דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם מותר לעובד במוסד, לעבוד במשרה אחרת שעות נוספות להכנסה כספית נוספת?

אמרו חכמים: "אין הפועל רשאי לעשות מלאכתו בלילה ולהשכיר את עצמו ביום”. טעם דין זה שאף נפסק להלכה הוא משום שהעבודה ללא מנוחה עשויה להתיש את כוחו ולגרוע מעבודתו של בעל הבית. מטעם זה חייב הוא לשמור על גופו ונאסר לחיות בסגפנות, מפני שבכך תפוקתו תיפגם ונמצא כגוזל את בעל הבית המשלם על מלאכתו. אלא שכתבו הפוסקים שאיסור עשיית המלאכה בלילה לפועל, הוא דווקא בקביעות, אך לעיתים כאשר יש צורך בכך רשאי לעבוד אף מחוץ לעשות העבודה, שמן הסתם אין המעביד מקפיד בכך, ומובן שהדבר אף תלוי בסוג העבודה ובכוחו של הפועל, שכן מטרת איסור זה היא להבטיח שהפועל לא יגרע מעבודתו.

מקור:

  • תוספתא ב"מ ח, ב
  • ירושלמי דמאי פ"ז ה"ג
  • רמב"ם הל' שכירות פי"ג, ה"ו
  • טוש"ע חו”מ סשל"ז, ס"כ
  • שו"ע אדמוה"ז חו"מ דיני שאלה ושכירות וחסימה ה"כ
  • לקו"ש חכ"ה ע' 139 ואילך
  • פתחי חושן פ"ז, הע' כז

פעולות שאלה ותשובה

  • 326 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • מתי חל חיוב התשלום לאיש מקצוע שהוזמן לעבוד?

    אמרו חכמים "כל הכובש שכר שכיר עובר בה' ..ועשה". כלומר, חייב אדם לשלם את התשלום אותו הוא חייב לפועל, באותו יום בו סיים לתת את שירותיו, והזהירו חכמים כי המאחר שכר הפועל עובר על 5 לאוין: 'בל תעשוק', 'בל תגזול', 'בל תעשוק שכיר', 'בל תלין', 'לא תבוא עליו השמש'; ומבטל מצוות עשה של 'ביומו תתן שכרו'. זמן התשלום נקבע על פי סיום עבודתו - אם סיים את עבודתו ביום חייב לשלם ביום, ואם סיים בלילה חייב לשלם את שכרו במהלך הלילה, יצוין כי חובת התשלום חלה במידה והפועל הודיע שסיים את עבודתו. וכן קבעו חז"ל שחיוב זה הוא רק כאשר הפועל תובע את תשלום שכרו בזמן, אולם כשהפועל אינו מקפיד, ומוכן לקבל את שכרו מאוחר יותר, אינו חייב לשלם מיד, אלא על פי הסיכום ביניהם. וכתבו הפוסקים שכשהפועל אינו תובע את שכרו מחמת בושה ולא מפני שמחל, עדיין תחול מצוות התורה גם כשאינו תובע. ויש להיזהר בכך. לדוגמא, כאשר מביאים לבית צעירה כשמרטף (בייביסיטר) ייתכן ואי תביעתה הוא מחמת מבוכה ולכן ישנו חיוב להביא לה את שכרה בזמן, אלא אם כן יודעת מראש שההורים ישובו מאוחר ומתכננת לקחת מהם את שכרה למחרת.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    462 צפיות
  • האם מותר לקבל שכר על קריאה בתורה בשבת?

    כיוון שהתשלום הוא גם על ההכנה של הקריאה לפני השבת, ניתן לקבל.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    777 צפיות
  • האם מותר בשבת ללמד בתשלום?

    לפי שעות אסור, אם התשלום חודשי או שבועי וכולל ימים נוספים וגם שבת ולא מחושב לפי שעות - מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    634 צפיות
  • סיכמנו עם נערה שתיקח ביום הכיפורים את התינוק שלי לטיול בחוץ, כיצד ניתן לסכם איתה מחיר? לתת מראש או לאחר החג? זה נחשב עבודה בחג?

    הדין כמו בכל שבת, שצריך לתת גם קצת עבודה לפני או אחרי יום כיפור (ניתן למשל לקבוע שתגיע קודם על מנת להכיר את התינוק) ואז לשלם לה על הכל ביחד (זה נקרא לשלם בהבלעה).

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    513 צפיות
צור קשר בוואטסאפ