דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם מותר בשבת להביא פרחים חיים כמתנה למשפחה?

מותר להביא פרחים בשבת במתנה בתנאי שמעביר בעלות רק אחרי שבת, ונכון להניחם כבר מערב שבת באגרטל עם מים.

מקור:

  • שאלה זו נוגעת למספר דינים: א. לענין מוקצה, הפרחים אינם מוקצה כי הם מיועדים לנוי מלפני השבת או החג (כמבואר שו"ע אדה"ז סי' שח סעי' נה). ב. לענין הנחת הפרחים במים בשבת, עיקר הבעיה לשיטת אדמו"ר הזקן אינה לשים אותם במים כי אם לשים מים בכלי, או אם מדובר בפרחים שנפתחים כשושנים כששמים אותם במים (עיין שם סי' שלו סעי' יח). ולכן במקרה שיש כבר כלי מוכן עם מים אפשר להניחם במים, וזאת רק באם מדובר בפרחים שלא נפתחים, ולכן העצה היא לשים אותם באגרטל לפני השבת או החג ולהביאם באגרטל, ואם מדובר בפרחים נפתחים כדאי לטלטל את האגרטל בעדינות לפי כמה פוסקים. ג. לענין מתנה בשבת, כידוע, אסור לתת מתנה בשבת או ביום טוב (עיין שו"ע אדה"ז סי' שו סעי' טו), ולכן יש עצה לומר למארחים שיתנו להם הפרחים - העברת בעלות - רק במוצאי שבת. (יש שנתנו עצה לזכות ע"י אחר לפני שבת, אך יש להעיר על כך שאינו פשוט ואינו משמע כך בשולחן אדה"ז, ואכ״מ להאריך בזה).
הרב מיכאל שלמה אבישיד

הרב מיכאל שלמה אבישיד

רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 3689 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם כשערב פסח חל בשבת, אומרים את סדר קרבן פסח ביום שישי או בשבת?

    את סדר קרבן פסח אומרים בזמן הקרבת הקרבן, ולכן גם כשחל ערב פסח בשבת אומרים זאת בשבת אחרי מנחה.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    178 צפיות
  • האם יש עניין להדליק שתי נרות במוצאי שבת?

    אדמו"ר הזקן כותב בשו"ע: "יש נוהגים להרבות נרות במוצאי שבת יותר משאר לילות החול", וכן הוא בעוד מקורות. אמנם לא נזכר שם המספר, אך בפועל נהגו במקומות רבים להדליק שתי נרות, ויש המביאים זאת בשם הבעש"ט ותלמידיו. הרבי כותב "וכידוע הסיפור איך שהבעל-שם-טוב ותלמידיו הרבו בנרות במוצאי שבת קודש".

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1151 צפיות
  • מותר לילדים לשחק בארגז חול בשבת?

    חול המיועד מראש למשחק מבחינה עקרונית מותר לשחק בו בשבת, אך ראוי למנוע מלשחק בו מכיוון שבדרך כלל משחקים בו באופן האסור בשבת (ולמשל אסור להרטיבו, ליצור ממנו מגדלים או לצייר ולכתוב עליו). אך חול רך, מיד בלקיחת החול נסתמת הגומה שנוצרה מלקיחתו – מותר לשחק כרגיל. וחול שאינו רך כל כך, מותר רק ליטלו ממקום בולט מבלי שתווצר גומה בלקיחתו.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    168 צפיות
  • האם לפני ברכת המוציא על הלחם משנה בשבת, צריך לחתוך מעט את החלה?

    לפני הברכה יגלה את הפת ויעשה סימן (רושם בלבד, אך לא יחתוך) במקום שבו רוצה לחתוך את הפת אחרי הברכה. אם במקום לעשות סימן חתך מעט את הפת בסכין, אך עדיין הכיכר מחוברת – כל עוד אוחז בחלק שנחתך ושאר הכיכר עולה עמו – הרי היא כשלימה לכל דבר וכשרה ל'לחם משנה'.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    773 צפיות
צור קשר בוואטסאפ