
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר להוסיף בתבשילים של ראש השנה לימון, שום, חומץ, רוטב סויה וכדומה, שטעמם אינו מורגש במאכל לאחר הבישול?
-
האם נהוג שלא לאכול בצל ושום בראש השנה?
-
הכנו בטעות סלק חתוך עם חומץ ולימון, אם נוסיף הרבה סוכר אפשר לאכול את הסלק בראש השנה או עדיף שלא?
-
אומרים יזכור בראש השנה?
אין יזכור בראש השנה, למרות שרבותינו נשיאנו אמרו יזכור בלחש גם בר"ה אך אין זה הוראה לרבים, והרוצה יכול לומר.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
862 צפיות -
האם אפשר לעשן בראש השנה?
גם אלו שהם מעשנים כל השנה, ומעשנים גם ביום טוב - אך בראש השנה יש להימנע מזה. וראוי הדבר אשר ה'בני תורה' יזהרו בזה, וישפיעו גם על מכיריהם.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
793 צפיות -
אם יש רק רימון לברך עליו שהחיינו, האם לשמור אותו ללילה השני של ראש השנה או לאכול אתו בלילה הראשון?
בלילה הראשון הרימון הוא לסימן טוב, אך בלילה השני יש טעם הלכתי לאכילת פרי חדש - מצד הספק לגבי ברכת שהחיינו. ולכן טוב לשמור את הרימון ללילה השני כדי לצאת לכל הדעות בברכת שהחיינו. אמנם נכון בזמן הנותר עד החג להספיק לדאוג לפרי אחר עבור ברכת שהחיינו.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
534 צפיות -
האם מותר לתבל סלטים בראש השנה במעט לימון (כגון טחינה וסלט סלק)?
בראש השנה אנו נמנעים מלאכול דברים חמוצים או מרים, אך אם המאכל לא נעשה חמוץ או מר, אין בעיה.
לעמוד השאלה724 צפיות -
האם מותר בראש השנה לאכול ערמונים, שהרי מובא להקפיד שלא לאכול אז אגוזים?
-
מתי צריך לאכול את הראש של דג, רק בסעודה הראשונה של החג או בכל הסעודות?
-
האם מותר לאכול בסעודת היום של ראש השנה דגים בלבד?
אין איסור אך המצווה והפסוק "אכלו משמנים" וכו' מתייחס לראש השנה, ולכן יש להרבות בסעודה ולא להיפך.
לעמוד השאלה493 צפיות -
האם מותר להתפלל לבד בבית בראש השנה?
ראוי להתפלל בציבור, אם מדובר בחולי או אונס אחר יש היתר רק יש לזכור לשמוע תקיעות. את התקיעות ותפלת מוסף יש להתפלל 3 שעות זמניות אחר הזריחה, וכן את התקיעות יש לעשות לאחר זמן זה, וטוב לשמוע את התקיעות לפני מוסף. כמו כן יש לזכור שביחיד אין תוקעים בתפלת מוסף שחז"ל תקנו תקיעות אלו רק בציבור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
242 צפיות -
האם זה נכון שבראש הדג יש תולעים?
-
אני יכולה להגיד שאני מחליטה לעשות משהו טוב מעין קבלה לעתיד בשנה החדשה אבל בלי נדר?
-
כשאין בסביבת מקום המגורים נהר עם דגים – כיצד ניתן לעשות 'תשליך'?
מנהג ה'תשליך' בראש השנה הובא בפוסקים כמיוחס למנהגי אשכנז, אך הוא קיבל משנה תוקף והתפשט בתפוצות ישראל על פי דברי האר"י. טעמים רבים נאמרו על המנהג ללכת לנהר ביום הראשון של ר"ה עד השקיעה ובדיעבד עד הלילה. ומביא הרמ"א שיש להקפיד שיוכלו לראות את הדגים בעת ה'תשליך'. וכך נהג אדמו"ר מוהריי"ץ. ואחד מן הטעמים למנהג זה מובא בפוסקים - שכשם שהדגים עיניהם פקוחות תמיד, כך עין של מעלה פקוחה עלינו תמיד לטובה. מי שאין נהר או מים חיים בסביבתו יכול לעשות 'תשליך' באקווריום של דגים, ומי שאינו יכול גם בכך, ייסע לנהר ביום ח' בתשרי-"יום י"ג מדות", אך בשעת הדחק ניתן לומר 'תשליך' אפילו מול ברז פתוח.
לעמוד השאלה581 צפיות -
האם מותר להזמין לסעודת ראש השנה אישה בכיסא גלגלים בליווי מטפלת גויה שתעלה ותוריד אותה במעלית?
אם יש מעלית שבת מותר, אם לא, והאשה הזקינה בודדה ממש וכו', יש מקום להתיר באם זאת המטפלת הקבועה שלה, אך נכון לבקש מהגויה שתעלה אותה מהמדריגות והיא כבר תעשה מה שהיא רוצה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
463 צפיות -
הכנתי מוס עם אגוזים טחונים. האם זאת בעיה לאכול אותו בראש השנה?
כן, לפי המנהג שלא אוכלים כלל אגוזים בראש השנה, ובפרט שבדרך כלל טעמם ממש נרגש במוס.
לעמוד השאלה685 צפיות -
האם מותר לישון אחר הצהריים בראש השנה?
נוהגים שלא לישן ביום ראש השנה, כדי שלא יישן מזלו, והיושב ובטל הרי זה כישן, ויש נוהגים לישן אחר חצות היום.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
282 צפיות -
האם יש עניין שלא לומר דברי תורה בראש השנה, בסעודת הלילה הראשון?
-
האם אסור לבכות בתפילה בראש השנה?
-
שכחתי לומר תשליך בראש השנה, מה עלי לעשות?
-
האם אפשר לקיים סדר תשליך ליד ברז פתוח בבית?
בשעת הדחק כשממש אין אפשרות אחרת יש מקום לעשות זאת, ואחר כך בח' תשרי ילכו לתשליך כמו שצריך.
לעמוד השאלה281 צפיות -
האם מותר בראש השנה להפשיר דברים מהמקפיא ביום הראשון בשביל היום השני כמו להפשיר חלות וכדומה?
-
מתי מכינים את השולחן לסעודת ליל ב' של ראש השנה?
כשהיו מקדשים את החודש על פי עדויות ראיית מולד-הלבנה, היו בית הדין מפרסמים לציבור באיזה יום חל ראש-החודש, ועל פי הודעה זו ידעו מתי יחולו החגים. אלא שבראש-השנה שהחג חל בראש-החודש, לא יכלו להודיע באיזה יום הוא יחול, כי הדבר היה תלוי בביאתם של העדים. בכדי להסיר ספק, קבעו מראש, שראש-השנה יהיה תמיד יומיים. אלא שעל-אף שיום ב' דראש-השנה נחשב כחג, זהו רק להחמיר אך לא להקל, ולכן אסור להכין מיום א' דראש-השנה ליום השני שזהו כמכין מהחג לחול, ואפילו את שטיפת הכלים -באופן המותר- דוחים לאחר צאת-הכוכבים של ליל ב', וכן את נרות החג מדליקים רק לאחר צאת-הכוכבים.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
632 צפיות -
כדי לברך שהחיינו בתקיעות ביום ב' דר"ה, מה יותר טוב בגד חדש או פרי חדש?
-
אני עיוור מלידה, האם אני יכול לתקוע בשופר בראש השנה להוציא ידי חובה את אישתי?
-
אני רוצה לקנות שופר. האם השופר של חב"ד שונה או שמקפידים על משהו מיוחד?
-
האם מותר בזמן התקיעות להתפלל ולבקש בקשות?
בזמן התקיעות צריך להקשיב ולשמוע ולצאת ידי חובת היום בשופר. לתפילות ובקשות יש זמן לפני ואחרי.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
330 צפיות -
האם מדליקים נרות של יום שני של ראש השנה דווקא אחרי השקיעה או לפני?
-
האם מותר להכין את השמן פרפין לנרות בראש השנה או שצריך להכין בערב ראש השנה?
אפשר בראש השנה אבל אסור ביום הראשון בשביל היום השני אלא ביום הראשון אחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
199 צפיות -
אמא לתינוקות - לאיזו תפילות חייבת להגיע לבית כנסת בימי ראש השנה?
אין חובה על אשה להגיע לתפילות במה שבאפשרותך להגיע תגיעי, כמובן שאת צריכה לשמוע תקיעות שופר ולכן כדאי להגיע לפני תפילת מוסף לתקיעת שופר לבית הכנסת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
425 צפיות -
האם אשה מחויבת לשמוע שופר בבית הכנסת בתפילת ראש השנה, או שאפשר לתקוע לה בשופר בבית?
נשים אינן חייבות בתק"ש מעיקר הדין, כך שבוודאי מספיק שמישהו יתקע עבורה בבית.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
282 צפיות -
למה גם בחו"ל ראש השנה ויום כיפור זה אותו מספר ימים כמו בארץ ובשאר החגים בארץ יום ובחו"ל יומיים?
לגבי ראש השנה: הסיבה היא משום שהוא החג היחיד שנחוג בראש-חודש. והתורה ציוותה לקבוע את החודשים דווקא על-פי עדויות של בני-אדם על שעת מולד הירח. בית- הדין היה מופקד על שמיעת העדים שראו את מולד הירח החדש, וכך נקבע ראש-החודש. אך מאחר שראש-השנה חל בראש-החודש, לא היה אפשר לדעת בוודאות איזה יום הוא ראש-החודש הנכון, ועל-כן נקבע שראש-השנה יהיה תמיד יומיים, כדי להסיר ספק, בשונה משאר החגים שרק בני חוץ לארץ לא ידעו מתי יחול החג ועשו יומיים מספק, אך הקרובים שידעו עשו יום אחד. לגבי יום כיפור: מכיון שיש חשש סכנה לא עושים יומיים, בפרט שכיום יש לוחות שנה קבועים מראש כך שעשיית יומיים חג הוא רק משום מנהג ולא משום ספק.
לעמוד השאלה760 צפיות -
האם בתקיעת שופר 'תשר"ת' צריך לעשות את השברים ותרועה בנשימה אחת או שתיים?
בתקיעות שלפני מוסף בלי נשימה וכן במבצעים. בתקיעות שבמוסף ואחרי זה בהפסק נשימה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
318 צפיות -
האם ניתן לאכול מזונות לפני התפילה בראש השנה, כשראש השנה חל בשבת?
כשראש השנה חל בשבת, מותר לכתחילה לטעום מיני מזונות לפני התפילה כבכל שבת ויום טוב.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
141 צפיות -
בתפילת מוסף של ראש השנה, אם התחילו התקיעות ועדיין לא הגעתי למקום התקיעות בתפילה כיצד עלי לנהוג?
-
האם את קריאת המפטיר בספר תורה השני בראש השנה, קוראים במנגינת הקריאה המיוחדת לראש השנה?
-
האם יש בעיה בראש השנה לתקוע בשופר בשעות הבוקר למי שמתפלל ביחיד?
בשלוש שעות הראשונות הקב"ה עוסק בתורה שנקרא אמת, ולכן הוא דן את העולם לפי האמת ואינו עושה לפנים משורת הדין, לכן אין לתקוע בשופר ולהתפלל מוסף בשעות הללו ביחידות. אבל אם יודע שיש ציבור של יהודים שמתפללים מוסף באותה שעה (שלוש שעות הראשונות), יכול להתפלל כיון שזה יצטרף לתפילת הרבים. כמובן שאדם חולה או שמכל סיבה אחרת יש לו אפשרות לשמוע שופר רק בשעות הללו ישמע ולא יפסיד את המצווה.
לעמוד השאלההרב מענדל נאטיק
62 צפיות -
נפל לי שופר על הרצפה, ולא נשבר או נסדק, השופר כשר?
-
בתקיעת שופר אפשר בתרועה לתקוע בצורה איטית שאוכל לספור תשעה?
כל זמן שזה בנשימה אחת, אפשר לחכות בין קול אחד לשני. אבל יותר טוב לעשות הרבה יותר מ9, כי אין הגבלה למספר התרועות.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
331 צפיות -
עד מתי לא אוכלים אגוזים האם רק בראש השנה או עד יום כיפור?
-
האם בראש השנה אוכלים רק מאכלים מתוקים?
-
האם מותר לאפות עוגה עם שברי אגוזים לראש השנה?
למדו חכמים, שישנה משמעות בעלת השלכות מרחיקי לכת לדברים הנעשים בפתיחת השנה החדשה. משום כך, מובא בגמרא שיש דברים שכדאי לאכלם בראש-השנה לסימן טוב. מנגד, יש דברים שטוב להימנע מאכילתם בראש-השנה. בין הדברים שכתבו הפוסקים שראוי להימנע מהם היא, אכילת אגוזים ולוזים. ונמקו זאת בשני טעמים: ראשית, מפני שאגוז שווה בערכו המספרי ל"חטא". שנית, מפני שטבעם של האגוזים, להרבות רוק וליחה המפריעה בתפילה ובתקיעות. ועל-פי-זה, יש שנהגו להימנע אף מאכילת פיסטוקים, שקדים, ובוטנים, אך גרעיני חומוס "ארבעס" אוכלים. ויש מן הפוסקים שכתבו שהאמור הוא באכילת האגוז לבד, אולם ניתן לערב אגוזים בעוגה או בתבשיל כשאין טעמם ניכר כל-כך, אך גם בזה יש רבים שהורו להחמיר.
לעמוד השאלה2403 צפיות -
בראש השנה מה נוהגים לאכול כסימן ל״רבייה״?
-
כשאין פרי חדש, ליום שני של ראש השנה – האם צריך לברך "שהחיינו"?
כשקבעו מועדים על פי עדויות ראיית מולד הלבנה, לא יכלו לדעת מראש, מתי יחול 'ראש השנה' החל בראש החודש, ולכן קבעו חכמים שלעולם יחוגו יומיים. לגבי ברכת שהחיינו בהדלקת נרות, בקידוש ובתקיעות יום ב' של ר"ה התעורר ספק: יש שכתבו ששני ימי ר"ה נחשבים כיום ארוך, ורק בראשון מברכים 'שהחיינו'. אולם לרוב הפוסקים צריך לברך 'שהחיינו' גם ביום השני. בכדי לצאת לכל הדעות נהוג להביא לשולחן פרי חדש, ולהביט בו בעת ברכת שהחיינו. לאחר הקידוש יש לאכלו לפני נטילת ידיים, כשיעור ברכה ואח"כ מברכים ברכה אחרונה על הפרי. אף אם אין פרי חדש, יש לברך שהחיינו כי למעשה נוקטים שיש לברך שהחיינו ביום השני של ר"ה בקידוש בהדלקת הנרות ובתקיעות.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
529 צפיות -
האם ראוי להתפלל את תפלות הימים הנוראים בקול?
על תפלת חנה נאמר: "רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע", ומכאן למדו חכמים שלמרות שבתפלה, בברכות ובלימוד, חובה להשמיע לאוזניו מה שאומר- שהרי הקול מעורר את הכוונה; עם-זאת, יש להקפיד שלא תישמע תפילתו לאחרים; והזהירו חכמים על-כך ואף הוסיפו ואמרו - שהמשמיע קולו לאחרים בתפלתו, הרי הוא מקטני אמונה ומראה כאילו אין ה' שומע תפלת לחש חלילה. אלא שבימים הנוראים נהגו להתפלל בקול, כדי להרגיל את העם בתפילות אלו ולעורר הכוונה, ואין חוששים שמא יטעו, שהרי ישנם מחזורי תפילות בידיהם, אך זאת תוך הקפדה שלא להגביה את הקול יותר-מדי, ואדמוה"ז כותב שהיכול לכיוון גם בלחש, עדיף שיתפלל בלחש אף בימים-הנוראים.
לעמוד השאלה333 צפיות -
האם מותר לקיים את המצווה בליל ב' של ראש השנה?
על פי האריז''ל בשתי הלילות ראש השנה אין לקיים את המצווה, אלא אם כן זה ליל טבילה וכדומה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
716 צפיות -
שופר מבריק שלא ידוע אם שמו חומר הברקה, האם חוששים שזה חציצה?
אקדים בקצרה: מעיקר הדין אסור שתהיה חציצה בין פיו של התוקע לשופר, לכן כל צבע שיש בו ממשות מהווה חציצה, וכן צבע ממשי מהווה תוספת על גוף השופר ויש חשש שגורם לשינוי קול התקיעה הבוקע מן השופר. שופר שיש לו הכשר טוב, וודאי שפיקחו על כך שלא קיימת בעיה זו. ההברקה של השופרות המצויים אינה נעשית ע"י צבע, אלא באמצעות מברשות שיוף והברקה מיוחדות, כך שהשופר מבריק מעצו ואינו נחשב לחציצה. אמנם אם צבעו את השופר בלקה אסור לתקוע בו, הן מחמת החציצה הנ"ל והן מחשש שמא תוספת הצבע שעל השופר גורמת לשינוי קול התקיעה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
586 צפיות -
מהו הטעם שתוקעים בר"ה לאחר תהילים שוב את כל הסדר של ל' קולות?
בשו"ע אדה"ז מביא שיש התוקעים לאחר התפילה תקיעה גדולה כדי לערבב את השטן, ובמחזור מובא טעם זה כטעם עבור תקיעת כל הל' קולות, ובשו"ע שם מוסיף טעם נוסף לתקיעת כל הל' קולות "לפי שחוששים שמא מקצת הציבור לא שמעו כל התקיעות כראוי וכהוגן ויצאו בשמיעת תקיעות אלו", וע"כ מנהג חב"ד לנהוג בתקיעות אלו כבתקיעות מיושב.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
216 צפיות -
מתי אוכלים רימון בראש השנה?
הסדר הנכון הוא שבליל א' של ראש השנה לאחר ברכת המוציא אוכלים תפוח בדבש, לפני אכילת התפוח יש לאכול כזית מפרוסת המוציא, כדי שיהיה קידוש במקום סעודה. כשמברך בורא פרי העץ על התפוח יהיה הרימון לפניו ויכוון לפוטרו בברכת בורא פרי העץ, ויאכל מהרימון. ראוי לאכול מהרימון שיעור שלם, דהיינו כזית.
לעמוד השאלה1468 צפיות -
"בעל תוקע" קבוע, האם יוכל לשמש כ"בעל תוקע" גם בשנת אבלו?
כיוון שיש לו קביעות של כמה שנים לתקוע, יכול לתקוע גם בשנת האבל, וכן נהגו כ"ק אדמו"ר הרש"ב וכ"ק אדמו"ר הריי"צ כשהיו בשנת אבל.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
937 צפיות