
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם לשיטת אדמו"ר הזקן קידוש שעל היין הוא מהתורה?
אדה"ז פוסק כמ"א שבתפילת ערבית כבר יוצא ידי חובת קידוש מן התורה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
548 צפיות -
האם בשבת בבוקר אישה יכולה ליטול ידיים לאכילת פת, לפני התפילה ולפני קידוש?
-
ריסקתי ענבים במעבד מזון. הנוזל שיוצא לאחר הריסוק האם מותר להשתמש בו עבור קידוש?
-
האם כאשר מתחילים התוועדות בבית הכנסת בליל שבת וממשיכים בבית, אומרים "שלום עליכם" בבית הכנסת או רק כשמגיעים אחר כך לבית?
-
בבית הכנסת בו אני מתפלל הרב עושה קידוש ושותה הכל, ואם מישהו רוצה לטעום הוא משאיר לו מעט, השאר עונים אמן ואוכלים בלי לשתות, האם אין חובה לטעום מהקידוש?
צריך להשאיר לכולם מהיין. אך אם שמעו את הקידוש השתיה לא מעכבת, והיא בעיקר לחיבוב המצוה. אבל מי שלא שתה מהיין וירצה לשתות יין אחר כך, צריך לברך בורא פרי הגפן.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
264 צפיות -
האם מותר לילד בן 12 לעשות קידוש או הבדלה לעצמו?
-
האם מותר לי לקדש לפני התפילה עבור אשתי כדי שאוכל להתפלל באריכות אחרי זה?
אי אפשר, כי חיוב הקידוש מתחיל רק אחרי התפילה ולפני התפילה נחשב שאינו מחויב בדבר. והכלל הוא שמי שאינו מחויב בדבר אינו יכול להוציא אחרים ידי חובתם, יש למצוא פתרון אחר כגון שהאשה תקדש בעצמה על מיץ ענבים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
723 צפיות -
אדם שלא קידש בליל שבת, עד מתי יכול להשלים את הקידוש?
נאמר בגמרא "טעם מקדש .. ומי שלא קידש בערב שבת מקדש והולך כל היום כולו עד מוצאי שבת". כלומר, אף מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. ממשמעות דברי חז"ל שהתייחסו לדין זה בלשון דיעבד, למדו הפוסקים וכתבו שמלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש הוא סמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד יש לעשות קידוש עד צאת השבת מיד שנזכר ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
314 צפיות -
מה יעשה אדם שאין לו מספיק יין למלא את גביע הקידוש?
כוס הקידוש צריכה להכיל לפחות רביעית - 86 סמ"ק יין. אך אם יש לו כוס גדולה יותר מרביעית ואין לו מספיק יין כדי למלא את כל הכוס, או שאינו רוצה להוסיף עוד יין – יכול להכניס דבר כלשהו לתוך הכוס כדי להגביה את היין עד שתהיה הכוס מלאה, כי אינה צריכה להיות מלאה דווקא מיין אלא די ברביעית יין, ורק שלא תהיה הכוס חסרה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
195 צפיות -
האם מותר לאדם שהיה בשבת ביום בהתוועדות ושמע קידוש ואכל, לעשות שוב קידוש לאשתו כשמגיע הביתה?
כן, גם כשכבר קידש בעצמו כשמגיע לביתו יכול לקדש שוב ולהוציא את בני ביתו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
802 צפיות -
כאשר אני מגיע לבית בליל שבת ומחכה לסוף השעה השביעית כדי לעשות קידוש, האם צריך להגיד שלום עליכם מיד או לחכות לזמן הקידוש?
-
סיימתי קידוש אך לפני ששתיתי נשפך לי היין שהיה בגביע, מה הדין?
אם נשפך היין שבכוס הקידוש, יביאו לו כוס אחרת של יין וישתה. ואינו צריך לחזור ולברך שוב את ברכת הקידוש (ברוך.. אשר קדשנו במצותיו ורצה בנו) אם לא הסיח דעתו ולא עקר ממקומו בינתיים. ולגבי ברכת "בורא פרי הגפן", הדבר תלוי – אם לא היה בדעתו לשתות עוד יין אחר הקידוש במהלך הסעודה, צריך לברך שוב בורא פרי הגפן; אך אם היה בדעתו לשתות עוד יין, אזי נפטר גם יין זה שישתה עכשיו בברכת בורא פרי הגפן שבירך תחילה ואינו צריך לברך שוב.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
552 צפיות -
האם מותר בשבת לשמוע קידוש לפני שחרית, ולצאת בזה ידי חובה?
-
האם אישה יכולה להוציא ידי חובה את בעלה בקידוש של שבת ואם כן האם זה לכתחילה?
-
האם יש עניין לקדש בשבת לפני חצות היום?
יש עניין לאכול לפני חצות היום בשבת, ולכן יש לקדש לפני חצות או לטעום משהו לפני התפילה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
270 צפיות -
באיזה שעה לא עושים קידוש בליל שבת בארץ הקודש?
-
האם ידועה התייחסות של הרבי בנוגע למנהג לקדש לפני 18:00 או אחרי 19:00 בארץ הקודש? והאם לפי השעון הנפוץ או בהתאם לזמן האמיתי של חצות?
מבלי להכנס לאריכות הפרטים בזה, הזמן שאין מקדשים באה''ק על פי מכתבי הרבי הוא בין 17:40 ל18:40 (בשעון חורף, ובשעון קיץ 18:40 ל19:40) שאז הוא זמן השעה השביעית מחצות היום האמצעי (11:40 והוא 12:00 ע''פ שעון קהיר).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
537 צפיות -
האם חובה לאכול לחם בשבת ביום?
יש בזה מחלוקת בין אדמו"ר הזקן לאדמו"ר הצמח צדק, למעשה, יש ליטול ידיים. אך אם אכל מזונות כשיעור, יצא ידי חובה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
279 צפיות -
שכחתי לקדש בליל שבת ונזכרתי אחרי שנטלתי ידיים לפני שברכתי המוציא, מה עלי לעשות?
כשקרה מקרה כזה בדיעבד, יש לעשות קידוש על יין, ואחר כך המוציא על הפת.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
316 צפיות -
השבת בשעה 19:00 אהיה מוכרח לסיים את סעודת השבת (ולא אספיק לעשות קידוש לפני 17:40), יש היתר לעשות לפני 18:40?
במצב כזה, אם לא ניתן לקדש לפני 17:40, ניתן לקדש גם בשעה השביעית, אבל לעשות את הקידוש מיד שמגיעים הביתה, ולא להתעכב עם דברים אחרים לפני הקידוש.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
614 צפיות -
האם חובה על השומעים לטעום מכוס הקידוש?
נאמר "זכור את יום השבת לקדשו", חכמים תקנו שזכירה זו תהיה על כוס יין בכניסת וביציאת השבת. מיד לאחר אמירת הקידוש יש צורך לשתות מן היין. חובת השתייה מוטלת על המקדש ובכך יוצאים הוא והשומעים ידי חובת קידוש. מי שאינו יכול לשתות את היין, יכול לתת לאחד המסובים לשתות כשיעור, ואפילו לקטן שהגיע לחינוך. מעבר לכך, ראוי שכל אחד מהשומעים ישתה מעט מיין הקידוש, אך זאת משום חיבוב מצווה בלבד. וכיוון שהכוס ששתה ממנה כבר נפגמה בשתייתו, לכן מצווה מן המובחר שיוסיף המקדש מעט יין לכוס הקידוש לפני שימזוג לשומעים בכוסותיהם, אולם ישנה אפשרות לשתות ישירות מכוס הקידוש ללא צורך ב"תיקון".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
428 צפיות -
אדם שאין לו מאכל המוציא או מזונות בשבת ויש לו רק יין בלבד מה דינו?
לאחר הקידוש שותה רביעית יין ויוצא בכך ידי חובת קידוש במקום סעודה (אם עשה קידוש בעצמו וקשה לו לשתות עוד רביעית יכול לסמוך על רביעית שישתה מהקידוש עצמו, אך לכתחילה אם אפשר טוב שישתה רביעית נוספת מלבד כוס הקידוש).
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
304 צפיות -
האם מותר להשתמש לקידוש ביין שהיה במקרר ללא פקק?
במידת הצורך ניתן להקל ולקדש על יין זה, כיוון שלדעת הרבה פוסקים, כשהבקבוק בתוך המקרר הוא נחשב כסגור.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
794 צפיות -
מי שברך "המוציא" ונזכר שלא קידש, כיצד ינהג?
אם אירע שנזכר שלא קידש לאחר שבירך "המוציא" לפני שטעם פרוסת "המוציא", לא יקדש על היין אלא על הפת. משום שאם יקדש על היין, יביא את עצמו למצב שיצטרך לטעום מהפת לפני הקידוש כדי שלא תהא ברכת "המוציא" לבטלה, ואסור לאדם להביא את עצמו למצב שיצטרך לטעום קודם הקידוש. ואף אם יצטרך לבקש לחם משנה בין הברכה לאכילה – אין זה הפסק כי הוא לצורך האכילה. אך אם כבר אכל, עליו לקדש מיד שנזכר ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
271 צפיות -
האם כדי לצאת ידי חובת קידוש בשבת חייבים לאכול כזית מזונות, או שמספיק לטעום משהו קטן שאין בו שיעור לברכה אחרונה?
כיוון שקידוש צריך להיות במקום של הסעודה, צריך לאכול לפחות כזית מזונות (או כזית המוציא או לשתות רביעית יין), כדי שיחשב קידוש במקום סעודה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
429 צפיות -
האם לפני קידוש יש רק לשטוף את הגביע או גם לקנחו אחר השטיפה וההדחה?
אכן צריך גם לקנח. אך אם הכוס נקיה מבפנים ומבחוץ לא צריך שטיפה והדחה, אלא די בקינוח.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
308 צפיות -
האם מותר לאכול בקידוש בבית הכנסת לפני שאוכלים את עיקר סעודת השבת?
אסרו חכמים לקבוע בערב שבת סעודה גדולה מפני כבוד השבת, שאם ירבה באכילה ושתיה בערב שבת לא יוכל לקיים סעודת שבת שבלילה כראוי. יתר על כן, אפילו בשבת עצמה לאחר הקידוש, מצווה להימנע מלאכול אפילו ללא קביעות סעודה, לפני שיאכל את עיקר סעודת השבת שהיא הפת. בכדי שיאכל את הפת בשבת כשהוא תאב לכך. אולם מי שאוכל בבית הכנסת לאחר הקידוש ומתכוון ליטול ידיו רק בביתו, אין למנעו מכך, משום שאין חיוב גמור לאכול את הפת לתיאבון ובפרט כשאוכל "מזונות", שהרי ישנם מקורות חשובים לכך שניתן לצאת ידי סעודת השבת במיני מזונות. אלא שלכתחילה עדיף שייטול ידיו מיד לאחר הקידוש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1177 צפיות -
בחורה שנרדמה אחרי הדלקת הנרות, והתעוררה למחרת בבוקר, כך שפיספסה קידוש וסעודה, תוכל לתקן זאת באיזה אופן?
היא צריכה להשלים את הקידוש (כל נוסח קידוש הלילה למעט 'ויכולו') וכן לערוך סעודה (נוספת) בבוקר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
530 צפיות -
האם שעה שביעית מחצות בנוגע לקידוש הוא בהתאם לשעון קיץ וחורף כלומר בשעון קיץ בין 18:40-19:40?
כן, בארץ הקודש: בחורף בין 17:40 ל18:40 ובקיץ בין 18:40 ל19:40.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
918 צפיות -
כאשר בקידוש יש אנשים שקשה להם לשתות מכוס ששתו ממנה, מותר למזוג לשומעים מהיין לפני ששותה המקדש?
כן, ניתן למזוג מכוס המקדש למסובים עוד לפני ששותה המקדש עצמו, ואין זה נחשב להפסק בין הברכה לשתיה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
484 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש על משקה (וודקה)?
זה לשון הרבי בשיחת ש"פ שמיני תשכ"ג 'בנוגע לפועל קידוש יש לעשות רק על יין (או על פת) ולא על משקה. ואף שע"פ שו"ע יש מקום לקדש על משקה, להיותו חמר מדינה ומפני חביבותו - הרי כשיפעל בעצמו שמשקה יהיה אצלו דבר מאוס כדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר, ממילא יתבטל עניין החביבות'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1320 צפיות -
האם מותר לשתות או לאכול בין קידוש לנטילת ידיים בסעודת ליל שבת?
יש להימנע מזה כיון שיש לאכול את הפת 'לאלתר' לאחר הקידוש אך אם צמא מאוד יכול לשתות מים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
571 צפיות -
בעלי עם דלקת בגרון. האם בקידוש הוא חייב לשתות מכוס הקידוש?
אף שלכתחילה על המקדש עצמו לשתות כשיעור, במצב כזה ניתן שאדם אחר ישתה כשיעור ויצאו כולם ידי חובה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
399 צפיות -
עד מתי אפשר לעשות קידוש בשבת ביום?
כל היום כשר לקידוש, אלא שמלכתחילה עדיף לפני חצות, משום שאסור להתענות בשבת. אבל מכיון שאנחנו מקפידים לאכול לפני התפילה מזונות, אז אין בעיה לאחר את הקידוש אחר חצות בפרט באם זה כדי להתפלל באריכות וללמוד חסידות.
לעמוד השאלההרב לוי ניימארק
464 צפיות -
אדם שעושה בליל שבת קידוש לקשישים בבית אבות, יכול לעשות שוב קידוש בביתו?
-
האם יש להשאיר את הכיסוי על החלות בשבת בזמן שמברכים עליהם?
יש ענין שהחלות ישארו מכוסות עד אחר ברכת המוציא, וכן מנהג כ"ק אד"ש.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
410 צפיות -
א. כשכמה יוצאים ידי חובה בקידוש, האם כולם חייבים לשתות מהיין? ב. במידה וטעמתי מהקידוש ואח"כ מוזגים לי יין לומר 'לחיים' האם עליי לברך?
א. צריך להשאיר לכולם מהיין. אך אם שמעו את הקידוש השתיה לא מעכבת, והיא בעיקר לחיבוב המצוה. אבל מי שלא שתה מהיין וירצה לשתות יין אחר כך, צריך לברך בורא פרי הגפן. ב. לא. רק אם לא טעמת תצטרך לברך.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
905 צפיות -
האם ניתן לעשות קידוש, כשמחזיק את הכוס ביד עם כפפה?
-
האם אפשר לקדש על יין לבן בשעת מזל מאדים בערב שבת?
האיסור לקדש בשעה זו, קשור לעצם קידוש על היין. כפי שמובא בסתם במגן אברהם סימן ער"ב, בשם האריז"ל, שבזמן זה אין לקדש. וכן פשטות דעת אדמו"ר הזקן, שהרי בסימן ער"ב (סעיף ד) כותב שאין עדיפות לקדש בשבת על יין אדום, ואפשר לקדש על יין לבן, ובסימן שלפניו (רעא, ג) כותב שלא לקדש בשעה שביעית, ולא מחלק כלל בין יין אדום ללבן, הרי שגם לבן אין לקדש בו.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
1262 צפיות -
האם בליל שבת בשעה השביעית מקפידים שלא לקדש, או שההקפדה היא רק שלא לשתות יין?
ההימנעות היא מקידוש. לכן אם קידש לפני השעה השביעית יכול לשתות יין בשעה השביעית. וכן מי שמקדש על חלות, אין לקדש בשעה השביעית.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
682 צפיות -
האם ניתן לצאת ידי חובת קידוש במקום אחד, ולסעוד את סעודת השבת במקום אחר?
נאמר: "וקראת לשבת עונג" ודרשו חכמים- "במקום עונג .. שם תהא קריאת הקידוש", כלומר, שיש לקדש דווקא במקום בו סועד את סעודת השבת. ונחלקו הראשונים בהגדרת ה"מקום", ולכתחילה צריך שיסעד באותו מקום שקידש ממש. ובהגדרת ה"סעודה" שמקיימים במקום הקידוש, הורו הגאונים שמכיוון שהמזונות והיין מזינים ומשביעים, נקראים אף הם "סעודה". ולכן כשאכל כזית פת, או מיני "מזונות", או אפילו כששתה רביעית יין, יוצא בזה ידי קידוש במקום סעודה; אלא שלכתחילה צריך שתהיה הרביעית בנוסף לכוס הקידוש, ויכול אח"כ לסעוד את עיקר הסעודה במקום אחר. ואם אכל רק מינים שברכתם האחרונה "בורא נפשות", לא יצא ידי חובתו ויקדש שוב במקום שיסעד.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
719 צפיות -
האם מותר לאחר עשיית קידוש בשבת ללכת לבית הכיסא ורק אחר כך ליטול ידים לסעודה?
לכתחילה צריך ליטול ידיים מיד אחר הקידוש. במקום אונס, כגון שנצרך לנקביו, מותר לעשות זאת, אך לא להתמהמה.
לעמוד השאלההרב ישראל מעטוף
614 צפיות -
אדם שמסיבה בריאותית אסור לו לאכול לחם מדגן, מה יעשה בסעודות שבת ומלווה מלכה?
אם מצד הבריאות אינו יכול לאכול פת, בסעודות שבת ישתה אחר הקידוש עוד רביעית יין לקביעות סעודה, ובמלוה מלכה יאכל פירות וכדומה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
449 צפיות -
האם צריך לברך בורא פרי הגפן על טעימת יין מקידוש, כשיוצאים ידי חובה בקידוש מאחר?
המנהג שיוצאים ידי חובה בברכת הגפן שמברך המקדש ולא מברך כל אחד בפני עצמו, אלא אם כן יש קהל רב שיש חשש להפסק בין ברכת המקדש לשתיה, שאז יברך כל אחד לעצמו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
511 צפיות -
בקבוק יין שהיה פתוח על השולחן בזמן שעשו קידוש, האם היין שבו נחשב פגום ואם ירצו לעשות קידוש על היין שבבקבוק יצטרכו להוסיף עליו יין אחר?
היין אינו נפגם בכך ואפשר לקדש עליו, (אף שלכתחילה מכסים את היין בשעת קידוש).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1101 צפיות -
האם צריך להסתכל על הנרות בעת הקידוש, ואם כן באיזה מילים?
כן, בתחילת ברכת הקידוש (לאחר ברכת הגפן) אבל נהוג להסתכל גם בתחילת ויכולו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
478 צפיות -
האם מספיק כיסוי שקוף (כגון שקית ניילון) לכסות את החלות בשעת הקידוש?
לכתחילה אין להשתמש בכיסוי שקוף, כיון שיש שלושה טעמים לכיסוי החלות, 1.זכר למן, שהיה מכוסה בטל למעלה ובטל למטה. 2. שלא יראה הפת בושתו שהוא יותר חשוב ועושים קידוש על יין. 3. שאחר שקידשו את השבת רק אז מגלים את החלות וניכר שהגיעו לכבוד שבת. ואף שלשני הטעמים הראשונים יש מקום לומר שיועיל כיסוי שקוף (שהרי עניין שלא יראה הפת בושתו אינו ראיה פיזית, ולכאורה שיש מחיצה כבר אין בעיה זו) אך מכל מקום לטעם השלישי (שמלשון אדמו"ר הזקן נראה שהוא העיקרי) ברור שלא מועיל כיסוי שקוף.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
564 צפיות -
האם אישה שמחללת שבת יכולה לעשות קידוש ולהוציא את בתה ששומרת שבת?
יש בזה בעייתיות, ראוי שתעשה הבת גם קידוש בפני עצמה. אם זה יגרום לסכוכים והיא לא מצליחה לעשות זאת בצינעה שתשאל שוב.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
682 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש על יין שהיה מגולה בלילה?
-
בנוגע לקידוש באיזה אופן המסובים שותים את היין? האם כאשר המסובים טועמים מכוס המקדש עצמו זה נחשב שטעמו מיין פגום? (בסימן ק״צ סעיף ה׳ אחרי כל העצות שנותן אינו מחלק בין אם טועמים מכוס המקדש עצמו. ולכאורה נראה סותר למה שכתב בסימן תע״ב סכ״ד בהלכות פסח).
אם הם שותים ישירות מכוסו ולא מוזגים לכוסות שלהם זה לא נקרא פגום כמבואר בסימן תע"ב. ואפושי מחלוקת למה לי.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
231 צפיות