לכל ההלכה יומית
מעיקר הדין אסור לכנות את חברו רק בשם שיש בו גנאי, כגון כינוי שיש בו פגם משפחה, או פגם עבירה. ויש מן הפוסקים שכתבו שאסור לכנות את חברו רק בשם גנאי שיש בו איבוד ממשמעות שמו האמיתי של האדם, כלומר שאין בו שייכות לשמו האמיתי, כיון שרק בכך חברו מתגנה. ואדמוה"ז פוסק שיש להימנע מכל שם או כינוי שהאדם בוש בו. עם זאת, היו שהקפידו להתרחק מכל שם כינוי, והקפידו לקרוא לאדם בשמו הפרטי דווקא, ואפילו לא בשם אביו או משפחתו. וגדולי האמוראים השתבחו בהנהגה זו, ואמרו שבכך האריכו ימים. אלא שלמעשה כתבו הפוסקים, שכשמכנים אדם בכינוי ללא כוונה כלל לגנותו, ואף הלה אינו מתבייש בו כלל, אין בכך כל איסור.
מגילה כז, ב ובתוד"ה "ולא" והגהות היעב"ץ שם; כס"מ הל' תשובה פ"ג הי"ד; מהרי"ק שורש קסב; שו"ת הב"ח הישנות סצ"ה; טוש"ע חו"מ סרכ"ח ס"ה; שו"ע אדה"ז או"ח סקנ"ו ס"ח, דיני אונאה וגניבת דעת סכ"ט; פלא יועץ ערך כינוי; בן יהוידע תענית כ, ב; שו"ת תשב"ץ ח"א סט"ו; שו"ת מהרש"ם ח"ג סר"ז; שו"ת נאמן שמואל סל"א