דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

מה הסדר באכילת תפוח בדבש בראש השנה?

בליל א' של ראש השנה בתחילת הסעודה אוכלים תפוח בדבש, יש להקפיד שאכילת התפוח תהיה לאחר אכילת כזית מפרוסת המוציא - כדי שיהיה 'קידוש במקום סעודה'. אוכלים תפוח מתוק בדבש, לכתחילה יש לקחת תפוח מתוק, אם אין לו תפוח מתוק יכול לאכול גם תפוח חמוץ בדבש. כשמברך בורא פרי העץ על התפוח, יהיה הרימון לפניו ויכוון לפוטרו בברכת בורא פרי העץ. אחר הברכה קודם האכילה אומרים: "יהי רצון מלפניך שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה". כאשר מברך ברכת בורא פרי העץ על התפוח יכוון להוציא גם את הפירות שמגישים בקינוח בסוף הסעודה, ומנהג הרבי להשאיר חלק מהתפוח, להניחו בצלחת הקומפוט, ולאוכלו בסוף הסעודה.

מקור:

  • קצוה"ש סימן פא בבדה"ש סק"ב. אך אם אכל את התפוח וכן כזית פת בתוך כדי שיעור אכילת פרס, גם אם אכל את הכזית פת לאחר אכילת התפוח – הרי זה נחשב לו ל'קידוש במקום סעודה'. שו"ע אדה"ז סימן תקפ"ג ס"א. במחזור ויטרי כתב שיש לקחת תפוח אדום, ונראה שכוונתו לתפוח מתוק. הליכות עולם (הגרז"ד סלונים), ר"ה ע' קצד. עיי"ש. ע"פ התוועדויות תנש"א ח"ד עמ' 323 .וראה המלך במסיבו ח"ב עמ' י"ג שכ"ק אד"ש המתין באכילת התפוח עד שהובאו הרימונים, אג"ק כרך ג' עמ' ק"מ. מקורות המובאים באוצר מנהגי חב"ד אלול תשרי עמוד פ (עפ"י מ"ש בסבה"נ פרק ט ס"ה), ומה שהובא שם משיחת כ"ק אדמור הריי"ץ (סה"ש תש"ב עמוד 4) שיש לכוון שלא לפטור את הקינוח הוא (כפי שכבר העירו) בתקופה שבה נהגו לאכול התפוח קודם נטילת ידים.
הרב משה קורנווייץ

הרב משה קורנווייץ

רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 1044 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם מותר לגזור ציפורניים בערב ראש השנה?

    מותר, ואם הן גדולות מצוה לגזור אותן לכבוד החג.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    852 צפיות
  • על מה צריך להקפיד בעיקר כשיוצאים למבצע שופר?

    אכתוב כאן את עיקרי העניינים, ליתר הרחבה ראה בספר הלכה למעשה תשרי (מהדורת תש"פ, סוף פ"ז): א. זמן מצות שופר: מצות תקיעת שופר הינה בכל היום עד צאת הכוכבים. אמנם משעת השקיעה ואילך שהוא ספק לילה, יתקע בלא ברכה. ב. הברכה: כאשר התוקע כבר יצא ידי חובתו, לכתחילה יברך האדם היוצא בתקיעה זו ידי חובתו. באם ישנם כמה אנשים – אחד יברך בקול ויוציא את כולם ידי חובה. במקרה שאין השומע יודע לברך – יאמר אתו את הברכה מילה במילה. אך באם אין השומע יכול לומר את הברכה בעצמו ואינו מצליח לחזור על הברכה כראוי אחרי התוקע, יכול התוקע לברך, גם אם התוקע יצא כבר ידי חובתו. והשומע יענה 'אמן'. ג. נשים: נשים יכולות לברך כאשר הן שומעות תקיעת שופר. אך התוקע אינו יכול לברך עבורן באם יצא כבר ידי חובתו – אלא הן יברכו לעצמן. באם אינן מעוניינות לברך, יתקע עבורן ללא ברכה. ד. מספר התקיעות והלכותיהן: חיוב השמיעה הוא 30 קולות (תשר"ת שלוש פעמים, תש"ת שלוש פעמים ותר"ת שלוש פעמים). בתקיעת 'תשר"ת', צריך שהשברים והתרועה יהיו בנשימה אחת, כמו ב'תקיעות מיושב'. בעת 'מבצע שופר' יש לשים לב, אשר גם כאשר השומעים ממהרים – התקיעות נעשות כהלכה. ובעיקר יש להשגיח, אשר: א) אורך התקיעות הוא כפי ההלכה. ב) יש הפסק של נשימה בין כל תקיעה ותקיעה. כשאי אפשר כלל לתקוע 30 קולות, יתקע 10 קולות (תשר"ת תש"ת תר"ת) ללא ברכה.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    746 צפיות
  • האם מותר לבשל ביום הראשון של ראש השנה עבור היום השני?

    אין להכין ולבשל ביום הראשון של ראש השנה לצורך היום השני.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    565 צפיות
  • האם ניתן לטבול את פרוסת המוציא ואת התפוח בראש השנה בסילאן במקום דבש דבורים?

    בספר להורות נתן הביא מהלקט יושר שכתב: "דבש דבורים הוא מן המובחר [לאכול בר"ה], כי הדבורים דמי למשפט, כי עושים נקמה לפעמים כמו שמוכח מן הפסוקים, ומה שיוצא מהן הוא מתוק, וסימן לדבר שאנו יוצאין ממדת הדין למדת הרחמים". והוסיף בעל להורות נתן עוד הסבר למה דבש דבורים הוא מן המובחר: "עפ"י מה שכתבנו טעם לטבילת תפוח בדבש עפ"י דברי רבינו יונה (ברכות מג, א) דטבע הדבש שמהפך כל מה שנפל לתוכו לדבש, וזה רומז על תשובה מאהבה שעל ידה זדונות נעשין כזכיות, ונראה דזהו רק בדבש דבורים ולרמז זה יש לאכול דבש דבורים דוקא".

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    235 צפיות
צור קשר בוואטסאפ