
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
אישה יכולה להוציא גברים בברכת המזון כאשר הם אינם מבינים עברית ואינם יכולים לקרוא בעצמם את הברכה?
אישה איננה יכולה להוציא גבר ידי חובה בברכת המזון, הדרך הנכונה היא שהיא תגיד בקול והם יאמרו אחריה מילה במילה בלחש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
517 צפיות -
האם מי שענה לזימון באמצע שאכל, צריך לזמן שוב בסיום אכילתו?
-
בירכתי ברכת המזון ללא כוונה, האם מותר לחזור ולברך שוב את ברכת המזון?
-
מה מנהגנו לאמר בברכת המזון עול גלות או עול הגויים?
-
טעיתי ובברכת המזון של סעודת מלווה מלכה אמרתי רצה והחליצנו, האם עלי לברך שוב?
אם נזכר לפני שסיים את הברכה יחזור לראש הברכה, אך אם כבר סיים את הברכה (ובודאי אם כבר סיים את ברכת המזון כולה) ימשיך הלאה ואינו חוזר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
792 צפיות -
עבר 72 דקות מאז שאכלתי לחם אבל אני עדיין שבע. האם אפשר לברך ברכת המזון?
-
האם אנחנו נוהגים להשאיר לחם על השולחן בברכת המזון?
-
האם מותר לסמן משהו כשאני באמצע ברכת המזון?
אסור, אין לעשות שום דבר באמצע ברכת המזון, אפילו דבר קל שלא מפריע לכוונת הברכה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
750 צפיות -
האם הדין שבשעת ברכת המזון יש להסיר את הסכין, אמור גם בסכין העשוי מפלסטיק?
המגן אברהם הביא שדווקא של ברזל ולא של שאר דברים, אך החקרי הלכות (הרב פיקרסקי) כתב שלאו דווקא כיון שרבינו לא חילק. ולכן ראוי להיזהר אף בזה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
205 צפיות -
מי שאכל לחם ללא מלח האם חייב במים אחרונים?
-
האם צריך לענות אמן אחר ברכה רביעית בברכת המזון?
אין עונים אמן אחר אל יחסרנו וכן על שאר הרחמן שנהגו לומר, וכותב כ"ק אד"ש: "ואולי שסומכים על סוף הברכה ונאמר אמן, אף שגם בזה לא ראיתי שהשומעים ידייקו לענות אז אמן".
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
583 צפיות -
האם לפני ברכת המזון יש עניין להשאיר את כל הכלים עדיין על השולחן, או קודם לפנות את השולחן ואז לברך?
יש המקפידים לפנות את הכלים הריקים לפני ברכת המזון, אבל בחב"ד לא מקפידים על כך.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
385 צפיות -
כאשר אני מזמן ומסיים את ברכת בונה ברחמיו ירושלים, המסובים עונים אמן אחר אמירת האמן שלי או יחד?
סיום הברכה היא במילים 'בונה ברחמיו ירושלים', אמירת אמן בברכה זו אינה חלק מנוסח הברכה, אלא עניית אמן אחר הברכה, וממילא גם המסובים צריכים לומר אמן מיד בסיום הברכה ולא לחכות לאמירת האמן, כיוון שצריך לענות אמן מיד בסיום הברכה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
328 צפיות -
האם מותר לברך ברכת המזון מתוך הפלאפון?
לא, אלא אם כן ממש אין אף סידור אחר, אזי יעביר את המכשיר למצב טיסה וכך ניתן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1066 צפיות -
האם צריך לברך ברכת המזון על אותו כיסא שאכלתי עליו, או שאפשר גם במקום אחר בתוך החדר?
כל החדר שאכל בו נחשב כמקומו, ולכן אין צורך לברך באותו המקום ממש, ואפילו לכתחילה יכול לברך במקום אחר בתוך אותו החדר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1074 צפיות -
האם אפשר לברך את ברכת המזון בעמידה?
-
האם מותר לענות על דברים שבקדושה באמצע ברכת המזון?
מן האמור: "וברכת את ה' אלוקיך על הארץ הטובה אשר נתן לך", למדו שצריך לברך את שלוש הברכות: "על-המזון", "על-הארץ" ו"על-ירושלים"; ממשמעות הפסוק עולה שצריך לברך את כולן מן התורה בבת-אחת. נפסק להלכה, כי ההנהגה ברכת-המזון דינה כבתפלת-שמונה עשרה, ולכן בעת הברכה אסור לרמוז בידיו או לקרוץ בעיניו וכל שכן שלא לסדר שאר עניניו, וכן אין לדבר או לקום עד לאחר "עושה-שלום", וכשמזמנים על הכוס אסור עד לאחר שתיית הכוס, ובצורך גדול ניתן להקל לאחר "אל-יחסרנו". וכתבו הפוסקים שאם אירע שבאמצע ברכת המזון שמע קדיש או ברכה או שאר דברים שבקדושה, יכול לענות רק לאחר "אל יחסרנו". אמנם בדיעבד, אם הפסיק בדיבור באמצע ברכת המזון, אינו צריך לחזור לראש ברכת המזון.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
233 צפיות -
מה דין אדם ששכח לומר יעלה ויבא בברכת המזון בראש השנה?
אדם ששכח לומר יעלה ויבא בברכת המזון, אם נזכר לפני שהתחיל את ברכת 'הטוב והמטיב' יאמר שם "ברוך... שנתן ימים טובים.." ואם התחיל כבר את ברכת 'הטוב והמטיב', ביום ראש השנה אינו חוזר, אך בסעודת ליל ראש השנה אם התחיל את ברכת 'הטוב והמטיב' חוזר ומברך שנית מתחילת ברכת המזון.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
219 צפיות -
התחלתי לאכול סעודה בשבת לפני השקיעה, לאחר צאת השבת עשיתי הבדלה כשאני עדיין באמצע הסעודה, האם אני צריך לחזור ולברך המוציא?
לא צריך לחזור ולברך שנית. יש לציין, שבמקרה כזה לא אומרים רצה בברכת המזון.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
151 צפיות -
האם נכון לומר שיר המעלות בברכת המזון בכל יום ואם כן אז מהו המקור לכך?
אכן יש חסידים שנוהגים כן לומר תמיד 'שיר המעלות', כ"ק אד"ש אמר שכך היה מנהגו של רבי הלל מפאריטש וכך נהגו הרבה מצדקי וחסידי פולין. אך בהיום יום וספר המנהגים כתוב לומר על נהרות בבל ביום חול היינו בימים שאומרים תחנון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
356 צפיות -
האם באמצע שלשת הברכות הראשונות של ברכת המזון אני יכול לענות אמן למישהו אחר שסיים ברכה?
דיני הפסק בברכת המזון שווה לדיני הפסק באמצע תפלת שמונה עשרה. ובתפלת שמונה עשרה אסור להפסיק ולענות אמן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
548 צפיות -
האם בעשרת ימי תשובה משנים בסוף ברכת המזון ואמרים עושה השלום או שאומרים רגיל עושה שלום?
-
האם צריך להגביה את עצמו באמירת ברוך שאכלו משלו כשעונה לזימון?
מן הדין אין צורך להגביה את עצמו בשעת הזימון, יש נוהגים שכאשר מזכירים את ה' בזימון בעשרה מגביהים את עצמם מעט.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
413 צפיות -
האם בכל פעם שמזמנים צריך להיות על כוס יין?
-
שלושה שאכלו יחד, ואחד רוצה כבר לברך, האם הוא יכול לזמן והשניים האחרים שבאמצע האוכל יענו לו?
אם השניים מסכימים להפסיק ולענות לו לזימון יכול לזמן, הם צריכים לחכות ולא להמשיך לאכול עד שיסיים את הברכה הראשונה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
361 צפיות -
האם ניתן לזמן בברכת המזון עם יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות לע"ע ואינם מברכים ברכת המזון, ויצטרפו לשלושה או עשרה?
מעיקרו נתקן הזימון שאחד מברך והשאר שומעים, ולכן ניתן לזמן במקרה זה, וטוב שיברך בקול להוציאם ידי חובה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
315 צפיות -
אכלתי סעודה שלישית עם פת והמשכתי עם שתית מים וקפה עד השעה 23:30 בלילה, וכבר התחלתי להרגיש מעט רעב, האם אני עדיין יכול לברך ברכת המזון?
במצב הזה כבר לא ניתן לברך ברכה אחרונה (אף אם שתה הרבה בינתיים).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
260 צפיות -
כשמזמן בעשרה, האם צריך שכל העשרה יברכו דווקא, או שמספיק שיש עשרה אפילו שהם עדיין באמצע סעודה?
אפשר, אם הם מסכימים לעצור את אכילתם. צריכים לשמוע מהמזמן את הברכה הראשונה ואחר כך יכולים להמשיך לאכול.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
170 צפיות -
מאיזה גיל ילד יכול להצטרף לזימון?
-
האם כשמזמנים על כוס צריך להגביה את הכוס שלושה טפחים?
-
שנים שאכלו לחם והשלישי אכל מאכל שברכתו 'שהכל', האם אפשר לצרפו לזימון?
אם השלישי אכל כזית 'שהכל' יחד עם שניים שאכלו לחם, הוא מצטרף בתנאי שעדיין לא בירך ברכה אחרונה על אכילתו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
548 צפיות -
האם יש חובה לשתות לפני שמברכים ברכת המזון?
טוב לשתות לפני שמברך ברכת המזון כיוון שיש דעה שאם צמא חייב בברכת המזון מן התורה רק כאשר שתה, אך ההלכה לא נפסקה כשיטה זו ולכן למעשה גם אם לא שתה יכול לברך.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
591 צפיות -
כשמזמנים על הכוס בשבת אחרי השקיעה, האם עושים הבדלה על אותו כוס?
כן, עושים הבדלה על הכוס של ברכת המזון, וכן מנהג הרבי (בהתוועדויות של סוף היו''ט או השבת), לעשות הבדלה על אותו כוס שמברך.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
411 צפיות -
בזימון בשלושה בברכת המזון, האם אפשר לצרף כשלישי מישהו שלא אכל עמנו?
אם השלישי לא אכל כלום, הוא לא משלים לזימון. אם השלישי אכל כל מאכל כשיעור שהוא התחייב בברכה אחרונה, אפילו מים, אז מצטרף לזימון בשלושה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
440 צפיות -
אכלתי 2 יחי' של 'מופלטה' וברכתי בורא מיני מזונות. כעת הנני שביעה. האם עליי לברך ברכת המזון או לברך ברכה מעין שלוש?
הטוב ביותר זה ליטול ידיים, לברך המוציא ולאכול לחם גמור ואח"כ לברך ברכת המזון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
667 צפיות -
האם צריך לומר בני ברית כולנו יחד בברכת המזון כשיש עובד גוי בבית?
-
נטלתי ידיים לסעודה ואכלתי רק חתיכה קטנה של לחם, האם עלי לברך ברכת המזון?
על אכילת פחות מכזית לא צריך לברך, ואין חיוב לחייב את עצמו. אבל תמיד חשוב לזכור שכדי לברך "על נטילת ידיים" צריך לדעת מראש שמתכננים לאכול כביצה לחם, כשאכילת כל כזית היא בכדי אכילת פרס.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
309 צפיות -
אני נמצא בטבע האם צריך לומר בברכת המזון, הרחמן הוא יברך את אבי מורי בעל הבית הזה?
-
התחלתי לאכול בערב ראש חודש וסיימתי אחרי שכבר הגיע ראש חודש, צרך לומר יעלה ויבא בברכת המזון?
אם אכלת כזית אחרי צאת הכוכבים, צריך לומר יעלה ויבא בברכת המזון.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
415 צפיות -
ברכתי ברכת המזון אך לא כיוונתי בברכה ראשונה של ברכת המזון, האם צריך לחזור ולברך את הברכה הראשונה?
יש להקפיד לברך בכוונה, ולשים לב למה שמוציא מפיו, עד שיש דיעה שאינו יוצא ידי חובה אפילו בדיעבד כשלא כיוון. מכל מקום להלכה לא חוזר ומברך שנית.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
665 צפיות -
אכלתי ארוחה ללא לחם ושבעתי. האם אני מחויב בברכת המזון?
ברכת המזון חלה רק על אכילת לחם. ולכן אין עליך חיוב, אך יש לברך ברכה אחרונה בהתאם למאכלים שאכלת.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
481 צפיות -
למה מסירים את הסכינים מהשולחן בברכת המזון?
לשון אדה"ז: כי השלחן דומה למזבח ובמזבח נאמר לא תניף עליהם ברזל לפי שהברזל מקצר ימיו של אדם והמזבח מאריך ימי האדם ואינו בדין שיונף המקצר על המאריך וגם השולחן מאריך ימיו של אדם ומכפר עונותיו בהכנסת אורחים שגדול כחה של לגימה שמשרה שכינה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
351 צפיות -
אני עובדת בגן ילדים פרטי לא דתי. אין לי אפשרות לברך ברכת המזון בזמן העבודה, האם אני יכולה לאכול בארוחת בוקר לחם?
חובה לברך אחר אכילת לחם, אך ניתן להמתין (בשעת הדחק) ולברך כל זמן שעדיין את שביעה (אפילו אחר כמה שעות). באם אין אפשרות כלל לברך אין לאכול לחם.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
384 צפיות -
מי צריך לזמן בליל שבת, האם יש דיוק שדוקא אורח או בעל הבית יברך, או שזה לא משנה?
נוהגים שבליל שבת מזמן בעל הבית דווקא, וביום השבת מכבד מישהו אחר לזמן, או מזמן בעצמו.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
660 צפיות -
אכלתי המוציא ולאחר מכן יצאתי להתפלל ערבית, בבית הכנסת נזכרתי ששכחתי לברך ברכת המזון, מה הדין?
-
אדם שאכל לחם פחות מכזית, אך שבע מכך, האם יברך ברכת המזון?
החתם סופר אכן מביא סברה זו שאם אכל פחות מכזית ו"נתברך במעיו" ששבע ממנו, חייב לברך מן התורה. אך כבר כתב בנו הכתב סופר שיש לפקפק על זה, כיוון שפחות מכזית אינה נחשבת אכילה כלל מן התורה ולא רק משום שאינה משביעה. ולכן בפועל אנו פוסקים כפשט דברי השולחן ערוך שעל פחות מכזית לא מברכים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
548 צפיות -
ג' אנשים הסועדים בשולחן אחד, זה חלבי וזה בשרי, האם הם מצטרפים לזימון?
חובת הזימון היא כאשר אנשים יושבים לאכול יחד, כלומר, שהם יכולים בפועל לאכול מאותו הלחם, וכאשר אחד מן המסובים אינו יכול לאכול מן הלחם של השני אזי אינם מצטרפים לזימון. כגון, האוכלים לחם בשרי (ולמשל פיתה הממולאת בבשר שווארמה וכו') אינם מצטרפים לזימון לאוכלי לחם חלבי (פיצה וכדומה), מכיוון שאינם יכולים לאכול מאותו הלחם. אך אם היה הלחם פרווה כיוון ששניהם יכולים לאכול מאותו הלחם - מצטרפים.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
901 צפיות -
האם מותר ללכת לישון באמצע ארוחה ולברך ברכת המזון אחר כך כשקמים?
אין לעשות זאת, משום שזה הפסק ולא יוכל לברך ברכת המזון כשיתעורר. אך אם רק נרדם במקום אכילתו, לפחות מחצי שעה כך שזו שנת ארעי, עדיין יכול לברך.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
44 צפיות -
כשיש עשרה אנשים ורק חלקם אכלו, האם ניתן לזמן זימון בעשרה?
באם שבעה אנשים נטלו ידיים ואכלו לחם, ועוד שלושה שאכלו משהו או שתו יכולים לזמן בעשרה ובאמירת נברך לאלוקינו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
287 צפיות -
אדם שאמר ברוך המבדיל באמצע סעודה שלישית שנמשכה לצאת השבת, אומר רצה בברכת המזון?