
לכל הרבנים

הרב שי שמעון כהן
רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב כהן, משמש כרב קהילת חב"ד תל-ציון.nnהוסמך לרבנות על ידי הרב מרדכי שמואל אשכנזי, רבה של כפר חב"ד, והרב חדד רבה של העיר לוד. כמו כן בעל תעודת כושר לרבנות ולדיינות מהרבנות הראשית לישראל.nnלאחר חתונתו שקד על לימוד ההלכה, ברחובות, ובביתר עילית. לאחר מכן השתקע בעיר הקודש צפת, בה שימש כדיין בבית הדין לממונות, אשר הוקם על ידי הרב שמואל אליהו, רב העיר.nnבשנת תשע"ט נבחר לכהן כרב קהילת חב"ד בתל-ציון.
תכני הרב:
32 עלונים, 1 Course, 1 כתבהשאלות ותשובות
-
האם יש בעיה ללבוש את הציצית הפוכה?
-
עד היום הייתי נוהג בטעות בלימוד החומש של חת"ת לומר כל פסוק פעמיים, לאחרונה נודע לי שאין צורך לומר פעמיים, האם צריך לעשות התרת נדרים?
-
אני מורה בחינוך מיוחד במקום לא דתי, אמא של אחד הילדים הסריטה סרטון בשבת המדגים פעילות שלה עם הילד בשבת, האם מותר לצפות בו או להפיץ אותו?
-
האם לאור התפשטות הקורונה מותר להתפלל בבית, ללא מניין?
מותר, במקרים רבים אף רצוי, ולעתים חובה ממש. כהוראת הרבנים ובעקבות הנחיות משרד הבריאות בעניין. הדבר תלוי האם בבית הכנסת שומרים על ההנחיות לגבי מספר המתפללים והצפיפות (יש חדרים קטנים, שגם 10 אנשים זה צפוף מדי..), האם אתה בקבוצת סיכון (כגון מעל גיל 65, מחלות רקע וכד'), כמובן שאינך במצב המחייב בידוד עפ"י הנחיות משרד הבריאות, ואינך סובל משיעול, חום (אפילו נמוך) ושאר מיחושים הקשורים לדרכי הנשימה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
967 צפיות -
האם איסור ריבית זה גם כשהלווה נותן מעצמו בלי שהמלווה ביקש?
נכון, איסור ריבית הוא להחזיר יותר מהסכום שלווה, ולא משנה מי מבקש את הריבית.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
64 צפיות -
אדם שהלווה לחבירו כסף ועבר זמן הפירעון ועדיין לא החזיר את החוב, האם יש איסור להזכיר לו על החוב?
כאשר לא יודע מה מצבו הכלכלי מותר להזכיר לו על החוב, האיסור של "לא תהיה לו כנושה" מדבר כשיודע שאין לו מה להחזיר. בכלל חשוב לדעת שהבעיה הלכתית של 'לא תהיה כנושה' אינה קיימת, גם כשאין ללווה כסף מזומן להחזיר, משום שיש ללווה נכסים שראויים למכירה שלפי ההלכה הוא חייב למכור כדי לפרוע את החוב. (באופן שיישאר לו גם לאחר מכירתם מקום לגור ואפשרות לחיות בתנאים מינימליים בהתאם לגדרי "מסדרים לבעל חוב").
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
452 צפיות -
אשה שלא יכולה לקבל שבת מיד לאחר ההדלקה כיצד תנהג?
את נרות השבת יש להדליק סמוך לקבלת השבת, כדי שיהיה היכר שהודלקו לכבוד השבת. וניתן להדליקן החל מפלג המנחה. ואם הודלקו קודם לכן, יש לכבות את הנרות ואח"כ לחזור ולהדליקן ללא ברכה. כמו כן יש להקפיד לקבל את השבת בסמיכות להדלקת הנרות. במקום הצורך, כשהאשה נאלצת לבצע עוד כמה מלאכות לאחר הדלקת הנרות, יכולה להתנות שאינה מקבלת את השבת, אך בתנאי שתקבל את השבת "לאלתר", וכתבו הפוסקים שזמן זה הוא לכל היותר עד כ10 דקות מהדלקת הנרות. אך לכתחילה אין לסמוך על תנאי זה. וכשאינה יכולה לקבל את השבת לאלתר, תדליק נרות בברכה, ובעלה יקבל עליו את השבת לאלתר.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
56 צפיות -
האם בלילה לפני הברית (וואכנאכט) צריך שהתינוק יהיה בבית בו נאספים ואומרים את הזוהר?
-
האם אומרים תחנון (במנחה) לאחר צאת הכוכבים?
-
האם מותר ליהודי להשכיר רכב לגוי לכמה ימים, שאחד מהם הוא שבת, כאשר ברור שיסע ברכב שלי בשבת?
מותר להשכיר לגוי ויקח ממנו תשלום על כל הימים יחד ולא תשלום לפי יום, מאחר ואין חיוב שהחפצים של היהודי ישבתו, ואין כאן בעיה של שכר שבת כיוון שמקבל את הכסף של שבת בהבלעה יחד עם ימי החול.
לעמוד השאלה662 צפיות -
האם מותר בשבת לכתוב מספרים על החול שבגינה?
מן התורה אסרו בשבת לכתוב כתב שמתקיים ונשאר קיים, אך חכמים אסרו כתיבה בשבת אף בדבר שאינו מתקיים, ולכן אסור לרשום בשבת על החול.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
301 צפיות -
אני רוצה לרכוש מוצר מסויים ב300 ש"ח, אפשר לשלם עליו רק במזומן, המוצר רחוק מאוד מהבית שלי, האם מותר לי לשלוח מישהו שגר קרוב שיקנה עבורי, ואשלם לו 350 ש"ח, שיהיה גם 50 ש"ח עבורו?
-
האם יש עניין לאכול תבשיל חדש במוצאי שבת?
-
מיחם שמערים ממנו ישירות על כוס עם חלב, האם הוא נהיה חלבי?
-
האם מותר לשחוט עופות רק לצורך לימוד, ואת העופות להשליך?
-
האם הדלקת נרות שבת היא אף חובת האיש?
תקנו חכמים להדליק את נרות השבת בסמוך לכניסת השבת, משום שלום בית (כדי שלא יכשלו בעצים ובאבנים), משום עונג שבת ומשום כבוד השבת. את מצווה זו תקנו חכמים לגברים ולנשים כאחד, אך יש לאשה עדיפות במצווה זו, מפני שהנשים מצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית, וכן משום שבחטא עץ-הדעת כבתה האשה נרו של עולם, לכן כתיקון קבלה את הדלקת נר-שבת. אך רצוי שגם לבעל יהיה חלק בכך, ולכן יסדר את הנרות והגפרורים וכדומה. עיקר תקנת חכמים, היא להדליק נר אחד, שיאיר בעת הסעודה ובכל מקום שהולך בבית בשבת, אך כתבו הפוסקים, שכל אשה נשואה תדליק שתי נרות כנגד "זכור" ו"שמור". ורווח המנהג שבכל לידה מוסיפים עוד נר כנגד הנולד שיאיר מזלו. והכלל בזה, שמותר להוסיף אך אסור לפחות ממה שהורגלו. הרבי מעורר על-כך שכל בת ישראל שאינה נשואה תדליק נר שבת בברכה. ועדיף שתדליק לפני הדלקת האם. ואף ילדה קטנה ביותר, אפילו קודם גיל שלוש, אם יודעת לדבר ולברך, תדליק נר-שבת בברכה. וראוי שבפעם הראשונה תדליק ביו"ט כדי שתברך "שהחיינו", או שתלבש בגד חדש ותברך "שהחיינו" ותכוון גם על הבגד. כמו כן מעורר הרבי, שלפני הדלקת הנרות יפרישו כמה פרוטות לצדקה. וטוב שגם קטנה המדליקה תעשה כן קודם הדלקתה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
230 צפיות -
האם קיים איסור ריבית גם בפחות משווה פרוטה?
כן, איסור ריבית הוא כשמחזיר יותר ממה שלקח בהלוואה, גם אם הוסיף פחות משווה פרוטה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
382 צפיות -
האם מותר לקנות צ'ק דחוי לעוד שלושה חודשים על סך 10000 ש"ח במחיר של 8000 ש"ח?
יש בזה בעיה של ריבית, ולכן ראוי לעשות בהיתר עיסקא, אלא אם כן הצ'קים אינם של המוכר והמוכר איננו לוקח עליהם אחריות כלל שאז מותר ללא היתר עיסקא.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
706 צפיות -
הכנתי חביתה והיא נשרפה מה מברכים עליה?
אם ראויה לאכילה - שהכל, אם איננה ראויה לאכילה לא מברכים עליה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
223 צפיות -
האם מותר לילדים בשנת שמיטה לשחק עם גלעיני משמש - גוגואים, כשהמשמש קדוש בקדושת שביעית?
מותר, אין קדושת שביעית בגרעינים אם אינו מתכוון להשתמש בהם לאכילה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
478 צפיות -
האם מותר להתיר נדרים בלילה?
אף שבית דין לא דנים בלילה, התרת נדרים מותר לעשות בלילה, ואין זה נחשב כדין בבית דין.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1005 צפיות -
האם מותר לבן דוד לדבר עם בת דודה שלו?
-
פרטתי דולרים אצל יהודי והוא כנראה עשה טעות בחישוב ונתן לי יותר, האם מחובתי להראות לו שטעה ולהחזיר לו את ההפרש?
-
האם יש איזו בעיה הלכתית להזמין תור במרפאה כאשר אינו יודע בשעת ההזמנה אם עדיין יזדקק לרופא כשיגיע הזמן שנקבע?
בתור שנקבע זמן רב מראש - מותר, שכן הדבר מקובל וידוע כי לא כל מי שקובע, מגיע. אמנם ככל שמתקרב זמן התור, ברגע שיודעים שאין אפשרות או צורך להגיע, יש לבטל את התור על מנת לאפשר למרפאה לתכנן כראוי את הזמן או לקבוע למישהו אחר.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
101 צפיות -
האם מותר לדבר בשבת על מלאכות לצורך מצווה?
האיסור לדבר על מלאכות הוא רק בדברי חולין, אך כשלצורך מצווה צריך לדבר דווקא בשבת - מותר. אולם אם אין צורך בתכנון זה דווקא בשבת, אין לדבר עד לאחר השבת, כי אין אמירתו מועילה למצווה, ולכן לא ידבר על כך בשבת, אלא אם כן הדיבור יזרז אותו יותר לעשות המצווה ובמקרה זה יהיה מותר לדבר ע"כ. כמו כן מותר בשעת הצורך, לדבר דיבורי חול בעסקי צרכי מצווה, כגון לערוך מגבית, בה יתחייבו לתרום לצדקה או לבית כנסת. יש שכתבו להימנע מהזכרת סכום כספי, כשעורכים "מי שברך" לעולים לתורה, אך למעשה המנהג להקל בזה, כי זהו צורך מצווה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
281 צפיות -
אני עובד במשמרת לילה כל הלילה, מתי אני צריך ליטול ידיים ולומר ברכות השחר?
-
אני רואה עט יפה אצל חברה, וברצוני לקנות אותו ממנה, יש בכך איסור של 'לא תחמוד'?
אם זה נעשה בהסכמה מלאה וללא הפעלת לחצים - אין בעיה, האיסור הוא כשבעל החפץ לא מעוניין למכור ומפעילים עליו לחץ שימכור.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
413 צפיות -
צריך לברך שהחיינו על נקטרינה אם כבר בירכתי לפני כמה ימים על אפרסק?
צריך, אלו מינים שונים, במראה, במרקם וגם בטעם. אפילו על זנים שונים של אותו פרי צריך לברך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
686 צפיות -
האם מותר לגזוז ציפורניים בערב יום טוב שחל ביום חמישי?
אף שמקפידים לא לגזוז ציפורניים ביום חמישי מפני כבוד השבת, מכל מקום כשיום טוב חל ביום שישי מותר.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
816 צפיות -
האם מותר לרוץ בשבת, כאשר גשום בחוץ ולא רוצה להתרטב?
מותר, הריצה שנאסרה בשבת היא ריצה של התעמלות וכדומה, אך ריצה שניכר שהיא לצורך השבת מותרת.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
510 צפיות -
הלוקח פסטה רטובה בשמן ואוכל בידו, צריך ליטול ידיו כדין דבר שטיבולו במשקה?
אם זה שמן זית, צריך ליטול. בדרך כלל משתמשים בשמנים אחרים ולכן לא צריך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
443 צפיות -
יום ההולדת שלי חל ביום שלישי, האם צריך להעלות לתורה ביום שני?
ברשימת מנהגי יום הולדת אשר הוגהה על ידי כ"ק אד"ש נכתב: "לעלות לתורה ביום השבת שלפני יום ההולדת, וכשיום ההולדת חל ביום הקריאה גם ביום הולדת עצמו", ממילא כשיום ההולדת לא חל בימי הקריאה אין מנהג לעלות (כמובן אין בעיה לעלות).
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
521 צפיות -
עשיתי הבדלה ולא ברכתי ברכה אחרונה על היין, לאחר מכן התחלתי לאכול מלווה מלכה, האם לברך ברכה אחרונה על היין או שנפטר בברכת המזון?
כיוון שהיין כאן לא היה קשור לסעודה, לכן לכתחילה אם עוד לא בירכת, צריך לברך ברכה אחרונה על היין, אם כבר בירכת ברכת המזון, נפטר היין בדיעבד.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
195 צפיות -
לפני פסח מכרתי את כל הבית לגוי והיה שם גם יין, האם יש בעיה ביין זה שהיה בבעלות נכרי?
-
האם אבלים היושבים שבעה יכולים לצאת להצביע?
כן, מאחר וכהוראת הרבי מה"מ (ורובם ככולם של פוסקי ההלכה בדורנו) זו חובה, הרי זה כשאר מצוות שחייב לקיים בעצמו
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
264 צפיות -
האם מותר ללוות מגוי בריבית?
-
שכחתי בערבית לומר ותן טל ומטר וכבר התפללתי הבוקר שחרית לפני זמן, עלי להתפלל תפילת תשלומין לערבית של אתמול?
בעיקרון השוכח לומר ותן טל ומטר ולא נזכר עד זמן התפילה שאחריה צריך להתפלל תפילה נוספת לשם תשלומין. אך תפילת תשלומין ניתן להתפלל רק בסמיכות לתפילה שאחריה, ולכן כיוון שכבר עבר זמן מתפילת שחרית אין אפשרות כעת להשלים את ערבית, וטוב שיתפלל עוד תפילה כתפילת נדבה ויוסיף בה איזה בקשה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
555 צפיות -
האם מותר לגבר להשתמש במגבת בצבע ורוד?
מותר, האיסור הוא דווקא בבגד או בתכשיטים וכדומה לקישוט וליופי, אך במגבת אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
343 צפיות -
ממתי מותר להסתפר ולכבס כאשר תשעה באב חל ביום חמישי?
בדרך כלל דיני האבלות נוהגים עד לאחר חצות היום של י' באב, ולכן עדיין נמנעים מאכילת בשר, שתיית יין, שהחיינו, שמיעת מוזיקה, תספורת, רחיצה של תענוג, לבישת בגדים מכובסים וכיבוס בגדים. אך בקביעות כשל השנה בה צאת הצום הוא בערש"ק, לכבוד שבת, ניתן להסתפר ולכבס החל מצאת הצום.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1511 צפיות -
חרק העולה על האדם בעת תפלתו האם יכול להסירו?
זבובים או מעופפים אחרים שעלו על האדם בעת תפלתו, לא יזרקם מעליו בידו מפני שיתכן שיתלכלכו ידיו מהם ויצטרך ליטול את ידיו; אלא ינער את בגדו או ינשוף בפיו או ישתמש בנייר וכדומה להסירם, בכדי שלא יטריד את כוונתו בתפלה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
280 צפיות -
האם מותר להחזיק רובה בשבת וחג?
-
האם מותר בשבת להשתמש במחזיק למפיות שעשוי מדיסק?
-
מה מברכים על מיץ של אפרסקים מקופסת שימורים?
-
האם מותר לדוג דגים לשם הנאה בלי להשתמש בדגים עצמם?
אין איסור צער בעלי חיים כאשר הדבר נעשה לצורך האדם, אך במקרה זה אין ממש צורך לאדם מהדגים, ולכן לא ראוי ליהודי ליהנות מגרימת צער לבעלי חיים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
504 צפיות -
אשה שלא התפללה מנחה קודם הדלקת נרות כיצד תנהג?
האישה המדלקת נרות-שבת, מקבלת עליה שבת בהדלקה זו, ונאסרת במלאכה. לכן עליה להתפלל תחלה תפלת מנחה, שהיא תפלת חול, והרי לאחר ההדלקה כבר חלה עליה שבת. במידה והדליקה נרות ועדיין לא התפללה מנחה, יש שכתבו שתתפלל פעמיים תפלת ערבית כ"תשלומין" למנחה. אולם יש שכתבו, שאם מתפללת מנחה מיד לאחר ההדלקה, הדבר אפשרי, כי היה בדעתה להתפלל, ולכן נחשב כאילו לא קבלה שבת בהדלקה. ובדיעבד, גם אם חלף זמן ממושך מההדלקה, יש פוסקים שהתירו שתתפלל מנחה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
804 צפיות -
עורב שמאוד מציק לבני הבית, בא לחלון מנסה להיכנס ומרעיש מאוד, ולא מצליחים להרחיקו בדרכים שונות, האם מותר להרוג אותו?
כן, בעל חיים שמפריע לבני אדם מותר להורגו, ואין בכך בעיה של צער בעלי חיים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
574 צפיות -
בחור ישיבה צריך להדליק נר חנוכה בחדרו שבפנימיה או לסמוך על זה שבבית ידליקו בשבילו?
-
האם מותר בשבת להשתמש במברשת המיועדת לניקוי האסלה?
כיוון שהמברשת עשויה בצורה כזו שהסיבים שלה אינם סופגים מים, לכן אין בעיה של סוחט ומותר.
לעמוד השאלה275 צפיות -
האם במקום שאין עירוב מותר לבעוט בכדור ברחוב?
-
מהו גיל חינוך לעניין הדלקת נרות חנוכה?
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 Courses, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רבראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 Courses, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
190 עלונים, 4 Courses, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
165 עלונים, 1 Courseראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 Courses, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמריםראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 Coursesראה עוד >