
שאלות ותשובות
44 תוצאות
-
יש לי פלפלים בשלוש צבעים, האם עלי לעשר מכל צבע בנפרד או שכולם נחשבים לסוג אחד?
כיוון שאינם כלאיים זה בזה, נחשבים כמין אחד ואפשר להפריש מזה על זה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
225 צפיות -
האם צריך לעשר גם עשבי תבלין כמו פטרוזיליה?
-
מעשרים שמן כשלא עישרו את הזיתים, (זיתים לשמן לא ראוים לאכילה לפני הסחיטה, כך שהשמן הוא הגמר עשיה)?
-
אם קטפתי פרי בטבע מחוץ לבית והכנסתי לרכב, האם צריך לעשר כמו במקרה שמכניסים לבית?
אם קטפת ממקום הפקר אינך צריך להפריש, אם קטפת מחצר ביתך צריך להפריש, אם קטפת ממטע וכיוצא בזה וכוונתך להביא לביתך אין צריך להפריש עד שיגיע לבית, וברכב עוד אין צורך. אם לא היה בכווונתך להביא לבית יש להפריש מרגע שגמרת את הקטיף ומלאת את הסלסלה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
423 צפיות -
האם צריך לעשר עלי נענע?
-
האם קטן יכול לעשר לעצמו?
-
האם על פירות מעץ הפקר צריך להפריש מעשרות?
-
אני קוטף עלים משיח אלוורה וטוחן אותם בבית על מנת לשתות האם הם מחויבים במעשרות?
-
האם פירות הפקר חייבים במעשר?
-
האם צריך לעשר חמצוצים (גבעולים חמוצים שילדים קוטפים ומוצצים)?
-
האם צריך לעשר פטריות?
פטריות פטורות לגמרי מתרומות ומעשרות, מכיוון שאין עיקר יניקתן מן הקרקע, אלא הן גדלות מלחות האוויר.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
803 צפיות -
יש לי בחצר עץ תפוזים והכנסתי את הפירות דרך החלון, האם צריך לעשר אותם?
פירות הגדלים בחצר פרטית חייבים בתרומות ומעשרות אף ללא הכנסה לבית.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
585 צפיות -
הפרשתי תרומות ומעשרות בבית, האם אני מוציא ידי חובה חלק מהפירות שנמצאים במקום אחר?
-
פירות שספק אם הפרישו מהם תרומות ומעשרות. מה צריך לעשות לתקנם?
-
האם ניתן לקטוף פירות מעץ שגדל בחצר פרטית, ולאכול את הפירות תחת העץ ללא הפרשת מעשר?
-
כשמעשרים ירקות, האם כל הירקות צריכים להיות לפני או רק של המעשר?
-
פירות העץ בשנה הרביעית חייבים גם בפדיון רבעי וגם במעשר או רק ברבעי?
אם יודעים בוודאות שהם אכן 'נטע רבעי' הם פטורים מתרומות ומעשרות, אם יש ספק בהיותם 'רבעי' או האם הם חייבים ב'רבעי' יש להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
207 צפיות -
האם צריך לעשר פרחים אכילים שמניחים על העוגה ליופי?
-
קניתי מלפפון ועדיין לא הפרשתי מעשר והוא התערבב בסלט עם מלפפונים מעושרים, מה אפשר לעשות?
-
שכחתי לעשר תפוחי אדמה, האם אפשר לעשר תפוח אדמה אחרי שנעשה עיסה או אחרי שבושל?
חייבים לעשר ולהפריש על מנת להתיר את הטבל של התבשיל ואת מה שנבלע בסיר ממאכל שהוא טבל, אם יש עוד מתפוחי אדמה אלו שלא התבשלו יש לעשר מהם על הכל, באם לא נשאר יש לעשר מהעיסה - תבשיל.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
454 צפיות -
יש לי משפחה שאינם שומרים תורה ומצוות לע"ע, יש להם עץ בחצר ואני חושש שיאכלו ממנו ללא הפרשת מעשר, האם ניתן לעשר פירות שנקטפו מעץ מסוים, ולפטור ממעשר את שאר הפירות שעדיין נמצאים על עץ זה?
הדין הוא שהפרשה על המחובר לא מועילה, וכוונת הדברים היא שהפרשה בסתם על המחובר לא מועילה כלום. אך אם עשה תנאי שכאשר יתלוש את הפירות אז תחול ההפרשה - זה מועיל בתנאי 1. שהפירות שהפריש קיימים בשעה שתולש מהעץ (כי רק כעת חלה ההפרשה), 2. שבעת ההפרשה הפירות כבר הגיעו לשליש בישולם (דכל הטעם שאפשר להפריש הוא מפני שזה רק מחוסר מעשה ובאם עוד לא הגיע שליש זה לא מחוסר רק מעשה). אך לכתחילה אין לעשות זאת כי מפסידים את הברכה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1269 צפיות -
הכנתי דגים ובטעות תיבלתי אותם במיץ מלימון שלא עישרתי. את הלימון כבר זרקתי לפח. מה דינם של הדגים?
-
ירקות של צה"ל האם אפשר לסמוך על זה שהם מעושרים?
-
אדם שאומר שהוא בעצמו הפריש מעשרות מפירות וירקות, האם הוא נחשב נאמן, ואפשר לאכול ללא חשש?
מפורסם הכלל 'כל ישראל בחזקת כשרות', והוא נכון גם לעניין זה. לא חושדים ללא שיש יסוד ממשי לחשד. אמנם כל זה אמור כאשר יש לאדם מושג והבנה בהלכות אלו, אך אם ידוע שאינו מבין בהלכות אלו ואינו יודע כלל כיצד לקיימן, אין לסמוך על אמירתו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
265 צפיות -
Faut-il réciter la bénédiction avant, ou après avoir prélevé la Terouma et le Ma’asser ?
Une bénédiction est récitée sur une Mitsva en vue de son accomplissement ("’Over Lé’Assi’atane"). De ce fait, on récitera la bénédiction avant le prélèvement, puis on procèdera à ce dernier, en récitant la suite du texte.
לעמוד השאלה24 צפיות -
Ma femme a cueilli un citron et l’a mis de côté afin d’en prélever le Ma’asser, mais nous avons oublié de le prélever avant Chabbath, et en avons déjà utilisé une partie pour préparer une salade. Peut-on en prélever le Ma’asser pendant Chabbath ?
Il est interdit de prélever le Ma’asser pendant Chabbath, et ce, même entre le coucher du soleil et la tombée de la nuit, c’aurait été interdit, dans ce cas. Seulement après la sortie de Chabbath, il sera permis de prélever le Ma’asser sur un autre citron dont on n’a pas encore prélevé, en le faisant pour ce citron aussi, rétroactivement.
לעמוד השאלה23 צפיות -
עץ שבעליו הפקיר את הפירות אבל לא הפקיר את גוף העץ-חייב במעשר?
-
שלום, קטפתי לימונים משני עצים שונים. האם אפשר לעשר את כל הלימונים ביחד או כל קבוצה לחוד?
כמובן שמדובר עצים שאינם ערלה, אם שניהם אינם נטע רבעי, וקוטפים את הפירות באותו זמן, מותר לעשר מזה על זה. אין לעשר מפירות של שנה אחת על שנה אחרת.
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
465 צפיות -
האם צריך לעשר צמחים שקוטפים אותם בשטחי הפקר או עירייה, לצורך הכנת חליטת תה?
הגדרת הפקר היא רק אם הדבר הפקר "לכל", אבל אם העיריה נותנת רשות לתושבי העיר בלבד לקטוף ולא לשאר האנשים אין זה הפקר. וכן במקרים רבים העיריה אינה מפקירה כלל (אף לתושבים) את הפירות והעצים שנטועים בעיר. ויש לברר דבר זה היטב אצל העיריה. ובכל מקרה של ספק יש להפריש מעשר בלי ברכה. בנוסף יש לציין שבקטיפת צמחים לצורך תה וכדומה יש הבדל אם הצמחים אינם נאכלים וזורקים אותם לאחר הבישול שאינם חייבים במעשרות, לבין אם נאכלים כמות שהם, שהינם חייבים במעשרות. ואם יש עלים שחלק מן האנשים או העדות אוכלים אותם כמו נענע וכדומה יש להפריש מהם בלי ברכה. ולכן העצה כדי לצאת מכל ספק: להפריש תמיד תרומות ומעשרות בקטיף מעצים וצמחים שנטעו בעיר גם אם אינם גדלים בחצר פרטית, ומאידך לבצע ההפרשה בלי ברכה. וכן יש לנהוג להפריש בלי ברכה בכל קטיף שהוא רק לשם תה ולא לאכילת העלים.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
672 צפיות -
ירקות בהשגחת הרבנות האם צריך לעשר והאם צריך להגיד נוסח כל שהוא?
-
עישרתי במקום אחד, האם מוציא ידי חובה חלק מהפירות שנמצאים במקום אחר?
לכתחילה כל הפירות צריכים להיות במקום בשעת העישור, בדיעבד, אם כוונת גם על הפירות שלא היו לפניך כשעישרת, הם נפטרו במעשר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
157 צפיות -
האם יש לברך על הפרשת תרומות ומעשרות בעמידה דוקא?
יש בזה דיון בפוסקים. לכאורה מעיקר הדין אין חובה לעמוד שהרי דין הפרשת תרומות ומעשרות הוא כמו חלה שאין חובת עמידה בברכתה. אבל הרוצה לעשות המצוה כתיקונה ולפי כל השיטות - יעמוד בברכת תרומות ומעשרות.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
41 צפיות -
השתמשתי בנוסח הפרשת תרומות ומעשרות באתר של חב"ד ושם הנוסח ללא ברכה. האם עלי לעשר שוב פעם אבל עם ברכה?
-
בהפרשת תרומות ומעשרות מתי צריך לברך את הברכה, לפני ההפרשה או לאחריה?
על כל המצוות מברכים 'עובר לעשייתן', ולכן יברך קודם ההפרשה, ואז יפריש ויאמר את שאר הנוסח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
273 צפיות -
האם מותר לעשר פירות בשבת?
-
אני בעבודה מקבל בארוחת צהריים ירקות חיים שספק אם עישרו אותם, מה צריך לעשות כדי שאוכל לאכלם?
צריך לעשר אותם בלי ברכה. יש לומר את הנוסח של המעשרות, וצריך מטבע כדי לפדות עליו את המעשר שני, או לחילופין לעשות מנוי בקרן המעשרות, ואז הם מטפלים במטבעות, וישלחו לך את הנוסח שלהם.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
289 צפיות -
האם יש להפריש תרומות ומעשרות מפירות נטע רבעי ודאי?
נטע רבעי וודאי, פטור מתרומות ומעשרות, אך חייבים לפדות אותו בפרוטה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
342 צפיות -
אשתי קטפה לימון מהעץ והניחה בצד על מנת לעשר, אך שכחנו לעשרו לפני שבת וכבר ערבנו חלקו בטחינה, האם ניתן לעשר בשבת?
במשך השבת אסור לעשר, ואפילו אם היה עדיין בין השמשות היה אסור במקרה זה, ורק במוצאי שבת יוכל לעשר מלימון אחר שאינו מעושר גם על לימון זה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
620 צפיות -
האם פירות ממין שלא גדל בארץ אפשר לקנות בשוק ללא השגחה?
באם הפירות האלו הם ודאי מיובאים מחוץ לארץ מותר לקנות. על הרבה מהפירות יש מדבקה, כמובן שיש פירות שצריך לקלף את הקליפה מחומר שמורחים עליו.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
353 צפיות -
הפרשת חלה צריכה להיות "מן המוקף" מה הכוונה?
מן המוקף פירושו, שתהיה החלה הניטלת קרובה וסמוכה לעיסה שמפריש עליה. ולא שיפרישו חלה לבצק שנמצא במקום אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
682 צפיות -
שקדים ירוקים שנקנו בשוק, האם יש בעיה חוץ מתרומות ומעשרות?
בפירות בא"י לא מספיק להפריש תרו"מ, אלא צריך לברר ג"כ שאין בהם איסור ערלה. כפי הידוע לי ממי שעוסק בהשגחה על שקדים, בשקדים ישנה בעיה גדולה של ערלה ולכן אין לקנות שקדים טריים אלא ממקום המושגח ע"י כשרות מהודרת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
279 צפיות -
האם יש חשש ערלה בתפוחים שמיובאים מארצות הברית, והאם הם חייבים בתרומות ומעשרות?
אמנם דין ערלה נוהג גם בחו"ל אך אין צורך לחשוש שהתפוחים הם ערלה, ורק אם ידוע בוודאות שהם ערלה אין לאכלם, כיון שספק ערלה בחוץ לארץ מותר לאכול, תרומות ומעשרות אין נוהגים כיון שהם פירות חוץ לארץ.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
632 צפיות -
קיבלתי כרוב שאני לא יודעת מה הכשרות שלו. האם אני יכולה להשתמש בו?
יש להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה, להפריד את העלים להשרות במים וסבון לשוטפם אח''כ להביט בהם אחד אחד מול מקור אור ולראות שאין בהם נגיעות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
422 צפיות -
האם פפאיה נחשבת כפרי העץ או כפרי האדמה, לענין ערלה, מעשרות וברכה?
א. לגבי ערלה, בארץ ישראל נוקטים שחייב בערלה, בחו''ל נוקטים להקל שהוא כירק ואין בו ערלה. ב. ברכתו האדמה. ג. לעניין מעשר זה לא כל כך משנה, כי גם פרי העץ וגם פרי האדמה חייבים בתרומות ומעשרות.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
716 צפיות