
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לאכול ארוחה בגינה ציבורית?
איסור האכילה ברחוב, הוא כי לא מכבד את עצמו, וממילא אם זה בצורה מקובלת ומכובדת, זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
790 צפיות -
האם יש עניין בהלכה לאכול ארוחת בוקר?
ארוחת בוקר ('פת שחרית') הינה ארוחה חשובה מבחינה בריאותית, ומביאה הרבה רפואות, ולכן אף נאמר שמי שאינו אוכל פת שחרית אלא מאחר סעודתו (עד אמצע היום) כ'זורק אבן לחמת'.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
706 צפיות -
האם צריך לשתות כוס מים בשתי לגימות ולא אחת?
כן, כך רצוי בשתי לגימות בכוס רגילה, אך כוס גדולה אפשר ביותר וכוס קטנה אפשר גם בלגימה אחת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
438 צפיות -
האם מותר להתנזר ממאכלים מסוימים ללא סיבה מיוחדת?
נאמר בפרשת נזיר: "וכפר עליו מאשר חטא על הנפש". וביאר רבי אלעזר הקפר שהתורה מתייחסת לנזיר כ"חוטא" בכך שציער עצמו מן היין. וכן כתבו הראשונים והובא הדבר אף להלכה שחייב האדם לשמור על בריאותו ואין לו רשות לאדם לסגף את עצמו ואפילו אסור לו למנוע עצמו ממאכל מסוים לשם סיגוף, אלא אם יש צורך בדבר לעבודת ה', ובפרט בדורותינו שנמנעים אף מתעניות של תשובה, ועבודת התשובה נעשית מתוך שמירה על בריאות הגוף. עם-זאת, מצווה התורה: "קדושים תהיו", ופירש הרמב"ן, שגם בהנאות העולם הזה הכשרות והמותרות לפי ההלכה יש לאדם לרסן את עצמו שלא יצרוך אותם לספק תאוותיו אלא לעבודת ה'.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
382 צפיות -
האם מותר לקרוא בעלון היומי שלכם בשעת הסעודה?
בקריאה בעיניים מותר, אך יש להיזהר לא לקרוא בפה בשעת האכילה ממש מחשש סכנה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
260 צפיות -
האם ישנה חובה לשבת בשעת האכילה?
מן הדין אין חיוב לשבת כשאוכלים, אך מצד דרך ארץ יש להקפיד לשבת בשעת האכילה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
286 צפיות -
האם יין שנשאר בגביע משבע ברכות, אפשר להחזיר לבקבוק?
צריך קודם להוסיף יין לגביע, כדי לתקן שלא ייקרא פגום ואחר כך ניתן להחזירו לבקבוק.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
362 צפיות -
האם מותר לעשות דיאטה, שלא לצורך רפואי?
אסור לאדם לסגף את עצמו ולהימנע ממאכל מסוים לשם סיגוף, אלא באם עושה זאת לצורך עבודת ה'. דנו הפוסקים האם לאור האמור מותר לעשות דיאטה ללא מטרה בריאותית, או שזה נכלל באיסור ההסתגפות. ויש מן האחרונים שכתבו, שבמאכלים שיש תאווה לאכלם - אם ההימנעות היא לשפר את התדמית ומראה הגוף, אין זה נחשב כסיגוף הגוף אלא "החלפת תאווה בתאווה" ולכן אין בכך איסור חבלה. וכן המצער עצמו במטרה להיגמל מהרגלים של אכילה מופרזת, אין למחות בידו. אולם, אם ההימנעות היא מאכילת מאכלים בסיסיים תוך צער עצמי ברעבון לא שגרתי, כתבו האחרונים שיש בכך איסור חבלה וסיגוף בעצמו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
431 צפיות -
האם מותר לאכול מכלים שבורים?
-
האם את חתיכת המוציא שמברכים עליה צריך דווקא לטבול במלח או שאפשר גם לבזוק מלח מעליה עם היד?
אנו נוהגים על פי הקבלה דווקא לטבול שלוש פעמים במלח, ולא להניח את המלח על הפרוסה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
290 צפיות -
מהו המקור לאי אכילת קצה הלחם או החלה?
אין לזה מקור בהלכה, אבל הובא ב"טעמי המנהגים" וז"ל: "ונראה דעל כן נוהגין דהפת שיש לו קצה אחד או שני קצוות, חותכין מעט מהקצוות כדי לבטל כחם [דהחיצונים], ורמז לזה, כל ערל לא יאכל בו".
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
859 צפיות -
האם ישנה בעיה לחלק לחם מיד ליד בחדר אוכל של ישיבה?
ההלכה היא רק לגבי פרוסת המוציא שמניחים לפני האדם והוא נוטל לבד, ולאבל נותנים ביד. אבל לחלק לחם וכדומה לאכילה אין בזה בעיה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
350 צפיות -
האם יש עניין שהשומעים ברכת "המוציא" מבעל הבית יברכו בעצמם על הפרוסה כשתבוא לידם?
אכן, נוהגים שכל אחד ואחד יברך לעצמו, כשמגיעה הפרוסה לידו. (אף שמן הדין יוצאים המסובים מבעל-הבית אף בברכת "המוציא", אלא שמפני שקשה להיזהר מהפסק, וכן כיון שצריך שתהיה כוונת המברך להוציא ידי-חובה וכוונת היוצא לצאת ידי-חובה לכן נוהגים שכל אחד ואחד יברך לעצמו, כשמגיעה הפרוסה לידו).
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
361 צפיות -
מדוע אנו נוהגים לשים מלח על השולחן בשעת האכילה?
כיון שהשולחן דומה למזבח, והאכילה היא כקרבן ונאמר 'על כל קרבנך תקריב מלח'.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
297 צפיות -
האם נוהגים להשאיר מעט אוכל בצלחת בסיום האוכל?
כן, אין לקנח את הצלחת לגמרי שלא ישאר בה כלום, אלא יש להשאיר מעט.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
800 צפיות -
בירכתי על מאכל מזונות שנאכל כקינוח בסוף הסעודה, כעת לאחר ברכת המזון אני רוצה להמשיך לאכול את המאכל מזונות, צריך לברך שוב מזונות?
-
האם יש עניין לאכול בחנוכה מאכלים שעשויים בשמן, ומדוע?
-
האם יש להקפיד לאכול מאכל חם בסעודת שבת ביום?
-
האם יש עניין להשכיב את הבקבוקים הריקים הנמצאים על השולחן?
-
האם למנהג חב"ד צריך לאכול סעודה שלישית בשבת?
מנהג חב"ד לאכול מזונות וכדומה ללא נטילת ידיים והמוציא, ויש להקפיד בזה, אך אפשר לעשות זאת לפני מנחה.
לעמוד השאלה976 צפיות -
נטלתי ידיים לסעודת מלווה מלכה בבית הוריי ובמהלך הסעודה החלטתי להמשיך את הסעודה באוטובוס בדרך לביתי. אבל לא כיוונתי על כך כשנטלתי את ידי, האם זה מותר?
-
האם מותר לאכול ולשתות עם תפילין?
ע״פ עיקר הדין מותר לאכול ולשתות אכילת ארעי עם התפילין, אמנם בפועל נהגו הרבה להחמיר לא לאכול ולשתות אפילו ארעי שהרי ממילא אנו חולצין את התפילין ולא לובשים אותם כל היום.
לעמוד השאלה748 צפיות -
בארוחת בוקר עם המוציא, צריך לברך על גרנולה בנפרד?
-
אדם שכבר שבע לגמרי, ואוכל עוד, צריך לברך על אכילתו?
מי שהיה כבר שבע קודם שאכל, ואכל אכילה גסה, אם נהנה גרונו מאותה אכילה מברך לפניו ולאחריו, אבל אם נפשו קצה עליו, ואין גרונו נהנה מאכילתו, אינו מברך כלל לא לפניו ולא לאחריו שאכילה כזו אינה חשובה אכילה כלל.
לעמוד השאלה279 צפיות -
אדם שמתכנן לאכול לחם, אך עד שהלחם מגיע אוכל דברים אחרים, האם כשמגיע הלחם הוא צריך לברך ברכה אחרונה לפני שנוטל ידיים על הלחם?
אכן צריך קודם לברך ברכה אחרונה על מה שאכל לפני כן, אלא אם כן אוכל דברים לצורך פתיחת התיאבון לסעודה, שאז זה חלק מהסעודה ונפטר בברכת המזון.
לעמוד השאלה83 צפיות -
האם סעודת האפשערניש (תספורת) היא סעודת מצווה? האם יש עניין לאכול בה בשר?
-
האם יש חובה לעשות סעודה בחנוכה?
לגבי חנוכה לשון הרמ"א הוא: "ויש אומרים שיש קצת מצוה בריבוי הסעודות, משום דבאותן הימים היה חנוכת המזבח. ונוהגין לומר זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם, ואז הוי סעודת מצוה".
לעמוד השאלה424 צפיות -
האם רק על קינוח שברכתו מזונות מברכים בתוך הסעודה, או שמברכים גם על מאכלים משאר הברכות שנאכלים לשם הנאה בסיום הסעודה?
על כל מאכל שנאכל כקינוח מברכים בנפרד, גם דברים שברכתם שהכל אדמה או העץ, (למעט פת שנילושה במי פירות, כיוון שיש אומרים שברכתה המוציא אף שלהלכה מברכים מזונות על כל פנים בתוך הסעודה לא יברך עליהם בנפרד).
לעמוד השאלה507 צפיות -
אפשר לעשות לחם משנה בשבת על שני לחמניות מזונות?
-
קינוח המוגש בסיום הארוחה, האם מותר לחכות לאכלו אחר ברכת המזון כדי לברך עליו גם ברכה אחרונה, או שאין לעשות כך כיוון שזה גורם לברכה שאינה צריכה?
מותר, ואף יותר טוב להשאיר את הקינוח לאחר ברכת המזון כדי לברך אחר הקינוח את הברכה האחרונה המיוחדת לו ולא לפוטרו בברכת המזון, ובפרט בשבת ויום טוב שיש להרבות בהם בברכות כדי להגיע למאה ברכות.
לעמוד השאלה760 צפיות -
האם הכלל ש'אי אפשר לאכילה בלא שתיה' שלכן לא מברכים על שתיה באמצע האוכל, הוא רק באכילת לחם או בכל אכילה?
-
האם יש איסור לאכול ברחוב?
-
האם יש עניין ששולחן שבת יהיה בעל ארבע רגליים?
-
מה הכמות המינימלית שאני צריכה לאכול בסעודות שבת כדי לצאת לידי חובתי?
מי שיכול, יש לו לאכול בסעודת שבת לפחות מעט יותר מכביצה - 57 סמ"ק - פת, ואין הבדל בין גברים לנשים בדין זה.
לעמוד השאלה588 צפיות -
אם התפללתי ערבית באמצע סעודה, האם עלי ליטול ידיים ולברך שוב?
-
האם מותר לבשל לסעודה מפסקת דגים עם שום?
-
האם מותר מלכתחילה לאכול לחם פחות משיעור כזית, כך שלא יוכל לברך ברכת המזון?
מותר, אך צריך ליטול ידיים בלי ברכה ויברך רק המוציא, ויאכל פחות מ19 גרם כי יותר מזה לכמה דעות נחשב לכזית.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
371 צפיות -
הצוות שלי בעבודה רוצים לחגוג הצלחה משותפת בארוחת צהריים במסעדה יחד. האם יש איסור לקיים אירוע כזה בימי בין המצרים?
-
כאשר בסעודה נגעתי במקומות מכוסים, האם צריך ליטול ידיים פעם נוספת על מנת שאוכל להמשיך לאכול?
לדעת אדמו"ר הזקן בסידור, אם רצונך להמשיך באכילת לחם, צריך ליטול ידיים (או את היד שנגעה) כמו לסעודה ולברך על נטילת ידיים ללא שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
426 צפיות -
מהו השיעור שצריך לאכול תיכף מיד אחר הברכה, בכדי שלא ייחשב הפסק?
כשם שאסור לדבר בין הברכה לעשיית המצווה כך אסור לדבר בין הברכה לאכילה, משום שהדיבור נחשב ל"הפסק", ואם טעה ודיבר, חייב לחזור ולברך. אלא שאמרו בגמרא שאם דיבר בצרכי הסעודה, כגון שאמר "הביאו מלח", אינו צריך לחזור ולברך, משום שאינו נחשב ל"הפסק". כמו"כ אסור ללכת ממקום למקום בין הברכה לאכילה, שגם ההליכה נחשבת ל"הפסק". אם ההליכה היא לצורך האכילה, כגון, שנאלץ לאכול במקום שאסור לברך בו, רשאי לעשות זאת בתנאי ששני המקומות הינם בבית אחד. ודנו הפוסקים עד מתי אין להפסיק בין הברכה לאכילה, יש שסברו עד שיאכל כזית, אולם ממשמעות אדמוה"ז עולה שאין להפסיק עד שיבלע, גם אם אכל פחות מכזית.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
364 צפיות -
ביתי אובחנה עם צליאק. אנו מנסים להמעיט בכניסת לחם הביתה. מה עושים בקידוש של ליל שבת האם חובה שיהיו חלות לברכה?
אכן חובה מצד סעודת שבת, ניתן למצוא לחמים (משיבולת שועל) ללא גלוטן בשביל הילדה, באם לא מוצאים או שלא יכולה לאכול אותם יכולה לאכול סעודת שבת ללא לחם.
לעמוד השאלה375 צפיות -
האם מותר ליטול ידיים לסעודה עם משקה אחר חוץ ממים?
-
היוצא באמצע סעודתו לבית אחר על דעת לחזור, האם צריך ליטול ידיו שוב כשחוזר?
אם הסיח דעתו מלשמור את ידיו יטול שוב עם ברכה, אם לא הסיח דעתו אינו צריך ליטול.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
102 צפיות -
האם מותר לערבב שום ובצל יחד במאכל?
אין לזה מקור הלכתי, ואין בזה איסור, יש שכתבו שלא לעשות זאת כהנהגה נכונה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
26 צפיות -
האם בשיעור כזית לברכת המזון אפשר לצרף שאר מאכלים או שצריך כזית לחם?
שיעור כזית נמדד בלחם בלבד, מאכלים אחרים הנאכלים בסעודה לא מצטרפים לשיעור.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
694 צפיות -
אדם שהחליף לתינוק טיטול באמצע סעודה, האם צריך לברך שוב "על נטילת ידיים"?
-
נרדמתי באמצע הסעודה ליד השולחן לזמן קצר, ולא ידוע לכמה זמן בדיוק, האם עלי ליטול ידיים בכדי שאוכל להמשיך בסעודה?
זה נחשב לשנת עראי, בפרט שאתה לא יודע כמה זמן זה היה, ולכן אתה יכול להמשיך לאכול, אבל כדאי ליטול ידיים בלא ברכה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
376 צפיות -
האם מברכים על יין בתוך הסעודה?
אם לא ברכו לפני הסעודה על היין כמו בקידוש, יש לברך עליו בתוך הסעודה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
764 צפיות -
האם מותר לאכול בבית הקברות?
-
האם בראש השנה אוכלים רק מאכלים מתוקים?