
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם יש עניין שלא לומר דברי תורה בראש השנה, בסעודת הלילה הראשון?
-
הכנתי מוס עם אגוזים טחונים. האם זאת בעיה לאכול אותו בראש השנה?
כן, לפי המנהג שלא אוכלים כלל אגוזים בראש השנה, ובפרט שבדרך כלל טעמם ממש נרגש במוס.
לעמוד השאלה701 צפיות -
האם נהוג שלא לאכול בצל ושום בראש השנה?
-
הכנו בטעות סלק חתוך עם חומץ ולימון, אם נוסיף הרבה סוכר אפשר לאכול את הסלק בראש השנה או עדיף שלא?
-
האם מותר להתפלל לבד בבית בראש השנה?
ראוי להתפלל בציבור, אם מדובר בחולי או אונס אחר יש היתר רק יש לזכור לשמוע תקיעות. את התקיעות ותפלת מוסף יש להתפלל 3 שעות זמניות אחר הזריחה, וכן את התקיעות יש לעשות לאחר זמן זה, וטוב לשמוע את התקיעות לפני מוסף. כמו כן יש לזכור שביחיד אין תוקעים בתפלת מוסף שחז"ל תקנו תקיעות אלו רק בציבור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
260 צפיות -
האם מותר להוסיף בתבשילים של ראש השנה לימון, שום, חומץ, רוטב סויה וכדומה, שטעמם אינו מורגש במאכל לאחר הבישול?
-
האם מותר לאכול בסעודת היום של ראש השנה דגים בלבד?
אין איסור אך המצווה והפסוק "אכלו משמנים" וכו' מתייחס לראש השנה, ולכן יש להרבות בסעודה ולא להיפך.
לעמוד השאלה511 צפיות -
האם מותר להזמין לסעודת ראש השנה אישה בכיסא גלגלים בליווי מטפלת גויה שתעלה ותוריד אותה במעלית?
אם יש מעלית שבת מותר, אם לא, והאשה הזקינה בודדה ממש וכו', יש מקום להתיר באם זאת המטפלת הקבועה שלה, אך נכון לבקש מהגויה שתעלה אותה מהמדריגות והיא כבר תעשה מה שהיא רוצה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
486 צפיות -
אם יש רק רימון לברך עליו שהחיינו, האם לשמור אותו ללילה השני של ראש השנה או לאכול אתו בלילה הראשון?
בלילה הראשון הרימון הוא לסימן טוב, אך בלילה השני יש טעם הלכתי לאכילת פרי חדש - מצד הספק לגבי ברכת שהחיינו. ולכן טוב לשמור את הרימון ללילה השני כדי לצאת לכל הדעות בברכת שהחיינו. אמנם נכון בזמן הנותר עד החג להספיק לדאוג לפרי אחר עבור ברכת שהחיינו.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
548 צפיות -
האם אפשר לעשן בראש השנה?
גם אלו שהם מעשנים כל השנה, ומעשנים גם ביום טוב - אך בראש השנה יש להימנע מזה. וראוי הדבר אשר ה'בני תורה' יזהרו בזה, וישפיעו גם על מכיריהם.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
819 צפיות -
מתי צריך לאכול את הראש של דג, רק בסעודה הראשונה של החג או בכל הסעודות?
-
האם מותר בראש השנה לאכול ערמונים, שהרי מובא להקפיד שלא לאכול אז אגוזים?
-
האם זה נכון שבראש הדג יש תולעים?
-
האם מותר לישון אחר הצהריים בראש השנה?
נוהגים שלא לישן ביום ראש השנה, כדי שלא יישן מזלו, והיושב ובטל הרי זה כישן, ויש נוהגים לישן אחר חצות היום.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
302 צפיות -
כשאין בסביבת מקום המגורים נהר עם דגים – כיצד ניתן לעשות 'תשליך'?
מנהג ה'תשליך' בראש השנה הובא בפוסקים כמיוחס למנהגי אשכנז, אך הוא קיבל משנה תוקף והתפשט בתפוצות ישראל על פי דברי האר"י. טעמים רבים נאמרו על המנהג ללכת לנהר ביום הראשון של ר"ה עד השקיעה ובדיעבד עד הלילה. ומביא הרמ"א שיש להקפיד שיוכלו לראות את הדגים בעת ה'תשליך'. וכך נהג אדמו"ר מוהריי"ץ. ואחד מן הטעמים למנהג זה מובא בפוסקים - שכשם שהדגים עיניהם פקוחות תמיד, כך עין של מעלה פקוחה עלינו תמיד לטובה. מי שאין נהר או מים חיים בסביבתו יכול לעשות 'תשליך' באקווריום של דגים, ומי שאינו יכול גם בכך, ייסע לנהר ביום ח' בתשרי-"יום י"ג מדות", אך בשעת הדחק ניתן לומר 'תשליך' אפילו מול ברז פתוח.
לעמוד השאלה601 צפיות -
שכחתי לומר תשליך בראש השנה, מה עלי לעשות?
-
האם אפשר לקיים סדר תשליך ליד ברז פתוח בבית?
בשעת הדחק כשממש אין אפשרות אחרת יש מקום לעשות זאת, ואחר כך בח' תשרי ילכו לתשליך כמו שצריך.
לעמוד השאלה296 צפיות -
אני יכולה להגיד שאני מחליטה לעשות משהו טוב מעין קבלה לעתיד בשנה החדשה אבל בלי נדר?
-
האם אסור לבכות בתפילה בראש השנה?
-
אומרים יזכור בראש השנה?
אין יזכור בראש השנה, למרות שרבותינו נשיאנו אמרו יזכור בלחש גם בר"ה אך אין זה הוראה לרבים, והרוצה יכול לומר.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
878 צפיות -
האם מותר לתבל סלטים בראש השנה במעט לימון (כגון טחינה וסלט סלק)?
בראש השנה אנו נמנעים מלאכול דברים חמוצים או מרים, אך אם המאכל לא נעשה חמוץ או מר, אין בעיה.
לעמוד השאלה739 צפיות -
מתי מכינים את השולחן לסעודת ליל ב' של ראש השנה?
כשהיו מקדשים את החודש על פי עדויות ראיית מולד-הלבנה, היו בית הדין מפרסמים לציבור באיזה יום חל ראש-החודש, ועל פי הודעה זו ידעו מתי יחולו החגים. אלא שבראש-השנה שהחג חל בראש-החודש, לא יכלו להודיע באיזה יום הוא יחול, כי הדבר היה תלוי בביאתם של העדים. בכדי להסיר ספק, קבעו מראש, שראש-השנה יהיה תמיד יומיים. אלא שעל-אף שיום ב' דראש-השנה נחשב כחג, זהו רק להחמיר אך לא להקל, ולכן אסור להכין מיום א' דראש-השנה ליום השני שזהו כמכין מהחג לחול, ואפילו את שטיפת הכלים -באופן המותר- דוחים לאחר צאת-הכוכבים של ליל ב', וכן את נרות החג מדליקים רק לאחר צאת-הכוכבים.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
648 צפיות -
האם מותר בראש השנה להפשיר דברים מהמקפיא ביום הראשון בשביל היום השני כמו להפשיר חלות וכדומה?
-
האם ראוי להתפלל את תפלות הימים הנוראים בקול?
על תפלת חנה נאמר: "רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע", ומכאן למדו חכמים שלמרות שבתפלה, בברכות ובלימוד, חובה להשמיע לאוזניו מה שאומר- שהרי הקול מעורר את הכוונה; עם-זאת, יש להקפיד שלא תישמע תפילתו לאחרים; והזהירו חכמים על-כך ואף הוסיפו ואמרו - שהמשמיע קולו לאחרים בתפלתו, הרי הוא מקטני אמונה ומראה כאילו אין ה' שומע תפלת לחש חלילה. אלא שבימים הנוראים נהגו להתפלל בקול, כדי להרגיל את העם בתפילות אלו ולעורר הכוונה, ואין חוששים שמא יטעו, שהרי ישנם מחזורי תפילות בידיהם, אך זאת תוך הקפדה שלא להגביה את הקול יותר-מדי, ואדמוה"ז כותב שהיכול לכיוון גם בלחש, עדיף שיתפלל בלחש אף בימים-הנוראים.
לעמוד השאלה345 צפיות -
עד מתי לא אוכלים אגוזים האם רק בראש השנה או עד יום כיפור?
-
האם מותר לחתן בשנה הראשונה שבוע אחרי ליל טבילה, לקיים את המצווה בליל ראש השנה?
משתדלים שלא לשמש בראש השנה, אך במקום צורך גדול וכגון שרואה שיצרו מתגבר עליו מותר.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
724 צפיות -
האם מותר לקיים תשמיש בראש השנה?
-
האם יש עניין לאכול דגים בראש השנה?
-
אני משמש כחזן בראש השנה, ומאוד קשה לי לתפקד אם אני לא אוכל בבוקר. לפחות משהו קטן. האם מותר לי לאכול לפני התפילה והתקיעות?
-
האם יש בעיה בראש השנה לתקוע בשופר בשעות הבוקר למי שמתפלל ביחיד?
בשלוש שעות הראשונות הקב"ה עוסק בתורה שנקרא אמת, ולכן הוא דן את העולם לפי האמת ואינו עושה לפנים משורת הדין, לכן אין לתקוע בשופר ולהתפלל מוסף בשעות הללו ביחידות. אבל אם יודע שיש ציבור של יהודים שמתפללים מוסף באותה שעה (שלוש שעות הראשונות), יכול להתפלל כיון שזה יצטרף לתפילת הרבים. כמובן שאדם חולה או שמכל סיבה אחרת יש לו אפשרות לשמוע שופר רק בשעות הללו ישמע ולא יפסיד את המצווה.
לעמוד השאלההרב מענדל נאטיק
78 צפיות -
האם מותר לאכול בבוקר ראש השנה לפני התפילה או שחייבים לחכות לתקיעות?
אין לאכול לפני תקיעות, אלא אם כן ממש זקוקים לכך כדי להתפלל, אך יש לאכול בצנעה שלא ילמדו ממנו אחרים להקל בכך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
342 צפיות -
האם מותר לקיים את המצווה בליל ב' של ראש השנה?
על פי האריז''ל בשתי הלילות ראש השנה אין לקיים את המצווה, אלא אם כן זה ליל טבילה וכדומה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
740 צפיות -
האם ניתן לאכול מזונות לפני התפילה בראש השנה, כשראש השנה חל בשבת?
כשראש השנה חל בשבת, מותר לכתחילה לטעום מיני מזונות לפני התפילה כבכל שבת ויום טוב.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
159 צפיות -
אני רוצה לקנות שופר. האם השופר של חב"ד שונה או שמקפידים על משהו מיוחד?
-
כדי לברך שהחיינו בתקיעות ביום ב' דר"ה, מה יותר טוב בגד חדש או פרי חדש?
-
האם מותר בזמן התקיעות להתפלל ולבקש בקשות?
בזמן התקיעות צריך להקשיב ולשמוע ולצאת ידי חובת היום בשופר. לתפילות ובקשות יש זמן לפני ואחרי.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
347 צפיות -
האם אשה מחויבת לשמוע שופר בבית הכנסת בתפילת ראש השנה, או שאפשר לתקוע לה בשופר בבית?
נשים אינן חייבות בתק"ש מעיקר הדין, כך שבוודאי מספיק שמישהו יתקע עבורה בבית.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
298 צפיות -
מתי עושים תשליך כשהיום הראשון של ראש השנה חל בשבת?
בקביעות זו בה ראש השנה חל בשבת, אין עושין 'תשליך' לאחר תפילת מנחה ביום א' דראש השנה, אלא למחרת ביום ב' דראש השנה.
לעמוד השאלה399 צפיות -
האם בתקיעת שופר 'תשר"ת' צריך לעשות את השברים ותרועה בנשימה אחת או שתיים?
בתקיעות שלפני מוסף בלי נשימה וכן במבצעים. בתקיעות שבמוסף ואחרי זה בהפסק נשימה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
334 צפיות -
האם מותר לעשות התרת נדרים בערב ראש השנה, לפני תפילת שחרית?
מן הדין אין בעיה אך הסדר הוא שעושים אחר התפילה, על כן עושים אחרי התפילה אך במידת הצורך ניתן לעשות לפני התפילה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
417 צפיות -
שופר מבריק שלא ידוע אם שמו חומר הברקה, האם חוששים שזה חציצה?
אקדים בקצרה: מעיקר הדין אסור שתהיה חציצה בין פיו של התוקע לשופר, לכן כל צבע שיש בו ממשות מהווה חציצה, וכן צבע ממשי מהווה תוספת על גוף השופר ויש חשש שגורם לשינוי קול התקיעה הבוקע מן השופר. שופר שיש לו הכשר טוב, וודאי שפיקחו על כך שלא קיימת בעיה זו. ההברקה של השופרות המצויים אינה נעשית ע"י צבע, אלא באמצעות מברשות שיוף והברקה מיוחדות, כך שהשופר מבריק מעצו ואינו נחשב לחציצה. אמנם אם צבעו את השופר בלקה אסור לתקוע בו, הן מחמת החציצה הנ"ל והן מחשש שמא תוספת הצבע שעל השופר גורמת לשינוי קול התקיעה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
609 צפיות -
בתקיעת שופר אפשר בתרועה לתקוע בצורה איטית שאוכל לספור תשעה?
כל זמן שזה בנשימה אחת, אפשר לחכות בין קול אחד לשני. אבל יותר טוב לעשות הרבה יותר מ9, כי אין הגבלה למספר התרועות.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
346 צפיות -
מהו הטעם שתוקעים בר"ה לאחר תהילים שוב את כל הסדר של ל' קולות?
בשו"ע אדה"ז מביא שיש התוקעים לאחר התפילה תקיעה גדולה כדי לערבב את השטן, ובמחזור מובא טעם זה כטעם עבור תקיעת כל הל' קולות, ובשו"ע שם מוסיף טעם נוסף לתקיעת כל הל' קולות "לפי שחוששים שמא מקצת הציבור לא שמעו כל התקיעות כראוי וכהוגן ויצאו בשמיעת תקיעות אלו", וע"כ מנהג חב"ד לנהוג בתקיעות אלו כבתקיעות מיושב.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
232 צפיות -
האם יש מצווה לשתות רביעית יין בראש השנה כבכל יום טוב?
בראש השנה אין את מצוות שמחת החג כמו בשלושת הרגלים, ולכן אין צורך בשתיית רביעית יין.
לעמוד השאלה375 צפיות -
האם אפשר לסמוך על סדר התרת נדרים בערב ראש השנה כשיש נדר שיודעים עליו או שצריך לעשות התרת נדרים בנפרד?
-
מצאתי בשופר שלי בקצה הרחב שלו סדק באורך של כס"מ או 8 מ"מ, האם הוא כשר לתקוע בו? האם זה פוסל?
אם הסדק נמצא ומתפשט מסוף השופר בצד הרחב (לכיוון הצד הצר), אין לתקוע בו לכתחילה (אלא א"כ אין שופר טוב ממנו) ובדיעבד כשר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
624 צפיות -
מה דין אדם ששכח לומר יעלה ויבא בברכת המזון בראש השנה?
אדם ששכח לומר יעלה ויבא בברכת המזון, אם נזכר לפני שהתחיל את ברכת 'הטוב והמטיב' יאמר שם "ברוך... שנתן ימים טובים.." ואם התחיל כבר את ברכת 'הטוב והמטיב', ביום ראש השנה אינו חוזר, אך בסעודת ליל ראש השנה אם התחיל את ברכת 'הטוב והמטיב' חוזר ומברך שנית מתחילת ברכת המזון.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
213 צפיות -
אני מתפלל בבית כנסת, שבהתרת נדרים אחד קורא ומוציא ידי חובה את כולם, האם זה נכון עפ"י ההלכה?
-
בראש השנה אנחנו עושים תשליך לילדים בפארק, עם קערה ודגי זהב, האם מותר בחג להגריל את הדג בין הילדים שהשתתפו?
אסור לגעת בדג בשבת או בחג, משום מוקצה, ואיסור צידה. ואפילו להאכיל את הדגים צריך בשינוי להניח את האוכל רחוק מהדגים ולא קרוב אליהם. כך שאין אפשרות לתת הדג לילד בחג. מלבד זאת אין לעשות גורל בשבת או בחג. אם תרצו תוכלו לערוך הגרלה לאחר ראש השנה בין כל המשתתפים בתשליך.
לעמוד השאלה67 צפיות -
האם יש ענין שלא לאכול רימון לפני ראש השנה, בכדי לברך שהחיינו בראש השנה?
אין עניין שלא לאכול רימון עד ראש השנה, אכילת הרימון בראש השנה היא בלילה הראשון לסימן טוב ולא בשביל ברכת שהחיינו של הקידוש שלזה אוכלים פרי חדש בלילה השני.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
1024 צפיות