
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לתלות ציורי אמנות של חיות טמאות מתוך פרקי אבות - נשר, ארי, צבי , נמר?
אפשר אם זה במסגרת לימוד והמחשה, או קישוט כיתה / מקום שזה שייך לשם.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
581 צפיות -
האם מותר בשבת למסור למטפלת הנכריה את הקטנים שתורידם במעלית, בכדי שילכו לבית הכנסת?
כשמדובר בהליכה לבית הכנסת לתפילה אין להתיר זאת; היתר זה נאמר רק לצורך גדול של מצווה כשאי אפשר באופן אחר (כגון לרדת לסדר פסח באולם שבקומת הקרקע, הקלו הפוסקים להתיר לילד לרדת עם נכרי שבלאו הכי יורד במעלית לצורך עצמו, וגם זאת רק בתנאי שאי אפשר בעניין אחר, כגון שגר בקומה עשירית ומעלה, שאם לא יורידוהו במעלית לא יוכל לרדת לסדר הפסח).
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
712 צפיות -
האם פרפר נכלל בגדר חיות טמאות שלא מראים ולא מלבישים לתינוקות?
יש דעות שונות בקרב רבני ומשפיעי אנ"ש, דעתי שזה לא בגדר ה"אסור", ולכן תלוי עד כמה בולט, באיזה צורה וכו'.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
875 צפיות -
האם יש בעיה לגדל תוכי בבית?
מבחינה הלכתית - אין בעיה, אבל מי שמקפיד על תמונות של חיות טמאות מצד חינוך מקפיד גם על זה, כי תוכי הוא עוף טמא.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
748 צפיות -
האם מותר לגדל בבית חיות מחמד, כ'שרקן', שפן וכדו'?
כפי שמופיע בכמה ספרי מוסר קדמונים ובפוסקים, וכן לפי הוראת הרבי - אין לגדל חיה טמאה בבית, כי יש לזה השפעה רוחנית שלילית על הנפש. והרבי הוסיף שיש להימנע אף מלהסתכל בתמונה של חיה טמאה.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
1256 צפיות -
אני עובדת בתחום הטיפולי (עם ילדים) והמשחקים הטיפוליים שיש ברשותי, הם עם חיות טמאות, האם אני יכולה להשתמש בהם?
-
קבלנו מתנה בובת דובי גדולה מפרווה איכותית. אפשר להעביר אותה לאדם שלא מקפיד על חיות לא טהורות או צריך לזרוק?
-
יצאתי עם התינוק לטייל ברחוב. האם צריך לשמור שלא יראה כלבים וחיות טמאות?
הלכתית אין איסור. אמנם הרבי אמר שלא להראות חיות טמאות לילד, הכוונה להראות לו. אך מה שרואה מאליו אין איסור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
902 צפיות -
אני גננת בגן חב"ד שרוב הילדים בו מבתים חב"דיים, וישנן חוברות עבודה או דפי משימה עם ציור של מגן דוד, האם עלי לדאוג להסתירו עם מדבקה?
-
יש בעיה במשחק לפעוטות שיש בו דמות דבורה?
-
לתינוק בן חצי שנה בשליחות יש מטפלת, אישה שומרת תורה ומצוות, ובהמשך ממילא יהיה במעון תורני ספרדי שגם שם זה לא חב"ד. עד כמה להקפיד שיתנו לילד לשחק רק עם חיות טהורות?
כמה שתשתדלו יותר בדבר זה, יותר טוב. כמובן בדרכי נועם ובדרכי שלום. ואם בזכות זה, זה ישפיע על ילדים נוספים, עוד יותר טוב.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
787 צפיות -
האם מותר ללכת לגן חיות עם ילדים?
-
האם זה נכון ללמד את הכיתה שלי שהצמחים הם יצורים חיים כך כתוב בחוברת של הלימודים על פי תפיסת המדע?
-
האם מותר להכות קצת ילד לשם חינוך, שילמד שאסור לעשות משהו?
אם זה למטרת חינוך מן הדין מותר, אך מדברי הרבי משמע שיש להימנע מזה ככל האפשר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1299 צפיות -
האם מותר להגיד את שם השם כשאני מקליט את התפילות על דיסק לצורך לימוד ילדים?
-
האם לילד בן 7 מותר להתפלל עם גרביים בלי נעליים?
-
קניתי לתינוק בגדי גוף. ורק בבית ראיתי עליהם איור בהיר של אריה. האם אוכל להלביש לו את הבגדים הללו כבגדים פנימיים?
-
האם כשעושים כפרות לתינוקת צריך לומר את כל הנוסח בני אדם. או רק זאת כפרתך וכו'?
-
האם מותר למורה להחרים חפץ לתלמיד כשהוא הפריע עם החפץ למורה?
מותר, אלא שעל המורה להחזיר את החפץ לתלמיד בסוף היום או בסוף השנה וכדומה (אלא אם כן יש תקנון שחתמו עליו מראש שהמורה יהיה רשאי להחרים לצמיתות), וכן אין למורה להשתמש בחפץ באף שימוש ללא רשות בעל החפץ.
לעמוד השאלה511 צפיות -
קציצות עוף של הכשר פחות טוב האם אפשר לתת לילדה בת שנה?
לשיטתנו, בדברי מאכל אנו מקפידים בכל החומרות שנוהגים למבוגרים גם עם קטני קטנים.
לעמוד השאלה175 צפיות -
מותר לילד לנסוע עם רולרבליידס (סקטים) בשבת?
-
האם צריך להגיד את נוסח הכפרות עם כל ילד בנפרד (ילדים עד גיל 6) או שמספיק פעם אחת?
-
מותר לשחק בשבת ב'אקדח דמה' ללא קפצונים?
אם אינו משמיע קול אין בו איסור מצד דיני שבת, אך אין זה משחק ראוי אף ביום חול. וראוי ללמד את הילדים והתלמידים להתרחק ממשחקים כגון אלו.
לעמוד השאלה40 צפיות -
ביתי בת שש נרדמה ולא שמעה הבדלה במוצאי החג. מה עלינו לעשות?
אם היא כבר מבינה ממש את המשמעות של הבדלה, ומקפידה כל מוצאי שבת וחג לשמוע הבדלה, שהאמא תעשה לה בבוקר הבדלה.
לעמוד השאלה1066 צפיות -
על מה מקפידים שיהיה בחדרם של הילדים?
כיוון שישנה השפעה רבה לדברים ששומע התינוק או רואה על המשך חייו, לכן מקפידים עמם שלא יראו תמונות וצעצועים של חיות ועופות טמאות, כיוון שכח הראייה משפיע רבות על האדם ונחקק הדבר בתודעת הילד, וכן נזהרים שלא ישמעו שירים או דברים לא-רצויים בזמן זה, וכמובן שמיד עם היוולדו יש לשמור אותו מראיה או שמיעה של דברים לא רצויים. ומנהג ישראל לתלות את מזמור "שיר-למעלות" בחדר היולדת והוולד, וכן בבית היולדת כסגולה לשמירה ליולדת ולוולד. מעבר לכך שמהווה הדבר כשמירה, יש בכך תועלת רבה שמיד בצאתו לאוויר העולם יהיה הילד מוקף בענייני קדושה. כמו כן מעורר הרבי כי יש לרכוש לילד ספרי קודש וקופת-צדקה ולהניחם בחדרו, ואחד מבני המשפחה ילמד בחדרו מתוך ספריו לזכותו, יתפלל בסידורו האישי ואף ייתן לצדקה בקופתו הפרטית שבחדרו.
לעמוד השאלה241 צפיות -
האם יש מקום להדר בהדלקת נרות חנוכה של פעוטות בני שנתיים-שלוש שיהיה דוקא בשמן או שמספיק שידליקו בנרות?
-
הילדה שלי כבר בגיל 11 ולפעמים היא נוסעת באופניים, אני מעירה לה על כך, אך לפעמים אני מעלימה עין. מה עלי לעשות?
כדאי להתנהג כפי שנהגת עד עכשיו - להסביר לה שזה חמור, אבל עד הבת מצווה אפשר להעלים עין מפעם לפעם.
לעמוד השאלה827 צפיות -
האם יש ציפור נוי שאפשר לקנות לבית שאינה נחשבת לעוף טמא (מחשש שהילדים יראו חיה טמאה)?
-
קיבלתי הצעת עבודה בבית ספר ממ"ד כמחנכת כיתה ו' מעורבת (בנים בנות) לתקופה של שלושה חודשים. האם יש בעיה הלכתית?
מבחינה הלכתית אין איסור. מבחינה השקפתית וחסידית, לפעמים רצוי, לפעמים בכלל לא, מומלץ להתייעץ עם רב או משפיע שמכיר אותך באופן אישי.
לעמוד השאלה951 צפיות -
בהקפות שניות מותר לכבד ילד להגיד פסוק או להחזיק ספר?
-
כל יום שישי אנחנו עורכים בגן "קבלת שבת" עם מוזיקה ושירים, האם השבוע שעשרה בטבת חל ביום שישי, ניתן לערוך "קבלת שבת" כרגיל?
-
האם מותר להגיד לילד קטן לחלל שבת ברמיזה?
-
האם יש עניין לעשות חלקה לילד בן שלוש דווקא במירון?
-
האם מותר שאיש יהיה מורה מקצועי בכיתת בנות?
על-אף שחז"ל לא חששו שמורה נשוי ילמד בנות, למעשה הזהיר כ"ק אדמו"ר מוהריי"ץ ואסר זאת, וכן הרבי כתב להעדיף אשה בתור מורה לבנות, מצד היראת שמים שלה שניכרת בתלמידה יותר. עם זאת יש שכתבו שכל האמור הוא במחנך כיתה, שמטבע הדברים אמור להתקשר עם תלמידיו ואין ראוי שיהיה מחנך איש לבנות. אולם במורה מקצועי למעשה מקובל שאברכים מוסרים שיעורים במוסדות לבנות, ובפרט לאור דברי הרבי, שאם הגבר מוצלח יותר יש להעדיפו על פני אשה לנאום בפני נשים, ואפילו אם זהו רק ספק אם הוא מוצלח יותר עדיין יש להעדיפו.
לעמוד השאלה905 צפיות -
ילד שנהיה בן שלוש בי"ט אדר, האם אפשר לגזוז את השיער בסעודת פורים כשכל המשפחה מתאספת ואת הפאות ממש ביום ההולדת?
לא מקדימים את גזירת השיער. אפשר להקדים את המסיבה, את החינוך בציצית, החומש, ספר א.ב, וכו'.
לעמוד השאלה773 צפיות -
האם יש בעיה הלכתית שילדה בגיל 10 רוכבת על אופניים? מאיזה גיל יש הגבלה?
-
האם אישה מצווה על חינוך בניה כמו האב?
נאמר: "ולמדתם אתם את בניכם" ולמדו חכמים שהאב מצוּוה ללמד את בנו תורה, והוסיפו חכמים והרחיבו את חובת האב במצוות החינוך למצוות. ונחלקו הפוסקים ברמת חיובה של האם בחינוך בניה. יש שכתבו שחובת החינוך מוטלת על האב ועל האם בשווה. ופוסק אדמוה''ז שמצוות החינוך היא רק על האב ולא על האם - שעיקר החובה מוטלת על האב, למחות בהם לבל יכשלו, ולדרוש מהם לקיים את המצוות; אך על-אף שהאם אינה מחויבת, מקיימת היא מצווה בחינוך ילדיה. ובפרט כשהילדים תחת פקוח האם כשהאב לא נוכח. ובדורנו עורר הרבי שאדרבה, כיוון שהבעל נמצא מחוץ לבית שעות רבות לצרכי פרנסה, הנהגת הבית וחינוך הילדים הם בעיקר באחריות האישה.
לעמוד השאלה986 צפיות -
מאיזה גיל צריך להרגיל ילד ללכת עם טלית קטן?
אע"פ שמצוות ציצית אינה חובה על האדם - ורק כשיש לאדם בגד עם ארבע פינות, אסור לו ללבוש אותו עד שיטיל בו ציצית. עם זאת בגמרא האריכו מאוד בגודל מעלת הציצית ששומרת את האדם מלחטוא, שמזכירה כל הזמן את קיום המצוות, לכן מן הראוי לחפש להדר במצוות ציצית. גיל חינוך במצוות ציצית הוא מאז שקטן יודע איך להתעטף והוא כבן שש. יחד עם זאת, מצד קדושת המצווה והסגולה שבזה מובא להדר בזה כבר מגיל שלוש. ההנהגה אצל רבותינו נשיאנו הייתה שמאז שהתינוק יודע ללכת ועוד לפני כן שילבש טלית קטן.
לעמוד השאלה1454 צפיות -
האם מותר להעיר ילדים קטנים פחות מגיל 4 לשמוע הבדלה אחרי שהם כבר הלכו לישון שנת לילה, והאם יש בזה עניין בכלל? מדובר בילדים שרגילים לשמוע מגיל הכי קטן הבדלה מידי מוצאי שבת. מאידך אם הם לא שמעו, האם צריכים להשלים להם אחר כך וכיצד?
-
האם ילד צריך לשמוע בקול אביו כשאומר לו לברך ברכת המזון פעם שניה, כי בירך מאוד מהר?
צריך לשמוע, האב מחוייב לחנך את ילדיו שיברכו כמו שצריך והילד מחוייב לשמוע לקול אביו.
לעמוד השאלה716 צפיות -
מאיזה גיל הבן צריך ללבוש כיפה?
-
חיות לא טהורות עבור ילדים. האם צריך להיזהר גם בבגדים ובמוצצים שלהם או רק במשחקים תמונות וכדומה?
-
האם מותר שאיש יהיה מחנך כתה לבנות?
צוו חכמים: "לא ילמד אדם רווק סופרים".. כלומר, שמי שאין לו אשה לא ילמד ילדים מפני אמותיהן שבאות לבית הספר, אך מי שיש לו אשה מותר. יש פוסקים שדייקו מכך שהזכירו חז"ל שהחשש הוא רק מצד האמהות ולא הזכירו חשש מפני התינוקות, שאין בעיה שיהיה מורה גבר לתלמידות. ויש שכתבו שכשהמורה הוא נשוי, מותר לו ללמד אף בנות גדולות, כמובן במקרה שאין בעיית ייחוד. למעשה כותב כ"ק אדמו"ר מוהריי"ץ: "בשום אופן אינני מסכים אשר מורה איש ילמוד עם הילדות". וכן הורה הרבי: "יש להעדיף אשה בתור מורה מאיש מורה, כי היראת שמים שלה היא יותר חזקה וההשפעה שלה יותר ניכרת בתלמידה".
לעמוד השאלה1087 צפיות -
האם ראוי לגדל בבית תוכי מסוג קוקטייל (שלא אוכל בשר) אך איננו כשר?
-
מהו גיל החינוך למצוות?
גיל החינוך למצוות עשה הוא מהעת בה הילד מתחיל להבין את תוכן המצווה, ומאז מתחיל חיוב החינוך על ההורים, וקודם גיל זה אין עליהם חיוב בחינוכו למצוות עשה. אך לגבי האכלת התינוק, למרות שהילד איננו מבין כלל בכשרות האכילה, אסור לכל אדם לתת לו מאכל האסור. אולם באם המאכל אינו אסור מצד עצמו, אלא שמצד הזמן אסור לגדול לאכול, כגון קודם קידוש, על כך אין מקפידים עם הקטן ונותנים לו לאכול, ואין זה נחשב כאילו מאכילים אותו איסור, כיוון שהמאכל עצמו מותר באכילה וכל האיסור הוא מחמת הזמן, ועל כן אין לענותו ויש לתת לו לאכול אף קודם הקידוש.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
336 צפיות -
האם יש עניין שהציצית לא תהיה על הגוף אלא על בגד?
יש סבורים שאין סיבה להימנע מללבוש את הציצית על הגוף. אך יש הסבורים שבלבישתו על הגוף יש בזה משום ביזוי מצווה, שהופך את הציצית להיות כגופיה העשויה לספוג זיעה. על כן ודאי ראוי להקפיד על כך. אבל לילדים קטנים בחום הקיץ, ניתן להלביש גם ללא גופיה.
לעמוד השאלה1802 צפיות -
האם מותר לברך בשם ומלכות ברכות הנהנין, כדי ללמד ילד לומר את הברכה?
-
האם זה בסדר שילדה בת תשע תצום?
-
מותר לתת היום - בצום - לילדים קטנים מעדנים, עוגיות?
מעדנים לא. עוגיות רק אם רעבים ורוצים לנשנש כדי להרגיע את רעבונם.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
391 צפיות -
האם מותר להוציא ספר תורה כדי ללמוד עם ילד את הקריאה לבר מצווה?