
שאלות ותשובות
15 תוצאות
-
האם בשבת ביום אפשר לברך המוציא על חלות לא שלמות?
-
האם בברכת המוציא על הלחם משנה בשבת, החלות מונחות אחת ליד השניה או אחת מעל השניה?
לשון הרבי הוא: "בליל שבת זו אצל זו, ולמחרתו באופן שהחלה מימין תהי' למעלה קצת על השניה אבל רק קצת".
לעמוד השאלה283 צפיות -
האם כשאוכלים לחם בשבת לא כחלק מסעודות השבת, צריך לעשות לחם משנה?
-
כיצד יש לאחוז את ה'לחם משנה' בסעודות שבת ויו"ט ואיזו חלה יש לבצוע תחילה?
אודות העדפת בציעת הכיכרות ישנם חילוקי דעות. שכן, הכלל ההלכתי אומר ש"אין מעבירין על המצוות", כלומר שעל האדם להעדיף לקיים את המצווה שבאה לפניו תחילה, משום כך ישנה עדיפות לבצוע על החלה העליונה. וכך נוהגים למעשה בסעודות יו"ט וכן בסעודת שבת בבוקר. אולם לגבי סעודת ליל שבת, נהוג על פי הקבלה לבצוע מן החלה התחתונה, ובכדי שלא 'להעביר על המצווה', כתבו הפוסקים שהבוצע יקרב אליו יותר את החלה התחתונה. למעשה אנו נוהגים בכל סעודות שבת ויו"ט להניח את החלות צמודות זו לזו בצדם החלק, ותמיד לבצוע מן החלה הימנית, אלא שביום שבת החלה הימנית תהיה קצת מעל החלה השנייה.
לעמוד השאלה357 צפיות -
האם ישנו חיוב לבצוע מכל החלות בסעודת השבת?
על המן שירד לישראל במדבר מספרת התורה: "ביום השישי לקטו לחם משנה". מפסוק זה למדו חז"ל שבשבת יש לבצוע שתי ככרות. בגמרא מובא שיש שנהגו לברך על שתי הכיכרות אך לבצוע רק אחת משום שנאמר "לקטו לחם משנה" רק על הלקיטה – האחיזה. ויש שנהגו לבצוע מן הכיכרות פרוסות גדולות שיספיקו לכל הסעודה, משום שבכך מראה את חביבותו לאכילת סעודת השבת. למעשה, אין צורך לבצוע משניהם, אלא לבצוע פרוסה גדולה שתספיק לכל הסעודה, ויש שכתבו שראוי לבצוע את שתי הכיכרות או על כל פנים להשאיר את שתיהן על השולחן. לפני הברכה נהוג לרשום עם הסכין על החלה, תוך הקפדה שלא לחתוך כדי שהחלות יהיו שלימות בברכה.
לעמוד השאלה274 צפיות -
כאשר אני שומע מישהו את ברכת המוציא, ואני לפני נטילת ידיים, האם אני יוצא ידי חובת 'לחם משנה'?
-
במקרה שאוכלים לחם בסעודה שלישית חייבים לחם משנה?
כאשר אוכלים המוציא בסעודה שלישית, לכתחילה יש לברך על לחם משנה, ואם אין לחם משנה יקחו לפחות חלה אחת שלימה, וכמו שאר סעודות השבת, נהוג שאחד בוצע ומחלק לחם משנה לכולם.
לעמוד השאלה1234 צפיות -
מי ששמע את ברכת המוציא מהבוצע לפני שנטל ידיו האם יצא ידי חובת לחם משנה בשבת ויו"ט?
יצא ידי חובת לחם משנה, למרות שאינו יוצא ידי חובת ברכת "המוציא" בשמיעתו ממנו אלא מברך בעצמו.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
308 צפיות -
כאשר אדם מקדש בשבת על פת, צריך שיהיו שני לחמים ללחם משנה?
כן, בשבת שמברכים המוציא מברכים על שני לחמים, ולכן גם כשמקדש על הפת, יקפיד שיהיו שני לחמים ללחם משנה.
לעמוד השאלה325 צפיות -
הכנתי לחמניות לשבת בתבנית אפיה, וטפחו מאוד עד שנראים כחלה אחת גדולה, האם אפשר להפריד את הלחמניות ועדיין יחשבו שלמות ללחם משנה בשבת?
אם בעת התלישה לא נחסר מגוף הלחמניות ממשות אלא רק התפרדו הלחמניות (אף שניכר מקום הפירוד) - מותר להשתמש בהם ללחם משנה,
לעמוד השאלה360 צפיות -
כיצד אוחזים את הפת בברכה בסעודת שבת ביום?
לגבי אופן בציעת הכיכרות יש חילוקי דעות. כי מן הדין, מצד הכלל ש"אין מעבירין על המצוות", על האדם להעדיף לקיים את המצווה שבאה לפניו תחילה, ולכן יבצע על החלה העליונה בסעודת ליל יו"ט וכן בסעודת-שבת בבוקר (בשונה מסעודת ליל-שבת, בה נהוג על-פי הקבלה לבצוע מן החלה התחתונה, והבוצע מקרב אליו יותר את החלה התחתונה). אך למעשה בפועל, אנו נוהגים בכל סעודות שבת ויו"ט להניח את החלות צמודות זו לזו בצדם החלק, ותמיד לבצוע מהחלה הימנית, אלא שבשבת ביום החלה הימנית תהיה קצת מעל החלה השנייה.
לעמוד השאלה86 צפיות -
האם לפני ברכת המוציא על הלחם משנה בשבת, צריך לחתוך מעט את החלה?
לפני הברכה יגלה את הפת ויעשה סימן (רושם בלבד, אך לא יחתוך) במקום שבו רוצה לחתוך את הפת אחרי הברכה. אם במקום לעשות סימן חתך מעט את הפת בסכין, אך עדיין הכיכר מחוברת – כל עוד אוחז בחלק שנחתך ושאר הכיכר עולה עמו – הרי היא כשלימה לכל דבר וכשרה ל'לחם משנה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
546 צפיות -
אדם שהתירו לו לאכול ביום כיפור מסיבות בריאותיות, האם עליו לעשות לחם משנה?
-
האם אפשר לצרף לחמניה מזונות ללחם משנה?
-
האם נוהגים בסעודה מפסקת בערב יום כיפור לאכול חלה ולעשות לחם משנה?
חיוב לחם משנה הוא רק בשבת וימים טובים כנפסק בשו"ע, משא״כ ערב יום כיפור לא נאמר בשו״ע ונו״כ דרישה זו, רק שטובלים לחם בדבש בסעודות ערב יום כיפור (אומנם יש שנוהגים לעשות לחם משנה בסעודה המפסקת כמובא בתשובות המהר״ם וכן נמצא בספר העתים ובשל״ה ועוד), ולהעיר שאחד הטעמים לאכילה בערב יום כיפור הוא לחגוג את היום טוב של יום כיפור (שועה״ר סי׳ תר"ד)
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
3024 צפיות