
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
כשיש טיסה בחנוכה שממריאים לפני השקיעה ונוחתים בארץ רק בבוקר, מה עושים עם הדלקת נרות?
1.אם עוד לא נקנו הכרטיסים, לחסידים בהחלט יש לבחור טיסה שבה לא מפסידים את המצוה של נרות חנוכה. 2. בדיעבד כשכבר אי אפשר לשנות את מועד הטיסה ויש בזה הפסד מרובה. אם היציאה מהבית (בחו"ל בו גרים עד הטיסה) היא אחרי פלג המנחה ניתן להדליק את הנרות בדירה - בברכה, ולדאוג למישהו שישמור עליהן ושידלקו עד חצי שעה אחר צאת הכוכבים. 3.במידה וצריכים לצאת מהבית קודם לכן, אם מתגוררים בחו"ל בדירה שישארו בה אחר נסיעתכם יהודים אחרים (בעלי הבית או אורחים אחרים) יש למנות אחד מהם לשליח שידליק עבורכם הנרות בזמנם, ובמקביל אתם תדליקו במטוס פנס שפועל על בטריות (לפחות כמה דקות אחר המועד שידוע לכם שהשליח מדליק בדירה), להדלקה זו מספיק פנס אחד וידלק חצי שעה בלי להזיזו, ובלי ברכה כמובן. כל זה לדעות שאולי מועיל פעולות אלו, לקיום מצות נר חנוכה. אבל כאמור יש פוסקים הסוברים שכל זה אינו מועיל להחשב כקיום מצות נר חנוכה, ובמקרה זה הנכם מפסידים מצות נר חנוכה, אף שזה מחמת פטור שאינכם במקום דירה ולכן כאמור אין זה לכתחילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
243 צפיות -
האם יש עניין לתת דמי חנוכה?
מנהג ישראל (תורה היא) לתת דמי חנוכה לילדים, וכן נהגו רבותינו נשיאינו. “מנהג רבותינו נשיאינו - לקיים מסיבות לבני הבית בימי חנוכה, ולחלק “דמי חנוכה” לבני הבית, ובפרט לילדים, לבנים ובנות. כי כאשר כל אחד מקיים מנהג זה - בפרסום המתאים - ועוד בהוספה והרחבה על ידי הוספה בנתינת “דמי חנוכה” בריבוי (שעל ידי זה מתוסף בענין השמחה אצל הילדים) - מתקשרים עוד יותר (על ידי קיום מנהג זה) עם רבותינו נשיאינו, שזה נותן תוספת כח להחדיר את תורתם, הוראותיהם, ומנהגיהם אל תוך חיי היום יום הפרטיים”.
לעמוד השאלה1579 צפיות -
האם אלו שנזהרים במשך השנה שלא להוציא כסף במוצאי שבת, יכולים לתת דמי חנוכה במוצאי שבת?
הרבי דיבר בחיוב לגבי הנתינה במוצאי שבת קודש בזמן ההדלקה, ולאלה שנזהרים שלא להוציא כסף במוצאי שבת קודש, הציע הרבי לדבר אודות העניין ולתת בפועל למחרת - ביום ראשון. ובהזדמנות אחרת שלל את הנתינה במוצאי שבת קודש.
לעמוד השאלה333 צפיות -
מה המנהג בקשר לנתינת דמי חנוכה בליל רביעי או חמישי של חנוכה?
-
האם ניתן להשלים את נתינת דמי חנוכה, אחרי שחנוכה כבר הסתיים?
אלה שלא הספיקו לתת דמי חנוכה בשלימות, ישתדלו להשלים בימים הסמוכים לחנוכה, וכל המקדים הרי זה משובח.
לעמוד השאלה310 צפיות -
האם דמי חנוכה לילדים צריך להיות דווקא בכסף, או שניתן לקנות ספרים ומשחקים במקום כסף?
נהוג שדמי חנוכה דוקא בכסף, והרבי הזכיר זאת בשיחותיו כמה פעמים, ואחת הסיבות כדי לתת לילדים אפשרות לתת צדקה מכסף שלהם.
לעמוד השאלה635 צפיות -
האם נוהגים לתת דמי חנוכה גם לילדים נשואים?
-
האם יש עניין שמחנך יתן לתלמידיו דמי חנוכה?
-
איזה שמן הכי מהודר להדלקת חנוכיה?
-
האם צריך להפריש מעשר מדמי חנוכה?
-
האם נשים יכולות לצאת ידי חובה בהדלקת נרות חנוכה מחנוכיה של חב"ד בקניון?
-
האם גם האישה צריכה להישאר ליד נרות החנוכה חצי שעה?
לא צריכה להישאר אבל אינה עושה מלאכה בזמן הזה, למעט בישול, אפיה, וכיוצא בזה. שיכולה לעשות.
לעמוד השאלה1015 צפיות -
האם מותר בחנוכה להגיד רק הלל בלי תפילת שחרית?
מותר ומצוה לומר הלל בחנוכה גם כשהוא לא בתוך תפילת שחרית. עדיף כמובן לומר בשחרית כסדר שתיקנו לומר.
לעמוד השאלה1275 צפיות -
האם מותר בחנוכה לאשה לטגן לביבות בחצי שעה הראשונה שהנרות דולקים?
-
האם יש מקום להדר בהדלקת נרות חנוכה של פעוטות בני שנתיים-שלוש שיהיה דוקא בשמן או שמספיק שידליקו בנרות?
-
האם נוהגים בימי החנוכה ללכת עם סירטוק?
-
האם מותר להגיד תהילים בלילה בחנוכה?
-
האם חתן בחנוכה אומר במנחה "על חטא"?
-
האם יש חובה לעשות סעודה בחנוכה?
לגבי חנוכה לשון הרמ"א הוא: "ויש אומרים שיש קצת מצוה בריבוי הסעודות, משום דבאותן הימים היה חנוכת המזבח. ונוהגין לומר זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם, ואז הוי סעודת מצוה".
לעמוד השאלה437 צפיות -
האם ניתן להסתפר בחנוכה?
-
הדלקתי נר חנוכה, ומיד אחרי הדליק בני בן ה13, אך רק לאחר שהדליק שמתי לב שהוא לא בירך על ההדלקה, האם עליו לברך כעת?
ברכת "להדליק נר" לא יברך בכל מקרה. אם התכוונת לא להוציא את בנך ידי חובה, או שהוא התכוון לא לצאת ידי חובה בהדלקתך, רק אז הוא יכול לברך "שעשה ניסים", ו"שהחיינו" (בלילה הראשון).
לעמוד השאלה785 צפיות -
האם יש עניין לאכול בחנוכה מאכלים שעשויים בשמן, ומדוע?
-
מה הדין של אבל בחנוכה?
האבלות ממשיכה כרגיל. כאשר ניגש להיות חזן, מתפלל עד ההלל ובהלל יחליף אותו אחר. בהדלקה הראשונה בביתו מברך שהחיינו אך לא בבית הכנסת. במסיבות חנוכה משפחתיות בביתו המתקיימות ללא תזמורת - יכול להשתתף.
לעמוד השאלה1230 צפיות -
שמן למאכל שהשתמשתי בו להדלקה ונשאר בבקבוק שמן האם מותר להשתמש בו לאכילה?
-
בתור שליח בשכונה, האם יש ענין לחלק ולהדליק חנוכיות גם בחנויות או שיש ענין רק בבתים?
-
כאשר מדליקים נר חנוכה אחרי צאת הכוכבים – כמה שמן יוצקים בנרות?
שיעור השמן שצריך לתת הוא 50 דקות, ומנהגנו להקפיד ע"כ גם כשמדליקים לאחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
645 צפיות -
כשמדליקים חנוכיה במבצעים במקום ציבורי בכדי לברך את הברכות צריך שיהיו נוכחים במקום 10 יהודים או שמספיק שיעברו בתוך החצי שעה?
-
האם מותר להביא דמי חנוכה לאישה בזמן ההרחקות?
-
האם מותר לתת דמי חנוכה מכספי מעשר?
דמי חנוכה הם כמתנה כספית, ולכן אינם ניתנים מכספי מעשר, אלא אם כן נותנים למי שזקוק לסיוע ונותנים לו בתור צדקה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
563 צפיות -
מה דיני השמן והתפילות שנותרו מימי החנוכה?
השמן שנותר בחנוכיה והפתילות (מצד השמן הבלוע בהם) לאחר היום השמיני של חנוכה, כיוון שהוקצו למצוותן, אם לא התנה עליהם שאינו מַקְצֶה אותם – נאסרו בהנאה ועליו לשרפם במדורה בפני עצמה (ואין להשהותם לשנה הבאה). אם הנרות דלקו חצי שעה לאחר צאת הכוכבים, ולאחר מכן כבו – אין קדושה בשיירי השמן. אך יש שהחמירו בכך אם לא התנה בפירוש, ולכן אם רוצה להשתמש בשמן זה לכתחילה ראוי להתנות בפירוש שאינו מַקְצֶה שמן זה. ואף אם הקצה - לא ישתמש בביזיון ככל תשמיש מצווה שבלה. אך השמן הנותר בבקבוק, אין בו קדושה בכל אופן ומותר ליהנות ממנו.
לעמוד השאלההרב שמעון מאיר פרבר
268 צפיות -
אם רוצים להדר בנרות החנוכה, האם יש הבדל בין הפתילות האדומות,לפתילות מצמר גפן לבד?
-
האם יש בעיה לגזור ציפורנים בחנוכה?
-
היכן הוא המקום הנכון ביותר להדליק את נרות החנוכה, לבחור ישיבה הישן בפנימייה?
נאמר בגמרא: "אכסנאי חייב בנר חנוכה", כלומר שגם מי שנמצא מחוץ לביתו חייב בהדלקת נר חנוכה. לגבי מקום ההדלקה כשיש לו מקום בו הוא ישן ומקום בו הוא אוכל, פסק הרמ"א להלכה: "בזמן הזה שמדליקים בפנים ממש ידליק במקום שאוכל, וכן נהגו". כלומר שיש להעדיף להדליק במקום האכילה. ודנו הפוסקים האחרונים, אודות הדרים בפנימיות כמו בחורי ישיבות, שישיבתם היא כביתם, היכן עליהם להדליק את נרות החנוכה – בחדרם בפנימייה או שגם עליהם להעדיף את מקום האכילה – חדר האוכל. ודעת הרבה פוסקים למעשה, שעליהם להדליק בחדר השינה בפנימייה משום שרק הוא מיוחד לכל אחד מהם. אלא שיש להקפיד על כללי הבטיחות הראויים למניעת סכנת דליקה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
850 צפיות -
אם הדלקתי נרות בבית שבו התארחתי לסעודה, או כל בית אחר, וחזרתי לביתי ללון, האם עלי להדליק נרות גם בבית?
אכן, יש להדליק בבית שלך. אם בירכת על ההדלקה במקום בו היית, וכעת אין בני בית או אחרים שאותם אתה מוציא ידי חובה, ידליק בלא ברכה
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
783 צפיות -
האם ניתן להדליק את החנוכיה בנרות משמן מוצק או שצריך להדליק דוקא בשמן נוזלי?
-
האם עדיף שהחנוכיה תהיה בכניסה לבית בפנים, למרות שאי אפשר לשבת שם ולראות את החנוכיה?
אין עדיפות כזו, תדליקו בפתח מרכזי בתוך הבית שניתן לשבת אצלו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
348 צפיות -
אני יוצא למבצעים ב5 וחוזר ב10 בלילה, ואשתי חוזרת מהעבודה ב6. עדיף להדליק נרות חנוכה לפני שאני יוצא בלעדיה או איתה כשאני חוזר?
תדליק עם אשתך כאשר אתה חוזר. (גם להדליק לבד ב5 זה אפשרות, ואשתך יוצאת בזה ידי חובה, אבל עבור שלום בית עדיף להדליק עם האשה).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
869 צפיות -
מי ששב לביתו בשעה מאוחרת, עד מתי יכול להדליק את נרות החנוכה?
מצווה מן המובחר להדליק את נרות החנוכה "משתשקע החמה", אולם בעת הצורך ניתן להדליק מאוחר יותר כיוון שעיקר הפרסום הוא לבני הבית. ודנו הפוסקים אודות מי שיוצא מביתו לפני זמן ההדלקה, ושב בשעה שבני ביתו כבר ישנים. למעשה ראוי שיבקש שאחד מבני הבית ידליקו בזמן שלא בנוכחותו, ויתכוון שלא לצאת בהדלקתם, וכשיבוא לביתו יכול להדליק כי לא יצא ידי חובתו בהדלקתם. ואם לא הדליקו בביתו בתחילת הלילה ובני ביתו ערים יכול להדליק בברכה עד עלות השחר, ואם הם ישנים ראוי שיהיה לפחות עוד אחד ער, ויכול לברך. וכתבו הפוסקים שמי שמברך גם כשאין עוד אדם נוסף עמו - אין למחות בידו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
620 צפיות -
האם אפשר לצאת ידי חובה בהדלקה בחנות?
אם בעל המקום אוכל סעודתו שם לפעמים, יכול לצאת ידי חובה. אך לכתחילה עדיף שידליק בביתו.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
279 צפיות -
מה השמן הכי מהודר להדלקת נרות חנוכה?
-
האם אדם יכול להדליק בעבודה שלו נר חנוכה לזכות אנשים ואחרי זה לברך שוב בבית?
יכול לברך שוב (ברכת שהחיינו בפעם הראשונה יוכל לברך שוב בבית, רק באם יהיה בבית מישהו שיוצא ממנו ידי חובה).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
455 צפיות -
בחורי ישיבה היכן ידליקו נרות - בבית המדרש (ה'זאל'), בפנימיה או בחדר האוכל?
לכתחילה ידליק כל בחור בפתח חדרו שבפנימיה, בו הוא ישן, וזהו המקום שמיוחד לו מבחינת שמירת החפצים, הפרטיות וכו'. ואז גם ניכרת ההדלקה של כל אחד בפני עצמו, משא"כ בחדרים הכלליים כגון חדר האוכל. בדיעבד, או כאשר לא ניתן להדליק שם, כגון שיש חשש סכנה - ניתן להדליק בחדר האוכל - המקום קבוע לסעודה (ויש מרבני אנ"ש שהורו שלבחורים עדיף בחדר האוכל, ואילו לתלמידות ושאר השוהים בפנימיות - בחדר) בבית המדרש - רק אם נוהגים לאכול שם בקביעות, וכשאין ברירה אחרת.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
792 צפיות -
אני נוסעת לרבי לחג חנוכה, האם אני יוצאת ידי חובה בהדלקת נרות הציבורית ב770?
לא יוצאים ידי חובה בהדלקת חנוכיה ציבורית. יש לצאת ידי חובה במקום שישנים שם.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
572 צפיות -
האם ניתן להדליק נרות חנוכה באירוע משפחתי בחנוכה המתקיים במסעדה?
אם יש מנין יהודים, אפשר להדליק בברכה כמו נרות בית הכנסת (אחר פלג המנחה). יש להזכיר לאנשים להדליק בבית, כי לא יוצאים ידי חובת המצווה במקום ציבורי, כל אחד צריך להדליק בביתו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
731 צפיות -
מהו הזמן הראוי ביותר להדלקת נרות חנוכה?
אמרו חכמים אודות זמן הדלקת נר החנוכה: "מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק". בכדי לפרסם את הנס, ובפרק זמן זה, מרב האנשים יוכלו להיוודע לנס. וכתבו הפוסקים שיש להקפיד שהנרות ידלקו לפחות עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים. למעשה אנו נוהגים להדליק את הנרות בין תפלת "מנחה" לתפלת "מעריב" לאחר שקיעת החמה, ומקפידים שהנרות ידלקו 50 לפחות דקות. אלא שכתבו הפוסקים שאם לא מתאפשר הדבר, ניתן בעת הצורך לאחר את זמן ההדלקה; משום שכיום "כלתה רגל מן השוק" בשעה מאוחרת בהרבה מזמן התלמוד, וכן ההדלקה היא בבית, ועיקר הפרסום היא לבני הבית. אלא שכאמור, לכתחילה יש להדליק לאחר שקיעת החמה, ו"זריזין מקדימין למצוות". אלא שלאחר צאת הכוכבים יש להתפלל ערבית קודם.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1085 צפיות -
הדלקתי נרות חנוכה חצי שעה לפני השקיעה האם יצאתי ידי חובה?
-
האם אחר שעבר שיעור הזמן שהנרות צריכים לדלוק, מותר להשתמש לאורם?
מחמירים לא להשתמש לאור הנרות גם אחר שעבר שיעור הדלקתם (50 דקות).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
394 צפיות -
האם מותר להדליק נרות חנוכה אחרי ערבית?
עיקר זמן ההדלקה הוא בין מנחה למעריב. אם עבר הזמן ולא הדלקת, יש להתפלל מעריב לפני.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
348 צפיות -
קניתי שני בקבוקי שמן זית עבור הדלקת נרות חנוכה, בבקבוק אחד נשאר עדיין שמן. האם מותר להשתמש בו לבישול ואכילה אחרי חנוכה?
-
אדם שהדליק את החנוכייה במקום שיש רוח, האם צריך לחזור ולהדליק שוב?
אם הדליק מלכתחילה במקום שיש רוח והחנוכיה כבתה, צריך לחזור ולהדליק בלי ברכה, בפועל אנו מחמירים שגם אם הדליק במקום שאין רוח וכבתה בתוך החצי שעה חוזר ומדליק.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
86 צפיות