
שאלות ותשובות
35 תוצאות
-
האם מותר לאכול מאוכל שבושל ע"י טבח יהודי שאינו שומר תורה ומצוות?
לכתחילה יש לדאוג שיהודי שומר מצוות ידליק את האש ואז מותר לאכול מאוכל זה, וכן להקפיד שיהיה יהודי שומר תורה ומצוות באזור ומידי פעם נכנס למטבח כדי שיהיה ניתן לסמוך על הכשרות.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
428 צפיות -
עוזרת לא יהודיה, הכינה תבשיל בלי שהדלקתי לה את האש, באמצע הבישול שמתי לב וכיביתי והדלקתי אש מחדש, האם מותר לאכול את התבשיל?
אם התבשיל היה כבר מבושל לגמרי, לא מועיל מה שיהודי ידליק את האש, אך אם התבשיל עדיין לא סיים את בישולו, ויהודי הדליק את האש וסיים את הבישול, התבשיל כשר. כמובן שיש להזהיר את העוזרת שלא תבשל לבד, למנוע מקרים כאלו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
440 צפיות -
האם דגני בוקר חייבים להיות פת ישראל?
דגני בוקר מחמשת מיני דגן נכללים בהגדרת פת. על פי שולחן ערוך מעיקר הדין יש מקום להקל בפת ישראל חוץ מעשרת ימי תשובה. אמנם בפועל נהגו רבים להחמיר כל השנה לצרוך רק פת ישראל גם בדגני בוקר. וכן נוהגים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
543 צפיות -
האם יש בעיה באבקת חלב עכו"ם בכדור הומיאפתי למציצה?
אין להשתמש בזה. יש תחליף לכך בבתי מרקחת שיכולים להכין כדורי הומאופתיה-פרווה, ללא אבקת חלב נכרי.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
503 צפיות -
האם מותר לטעום משקה בחנות של גוי?
-
האם מותר להשתמש בתמצית "פרחי באך'' המכילה מים ויין (לא ידוע אם היין כשר) אך דרך השימוש שלה הינו בדילול (טיפה אחת תמצית מקורית בבקבוק מים)?
אין זה פשוט כלל כי דבר שמערבים בכוונה לא חלים עליו תמיד כללי הביטול ואכמ"ל.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
177 צפיות -
האם מותר שגוי ירתיח מים במיחם עבור יהודי?
בימות החול מותר. אין בישולי עכו"ם במים, כיון שראויים לשתייה גם ללא הבישול.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
375 צפיות -
קבלנו קרקרים עם הכשר ללא הציון של פת ישראל. האם אפשר לתת למשפחה יהודית, שלא ממש שומרת כשרות או להימנע מכך ולתת רק לגוי?
-
האם ניתן לאכול מאכל פרווה, שנאפה בתנור חלבי שלא הוקפד בו על חלב ישראל?
-
קרוב משפחה מאושפז באיכילוב. האם אנו יכולים להביא אוכל ולשים במקרר של המחלקה או שיש חשש שגויים שעובדים שם יחליפו את האוכל?
צריך לשים היכר. גם שקית בתוך שקית יכול לשמש כהיכר. כל היכר שאם משהו יפתח, אתם תגלו שמישהו נגע בזה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
208 צפיות -
העובדת הגויה הרתיחה מים בקומקום שלנו. יש בזה איזושהי בעיה?
-
האם אפשר לשתות משקה חם שיהודי שלא שומר תומ"צ הכין, ומה הדין במקרה שגוי שהכין?
אין בעיה לשתות שתיה חמה שהכין גוי ולהבדיל יהודי שלא שומר תומ"צ כל זאת כמובן כשהמוצרים הם בוודאי כשרים.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
444 צפיות -
האם יש בעיה שמחלל שבת בפרהסיא יבשל או שיש בזה חשש בישול נוכרי?
עקרונית יש בעיה. אך להרבה מן הפוסקים רוב אלו המחללים שבת כיום אינם בכלל זה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
359 צפיות -
עובדת זרה שחיה עם אשה זקנה. שניהם לבד בבית והאשה הזקנה לא יכולה פיזית לבשל. האם מותר לעובדת הזרה לבשל לזקנה או שיש בעיה של בישול נוכרי?
ראוי לסדר שיהודי ידליק את האש, או שעכ"פ היא תדליק מאש שיהודי הדליק (לסמוך על שיטת האו"ה שהביא הרמ"א בקיג,ז), אך בשעת הדחק יש לזקנה היתר לאכול ממה שהגויה מבשלת עבורה (דבשו"ע יו"ד קיג,ד מובאת דעת הראשונים ששפחה בבית ישראל אין איסור בשולי נכרים ויש בזה כו"כ סברות: א. דמיירי בשפחה ממש [כ"כ במיוחסות לרמב"ן], ב. דמיירי במושכרות לשנה למלאכת בעה"ב דכיון שאינם עבודות מרצונם אין בזה חשש קירוב הדעת [כ"כ הרא"ה], ג. דבבית ישראל כלל לא גזרו על בישולי נכרים [ר"א שהובא בטור], והרמ"א כתב שבדיעבד סומכים על המקלים בזה אלא שלא נתב׳ מאיזה טעם הוא מיקל, אך עכ"פ במשרתת המושכרת לזמן המבשלת בבית ישראל מותר בדיעבד, וקיי"ל שכל שעת הדחק ה"ה כדיעבד דמי).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
727 צפיות -
פת כשרה שאפאה גוי, אך לא סיים את אפייתו לגמרי, ויהודי מסיים את אפיית הפת, האם זה נחשב לפת ישראל?
כן, כל זמן שעדיין ניתן להשביח את הפת באפייה נוספת, ניתן להכשיר את הפת שתהיה פת ישראל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
493 צפיות -
האם מותר לאכול תבלין זעתר במשקל, שנקנה מערבי בשוק בעכו, הערבי הכין אותו מזעתר, שומשום, סומק?
-
מותר לאכול חמאה נכרית?
-
ערבי הכין לעצמו קפה במטבח שלי ובכלים שלי והניח אותו חם על השיש. האם זו בעיה?
-
בעבודה אצלנו יש גם כמה גוים, השבוע יתקיים ערב לצוות ויעשו על האש, האם מספיק שיהודי ידליק את האש של המנגל, ואז גוי ימשיך להכין את הבשר?
יש בכך מחלוקת בין הבית יוסף לרמ"א, שלדעת הבית יוסף וכן פוסקים בני עדות המזרח, יש צורך שיהודי יניח את המאכל על האש, ולא מספיק שיהודי רק ידליק את האש, אך הרמ"א מיקל בכך שאף אם יהודי רק הדליק את האש זה בסדר ואינו נחשב כבישול גוי, וכן פוסקים האשכנזים. לכן יש להקפיד שיהודי ידליק את האש, ואם יש בקהל גם מבני עדות המזרח יש לדאוג שיהודי גם יניח את האוכל על המנגל.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
697 צפיות -
האם בישול/אפיה על ידי מחלל שבת בפרהסיה בעייתי כמו נגיעתו ביין לא מבושל?
לכתחילה יש להקפיד שהדלקת התנורים וכיו"ב תעשה ע"י יהודי שומר שבת. במקום צורך רב, יש להוועץ עם רב. עוד יש לדעת, שמלבד בעיית בישול 'נכרי' יש בעיה שהם אינם נאמנים על הכשרות ולכן לכו''ע אין לאכול בישולם אם אין יהודי שומר תורה ומצוות הנכנס ויוצא שם. ואכמ"ל.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
795 צפיות -
האם תירס צריך להיות בישול ישראל?
-
האם מותר שגוי יחמם עבורי אוכל במיקרוגל?
אם זה אוכל לא מבושל הצריך בישול וזה דבר שעולה על שולחן מלכים, אסור לגוי לבשל גם במיקרוגל. אם זה רק לחמם אוכל מבושל או אוכל שניתן לאכול חי, מותר לגוי לחמם.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1135 צפיות -
הכנסתי עוגות לתנור, ביקשתי מהעוזרת הגויה שתוציא את העוגות לאחר האפיה, ותקרא לי להכניס עוגות נוספות, אך בפועל היא טעתה והכניסה את העוגות בעצמה, מה הדין של העוגות?
העוגות כשרות, כיוון שהדלקת התנור נעשתה על ידי יהודי, זה נחשב פת ישראל ומותר.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
212 צפיות -
האם מותר ליהודי להשתתף בחתונה של חבר גוי, שמכין במיוחד עבור היהודי מנות כשרות למהדרין?
אסור ליהודי לאכול בחתונה של גויים אפילו מאכלים כשרים למהדרין ואפילו עם משגיח צמוד - כנפסק בשולחן ערוך. וגם השהייה שם בחתונה ללא אכילה בטח כרוכה בבעיות חמורות של צניעות, שמיעת מוזיקה אסורה, ריקודים מעורבים וכדומה, ולכן אין לשהות שם כלל אלא לבוא לאחל מזל טוב ולצאת מיד.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1806 צפיות -
האם יש בעיה באבקת חלב נכרי?
יש בעיה, חז''ל גזרו איסור על 'חלב נכרי' היינו חלב שנחלב בלי שישראל יראה את החליבה. נח' הפוסקים האם אבקת חלב שלא היתה בדעת הגזירה הינה ג''כ כחלב ואסורה או שזהו דבר חדש שלא היה בכלל הגזירה. והנה בענייני כשרות בכלל ובפרט בחלב עכו''ם יש חומרא יתרה כיוון משפיע לרעה על הנפש ומעורר ספקות באמונה ולכן מהדרין להמנע אפי' מחשש רחוק של חלב עכו''ם.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1495 צפיות -
קניתי בטעות מטרנה המכילה אבקת חלב נכרי. האם מותר לי להביא אותה למישהי שנותנת לילדיה חלב נכרי?
על אף שאנו לא אוכלים 'אבקת חלב נכרי', מותר לתת למישהו אחר שסומך על כך. ואין בזה חשש של סיוע לדבר עבירה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
739 צפיות -
האם יש בעיה לאכול חמוצים שנעשו על ידי גוי?
בעיקרון אין בעיה כיוון שלגבי בישול עכו"ם לא אומרים כבוש כמבושל אלא הבעיה רק במה שבושל ממש. כמובן שיש לוודא שמשאר הבחינות המוצר כשר.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
510 צפיות -
מכשיר חשמלי של טיגון בלינצעס הופעל על ידי גוי, האם יש בעיה של פת עכו"ם?
אם מדובר בבלינצעס ללא תוספות בפנים: העיסה היא בלילה רכה. נחלקו הפוסקים אם בלילה רכה הוי פת עכו״ם או בישול עכו״ם. בישול עכו״ם אסור לכל הדעות, משא״כ פת עכו״ם. למעשה, יש להחמיר לא לאכול את בלינצעס, ובנוגע למכשיר מספיק להדליק לכמה דקות כשהוא ריק כדי להכשיר אותו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
357 צפיות -
האם מותר לשתות יין כשר ביחד עם גוי?
אם זה לא במסיבה של גויים יש פוסקים שמתירים, בכל זאת כמה פוסקים מחמירים שתיית יין עם גוי ולכן עדיף להימנע.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
843 צפיות -
האם אפשר לאכול ביצים מבושלות שבושלו ע''י גוי?
לא, יש להקפיד על בישול ישראל בביצים, מכיוון שאינן נאכלות כמות שהן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
789 צפיות -
מדוע כתוב על חומוס של מיקי (בכשרות הרב לנדא) בישול ישראל לכל הדעות, האם יש בעיה עם חומוס מחברות אחרות?
יש אופן שזה בישול ישראל שמועיל לפי שיטת הרמ"א אך לא לפי הבית יוסף. בכל אופן כל סלט עם הכשר מהודר ניתן לקנות.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
777 צפיות -
האם צריך להכשיר סיר שגוי הדליק תחתיו את האש במטבח?
אם הגוי בישל על ידי הדלקתו מאכל שיש בו משום בישול עכו״ם (כגון עוף חי, אבל מים או אפילו פירות שניתן לאכלם חי, אין בהם משום איסור בישול עכו״ם), אז הסיר נאסר ויש להכשירו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
452 צפיות -
כאשר גוי בישל בשר כשר בשביל יהודי בכלים של יהודי, האם צריכים להטביל את הכלים?
רק כאשר הכלי היה של גוי צריך טבילה. אם הגוי בישל בשר ללא שהיהודי הדליק את האש או הניח את הסיר, הכלי צריך הגעלה כי זה בישולי עכו"ם.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
1369 צפיות -
מה עושים עם יין לא מבושל כשיש בבית גויה? האם לעטוף בנייר כסף מספיק?
-
יין לא מבושל שהיה בחדר בבית מלון והמנקה הגוי נכנס ללא השגחה האם מותר לשתות אותו?