
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם בקריאת התורה צריך לקרוא מתוך החומש יחד עם הבעל קורא?
בשמיעת קריאת התורה דוקא אין לקרוא מהחומש. צריך רק לשמוע מבעל הקורא, שקורא מתוך ספר תורה. כמובן שכדאי לעקוב בעיניים מתוך חומש, כך קל יותר להקשיב.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
131 צפיות -
האם נכון להעלות לתורה מי שאביו נכרי ואמו יהודיה, ואם כן כיצד יש לקרוא לו לעלות?
-
כאשר הגיעו בקריאת התורה לעליית המפטיר שמו לב שכל האנשים שיכולים לקרוא הפטרה כבר עלו לתורה, מה אפשר לעשות?
כשאין אדם שלא עלה ויודע לקרוא הפטרה, יכול לעלות שוב למפטיר גם אחד שכבר עלה בעליה אחרת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
359 צפיות -
לא שמענו קריאת התורה בשחרית וכבר התפללנו מנחה האם אפשר להוציא ספר תורה רק לשם הקריאה בלי מנחה?
-
בעל קורא שמסיבה כל שהיא נתקע ולא יכול להמשיך את הקריאה באמצע אחת העליות, האם הבעל קורא שמחליף אותו ממשיך מהאמצע מהמקום שעצר הקודם?
-
האם ניתן להעלות לתורה שני קרובי משפחה עליה אחר עליה?
אין להעלות אחים או אב ובנו אחד אחר השני (וי"א גם נכד עם אבי אביו). שאר קרובים אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
478 צפיות -
ממתי ניתן לשמוע קריאת התורה בבוקר?
ניתן לקרוא מעלות השחר (אם אי אפשר לקרוא בתוך תפילת שחרית). ובשעת הדחק גם קודם עלות השחר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
531 צפיות -
האם יש בעיה שאב ובנו יעשו הגבהה וגלילה בספר תורה אחד?
כאשר מזכירים את שמם כגון שעושים מי שברך למגביה ולגולל - יש בכך בעיה, אם לא מזכירים את שמם אפשר שיעשו הגבהה וגלילה יחד.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
581 צפיות -
האם מותר לאב לעלות שביעי ולבן לעלות אחריו למפטיר?
לא, אלא אם כן זה זמן שמוציאים שני ספרי תורה, וכאשר למפטיר זה ספר תורה אחר מהשביעי מותר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
381 צפיות -
האם העולה לתורה לעליית חזק, אומר חזק חזק ונתחזק?
בזמן סיום כל אחד מחמישה חומשי תורה המנהג שכל הקהל עומד בקריאת הפסוק האחרון ובסיומו אומרים חזק חזק ונתחזק. לגבי העולה לתורה יש שכתבו שלא יאמר חזק חזק ונתחזק מפני חשש הפסק בין הקריאה בתורה לברכה, אמנם כ"ק אד"ש כותב שאין לחשוש לכך וגם העולה יאמר חזק חזק ונתחזק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
829 צפיות -
כשאין כהן בבית כנסת האם יש עניין להעלות לוי במקום כהן?
אכן, טוב להעלות את הלוי אם הוא שווה לישראל בחכמה או יותר ממנו, אף על פי שאין חיוב בדבר, והעושה כן מאריך ימים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
357 צפיות -
האם יש עניין שהעולה לתורה, לא יקרא את הקריאה שלו אף שיודע אותה היטב?
מנהגינו שהבעל קורא קורא עבור כולם, כיוון שלכתחילה צריך שקורא אחד יקרא את כל הקריאה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
475 צפיות -
אם לא שמעתי מילה אחת בקריאת התורה, צריך לשמוע שוב הכל מהתחלה?
זהו נושא ארוך מאוד, שתלוי בחובת יחיד בשמיעת קריאת התורה, ונכתב כבר רבות בנושא זה. ולמעשה, אם תמצא מנין לקראת התורה אחרי קריאה זו, תשמע את העליה שבו החסרת מילה, ואם טורח לשמוע במנין אחר או שלא ניתן, יסתמך על הדעות שקריאת התורה היא חובת ציבור, ובפרט שכך לומד הצמח צדק.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
885 צפיות -
האם יש מניעה לעלות לתורה אדם שכבר התפלל במנין אחר?
אין מניעה לעלות אדם שהתפלל במנין אחר, ואפילן אם עלה שם לתורה יכול לעלות פעם שניה במנין זה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
693 צפיות -
כאשר מוציאים ומחזירים את ספר התורה לקריאה, מאיזה כיוון הולכים לבימה?
הולכים תמיד הן בהוצאת הספר והן בהחזרת הספר דרך ימין.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
195 צפיות -
האם יש עניין לעלות לתורה פעם בחודש?
-
הבעל קורא אצלנו בשבת (פרשת כי תבוא) הוא לוי, מה עושים לגבי העליה של הקללות בפרשה?
כאשר הבעל קורא הוא לוי ואין אפשרות למצוא בעל קורא אחר לפחות לשישי יש שתי עצות או שהגבאי (או אחד מהקהל שסיכמו איתו מראש) יעלה מעצמו, או שיעשו את שישי למפטיר, אך זה פחות מומלץ.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
428 צפיות -
אם יש מניין ואין אף אחד שיודע לקרוא בתורה מה עושים?
בדיעבד אפשר לקרוא בלי טעמים, רק בתנאי שיקרא את המילים נכון, ולכן טוב שיהיה אדם עם חומש סמוך לו שישים לב שקרא כל מילה כראוי.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
384 צפיות -
האם יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהוא טועה?
יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהחסיר אות או מילה, וכן בכל טעות שמשמעות המילה השתנתה בעקבות הטעות. בטעות אחרת אין לתקן, אלא שכדאי לאחר הקריאה לומר לו - בכדי שידע לפעם הבאה. בכל מקרה יש להיזהר לעשות זאת בצורה נעימה וללא הלבנת פנים חלילה. אמנם הצמח צדק היה נהוג לעצור את הבעל קורא ולתקן אותו אפילו על טעות בטעמי המקרא במקומות שלא משנים את משמעות הדברים, אך כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב וכ"ק אדמו"ר מוהריי"צ לא נהגו להתערב בענינים הקשורים עם ניהול בית הכנסת, ואף לא הורו לתקן את הבעל קורא ולדקדק אתו, וכן הוא מנהג הרבי.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
701 צפיות -
האם אפשר לעלות לתורה סבא מיד אחרי נכדו?
נכד שהוא בן ביתו אין שום בעיה ומותר לכתחילה, נכד שהוא בן בנו מעיקר הדין מותר אבל יש מחמירים.
לעמוד השאלההרב מנחם ללום
776 צפיות -
כמה אנשים שלא שמעו קריאת התורה צריכים כדי לקרוא שוב בתורה?
אפשר לעשות מנין נוסף רק במידה וישנם לפחות שישה אנשים למעלה מגיל מצוות שלא שמעו קריאת התורה, ועוד ארבעה אנשים שנוכחים במקום ועונים על הברכות. כל העשרה צריכים להיות נוכחים במקום עד אחר סיום ברכות ההפטרה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
399 צפיות -
האם יש עניין לעמוד בקריאת התורה?
יש כאלו דעות בהלכה, למעשה הרבי מלך המשיח נהג בעבר לעמוד בשעת קריאת התורה, אך משנת תשל"ח השתנה המנהג והרבי החל לשבת בקריאת התורה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
659 צפיות -
האם זה נכון שצריך לעמוד בקריאת התורה אם אין הגבהה לבימת הקריאה?
כל זמן שספר התורה מונח על בימת הקריאה לא צריך לעמוד, יש מקפידים לעמוד בכל קריאת התורה, ללא קשר להגבהת הבימה, ויש הנוהגים כדבריכם, לחלק בין כאשר יש הגבהה לבימה וכאשר אין.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
647 צפיות -
האם יש עניין שהעולה לתורה יקרא בתורה בעצמו את העליה שלו, במקום הבעל קורא?
הספרדים מקפידים על כך, מכיון שלשיטתם ה'בעל קורא' זה רק בדיעבד כשהעולה לא יודע לקרוא. אצל חב"ד והאשכנזים מלכתחילה קורא הבעל קורא לכולם כדי שלא לחלק בין עולה לעולה ולא לבייש את מי שאינו יודע לקרוא.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
664 צפיות -
האם יש עניין בהגבהת התורה להתקרב לספר תורה, על מנת לראות את האותיות?
יש בזה עניין שיתקרב כדי שיוכל לראות את הכתוב בספר תורה (אך כמובן יש לשים לב שזה לא מפריע לסדר ולאנשים אחרים).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1012 צפיות -
ספר תורה שנמצא פסול אחרי שקראו בו קריאת התורה, האם יצאו ידי-חובת קריאת התורה?
בדיעבד הקריאה שכבר קראו, נחשבת כקריאה ואין צורך לשוב ולקרוא שנית בתורה, כיון שיש דיעות שמותר לכתחילה לקרוא בספר תורה פסול, ואף שאין הלכה כמותם, בדיעבד כשכבר קרו בספר תורה כזה סומכים על שיטתם, ויצאו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
580 צפיות -
האם מותר לנער בר מצווה לעלות לתורה פעמיים באותו יום, גם בבית הכנסת וגם בכותל?
-
בקריאת התורה הבעל קורא דילג על מילה שלא משנה את המשמעות וכבר הכניסו את הספר האם צריך לחזור על הקריאה?
אם מדובר בשני חמישי או מנחה של שבת לא חוזרים, בשבת בבוקר חוזרים וקוראים פסוק זה עם עוד שני פסוקים בברכות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
71 צפיות -
האם מותר לבעל קורא לקרוא בתורה כשהוא מרכיב משקפיים?
-
האם ניתן לקרוא יחד עם הבעל קורא בקריאת התורה?
אין לקרוא יחד עם הבעל קורא, יש לשמוע את הקריאה מהבעל קורא, למעט העולה לתורה שקורא בלחש יחד עם הבעל קורא.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
686 צפיות -
אני מתפלל בהברה אשכנזית, האם יש בעיה לשמוע קריאת התורה בהברה ספרדית?
-
מה הדין אם כבר העלו את הכהן במקום לוי ומיד לאחר מכן הגיע לוי?
מעלים את הלוי, אלא אם כן הכהן כבר התחיל את ברכת אשר בחר שאז כבר לא מפסיקים אותו ואין מעלים את הלוי.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
242 צפיות -
האם קטן יכול לעלות לתורה למפטיר ולקרוא הפטרה?
מן הדין קטן הבוגר מספיק ויודע למי מברכים, יכול לעלות לתורה למפטיר ולקרוא הפטרה, אך אצל חסידים לא נהוג לתת לקטן לעלות למפטיר.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
423 צפיות -
האם גר שאביו יהודי כשעולה לתורה קוראים לו בשם אביו או בשם אברהם אבינו?
מן הדין כשהבן מתגייר האב כבר אינו נחשב לאביו ולכן יש להעלותו לתורה ולומר בן אברהם אבינו, ואם מתבייש אפשר לומר בן אברהם.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
637 צפיות -
אם קראו בקריאת התורה של הושענא רבא בעליית שלישי את פסוקי "ביום השביעי" ובעליית רביעי את פסוקי "ביום השישי", להיפך מהנדרש, וכבר אמרו את הקדיש שלאחר הקריאה, האם צריך לחזור ולקרוא קריאת התורה?
-
קראו לכהן לעלות לתורה בשמו, והתברר שכבר לא נמצא בבית הכנסת, ואין כהן אחר, מה עושים?
-
האם אדם עיוור יכול לעלות לתורה?
כתב השו"ע שסומא אינו עולה. אמנם הרמ"א כתב שם בשם המהרי"ל שנהגו כעת להעלותו (הטעם כיון שלדעת הרמ"א אין העולה מקריא לעם אלא יש בעל קורא). וכן דעת 'האשכול' ושו"ת משאת בנימין סימן סב וכן כתב בשערי אפרים, ובספר החיים (הרב חיים פלאג'י סימן יא).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
330 צפיות -
האם מותר לענות ברוך הוא וברוך שמו בברכת ההפטרה בשבת?
-
עקב הגבלות המגפה, מקום שבו יש הסגר מלא ואסור לצאת מהבית, ישנו מניין שבו כל אחד יוצא למרפסת וכך משלימים למניין ומתפללים יחד. לאחת החצרות יביאו ספר תורה אך לאור המצב הנ"ל, רק מי שיהיה סמוך לספר תורה יוכל לעלות, ונוצר מצב בו יהיו חייבים להעלות אב ובנו, האם אפשר שיעלו זה אחר זה או שאי אפשר?איך נכון לנהוג במקרה כזה.?
מן הסתם מדובר כאשר חייבים להעלות אותם זה אחר זה בלי אחר שיפסיק. במקרה זה ולאור שעת הדחק הגדולה, ניתן לפענ"ד לסמוך על הדעות שמתירות זאת, עדיף בכזה מקרה שלא לקרוא לאף אחד מהעולים לתורה בשמו (כפי שנראה הרי לא נמצאים בבית כנסת שיש בו בימה וגבאי וכו' כך שזה לא יהיה כל כך ניכר)
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
897 צפיות -
אני בשליחות ואין אצלנו מנין בשבתות, האם אפשר להוציא ספר תורה ולקרוא בו?
-
אם יש חיוב קבוע במניין, האם צריך לקבל בכל שני וחמישי את עליית שלישי או שאפשר לכבד גם אנשים אחרים, אורחים וכדומה?
חשוב להדגיש שאין שום חיוב לגבאי בית כנסת לתת לאבל לעלות לתורה בכל הקריאות במשך השנה, אלא מצד האבל ישתדל בכל עת מצוא לעלות לתורה, אם מסכימים הנה מה טוב ואם לאו עשה השתדלותו. (ברור שהגבאי מצד אהבת ישראל ישתדל לתת לו אבל אין שום חובה בכך, ובפרט אם לפי שיקול דעת הגבאי יש לתת את העליה למישהו אחר).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
315 צפיות -
האם מותר להתפלל, או לדבר בין גברא לגברא?
-
האם לבעל קורא בימי שני וחמישי מותר לקרוא בתורה ללא תפילין?
-
מה עושים לגבי קריאת התורה כאשר יש מניין אך אין ספר תורה, ומה עושים כאשר יש ספר תורה, אך לא התקבץ מנין?
במצב הנוכחי, כאשר אין ספר תורה - כתבו הפוסקים שיקראו מתוך חומש, ויקראו זאת באופן שאחד קורא בקול והשאר מקשיבים. (חשוב לציין שהדבר אינו שייך במניין קבוע שאין להם ס"ת, אלא רק במצב זמני). לגבי מקום שיש בו ס"ת, והתקבצו אנשים אך לא מניין - יכולים לקרוא מתוך הס"ת, אך בלי ברכות.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1190 צפיות -
בן מאומץ העולה לתורה, באיזה שם מעלים אותו, בשם אביו המאמץ או אביו הביולוגי? וכן בנוגע למי שבירך בנוגע לשם האם?
כשמעלים לתורה בן מאומץ עדיף להעלותו בשם אביו הביולוגי, וכן במי שברך בשם האם הביולוגית, (עיין מנחת יצחק ח״א ס׳ קלו ובח״ב ס׳ קטו). והוא פשוט כי הוא האמת. אמנם, במקרה ולא גילו לילד מי הוריו הביולוגיים, או מפני הבושה שלו, אפשר להעלותו בשם אביו המגדלו, כפי שהביא הרב ש"ז אויערבך ז״ל בספרו הליכות שלמה, וזאת בהתבסס על דברי המהר״ם מרוטנבורג והרמ״א בדיני צוואה, וכן ע״פ החת״ם סופר באבן העזר שהכשיר בדיעבד אפילו גט בשם אביו המאמצו. ולהעיר מהפלא יועץ הידוע, שמי שאין לו אפשרות להביא ילדים, יאמץ ילדים, ויחשב כאלו קיים פו״ר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
570 צפיות -
מה הדין בקריאת התורה כשאין כהן בבית הכנסת ויש לוי, מי עולה לתורה ראשון?
ניתן להעלות לוי לראשון (ואף יש ענין בכך כששווה בחכמה לישראל), אך לא חובה ואפשר להעלות גם ישראל, כיון ש'התפרדה החבילה'. גם באם יעלה לוי לראשון, לשני יעלה ישראל.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
398 צפיות -
האם חרש יכול לעלות לתורה?
-
כשעונים ל'ברכו' מפי העולה לתורה, האם צריכים לעמוד?
בעת עניית ברוך ה' המבורך על אמירת ברכו של העולה לתורה יש לבצע קימה קלה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
489 צפיות -
האם מותר לכהן לצאת מבית הכנסת בקריאת התורה בימי חול, כדי שיוכלו להעלות ישראל במקומו?
אם זה בהסכמת וברצון הכהן מותר, ויכנס אחר שיתחיל הישראל את ברכת התורה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
616 צפיות -
קראו לעלות לתורה לישראל במקום כהן, ונכנס כהן לבית הכנסת, האם מורידים את הישראל?
אם כבר בירך, לא מורידים אותו, אך אם עוד לא בירך אף אם כבר אמר "ברכו" יש להעלות את הכהן, ויחכה הישראל ליד ספר התורה ויעלו אותו לשלישי.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
484 צפיות