
שאלות ותשובות
37 תוצאות
-
בבית כנסת כשמגביהים את ספר התורה המחיצה מפריעה לנשים לראות, האם מותר להזיז את הוילון לכמה שניות כדי שהנשים יוכלו לראות ולומר וזאת התורה?
יש היתר, אך אם יש חשש להיפך הצניעות (כלומר אם יש נשים הלבושות לא צנוע או ללא כיסוי ראש) מוטב שלא יראו את הספר תורה ולא להרים.
לעמוד השאלה886 צפיות -
כאשר לא מתאפשר למקם את בימת הקריאה במרכז בית הכנסת, כיצד ינהגו?
דנו הפוסקים אודות ההקפדה על מיקומה של הבימה בבית-הכנסת, וכתבו פוסקים רבים, לדייק שתהיה הבימה מול ארון הקודש ללא הפסק. וכן להקפיד להציב את הבימה באמצע בית-הכנסת, בדומה למזבח הפנימי שהיה באמצע ההיכל. ולמעשה הורה הרבי, שיש להציב את הבימה באמצע בית-הכנסת, ובמקרה שישנם אילוצים שונים להציבה בסמוך לקיר, יש להקפיד לכל הפחות שתהיה שורה אחת של מתפללים כהפסק בין הבימה לקיר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
101 צפיות -
האם מותר לשבת בבית המדרש באופן שמניחים רגל על רגל?
בכל הפוסקים מובא האיסור לשבת כך רק בשעת התפילה, ולא סתם כך בבית המדרש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
556 צפיות -
האם מותר לירוק בבית כנסת באמירת עלינו לשבח?
מותר, והמנהג לירוק באמירת עלינו לשבח אחר אמירת "שהם משתחווים להבל ולריק", לאחר היריקה משפשפים את הרוק עם הנעל.
לעמוד השאלה702 צפיות -
האם מותר להכניס כלב לבית הכנסת כשיש צורך לכך?
-
האם מותר לדבר שיחת חולין בבית הכנסת?
אין לדבר דברי חולין בבית הכנסת, ובפרט בשבת האיסור חמור יותר מבימות החול, והעושה כך כאילו מחלל את השבת.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
69 צפיות -
האם נורה חשמלית יכולה להיות נר תמיד בבית כנסת?
המקור ההלכתי לנר תמיד בבית הכנסת הוא נר התמיד המכונה נר המערבי, שהיה דולק תמיד במנורת ביהמ"ק וממנו היו מעבירים אש לשאר הנרות. כיון שבית כנסת מכונה מקדש מעט, נהגו להדליק נר תמיד בצד מערב כמו בביהמ"ק. בימינו הנוהגים בכך, נוהגים להדליק את נר התמיד לפני ארון הקודש לעת התפילה (לאו דווקא תמיד במובן הפשוט של המילה). בעניין זה שנר זה אינו באמת נר כי אם נר חשמלי, כבר עסקו בכך בספרות השו"ת. יש שכתבו שכיון שאין נר בלא שמן ופתילה אז כל נר שאינו לצורך מאור אלא לצרכים כגון כבוד ביהכנ"ס וכדומה מצוה מן המובחר שלא יעשוהו נר חשמלי. לעומתם, בשו"ת יחווה דעת בתשובה בנוגע לנר נשמה חשמלי, כותב שבימינו יש אפילו מקום להעדיף נר חשמלי כיון שהוא לא מלכלך וכו'. בנוסף לכך זהו מנהג שנוהגים בחלק מקהילות ישראל ואינו דין או הלכה ולמעשה ברוב בתי הכנסת משתמשים ב'נרות תמיד' חשמלים, ולכן נראה שאין שום חיסרון במנהג להדליק נר חשמלי ולא נר רגיל.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
749 צפיות -
האם יש בעיה הלכתית לתלות תמונה גדולה של הרבי שליט"א בתוך בית כנסת חב"ד?
שתהיה בצד האחורי ולא במזרח. אמנם יש רבנים שמתנגדים בכלל לתליית תמונה של הרבי בבהכ''נ אך למעשה אם זה לא במזרח הדבר מותר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1279 צפיות -
באיזה צד של ארון הקודש יש לשים את התיבה של שליח הציבור?
-
האם מותר לקרוא עיתון בבית כנסת?
-
האם מותר לישון בבית כנסת?
-
מי שמרגיש עייף באמצע לימודו בבית הכנסת, האם מותר לו לישון מעט שם (בישיבה כמובן), כדי שיהיה יותר רענן?
-
אני נמצא ברחבת הכותל בתפילת ערבית האם מותר לירוק בעלינו?
רגילים לפסוק שקדושת רחבת הכותל היא כקדושת בית כנסת ולכן ניתן לירוק.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
492 צפיות -
האם מותר לכרוך ספרי קודש בחצר בית כנסת?
מותר, ולצורך מצווה התירו אף בבית הכנסת, וכל שכן בחצר בית הכנסת שבאם לא מתפללים שם אין בהם כל קדושה, ואם לעיתים מתפללים שם יש בהם קצת קדושת בית הכנסת, אך לצורך מצווה יש היתר, כנ"ל.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
317 צפיות -
האם מותר לאכול בבית כנסת שנוהגים בו כמנהג ספרד, ומנהגם שלא לאכול בבית כנסת?
-
אישה הנמצאת בתהליכי גיור, תרמה כסף לבית כנסת, האם מותר לקחת ממנה את התרומה לבית הכנסת?
-
יש עניין שהחזן יעמוד דווקא לימין ארון הקודש?
אכן, כך נוהגים בהרבה מבתי הכנסת בכלל, וכן של אנ"ש - וזאת משום החשיבות של המקום לצד ארון הקודש וחשיבותו של צד ימין. ובכל מקרה כתבו הפוסקים שאין לשנות בצורת ובסדרי בתי הכנסת ממה שנהגו מדורי דורות.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
362 צפיות -
האם אדם שקנה מקום בבית הכנסת רשאי להעבירו לקרוב משפחה או אדם אחר כשלא נמצא בתפילה, או שהמקום הפקר וכל הקודם זוכה?
-
האם מותר להפנות גב לספר תורה או לארון הקודש?
חלק מכבוד הקודש, הוא איסור הפניית הגב, כך מצינו בכהן הגדול שהיה יוצא כשפניו אל הקודש. וכתבו הראשונים "ולא יחזיר אחוריו לס"ת אא"כ היה גבוה ממנו עשרה טפחים", וכך נפסק להלכה בשו"ע. וכתבו הפוסקים שאף אין לסדר מקומות כשגבם כלפי ארון הקודש. אולם ניתן להקל לצורך הלימוד ובפרט בעת מסירת שיעור בהיכל בית הכנסת כשפני הדורש אל הקהל ואחוריו כלפי ארון הקודש. מפני שהארון הוא רשות בפני עצמה, וגם משום שאין מניחים שם את הכיסא בקביעות, אלא רק בשעת הלימוד. אך כשמתאפשר נכון שלא לשבת ממש בסמיכות לארון הקודש כשהגב כלפיו, ואף בעת דרשה נכון להטות מעט ולא להפנות גב ממש.
לעמוד השאלה834 צפיות -
האם צריך רשות מהגבאי להשאיל ספרים מבית הכנסת?
-
יש מנין קבוע בבית כנסת אחד, ובית כנסת במרחק 50 מטר ממנו פותח מנין באותה שעה ומפריע למנין הקבוע, האם יש בכך בעיה?
כעיקרון אין בכך בעיה כיון שאין השגת גבול בבתי כנסת, אך יש להשתדל לא לקחת מהמתפללים הקבועים כדי שישאר גם לבית הכנסת הראשון מנין.
לעמוד השאלה499 צפיות -
תרמו לבית הכנסת בימה חדשה לספר תורה, ולא מצאנו מישהו שרוצה את הבימה הישנה, האם מותר לזרוק את הבימה הישנה?
בבימה יש קדושה מאחר ומניחים עליה את ספר התורה ונחשבת כתשמיש קדושה, ונפסק להלכה שתשמישי קדושה טעונים גניזה, ולכן אין לזרוק את הבימה, אלא יש לפרק ולשים בגניזה.
לעמוד השאלה1204 צפיות -
האם יש עניין לעשות ברית מילה דווקא בבית כנסת?
-
האם מותר לקבוע מסמרים בבית-הכנסת?
נאמר: "אבד תאבדון את כל המקומות אשר עבדו שם הגויים . . וניתצתם את מזבחותם ושברתם את מצבותם . . לא תעשון כן לה' אלוקיכם". ולמדו חכמים שכל המנתץ דבר מן ההיכל או המזבח עובר בלא-תעשה, ויש שלמדו מכך שאיסור זה כולל אף את בתי-הכנסיות. ונפסק להלכה שההיתר היחיד לסתור בית-הכנסת הוא על מנת לבנותו מחדש וגם הוא מותנה בכך שאין חשש שמא יתרשלו מבניינו וכן שלא יתבטלו התפלות בציבור. ונחלקו הפוסקים האם מותר לקלף צבע או מן הטיח של קירות בית-הכנסת ורהיטיו מתוכו ומחוצה לו, וכן לגבי נקיבת חורים וקביעת מסמרים בבית-הכנסת לצורך התקנת ריהוט, והרבה נטו להקל בכך.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
959 צפיות -
האם מותר מטעמי נוחות לעבוד עם מחשב בבית הכנסת?
באם מדובר בעבודת קודש, ואין מניעה מצד הגבאים אפשר, עבודת חול אסור.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
66 צפיות -
האם יש חובה לנשק את פרוכת ארון הקודש לפני שיוצאים מבית הכנסת?
כתב השערי אפרים: 'וכשעובר לפני ארון הקודש מנשק את הפרוכת בשביל חיבוב מצוה'. היינו שזה דווקא כשעובר לפני ארון הקודש, ולא כל מי שנמצא בבית הכנסת.
לעמוד השאלה369 צפיות -
האם ישנה הקפדה להציב את הבימה דווקא באמצע בית הכנסת?
חז"ל הפליגו בגודלו וחשיבותו של בית הכנסת באלכסנדריה, בו היו מתפללים "כפליים כיוצאי מצרים" כ-1,200,000 איש, בין התיאורים מציינים: "ובימה של עץ באמצעיתה". יש הרואים בכך מקור קדום לדברי הראשונים שהובאו אף להלכה בשלחן ערוך - שהבימה צריכה לעמוד באמצע בית הכנסת. ואף שיש הסבורים שאין זה חיוב גמור, עם זאת כתבו פוסקים רבים, שיש להקפיד להציב את הבימה באמצע בית הכנסת, בדומה למזבח הפנימי שהיה באמצע ההיכל. ולמעשה הורה הרבי, שיש להציב את הבימה באמצע בית הכנסת, ובמקרה שישנם אילוצים שונים להציבה בסמוך לקיר, יש להקפיד לכל הפחות שתהיה שורה אחת של מתפללים כהפסק בין הבימה לקיר, ויש אומרים שבבית המדרש יש מקום להקל בכך.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
564 צפיות -
האם גם בשבת יש מצווה לרוץ לבית הכנסת או שבשבת אסור לרוץ?
-
אנו מתכננים בניית מחיצה בבית הכנסת, מה הגדרת המחיצה על פי ההלכה?
-
מתי הזמן היותר נכון לדרשה בשבת לפני קריאת התורה או אחריה?
יש בכך דיעות שונות, מפי השמועה הרבי התבטא כי הסדר הוא שקודם צריך להיות תורה שבכתב (קריאת התורה) ואחר כך תורה שבעל פה (דרשה) וכן המנהג בבית רבינו, אך בפועל יש לנהוג בכל מקום כפי הוראת רב בית הכנסת.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
373 צפיות -
האם מותר לאכול ולשתות בבית הכנסת?
בדרך כלל בתי הכנסת שלנו נבנו על דעת כן שיהי' אפשר לאכול ולכן מותר, אך בבתי כנסיות שמקפידים על כך - אסור לאכול.
לעמוד השאלה441 צפיות -
האם מותר שיהיה על ארון הקודש ציורים של חיות כמו אריות, או סמלי השבטים?
מותר, כמובן שהכוונה בציורים אלו שיזכירו על כך שהתפילה ועבודת ה' יהיו באופן של גיבור כארי וכדומה.
לעמוד השאלה617 צפיות -
האם מותר לתלות מודעה על מכירת ד' מינים שכתוב בה מחירים בערב שבת בבית כנסת?
מותר, כמובן בהסכמת הגבאים. אסור לקרוא את המחירים בשבת אך אנשים יכולים לקרוא לפני ואחרי שבת.
לעמוד השאלה200 צפיות -
בבית הכנסת שלי מדליקים חנוכיה במוצאי שבת ומכבים את הנרות אחרי עשר דקות כשכולם עוזבים האם מותר לברך?
יש בזה דעות בפוסקים ולכן ראוי שלא לברך אך המברך אין למחות בידו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
143 צפיות -
האם מותר להשתמש בארון קודש ישן שאינו בשימוש לצורך אחסון ציוד בית הכנסת?
-
האם נשים צריכות להקפיד לבא לבית הכנסת לשמוע פרשת שקלים?
-
האם יש בעיה שאישה תחזיק ספר תורה?
כן. זה לא מתאים כלל, בפרט בזמנינו. אבל אין בעיה שתנשק ספר תורה, ואדרבה זה דבר טוב ורצוי.
לעמוד השאלה904 צפיות