לכל ההלכה יומית
נאמר: "ולא תונו איש את עמיתו" ודרשו חכמים: "כשם שאונאה במקח וממכר כך אונאה בדברים". בין הדברים שאסרו חכמים משום "הונאת-דברים" נכלל איסור לכנות את החבר בשם גנאי. איסור זה הוא שלא בפניו. יתר על כן אמרו חז"ל שאיסור זה בתקפו, אף אם הלה כבר הורגל בכינוי זה, כיוון שהתכוון לקרוא לו בשם גנאי, לכן עובר הוא על האיסור. כמו כן אסור אף לכנות שם גנאי לקטן. וגם כשמתכוון בדרך צחוק והיתול הדבר אסור. ואף המוכיח את חברו על דבר שאינו הגון שעשה, עליו להיזהר שלא לכנותו בשם גנאי. ובהלכה יתבארו אי"ה פרטים נוספים בהגדרת איסור זה.
ויקרא כה, יז; ב"מ נח, ב ורש"י שם; רמב"ם הל' דעות פ"ו ה"ח; שע"ת לרבנו יונה ג, קמ. וספר היראה לרבינו יונה; טוש"ע ונ"כ חו"מ סרכ"ח ס"א; שו"ע אדמוה"ז דיני אונאה וגניבת דעת סכ"ט