
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
טעיתי ובברכת המזון של סעודת מלווה מלכה אמרתי רצה והחליצנו, האם עלי לברך שוב?
אם נזכר לפני שסיים את הברכה יחזור לראש הברכה, אך אם כבר סיים את הברכה (ובודאי אם כבר סיים את ברכת המזון כולה) ימשיך הלאה ואינו חוזר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
777 צפיות -
כאשר אני מזמן ומסיים את ברכת בונה ברחמיו ירושלים, המסובים עונים אמן אחר אמירת האמן שלי או יחד?
סיום הברכה היא במילים 'בונה ברחמיו ירושלים', אמירת אמן בברכה זו אינה חלק מנוסח הברכה, אלא עניית אמן אחר הברכה, וממילא גם המסובים צריכים לומר אמן מיד בסיום הברכה ולא לחכות לאמירת האמן, כיוון שצריך לענות אמן מיד בסיום הברכה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
318 צפיות -
האם חייבים להתיישב במקום בברכת המזון?
מצוות עשה מן התורה לברך ברכת המזון לאחר שאכל ושבע, כפי שנאמר: "ואכלת ושבעת וברכת". מפאת חשיבותה של ברכת-המזון קבעו חכמים לאומרה במקום בו ישב בעת אכילתו, ולכתחילה אסור לאדם לצאת ממקום סעודתו לפני שיברך ברכת-המזון אפילו כשבכוונתו לשוב, שמא ישכח לשוב למקומו ולברך. ואם שכח לברך ויצא לדרכו, או שטעה וסבר שניתן לברך במקום אחר, אפילו אם נסע מרחק רב, עליו לחזור למקום סעודתו כדי לברך ברכת-המזון. ורק כשאינו יכול לחזור, או אם הוא נמצא במרחק כזה שעד שיחזור כבר יתעכל המזון שבמעיו, רשאי לברך שלא במקום אכילתו. ואם יש לו שם מעט לחם, במקום לחזור למקום סעודתו, יכול לאכול מעט מן הלחם, ולאחר מכן לברך ברכת-המזון, ואם לא שמר את ידיו והסיח דעתו מלאכול עוד, ייטול ידיו ויברך המוציא לפני כן. ולצורך מצווה עוברת מותר לצאת אף קודם ברכת-המזון. את ברכת-המזון יש לברך בישיבה, שעל ידי כך יוכל לכוון יותר. ואף מי שאכל בעמידה או תוך כדי הליכה, עליו להתיישב לברכת-המזון. ובשעת הברכה לא יסב דרך גאווה וקלות ראש, אלא ישב באימה ובצורה מכובדת. ובדיעבד, אם בירך בעמידה או הליכה או הסבה, יצא ידי חובה. והמהלך בדרך ואוכל דרך הילוכו אינו חייב להתיישב לברכה, מפני שאם יתעכב יש חשש שהמחשבות על איחורו יטרידו את כוונתו.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
357 צפיות -
האם אנחנו נוהגים להשאיר לחם על השולחן בברכת המזון?
-
האם מותר לסמן משהו כשאני באמצע ברכת המזון?
אסור, אין לעשות שום דבר באמצע ברכת המזון, אפילו דבר קל שלא מפריע לכוונת הברכה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
737 צפיות -
מי שאכל לחם ללא מלח האם חייב במים אחרונים?
-
אני עובדת בגן ילדים פרטי לא דתי. אין לי אפשרות לברך ברכת המזון בזמן העבודה, האם אני יכולה לאכול בארוחת בוקר לחם?
חובה לברך אחר אכילת לחם, אך ניתן להמתין (בשעת הדחק) ולברך כל זמן שעדיין את שביעה (אפילו אחר כמה שעות). באם אין אפשרות כלל לברך אין לאכול לחם.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
368 צפיות -
האם הדין שבשעת ברכת המזון יש להסיר את הסכין, אמור גם בסכין העשוי מפלסטיק?
המגן אברהם הביא שדווקא של ברזל ולא של שאר דברים, אך החקרי הלכות (הרב פיקרסקי) כתב שלאו דווקא כיון שרבינו לא חילק. ולכן ראוי להיזהר אף בזה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
195 צפיות -
האם צריך לענות אמן אחר ברכה רביעית בברכת המזון?
אין עונים אמן אחר אל יחסרנו וכן על שאר הרחמן שנהגו לומר, וכותב כ"ק אד"ש: "ואולי שסומכים על סוף הברכה ונאמר אמן, אף שגם בזה לא ראיתי שהשומעים ידייקו לענות אז אמן".
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
571 צפיות -
האם לפני ברכת המזון יש עניין להשאיר את כל הכלים עדיין על השולחן, או קודם לפנות את השולחן ואז לברך?
יש המקפידים לפנות את הכלים הריקים לפני ברכת המזון, אבל בחב"ד לא מקפידים על כך.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
368 צפיות -
כשמברכים ברכת המזון ביום חול צריכים להיות על השולחן לחם ומלח או רק בשבת?
-
האם מותר שיהיה סכין חד פעמי על השולחן בזמן ברכת המזון?
-
למה מסירים את הסכינים מהשולחן בברכת המזון?
לשון אדה"ז: כי השלחן דומה למזבח ובמזבח נאמר לא תניף עליהם ברזל לפי שהברזל מקצר ימיו של אדם והמזבח מאריך ימי האדם ואינו בדין שיונף המקצר על המאריך וגם השולחן מאריך ימיו של אדם ומכפר עונותיו בהכנסת אורחים שגדול כחה של לגימה שמשרה שכינה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
337 צפיות -
האם אפשר לברך את ברכת המזון בעמידה?
-
אדם שצריך לאכול ביום הכיפורים, האם צריך להגיד יעלה ויבוא בברכת המזון?
על אף שלא מוזכר בברכת המזון, 'יעלה ויבוא' ליום כיפור, בכ"ז יש להזכיר יעלה ויבוא, ויאמר 'ביום הכיפורים הזה ביום סליחת העוון הזה ביום מקרא קדש הזה'. אך אין מקדשים ולא בוצעים על לחם משנה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
1384 צפיות -
עבר 72 דקות מאז שאכלתי לחם אבל אני עדיין שבע. האם אפשר לברך ברכת המזון?
-
נטלתי ידיים להמוציא אכלתי פחות מכביצה וממש לא מתחשק לי לאכול לחם אני חייב בברכת המזון?
אם אכלת כזית, חייב לברך ברכת המזון. פחות מכזית לא מברכים ברכה אחרונה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
748 צפיות -
האם מותר לברך ברכת המזון מתוך הפלאפון?
לא, אלא אם כן ממש אין אף סידור אחר, אזי יעביר את המכשיר למצב טיסה וכך ניתן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1045 צפיות -
האם צריך לברך ברכת המזון על אותו כיסא שאכלתי עליו, או שאפשר גם במקום אחר בתוך החדר?
כל החדר שאכל בו נחשב כמקומו, ולכן אין צורך לברך באותו המקום ממש, ואפילו לכתחילה יכול לברך במקום אחר בתוך אותו החדר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1054 צפיות -
האם יש חובה לשתות לפני שמברכים ברכת המזון?
טוב לשתות לפני שמברך ברכת המזון כיוון שיש דעה שאם צמא חייב בברכת המזון מן התורה רק כאשר שתה, אך ההלכה לא נפסקה כשיטה זו ולכן למעשה גם אם לא שתה יכול לברך.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
570 צפיות -
האם נכון ללבוש כובע, חליפה וגארטל בעת ברכת המזון?
כאשר מברכים ברכת המזון יש לחבוש כובע וחליפה. לגבי אבנט רצוי לחגור כמו בשעת התפילה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
806 צפיות -
התחלתי ברכת המזון ונזכרתי שלא אכלתי לחם בסעודה, מה עלי לעשות?
-
ברכתי ברכת המזון במהירות ולא כיוונתי, אני יכול לברך שוב?
-
אני לא זוכר אם ברכתי ברכת המזון, מה עלי לעשות?
-
האם בשיעור כזית לברכת המזון אפשר לצרף שאר מאכלים או שצריך כזית לחם?
שיעור כזית נמדד בלחם בלבד, מאכלים אחרים הנאכלים בסעודה לא מצטרפים לשיעור.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
694 צפיות -
אני לומדת בכיתה עם גויים. האם אני צריכה להוסיף בברכת המזון אחר המילים 'כן יברך אותנו' את המילים 'בני ברית'?
-
אני נמצא בטבע האם צריך לומר בברכת המזון, הרחמן הוא יברך את אבי מורי בעל הבית הזה?
-
האם נכון לומר שיר המעלות בברכת המזון בכל יום ואם כן אז מהו המקור לכך?
אכן יש חסידים שנוהגים כן לומר תמיד 'שיר המעלות', כ"ק אד"ש אמר שכך היה מנהגו של רבי הלל מפאריטש וכך נהגו הרבה מצדקי וחסידי פולין. אך בהיום יום וספר המנהגים כתוב לומר על נהרות בבל ביום חול היינו בימים שאומרים תחנון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
348 צפיות -
אדם שהתפלל מעריב לפני שסיים סעודת פורים צריך לומר "ועל הניסים" בברכת המזון?
-
מי הם הנחשבים כסועדים המצטרפים לזימון?
שבעה שאכלו לחם ושלושה שאכלו עמהם כ'זית' פירות או ירקות או אפילו שתו כשיעור 'רביעית' מצטרפים לזימון עשרה, אך לגבי צירוף שלישי שלא אכל לחם לזימון שלושה נחלקו הראשונים, ולמעשה לכתחילה יבקשו מהשלישי שיאכל עמהם לחם או לכל הפחות מיני מזונות, ובדיעבד גם אם אכל שאר מאכלים יזמנו עמו. שניים מתוך שלשה שסיימו סעודתם והשלישי טרם סיים, יפסיק בסעודתו ויענה לזימון, ורק לאחר "הזן את הכל" ימשיך לאכול. כמו-כן חובת היחיד להמתין לרבים עד שיסיימו סעודתם, ואם נצרך לצאת ומאריכים בסעודה כגון בסעודת נישואין, רשאי לברך לפני שמזמנים אך ראוי שיצרף אליו עוד שניים מן הסועדים לכל הפחות ויברך עמהם בזימון.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
98 צפיות -
המתארחים במלון האם רשאים לצרף סועדים משלחן אחר ולזמן?
חיוב הזימון הוא רק כשיושבים השלושה יחדיו. ובחדרי האוכל בישיבות וכדומה, שכולם באים לאכול בשעה קבועה בחדר האוכל על דעת להצטרף, אף על פי שאוכלים בשולחנות נפרדים, מצטרפים כולם לזמן. אך במסעדות ובבתי מלון כשבכל שלחן סועדת משפחה לעצמה, אינם מצטרפים לזימון עם סועדים משלחן אחר, אלא אם ירצו לזמן ע"י צירוף סועדים אחרים יקראו להם בטרם הברכה שיישבו ויאכלו עמהם מעט, ועל-אף שאין מחויבים במקרה זה להביא את עצמם לידי חיוב זימון, יש בדבר מצווה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
614 צפיות -
שכחתי לברך ברכת המזון, לא עבר זמן רב מהאכילה אך כבר נהייתי רעבה בחזרה, עלי לברך ברכת המזון?
לא, כאשר כבר רעבים שוב לא ניתן לברך ברכת המזון, אלא שאם לא עבר 96 דקות מהאכילה יש לאכול עוד כזית לחם ללא ברכה ראשונה ולברך ברכת המזון.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
895 צפיות -
בברכת המזון בחנוכה אומרים מגדיל או מגדול?
-
האם מותר לדבר בין מים אחרונים לבין ברכת המזון?
-
האם מי שענה לזימון באמצע שאכל, צריך לזמן שוב בסיום אכילתו?
-
סעודת שבת שנמשכה לתוך הלילה ובמוצאי שבת חל נר א' דחנוכה האם אומרים בברכת המזון ועל הניסים?
-
שתיתי מים ולפני שברכתי בורא נפשות נכנסתי לחדר אחר ואני שומע שעושים זימון, האם עלי לענות לזימון?
כן, עונה ברוך שאכלנו כרגיל כיוון ששתה, אך אינו יכול להצטרף לזימון - כלומר אם יש רק שני אנשים לא יכול להיות השלישי כיוון ששתה בחדר אחר ולא איתם.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
452 צפיות -
האם יש עניין הלכתי לחייל שנמצא בשירות צבאי, להתפלל או לברך ברכת המזון עם כובע חליפה על מדי הצבא?
יש עניין במידת האפשר ללבוש כובע חליפה על מדי הצבא בזמן תפילה וברכת המזון.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
145 צפיות -
מי שהסיח דעתו מהאכילה וכבר אמר שיר המעלות וחגר אבנט והתחרט ורוצה להמשיך לאכול, האם יכול להמשיך בסעודתו?
כל עוד לא נטל מים אחרונים או אמר זימון יכול עוד לאכול, וכן ראו מעשה רב אצל כ"ק אד"ש שלאחר אמירת שיר המעלות שתה מן המים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
619 צפיות -
האם צריך להגביה את עצמו באמירת ברוך שאכלו משלו כשעונה לזימון?
מן הדין אין צורך להגביה את עצמו בשעת הזימון, יש נוהגים שכאשר מזכירים את ה' בזימון בעשרה מגביהים את עצמם מעט.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
403 צפיות -
כשיש עשרה אנשים ורק חלקם אכלו, האם ניתן לזמן זימון בעשרה?
באם שבעה אנשים נטלו ידיים ואכלו לחם, ועוד שלושה שאכלו משהו או שתו יכולים לזמן בעשרה ובאמירת נברך לאלוקינו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
276 צפיות -
האם בכל פעם שמזמנים צריך להיות על כוס יין?
-
כשעושים זימון בסיום הסעודה, האם אסור לאכול עד שהמזמן מסיים את ברכת 'הזן את הכל'?
-
שלושה שאכלו יחד, ואחד רוצה כבר לברך, האם הוא יכול לזמן והשניים האחרים שבאמצע האוכל יענו לו?
אם השניים מסכימים להפסיק ולענות לו לזימון יכול לזמן, הם צריכים לחכות ולא להמשיך לאכול עד שיסיים את הברכה הראשונה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
352 צפיות -
האם ניתן לזמן בברכת המזון עם יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות לע"ע ואינם מברכים ברכת המזון, ויצטרפו לשלושה או עשרה?
מעיקרו נתקן הזימון שאחד מברך והשאר שומעים, ולכן ניתן לזמן במקרה זה, וטוב שיברך בקול להוציאם ידי חובה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
305 צפיות -
האם אפשר לעשות מים אחרונים ישר מהברז או רק מכלי?
-
האם צריך להסיר את הסכינים לפני ברכת המזון, או שמספיק לכסות?
אדמו"ר הזקן כותב בשולחן ערוך: "נוהגים לכסות הסכין בשעת ברכת המזון".
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
452 צפיות -
אפשר לברך ברכת המזון במקום אחר, לא במקום שאכלתי?
לכתחילה אין לצאת מהמקום שאכל עד שיברך, ואם יצא עליו לחזור למקומו ולברך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
325 צפיות -
כשמזמן בעשרה, האם צריך שכל העשרה יברכו דווקא, או שמספיק שיש עשרה אפילו שהם עדיין באמצע סעודה?
אפשר, אם הם מסכימים לעצור את אכילתם. צריכים לשמוע מהמזמן את הברכה הראשונה ואחר כך יכולים להמשיך לאכול.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
159 צפיות -
האם כשמזמנים על כוס צריך להגביה את הכוס שלושה טפחים?