
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם גם האישה צריכה להישאר ליד נרות החנוכה חצי שעה?
לא צריכה להישאר אבל אינה עושה מלאכה בזמן הזה, למעט בישול, אפיה, וכיוצא בזה. שיכולה לעשות.
לעמוד השאלה1010 צפיות -
האם נשים יכולות לצאת ידי חובה בהדלקת נרות חנוכה מחנוכיה של חב"ד בקניון?
-
אשה שהתפללה תפילה קצרה ורואה שיש לה עוד זמן להתפלל. האם תשלים את הקטעים שעד 18 או תמשיך לקטעים הבאים?
-
האם אמא לילד חייבת באמירת סליחות?
-
האם אשה שעושה הבדלה בעצמה, מברכת בורא מאורי האש?
-
האם גם לנשים יש חיוב לומר מאה ברכות בכל יום?
לא פשוט שיש חיוב גם לנשים, כי הפוסקים האריכו איך להשלים מאה ברכות בשבת ולא הזכירו זאת לנשים שחסר להם להם ברכות ששייכות רק אצל גברים (כמו תפילין, ערבית), ועל כן הסיקו הרבה מפוסקי זמנינו שאין חיוב לנשים (שבט הלוי ועוד). אמנם יש עניין שגם נשים יעשו זאת, וכן אמר הרבי.
לעמוד השאלה724 צפיות -
אני אמא לילדים שעובדת בשעות הבוקר, האם מותר לי להתפלל שחרית בהליכתי בדרך לעבודה?
אפשר, את תפילת שמו"ע כדאי להתפלל בעמידה במקום שאפשר להתרכז, במקרה שאי אפשר גם לא בזמן אחר ואת מוכרחת לעשות זאת בדרך, אפשר גם תוך כדי ההליכה. שחרית לנשים מעיקר הדין הוא כדלקמן: ברכות השחר, קרבן תמיד, קריאת שמע עם ברכת גאל ישראל, תפילת שמו"ע, עלינו לשבח.
לעמוד השאלה819 צפיות -
האם נשים חייבות בנטילת לולב?
מן הדין נשים פטורות, אבל אם רוצות לנענע יכולות, ולמנהגנו יכולות גם לברך, ויש בזה מעלה גדולה של אינו מצווה ועושה.
לעמוד השאלה770 צפיות -
באיזה תפילות נשים חייבות?
-
האם מותר לנשים להשתמש בתער?
-
האם מותר לאישה לנגן במקום שנמצאים בו גברים?
-
האם אישה יכולה ללבוש גרביים שקופות שהרגל נראית דרכם?
-
האם מותר לאישה לנעול נעליים אדומות?
-
האם גם נשים חייבות לומר שש זכירות בכל יום?
-
האם מותר בחנוכה לאשה לטגן לביבות בחצי שעה הראשונה שהנרות דולקים?
-
האם יש בעיה לגזור שיער לבת לפני גיל 3?
-
האם מותר לאישה נשואה להראות את שערה בפני נשים?
מן הדין, בתוך ביתה אין איסור. אבל זה לא כל כך חסידי, במיוחד לנוכח הסגולות הנפלאות למי שמקפידה שלא לגלות שערה אפילו בביתה גם כשאין רואה.
לעמוד השאלה2116 צפיות -
האם אישה מצווה על חינוך בניה כמו האב?
נאמר: "ולמדתם אתם את בניכם" ולמדו חכמים שהאב מצוּוה ללמד את בנו תורה, והוסיפו חכמים והרחיבו את חובת האב במצוות החינוך למצוות. ונחלקו הפוסקים ברמת חיובה של האם בחינוך בניה. יש שכתבו שחובת החינוך מוטלת על האב ועל האם בשווה. ופוסק אדמוה''ז שמצוות החינוך היא רק על האב ולא על האם - שעיקר החובה מוטלת על האב, למחות בהם לבל יכשלו, ולדרוש מהם לקיים את המצוות; אך על-אף שהאם אינה מחויבת, מקיימת היא מצווה בחינוך ילדיה. ובפרט כשהילדים תחת פקוח האם כשהאב לא נוכח. ובדורנו עורר הרבי שאדרבה, כיוון שהבעל נמצא מחוץ לבית שעות רבות לצרכי פרנסה, הנהגת הבית וחינוך הילדים הם בעיקר באחריות האישה.
לעמוד השאלה986 צפיות -
האם לאישה יש ענין לישון על צד שמאל?
כן. זה מופיע בהלכה כבריא יותר, וגם ע"פ קבלה. אמנם מותר לה לישון על הפנים או על הגב.
לעמוד השאלה712 צפיות -
האם מותר לי לקבוע מזוזות בבית כי לבעלי אין זמן לטפל בזה?
-
האם מותר לאישה להיות שוחטת?
אין לאישה להיות שוחטת וכפי שכותב הרמ"א: "יש אומרים שאין להניח נשים לשחוט, שכבר נהגו שלא לשחוט, וכן המנהג שאין הנשים שוחטות".
לעמוד השאלה1406 צפיות -
האם פאת אישה צריכה להיות דווקא משיער סינטטי ובאורך מסויים?
פאה יכולה להיות משיער אמיתי, ואפילו יפה מהשיער שלה. אורך הפאה הוא ענין אחר, ויש אורך שלא מתאים לכללי הצניעות, כי לאשה מותר לה להיות יפה כלשון המשנה בסוף תענית ״תנו עיניכם ביופי", אבל אסור לה למשוך את העין וד״ל.
לעמוד השאלה2665 צפיות -
האם יש בעיה הלכתית לנערה שתרכב על סוס?
-
האם מותר לאשה לעבוד כנהגת בקו אוטובוס ציבורי?
זה לא מתאים. אפילו לגבי נהיגה של אישה ברכב יש אוסרים והרבי כותב שתלוי במנהג המקום, כך שבפועל כיום מתירים לאישה לנהוג, אך נהיגה באוטובוס ציבורי שהוא דבר שאינו מקובל בציבור יראי ה' - אין להתיר.
לעמוד השאלה113 צפיות -
האם מותר ומתאים לאשה ללמד ילד בן 11-12?
לכתחילה ודאי ראוי להימנע, במקרה של דוחק בפרנסה כאשר אין אפשרות למצוא משהו אחר והכנסה זו מאוד משמעותית יש מקום להיוועץ עם משפיע ורב להתיר בתנאים מסוימים.
לעמוד השאלה730 צפיות -
האם מותר להשתתף בהופעה של זמר חסידי כאשר אין מחיצה מליאה בין הגברים לנשים?
-
מקורבת בבית חב"ד שואלת, האם לפי ההלכה יש בעיה לעשות עגיל שני באוזן?
נכון שחכמים נתנו מקום לאשה להתקשט ולהראות יפה, ובמדרש ותוספות מוזכר שתכשיטים מוסיפים חן לאשה. אך יחד עם זה, חז״ל והפוסקים אסרו תכשיטים גדולים מדי, תכשיטים לא עדינים, תכשיטים שמושכים תשומת לב (מטעם דת יהודית), או תכשיטים שהם אופנה של גויים (בחוקותיהן לא תלכו). על כן מותר לאשה לענוד עגיל אחד עדין בכל אוזן, שזה מוסיף לה חן ויופי יהודי כראוי לבת מלך. משא״כ, לענוד שני עגילים באוזן אחת זה אסור, מהטעמים ומהפוסקים שהזכרתי.
לעמוד השאלה2559 צפיות -
מה הם החלקים בתפילת שחרית שנשים חייבות להתפלל, במצב שאין להן זמן להתפלל את כל התפילה?
תפילת שחרית לנשים מעיקר הדין היא כדלקמן: ברכות השחר, קרבן תמיד, קריאת שמע עם ברכת גאל ישראל, תפילת שמונה עשרה, עלינו לשבח.
לעמוד השאלה2072 צפיות -
האם נערות חייבות בתפילת שחרית?
אף שנשים פטורות ממצות שהזמן גרמא, מכל מקום קיבלו הנשים על עצמן חובה את תפילת שחרית ומנחה.
לעמוד השאלה1710 צפיות -
האם אשה יכולה להוציא ידי חובה נשים אחרות בהבדלה?
-
האם לאשה שעובדת בחנות יודאיקה, מותר לגלגל מזוזות עבור לקוחות שמסרו לבדיקה?
-
האם צריך לתת מחצית השקל עבור האישה?
-
האם נשים צריכות לומר קריאת שמע בזמנה?
-
בקשר לברכת "שלא עשני אישה", האם למנהגנו אישה מברכת "שעשני כרצונו" או שלא מברכת כלל?
-
האם אני כאישה יכולה להוציא ידי חובה איש ואישה, בהדלקת נרות חנוכה כשהם לא רוצים להדליק בעצמם, אבל מוכנים לענות אמן על ברכתי?
אם זה בבית שלהם, אז את יכולה לברך עבורם ולהוציאם ידי חובה בתור שליחה שלהם לקיים את המצוה.
לעמוד השאלה781 צפיות -
האם האשה מחויבת ללמד את בניה?
נאמר "ולמדתם אותם את בניכם", ולמדו חכמים שכשם שאין האב מצוּוה ללמד את בתו; כך אין האשה מצוּוָה ללמוד בעצמה. אלא שצריכות הנשים ללמוד עניינים השייכים אליהן ומחויבות בהן, ולכן מברכות אף הן את ברכת התורה קודם הלימוד. ויש שכתבו שמותר לאשה ללמוד תושבע"פ מיוזמתה ואף מקבלת על כך שכר. ובדורנו מעורר הרבי שמעבר לשיעורים היומיים, ולימוד חסידות ההכרחיים אף לנשים, צריכות הבנות ללמוד תורה בבתי הספר, ובייחוד נוגע הדבר לחינוך הבנים שכן האם נמצאת לרוב בבית, ובניה הקטנים מפנים אליה שאלות בתורה, ואף עוקבת אחר לימודיהם בת"ת, על כן צריכות הן לרכוש ידיעה כללית בתושבע"פ משנה וגמרא.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
242 צפיות -
האם ההוראה ללמוד חת"ת היא גם לנשים?
-
Quelles sont les passages de la prière de Cha’harith que les femmes ont l’obligation de réciter, si elles n’ont pas le temps de la faire entièrement ?
La prière de Cha’harith pour les femmes devra contenir au minimum les passages suivants : les Berakhoth du matin, la lecture du déroulement de l’offrande perpétuelle (Korbanoth), la lecture du Chéma’ avec la bénédiction "Ga’al Israël", la ‘Amida et ‘Aleinou Léchabéa’h.
לעמוד השאלה136 צפיות -
האם נשים חייבות לצום בצום גדליה?
אם הם לא מניקות או בהריון אז כן. אם מרגישים כאבי ראש חריגים וכדומה אפשר לפתוח את הצום.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
2817 צפיות -
האם ואיך אשה משלימה בקריאת שמע רנ'ב תיבות כנגד רנ'ב איברים?
אשה אינה צריכה להוסיף יותר משלוש מילים, כמו האיש, מאחר והכוונה אינה דווקא לרמ"ח איברים שלהאדם הספציפי, אלא באופן כללי (על דרך "רמ"ח אברין דמלכא" - אין לאשה יותר מצוות וכו'), מה גם שלא לכל הדעות המספר הוא רנ"ב, ולכן גם בברכה לרפואה אומרים לאשה "בכל אברי'ה" ולא מספר ספציפי
לעמוד השאלה710 צפיות -
אני עובדת ומטפלת בילדים. האם צום גדליה חובה לנשים?
-
אישה יכולה להוציא גברים בברכת המזון כאשר הם אינם מבינים עברית ואינם יכולים לקרוא בעצמם את הברכה?
אישה איננה יכולה להוציא גבר ידי חובה בברכת המזון, הדרך הנכונה היא שהיא תגיד בקול והם יאמרו אחריה מילה במילה בלחש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
521 צפיות -
האם נשים צריכות להקפיד לבא לבית הכנסת לשמוע פרשת שקלים?
-
התקשרה לבית חב"ד אישה שאין מי שאומר קדיש על הוריה, היא ראתה שיש אומרים שאישה יכולה להגיד. והיא מעדיפה לומר לבד מאשר לתת כסף למישהו שיאמר. האם ניתן לתת לה לומר קדיש?
יש אכן פוסקים שכתבו שיש מצבים שיכולה להגיד, אך למעשה אין לנהוג כן.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1137 צפיות -
האם נשים יכולות להתפלל תפילת ערבית?
-
האם יש להורות לאישה להתפלל שחרית אחרי חצות במקרה שלא היה לה זמן להתפלל בגלל הילדים?
יש מקום, כמובן יש לעשות זאת רק בשעת הדחק גדולה ולא באופן קבוע. חשוב מאוד להקפיד על ברכות השחר ק"ש וקרבנות בבוקר.
לעמוד השאלה584 צפיות -
האם נשים שיש להם פנאי יכולות לומר תיקון ליל הושענה רבא?
-
האם נשים מחויבות בתפילת מוסף של שבת?
אף שרבי עקיבא איגר כתב שנשים אינם חייבות להתפלל תפילת מוסף דמכיוון שהנשים לא נתנו מחצית השקל אין להם חלק בקרבנות הציבור, אך מדברי אדמו"ר הזקן שמחייב את הנשים באמירת קרבן התמיד משמע שנשים מתפללות מוסף. וכן דעת הרבה מן הפוסקים.
לעמוד השאלה855 צפיות -
אישה עם ילדה בת שנה שקשה לה ללכת לבית הכנסת לשמוע פרשת זכור, מה יכולה לעשות?
-
האם הבעל מברך עבור אשתו את ברכת הגומל?