
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם אב שמל את בנו בעצמו מברך 'על המילה' כרגיל או שמברך 'למול את הבן'?
יש בכך מחלוקת הפוסקים ולמעשה מברכים תמיד 'על המילה' כרגיל, אלא שאם טעה ובירך 'למול את הבן' יצא ידי חובה.
לעמוד השאלה505 צפיות -
מה נוסח הברכות בברית מילה שמלים אדם מבוגר?
-
האם מותר לעשות הרדמה מקומית לתינוק בברית מילה?
יש שכתבו שבמקורות נראה שחלק מהמצווה הוא צער התינוק. רוב הפוסקים חולקים וסוברים שאין זה חלק מהמצווה וניתן להמעיט את הצער ע''י הרדמה, אלא שלדבריהם זה צער קטנטן ואף יתכן שפעולת ההרדמה גורמת יותר צער. בכל אופן מנהג ישראל הנפוץ מדורי דורות הוא למול ללא הרדמה (בשונה ממילת מבוגרים).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
824 צפיות -
ילד שנולד בשבת בניתוח קיסרי, מתי יש לערוך את הברית מילה?
-
מה יש לעשות עם ערלת התינוק לאחר ברית המילה?
-
בברית מילה מברכים שוב על הטלית או שבבוקר מכוונים, ובזה יוצאים ידי חובה?
-
אנחנו בלילה לפני ברית מילה. האם נוהגים לומר את הזוהר השייך לברית או שיוצאים ידי חובה בהתוועדות חסידית וסיפורי צדיקים ללא אמירת הזוהר? והאם יש צורך לאבי הבן להשאר ער עד חצות הלילה לפחות?
-
תינוק שאמו עדיין מאושפזת בבית הרפואה ולא יכולה להגיע לברית מילה, יכולים לדחות לו את הברית?
חובה למול את הילד בזמנו ביום השמיני בכל מצב, אלא אם כן יש מניעה מצד בריאות התינוק.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
748 צפיות -
האם מותר למוהל למול ילד גוי?
ישנה מחלוקת הפוסקים האם אסור למול גוי כלל, או שהאיסור הוא רק למול בחינם אך בשכר מותר, למעשה ראוי להימנע ולא למול ילד גוי.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
979 צפיות -
האם אומרים תחנון במנחה שמתפללים בברית מילה?
כאשר מתפללים לפני הברית עצמה לא אומרים, אך כשהברית כבר נעשתה אף אם מתפללים במקום הברית אומרים תחנון.
לעמוד השאלה1084 צפיות -
האם אח ואחות יכולים להיות קוואטר בברית, או שעדיף זוג?
-
האם מותר לשלם למוהל של הבן שלנו מכספי מעשר?
-
האם בלילה לפני הברית (וואכנאכט) צריך שהתינוק יהיה בבית בו נאספים ואומרים את הזוהר?
-
יש לנו בעזרת השם ברית ביום שישי בבוקר האם אפשר להזמין קייטרינג חלבי לברית או שיש חשיבות לאכול בשר בברית?
יש אכן חשיבות לסעודה עם בשר (יש מדייקים זאת מדברי הרמ''א שבברית בתשעת הימים אוכלים בשר). אבל לאחרונה הרבה מאנ''ש (בעיקר בניו יורק) נוהגים שעושים ברית בבוקר בדברי חלב. בנידון דידן, כיוון שבשבת יאכלו בשר וקצת קשה לאכול בשר פעמיים ביום, יש מקום להקל.
לעמוד השאלה1363 צפיות -
באולם שבחצר בית הכנסת בו אני מתפלל מתקיימת ברית היום, האם במניינים בבית הכנסת אומרים תחנון?
בית הכנסת איננו נגרר אחר האולם ולכן יש לומר תחנון בבית הכנסת אלא אם כן אחד מבעלי הברית (המוהל אבי הבן או הסנדק) נמצאים בבית הכנסת בשעת התפילה.
לעמוד השאלה687 צפיות -
האם אבל על אח יכול להשתתף בברית של נכד?
-
מאיפה אנו למדים שיש מצווה לעמוד בשעת ברית המילה?
סמך לדבר מהפסוק ''ויעמוד כל העם בברית'' (מלכים ב' כג, ג). וכתב הברטנורא (ביכורים ג, ג) שהכל עומדים מפני נושאי התינוק לחלוק כבוד לעושי המצווה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
575 צפיות -
כאשר היולדת והתינוק אינם בבית, והאב אצל חמיו. היכן עושים את ה'שלום זכר'?
-
כאשר אני בברית ומתפלל מנחה אך הקהל כבר התפללו ואני מתפלל ביחיד, אני צריך להגיד תחנון?
-
אפשר לדחות ברית בזמנה כדי למנוע חילול שבת?
לא דוחים ברית, אך אפשר למשל לדחות את הסעודה למוצ"ש, ולא להודיע לקהל על הברית עצמה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
615 צפיות -
ברית מילה לילד שסביו אינו יהודי, האם אפשר משום שלום בית לכבד אותו בסנדקאות?
-
אשה בהריון יכולה להיות קוואטער בברית?
-
מה הכוונה שאומרים במי שברך בברית מילה שיתנו צדקה לביקור חולים?
-
האם אפשר לשלב שבע ברכות וברית וסעודת ראש חודש?
-
כשמברכים את התינוק לאחרי ברית מילה ואומרים שיתנו צדקה בעבורו, יש ענין לתרום למקום מסויים כמו ביקור חולים או שאפשר לכל מקום שארצה?
בנוסח של המי שברך שאומר המוהל לאחר הברית, מסיים המוהל "בעבור שנדר עבורו לצדקה לביקור חולים...", וממילא יש לתת צדקה למטרת ביקור חולים.
לעמוד השאלה424 צפיות -
ברית מילה שחלה בחול המועד סוכות, היכן תתקיים ואיך יברכו על היין?
-
האם ניתן לברך ברכות הרחמן של ברית מילה בלי ברכת המזון רק עם ברכת מעין ג'?
-
האם יש בעיה להזמין אנשים לברית מילה?
נהוג שלא מזמינים לברית על פי דברי הגמרא, שמי שמוזמן ולא בא הריהו מנודה לשמים. לכן נוהגים רק להודיע, וכן כותבים ב"הזמנה" לברית, הרינו שמחים להודיע על הברית וכדומה, ולא בלשון של הזמנה.
לעמוד השאלה252 צפיות -
האם בברית מילה חובה שיהיה מניין?
-
אני בשנת אבל על אמא. האם אוכל להשתתף בברית מילה של בן אחותי?
-
האם מי שלא מהול יכול לעלות לתורה?
אדם שלא נימול בשוגג או באונס מותר להעלותו לתורה, כיום בדרך כלל יהודי שאינו מהול נחשב כ"תינוק שנשבה" ומותר להעלותו לתורה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
910 צפיות -
האם כשאני נמצא בברית ואינני סומך על הכשרות חובה עלי לאכול?
אם יש באוכל איזשהו חשש לכשרות מהודרת, אין חיוב לאכול, אך אם אפשר לאכול או לשתות משהו שודאי בכשרות טובה ראוי לטעום.
לעמוד השאלה466 צפיות -
בלילה שלפני הברית עד מתי צריך אבי הבן להישאר ער?
-
האם יש עניין שהסנדק יצום ביום המילה?
-
מה עושים כשהלילה שלפני הברית (וואכנאכט) חל בניטל?
-
א. מחר זה היום השמיני להולדת בני אתמול עשינו בדיקה של צהבת ויצא ערך של 15.8 גם היום עשינו בדיקת דם ויצא 15.8, רציתי לשאול האם גם לבדוק מחר או שחבל לדקור סתם את התינוק ולחכות כמה ימים? ב. המוהל אמר שמכיון שהתינוק בגדר חולה אז גם אחרי שהערך של הצהבת ירד ל12 נהוג בחב"ד לחכות שבוע מהיום שבדקו האם אכן כך נהוג בפועל?
תנהגו כדברי המוהל להמתין שבוע, תתייעצו עם רופא האם יש סיכוי שמחר זה ירד ל 12 ואם כן תעשו לו את הבדיקה, אם יאמר שאין סיכוי לא חייבים.
לעמוד השאלה644 צפיות -
האם בלילה שלפני הברית, צריך ללמוד דוקא בבית התינוק?
-
תינוק שלא יכולים לעשות לו ברית מילה מסיבות רפואיות עד חודש אחרי הלידה, האם נותנים לו שם בזמן, או שמחכים לברית?
רק בברית, אלא אם כן יש ח"ו עניין של סכנה, אז ההורים נותנים שם בחשאי להתפלל עליו ולכתוב לרבי בשם זה.
לעמוד השאלה679 צפיות -
האם יש עניין לא לגלות את שם הילד לפני הברית?
-
האם מותר לתת לחתן וכלה לפני חתונתם להיות קוואטער בברית-מילה?
-
האם בתשעת הימים מותר ללבוש בגדי שבת בברית מילה?
אין ללבוש בתשעת הימים בגדי שבת, מלבד בשבת עצמה, אך בברית מילה, מותר למוהל הורי הילד ולסנדק – ללבוש בגדי שבת.
לעמוד השאלההרב מנחם ללום
1471 צפיות -
האם יש עניין לעשות ברית מילה דווקא בבית כנסת?
-
בלילה שלפני הברית ('וואך נכאט') מתי מתחילים ללמוד ובאיזה שעה אפשר ללכת לישון?
-
בברית מילה שאבי התינוק הוא גוי, מברכים את ברכת להכניסו בבריתו של אברהם אבינו?
מברכים את ברכת להכניסו בבריתו, במקרה זה הסנדק הוא זה שמברך את הברכה במקום אבי הבן.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
657 צפיות -
כאשר אין הסכמה בין ההורים על השם שיקראו לתינוק, האם נכון לעשות תורנות שבבן הראשון האב יקרא ובשני האם וכן הלאה?
אכן זהו מנהג קדום וכתב הרבי שבמקום שאין מנהג קבוע כך ראוי לנהוג. וזה לשון הרבי: "למי שייך נתינת השמות. לא שמעתי הוראה בזה בפירוש, אבל יעויין בפירושי הראשונים (הדר זקנים, דעת זקנים ועוד) לבראשית (ל"ח, ה), עה"פ והי' בכזיב בלדתה אותו, שמנהגם הי' ששם הראשון שייך להאב, שם השני שייך להאם ושם השלישי להאב, וזהו פירוש הכתוב: ותקרא את שמו גו' מפני שהי' (יהודא) בכזיב בלדתה אותו, ולכן לדעתי במקום שאין מנהג קבוע - הנה עפ"י הנ"ל נתינת השמות צ"ל בסדר הנ"ל" עכ"ל. אמנם אסור בשום אופן שענין השמות יהווה מחלוקת בין בני הזוג ויש להגיע להסכמה של שני הזוג או להתייעץ עם רב מורה הוראה המכירם כיצד לנהוג. וגם זאת למדנו מדברי הרבי במכתב אחר: "במ''ש אודות השם כבר ידוע שצריך להיות בהסכם שני ההורים יחד, ויהי' לאורך ימים ושנים טובות".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
603 צפיות -
האם הסנדק צריך ללבוש טלית גדול בעת הברית?
-
האם מנהג חב"ד לקבל ברכה מהסנדק בברית?
-
האם ניתן לכבד כסנדק מי שכבר כובד בכך בברית אחיו של הרך הנולד?
אמרו חכמים: "חדשים לקטרת באו והפיסו", בבית המקדש היו נותנים לכהנים את הזכות להקטיר את הקטורת רק פעם אחת בחייהם, כדי לזכות כמה שיותר כהנים בסגולה זו. כיון שגם הסנדקאות נמשלה לקטורת כתבו הפוסקים “נוהגין שלא ליתן שני ילדים לבעל ברית אחד, כדאמרינן גבי קטורת חדשים לקטורת”. כלומר יש לחלק את הסגולה בין כמה שיותר אנשים. אלא שבמקרים שונים יש שכתבו ניתן להקל בכך, שכן כתב הרמ"א "יש לאדם לחזר ולהדר אחר מוהל ובעל ברית היותר טוב וצדיק". ומי שלא מצא סנדק העונה לדרישה זו אלא מי שכבר שימש כסנדק לאחד מבניו רשאי לקחתו כסנדק ואין כל חשש בכך, וכן את הרב מרא דאתרא ניתן לכבד לסנדקאות אפילו לכמה מבניו.
לעמוד השאלה960 צפיות -
האם אבי הבן יכול להיות סנדק של הבן שלו?
-
כאשר יש קוואטער בבית הכנסת ביום הברית, האם אומרים תחנון?