דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

טעה במוסף שבת ראש חודש ואמר "תקנת שבת" במקום "אתה יצרת" - האם יחזור?

אם עדיין לא סיים את תפילתו, יחזור ויאמר "אתה יצרת", אולם אם כבר עקר רגליו חוזר לראש התפלה. ואם טעה רק בחתימת הברכה והזכיר רק שבת או רק ראש חודש, ישלים תוך כדי דבור, ואם עבר זמן זה לא יחזור.

מקור:

  • ראה שו"ע אדה"ז או"ח סתפ"ז ס"ג. פסק"ת סרפ"ו אות ז ובהע' שם

פעולות שאלה ותשובה

  • 250 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • טעה במוסף שבת ראש חודש ואמר "תקנת שבת" במקום "אתה יצרת" - האם יחזור?

    אם עדיין לא סיים את תפילתו, יחזור ויאמר "אתה יצרת", אולם אם כבר עקר רגליו חוזר לראש התפלה. ואם טעה רק בחתימת הברכה והזכיר רק שבת או רק ראש חודש, ישלים תוך כדי דבור, ואם עבר זמן זה לא יחזור.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    251 צפיות
  • מהו סדר קריאת התורה בשבת ר"ח ניסן?

    מוצאים שלשה ספרי תורה; בספר התורה הראשון, קוראים ששה קרואים בפרשת השבוע, ולא מפסיקים ב"שביעי", אלא העולה ששי קורא עד סיום הפרשה. אחרי עליית השישי מניחים את ספר התורה השני על שולחן הקריאה ומגביהים את הספר הראשון. אין אומרים קדיש. לא יפתחו את הספר השני ולא יסירו את המפה עד שיגללו את הראשון. בס"ת השני עולה השביעי, וקוראים – מתוך הקריאה של ראש חודש – את קרבנות מוסף שבת ומוסף ראש-חודש: מ"וביום השבת" עד "ונסכו". אחרי עליית השביעי – לפני הקדיש – מניחים את ספר התורה השלישי על שולחן הקריאה. אין להניח את הספר הראשון על שולחן הקריאה בזמן אמירת הקדיש. אומרים קדיש ומגביהים את הספר השני כאשר הספר השלישי מונח על שולחן הקריאה. לא יפתחו את הספר השלישי ולא יסירו את המפה עד שיגללו את השני. בס"ת השלישי עולה המפטיר, וקורא את קריאת פרשת החודש ומגביהים את הספר השלישי. יצויין כי בכל פעם שעושים הגבהת ס"ת, האוחז בספר תורה אחר יישאר לשבת ולא יעמוד. אח"כ קוראים את ההפטרה של שבת החודש, ולאחר סיום ההפטרה – לפני הברכות – מוסיפים פסוק ראשון ופסוקים אחרונים של הפטרת שבת ראש חודש: ("כה אמר ה' השמים כסאי"; "והיה מדי חודש"; "ויצאו וראו", וחוזרים שוב על הפסוק "והיה מדי חודש").

    לעמוד השאלה
    138 צפיות
  • שכח 'רצה' ו"יעלה ויבוא" בברכת המזון בשבת ראש חודש, האם יחזור?

    נפרט את הדינים בזה שלב אחר שלב, כדלקמן: שכח לומר 'רצה' ו'יעלה ויבוא' ואמר שם ה' שבברכת "בונה ירושלים", יסיים הברכה, וכל זמן שלא התחיל עדיין ברכת 'הטוב והמטיב' – כוללן יחד ואומר "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אלקינו מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁנָּתַן שַׁבָּתוֹת לִמְנוּחָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה לְאוֹת וְלִבְרִית, וְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים לְזִכָּרוֹן, בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת וְיִשְׂרָאֵל וְרָאשֵׁי חֳדָשִׁים". אבל אם שכח רק אחד מהם, אומר בנוסח ברכה זו רק את מה ששכח (כדלהלן) ולא את ההזכרה השנייה. שכח 'רצה', אומר: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אלקינו מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁנָּתַן שַׁבָּתוֹת לִמְנוּחָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה לְאוֹת וְלִבְרִית, בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת". שכח יעלה ויבא אומר: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אלקינו מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁנָּתַן רָאשֵׁי חֳדָשִׁים לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל לְזִכָּרוֹן" (ואינו חותם בהזכרת שם ה'). התחיל 'הטוב והמטיב' ונזכר ששכח 'רצה' – יחזור לתחילת ברכת המזון. וכשחוזר ומברך יחזור ויאמר גם יעלה ויבא. ואם אכל פת בסעודה שלישית ונזכר אחרי שהתחיל 'הטוב והמטיב' שלא אמר 'רצה', אינו חוזר. אם נזכר ששכח 'יעלה ויבוא' לאחר שהתחיל 'הטוב והמטיב', אינו חוזר.

    לעמוד השאלה
    510 צפיות
  • מתפללי בית כנסת שאין בו שלשה ס"ת כיצד ינהגו בשבת ר"ח ניסן (ש"פ תזריע-החודש)?

    בית כנסת שיש בו שני ספרי תורה בלבד: יקראו בס"ת ראשון ששה קרואים בפרשת תזריע כנ"ל. אחרי עליית הששי מניחים את ספר התורה השני על שולחן הקריאה ומגביהים את הספר הראשון. בס"ת השני יעלה השביעי לקריאה של ראש חודש, ולאחר מכן יגידו קדיש מיד ללא הפסק כששני הספרים מונחים על שולחן הקריאה. אחרי הקדיש והגבהת ספר התורה השני לוקחים שוב את הספר הראשון למפטיר וקוראים את קריאת פרשת החודש. אחרי המפטיר מגביהים שוב את ספר-התורה. בית כנסת שיש בו ספר תורה אחד: יקראו את שלוש הקריאות באותו הספר, ויקפידו שלא להפסיק (בגלילת הספר או בכל דבר) בין סיום עליית "שביעי" לקדיש, אלא מיד בסיום הקריאה וברכת התורה יאמר חצי קדיש. ומגביהים את הספר רק פעם אחת – אחרי הקריאה האחרונה (של מפטיר).

    לעמוד השאלה
    122 צפיות
צור קשר בוואטסאפ