמצעי נפתח ברוב ארכו, הלולב פסול. אמנם החל מהיום השני של חג הסוכות גם לולב זה כשר לברכה. באם נפתח רק מיעוטו, הרי הוא כשר גם ביום הראשון, אך לכתחילה נכון לקנות לולב שהוא סגור לגמרי.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
947 צפיות -
אדם שברך עד היום על הלולב כשהאתרוג הפוך, שלא כדרך גידולו כשהפיטם כלפי מטה האם יצא ידי חובתו והאם צריך לברך שהחיינו בפעם הראשונה שנוטל כראוי?
כתבו הפוסקים שכאשר החזיק את האתרוג הפוך אפי' בדיעבד לא ייד''ח, אך נראה שלא יברך שהחיינו שוב כיון שבדיעבד ייד''ח 'שהחיינו' בברכת שהחיינו על האיגוד כמבואר בפוסקים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
278 צפיות -
באיזה צבע צריך להיות האתרוג?
אתרוג ירוק שעתיד להצהיב או צהוב, כשר. מנהגנו לקחת אתרוג צהוב כמראה שעווה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
365 צפיות -
איך ניתן לתת לילד שלי לברך ביום הראשון של החג על ארבעת המינים שלי?
באם מדובר על ילד בגיל שכבר יודע לנענע כדין, בחג הראשון - הכי טוב לומר שהלולב הפקר ואז הקטן זוכה מההפקר ושוב אין בעיה אם המבוגר לוקח ממנו אחר כך. (קטן שלא יודע לנענע פטור ממצות חינוך ואפשר לתת לו לברך על הלולב בלי לתת לו מתנה וכדומה).
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
368 צפיות -
מה עדיף, אתרוג קלאבריא לא נקי ולא גידול של הרבי או אתרוג יפה מכפר חב"ד?
-
האם מותר לקטוף לולבים מעצי תמר שנשתלו לנוי בשדרה הראשית של העיר או שיש בזה חשש של לולב הגזול?
אם לא ניתן לכך רשות מהעירייה יש בזה חשש גזל, כמובן אם יש רשות ניתן להשתמש ללא חשש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
228 צפיות -
יש לי אתרוג מהודר מאוד ואני רוצה ממש לשמור עליו, האם אני יכול לקחת למבצעים אתרוג אחר פשוט או שזה לא נכון לתת לאחרים אתרוג שאני לא מברך עליו?
אין בעיה לקחת אתרוג אחר כשר כמובן, בכל מקרה יש לדעת כי אתרוג שרבים מברכים עליו נעשה יותר מהודר אף אם במראהו נראה פחות יפה, וכפי שנוהג כ"ק אד"ש לתת לכל הקהל לברך על אתרוגו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
429 צפיות -
כמה צריך להיות האורך של הלולב?
צמח ה'לולב' מורכב מ'שדרה' ו'עלים'. דהיינו באמצע הלולב ישנו חלק קשה ורחב, אשר ממנו יוצאים עלים. החלק הקשה והרחב – מכונה 'שדרה', והעלים כפותים לשדרה. אורך הלולב, נמדד לפי אורך השדרה, ולא לפי אורך העלים – אשר הם בדרך כלל ארוכים יותר מן השדרה, השדרה צריכה להיות לכל הפחות, באורך ארבעה טפחים – 32 ס"מ. הלולב צריך להיות גבוה מההדסים והערבות, כך שיהיה לפחות טפח אחד יותר מהם. לולב ששדרתו אינה גבוהה טפח מההדסים והערבות אין לברך עליו. ולכן באם קנה הדסים וערבות גבוהים יש לחותכם בצד התחתון שלהם, כדי שלא יהיו בגובה שדרת הלולב. מהדרים שיהיה באורך הלולב כולו יחד עם העלים - לפחות י"א טפחים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
739 צפיות -
האם ניתן לעשות ריבה מאתרוגים עם קדושת שביעית?
מותר לעשות ריבה מאתרוג שביעית, אך צריך להיזהר: שלא לזרוק לפח רגיל את מה שראוי לאכילה, וכן השיריים שיש בהם חשיבות מהסיר שמבשלים בו את האתרוג, ולכן יניח את זה במקום מיוחד (כגון פח שמיטה) עד שירקיב. אמנם שיריים שבדרך כלל זורקים וכן הגרעינים שבאתרוג אין בעיה לזרוק. אודות זמן הביעור של אתרוג נחלקו הדעות לכתחילה יש לגמור לאכלו לפני חודש שבט, או לקיים את דין הביעור.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
444 צפיות -
מה עושים השנה במוצאי שנת שמיטה, עם הערבות של הלולב והערבות שחבטנו בהושענא רבה?
בערבה אין דין קדושת שביעית ולכן כמו כל שנה ניתן לשומרה לשריפת החמץ וכדומה בערב פסח.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
351 צפיות -
כמה הדסים נוהגים להוסיף ללולב?
יש להוסיף לפחות עוד שלשה הדסים על השלושה שמצד המצוה (שיהיה סה"כ 6), כמובן שניתן להוסיף יותר.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
608 צפיות -
מהו מספר ההדסים שנהוג להוסיף לארבעת המינים?
מנהגנו לקחת יותר משלושה הדסים. יש להוסיף ולקחת הדסים במספרים הבאים: ארבעה, ששה, שנים עשר, שלושה עשר, עשרים וששה, ומנהג הרבי בשנים האחרונות – לקחת 36 הדסים. ראוי לציין כי על פי הוראת הרבי, כשמביאים ליהודי לברך על ד' מינים יש להוסיף לכל הפחות שלוש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
740 צפיות -
האם איטר יד מחזיק לולב ביד שמאל?
אדם רגיל נוטל את הלולב ביד ימין ואת האתרוג ביד שמאל, איטר יד נוטל את הלולב ביד שמאל של כל אדם שהיא ימין שלו, ואת האתרוג ביד ימין. בכל אופן אם קרה ונטל הפוך יצא ידי חובה, אך טוב שיחזור ויטול כדינו בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
60 צפיות -
האם יש עניין לזכות נשים במצוות ארבעת המינים?
למרות שזו מצות עשה שהזמן גרמא ונשים פטורות מכך, מכל מקום אם נוטלות יש להם מצוה ומברכות על כך, ומנהגנו שמזכים גם נשים לברך על ארבעת המינים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
674 צפיות -
האם צריך שיהיה לאתרוג פיטם?
ישנם אתרוגים שגדלים עם פיטם וישנם שגדלים ללא פיטם, ושניהם כשרים. אם נפל הפיטם אחר שנקטף מהעץ – פסול, אם נפל חלק מהפיטם – יראה לרב מומחה – כי רבו הדינים בזה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
393 צפיות -
אדם שבטעות בירך על הלולב ביום טוב ראשון של סוכות למרות שחל בשבת, האם למחרת יחזור ויברך שהחיינו?
-
האם כשנותנים את ארבעת המינים לאחר לברך בחול המועד אומרים שזה מתנה על מנת להחזיר?
גם בחול המועד ראוי לומר, וכן נוהג כ"ק אד"ש, אם לא אמר כמובן שיצא ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
523 צפיות -
בקשר לקניית ד' מינים: 1) אם כתוב על הערבות "משוך וצר" הכוונה למשוך כנחל כפי שנכתב במדריך של המכון? 2) אם כתוב על ההדסים "משולש ג' טפחים כשיעור הגר"ח נאה" זה מהודר, כי הרבנים כתבו "כולו משולש"?
-
האם יש בעיה לקנות ד' מינים מדוכן של ילד?
אין לקנות ד' מינים מקטן – ובפרט כשקונה אותם כדי להשתמש בהם ביום הראשון. אמנם, כאשר הקטן הוא רק משמש כשליח עבור מישהו אחר שהוא 'גדול' – מותר לקנות ממנו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
977 צפיות -
האם כאשר יו"ט ראשון של סוכות חל בשבת, אוגדים את ד' המינים בערב החג, או אחרי שבת?
אוגדים בערב יו"ט בכל מקרה, כך הוא מנהג בית הרב, וכך ראינו בהנהגת הרבי (לדוגמא בשנים תש"מ, תש"נ)
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
449 צפיות -
כיצד כדאי להגיש את ארבעת המינים לאנשים זרים במבצעים כדי להימנע מהדבקה של נגיפים? האם מותר להשתמש בכפפות?
כשיוצאים למבצע לולב יש להצטייד בחומרי חיטוי, ולהקפיד לחטא את ארבעת המינים בין אדם לאדם, אך אין ליטול לולב באמצעות כפפות. (גם לפי הנחיות משרד הבריאות כיום, אין תועלת בכפפות דווקא ואדרבא) רק אם ישנם אנשים שאינם מוכנים ליטול לולב ללא כפפות יש לאפשר להם לקיים המצווה באמצעות כפפות .
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
749 צפיות -
האם אישה יכולה לאגוד ד' מינים עבור בעלה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף אישה שאינה חייבת במצווה יכולה לאגוד, טוב שלא לתת לאישה לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
492 צפיות -
האם מותר לאגוד את ארבעת המינים באמצעות חוטי הפשתן, שנמכרים לקשירת סכך הסוכה?
-
האם כשחג ראשון של סוכות חל בשבת, אוגדים את הלולב בערב שבת כבכל שנה, או שאפשר לאגוד את הלולב ביום ראשון לפני הברכה עליו?
-
האם מותר לילד מתחת לגיל בר מצוה לאגוד לולבים לאנשים מעל גיל בר מצוה?
אף שאיגוד ד' המינים יחד אינו ממש חובה אלא הוא הידור מצווה, וממילא מן הדין אף ילד יכול לאגוד, מכל מקום טוב שלא לתת לילד לאגוד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
440 צפיות -
הדס שרובו משולש אך העלים לא המשולשים אינם ברצף, האם זה בסדר?
כן, אם רוב ההדס משולש הוא כשר, גם אם יש ביניהם עלים בודדים שאינם משולשים, כמובן שלכתחילה משתדלים שיהיו הדסים שכולם משולשים ולא רק רובם.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
60 צפיות -
לולב שעליו סגורים לגמרי, אך בסיומם הם מעט כפופים, האם הלולב כשר?
מן הדין כשהעלים כפופים רק בקצה, הלולב כשר, אך מנהג חב"ד לקחת לולב שאין עליו כפופים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
215 צפיות -
האם מותר להשתמש באתרוג ששהה במים במשך כל השבת?
אתרוג ששהה במים או כל משקה יותר מעשרים וארבע שעות - פסול לברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
432 צפיות